سابقه کار برای پر کردن گپ تحصیلی؟!


work experience
اهمیت سابقه کار برای دانشجویان
بیشتر دانشجوها از اهمیت 'کارآموزی' در دوران تحصیل اطلاع دارند. اما تعداد افراد کمتری از اهمیت 'سابقه کار' مطلع اند.

اهمیت سابقه کار برای دانشجویان

 

سابقه کار چیست ؟

سابقه کار برای دانشجوها در یک کلمه خلاصه نمیشه، بطور کلی سابقه کار به انواع پوزیشن ها در محیط های کار حرفه ای اشاره داره. مثل : کارآموزی، کار داوطلبانه، مشاغل نیمه وقت و شغل آزاد.

دانشجوها میتوانند انواع متفاوتی از سابقه کار را به رزومه خود اضافه کنند، هر یک از این تجربیات شغلی نقش ها و چالش های مختلفی را پیش پای آن ها قرار میده، که در نهایت به آن ها کمک میکنه که مهارت های خود را پرورش دهند و رزومه خود را تقویت کنند.

 

 

چرا سابقه کار برای دانشجویان ضروری است ؟

امروزه بازار کار و سیستم پذیرش دانشجو در دانشگاه های مختلف به فضایی فوق رقابتی تبدیل شده. در شرایط فعلی تحت تأثیر قرار دادن کارفرماها و دانشگاه ها صرفا با سابقه علمی بسیار دشواره. دلیل ساده این امر اینه که دانشگاه ها و کارفرمایان بدنبال افرادی با تجربه عملی دسته اول هستند که با فشار محیط کاری در شرایط واقعی آشنا باشند. مطالعات مختلف نشان داده که قرار گرفتن در معرض محیط کار در شرایط واقعی بیش از درجات و سابقه علمی بر توانایی فرد برای انجام کار تأثیر داره. گاهی اوقات کاربرد عملی یک مفهوم با آنچه به عنوان تئوری در کلاس به دانشجو آموخته اند تفاوت داره، و اینجاست که سابقه کار دانشجو به چشم می آید. همچنین، مهارت های نرم خاصی وجود داره که فقط با قرار گرفتن در محیط کار کسب میشوند. برای همینه که سابقه کار اهمیت ویژه ای در زمینه پذیرش دانشجو و پیدا کردن کار بعد از فارغ التحصیلی پیدا کرده.

 

انواع مختلف سابقه کار (تجربه کار)

تجربه کار در طول تعطیلات

یکی از متداول ترین تجربه های کاری برای دانشجویان به حساب می آید. عموما شامل دوره های کاری تمام وقته که دانشجویان در طول تعطیلات تابستانی و یا زمستانی صرف آن میکنند. کارآموزی تابستانی یکی از متداول ترین تجربیات کاری برای دانشجویان به حساب می آید. این دوره های کارآموزی در نظر دانشگاه ها و کارفرمایان بسیار با اهمیته، چون دانشجویان را ملزم و آشنا با سیستم کار تمام وقت میکنه. و از آن جا که این دوره ها یک یا دو ماه به طول می انجامه، آن ها را با شرایط و ارزش های کاری آشنا میکنه. پروژه های داوطلبانه هم یک روش عالی برای به دست آوردن تجربه کاری در زمان تعطیلات بحساب می آید. به ویژه در تعطیلات کوتاه مدت مثل تعطیلات دو هفته ای بین ۲ ترم.

 

 

تجربه کاری پاره وقت

تجربه کاری پاره وقت معمولا شامل مشاغل و کارهایی میشه که دانشجویان همزمان با تحصیل به آن میپردازند. دانشجویان عموما برای کسب خرجی بیشتر این گونه مشاغل را پیش میگیرند. کار آزاد یکی از محبوب ترین اشکال کار پاره وقته که علاوه بر کسب تجربه باعث تولید و پرورش مهارت های کاری مختلف میشه. علاوه بر این، به دانشجویان این امکان را میده که بصورت انعطاف پذیری در کنار تحصیل کار کنند.

 

تجربه کاری در سازمان ها

جدای از کارآموزی ، تجربه کاری در سازمان ها یک عمل معمول نیست چون به برخی پیش نیازها احتیاج داره. اگر دانشجوها علاقه به این فرم کار باشند عموما خارج از دانشگاه و ساعت های درسی به آن میپردازند. استارت آپ ها هم گزینه خوبی برای بدست آوردن تجربه کاری از این طریق به حساب می آیند. دانشجویانی که والدینشان صاحب شرکت های خصوصی باشند میتوانند در شرکت های متعلق به والدینشان مشغول به فعالیت شوند. نوع تجربه کاری کسب شده در این عرصه بسیار ارزشمنده چون مهارت های اساسی مدیریتی را به فرد یاد میده.

 

تجربه کاری داوطلبانه

همانطور که از اسمش پیداست این نوع تجربه کاری از طریق انجام کار داوطلبانه در سازمان ها به دست می آید. در این نوع تجربه کاری دانشجوها بدون اینکه مبلغی برای کار کردن دریافت کنند تفاوت های ظریف کاری را یاد میگیرند. توجه شود که این نوع تجربه شغلی با کارآموزی بدون حقوق تفاوت داره. دانشجوها برای بدست آوردن این نوع تجربه کاری میتوانند با سازمان های غیردولتی همکاری کنند. علاوه بر کسب مهارت های شغلی دانشجوها میتوانند مهارت های نرم افزاری خود را در این کارها امتحان کنند و آن ها را پرورش و ارتقا دهند. فعالیت در این شاخه ها علاوه بر تجربه ارزشمند، برای رزومه شخص هم بسیار با ارزشه.

 

 

مزایای تجربه کاری

 

کارفرماها فارغ التحصیلان با سابقه کار را بیشتر ترجیح میدهند

محیط دانشگاه و محیط اداری فضایی بسیار متفاوت از هم دیگر دارند. درک درست از نحوه انجام کارهای اداری میتواند بسیار برای دانشجوها مفید باشد. در یک محیط کار حرفه ای، موارد بیشتری نسبت به کلاس های دانشگاه مورد اهمیته. یک اشتباه در محیط اداری میتواند ضربات جبران ناپذیری به شغل آن ها و اداره مورد نظر بزنه. بین ۲ کاندید برای بدست آوردن یک شغل قطعا کسی انتخاب میشه که تجربه کاری بیشتر و مناسب تری نسبت به دیگری داره .

 

کسب مهارت های قابل انتقال

تجربه کار در محیط های کاری مختلف، نه تنها به فرد کمک میکنه تا تجربه حرفه ای کسب کنه بلکه مهارت های عملی دیگری را نیز به آن ها می آموزد که پس از فارغ التحصیلی بسیار مفید هستند. همانطور که از اسم آن پیداست، این مهارت ها از سازمانی به سازمان دیگر یا حتی از صنعتی به صنعت دیگر قابل انتقاله. با قرار گیری در شرایط و محیط های مختلف کاری نه تنها مهارت های جدیدی در دانشجو شکل میگیره بلکه مهارت های کسب شده در گذشته او هم توسعه و ارتقا می یابد. ذکر این مهارت ها و تجربه های کاری در رزومه بسیار ارزشمنده و شانس بهتری برای استخدام به فرد میده.

نکته جالب دیگر در مورد تجربه کاری اینه که به شما این فرصت را میده که قبل از این که خود را به آب بیاندازید آن را امتحان کنید. بسیاری از دوره های آموزشی مهارت های کاری پس از فارغ التحصیلی منجر به پیدا کردن فرصت های شغلی در صنایع مختلف میشه. برای مثال کسب مهارت های ارتباطات جمعی  (Communication Skills)  شانس شخص را برای پیدا کردن شغل در عرصه ای تبلیغاتی، فیلم سازی، روزنامه نگاری و ... افزایش میده. تمام این عرصه های شغلی از یکدیگر متفاوت بوده و شاید همه آن ها برای کسی که در ارتباطات جمعی مهارت داره مناسب نباشه. اما، تا وقتی که شخص در این حیطه تجربه کاری نداشته باشه نمیتواند برای آینده شغلی خود تصمیم مناسبی بگیره.

 

  • میتواند منجر به یک کار تمام وقت شود

به قطع، بزرگترین مزیت انجام دوره کارآموزی اینه که درست پس فارغ التحصیلی در همان حیطه ای که دانشجو کارآموزی کرده بصورت تمام وقت استخدام شود. دانشجو وقتی در مکانی به عنوان کارآموز کار میکنه، آن شرکت منابع خود را روی او سرمایه گذاری میکنه، به او مهارت های مختلفی آموزش میده و از همه مهم تر پیشرفت او را مورد ارزیابی قرار میده. آن ها از توانایی ها و پتانسیل او آگاه هستند و اگر بنظر برسه که کاندید مناسبی برای این شغله پس از پایان دوره کارآموزی به صورت تمام وقت به او پیشنهاد کار میدهند.

 

 

نتیجه گیری

انجام کارآموزی یا کسب هرنوع تجربه کاری در طول تحصیل یا زمان بین ۲ مدرک تحصیلی بسیار ارزشمنده و به رزومه شخص اعتبار زیادی میده. کسب تجربه و مهارت های مختلف نه تنها شخص را نسبت به سایر کاندیدا ها برتر مینماید بلکه انتقال او را از دانشجو به زندگی حرفه ای سهولت میبخشد. گروه مهاجرتی ApplyPal با استفاده از مشاورین متخصص خود، شما را برای رسیدن به مقصد خود همراهی میکند.

 

 

کلمه کلیدی: 

سفارشات مرتبط

مشاوره تخصصی مهاجرت
Consultion for immigration process

مشاوره ی تخصصی مهاجرت به سراسر دنیا

 

مشاوران متخصص گروه ApplyPal به شما کمک میکنند تا بهترین مسیر را برای پروسه ی مهاجرت خود در نظر بگیرید.

جهت آماده‌سازی ایمیل خود و بهره‌مندی از این خدمت مراحل زیر را درنظر داشته باشید:

  •  درخواست خود را ثبت و هزینه را به صورت آنلاین بپردازید.
  • پس از ثبت درخواست و پرداخت، از طرف تیم اپلای پل با شما تماس گرفته می‌شود تا هماهنگی اولیه صورت گیرد.
  • لطفا راس ساعت مقرر در محل موسسه حضور بهم رسانید.
  • هزینه ی درنظر گرفته شده برای  حداکثر 45 دقیقه مشاوره ی تخصصی متناسب با رزومه و نیاز شماست.

هزینه: 150,000 تومان

مشاوره با وکلای مهاجرتی
Immigration services

 

Move in your best way

 

مشاوره با وکلای خارجی (آلمان، کانادا، اروپا)

توجه فرمائید که برای مشاوره  با وکلای رسمی مهاجرت ما در سرتاسر دنیا میتوانید این سفارش را انتخاب نمائید

 

09901848006

هزینه: 500,000 تومان