بورسیه/فاند/کمک هزینه برای اپلای


Scholarship, Fund and Grant for Apply
پاسخ به تمام سوالات شرایط اخذ بورسیه و فاند چگونه است؟
در این مطلب راجع به بورسیه، فاند، کمک هزینه تحصیلی و شرایط دریافتش صحبت می شود. همچنین شرایط دریافت آن ها، مقدار، نکات دریافت آن در هر مقطع توضیح داده می شود.

شرایط اخذ بورسیه و فاند چگونه است؟

یکی از رایج‌ترین سؤالات در مورد اپلای این است که شرایط اخذ بورسیه و فاند چگونه است؟! پیش‌تر بارها گفته‌ایم که فرایند گرفتن بورسیه و فاند جنبهٔ کاملاً رقابتی دارد. از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر می‌توان به معدل لیسانس و ارشد، دانشگاه‌های لیسانس و ارشد، نمرات زبان و مقالات اشاره کرد. مثلاً در پست قبل در مورد یکی از بورسیه‌های کشور استرالیا مطالبی ارائه شد. قطعاً فقط تعداد محدودی از افرادی که برای آن بورسیه اپلای می‌کنند موفق به اخذ آن می‌شوند و داشتن یک شرایط حداقلی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند موفقیت شما را در اخذ بورسیه ۱۰۰٪‌ تضمین کند. پس به خاطر داشته باشید که برای دانشگاه‌ها/بورسیه‌های مختلف اپلای کنید تا شانستان افزایش پیدا کند.

 

سیستم فاند و بورسیه‌ها در کانادا چگونه است؟

در کشور کانادا، در بیشتر رشته‌ها وقتی استادی قبول می‌کنید که سوپروایزر شما شود، تلاش می‌کند برای شما فاند تهیه کند. شما با استفاده از آن مبلغ، شهریهٔ خود را می‌پردازید و مابقی مبلغ، بخشی یا همهٔ هزینهٔ زندگی شما را پوشش می‌دهد. به‌طور مثال اگر کل مبلغ فاند شما سالانه ۳۴۰۰۰ دلار باشد؛ ۹۰۰۰ دلار بابت TA، ۱۶۰۰۰ دلار بابت RA، ۸۰۰۰ دلار اسکالرشیپ از طرف دانشگاه و ۱۰۰۰ دلار اسکالرشیپ از طرف دانشکده است. از مجموع ۳۴۰۰۰ دلار در سال، می‌بایست ۱۶۰۰۰ دلار را جهت شهریه به دانشگاه برگردانید و ۱۸۰۰۰ باقیمانده به‌صورت ماهیانه حدود ۱۵۰۰ دلار به شما پرداخت می‌شود. ارقام ذکرشده صرفاً برای مثال می‌باشند و به استاد، رشته، دانشکده، دانشگاه بستگی زیادی دارد.

 

مقدار بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا به چه عواملی بستگی دارد؟

مقدار مبلغ پرداختی ماهانه در دانشکده‌های مختلف یک دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد اما رنج کلی آن معمولاً صرفاً به مخارج ماهیانهٔ در شهر موردنظر بستگی دارد. برای مثال اگر از دانشگاه Northeastern در شهر بوستون ماهیانه ۲۵۰۰$ دریافت کنید تقریباً معادل این هست که در دانشگاه Texas Tech در شهر لاباک ماهیانه ۱۳۰۰$ دریافت کنید.

 

آیا فاند با هزینه‌های زندگی تناسب دارد؟

این سؤال برای بسیاری از داوطلبین مطرح می‌شود که میزان فاند ماهیانه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا چقدر است. مقدار بورسیه به نوع آن بستگی زیادی دارد؛ اما به‌طورمعمول این مقدار برای یک زندگی دانشجویی کافی است. مثلاً اگر از دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک فاند کامل دریافت کنید، ماهانه حدود ۲۶۰۰$ درامد خواهید داشت. این در حالی است که فاند شما در دانشگاه جورجیا در شهر آتنز که یک شهر کوچک دانشجویی است حدود ۱۵۰۰$ خواهد بود.

 

چگونه شانس گرفتن بورسه در آمریکا را افزایش دهیم؟

اگر برای یکی از مقاطع ارشد، دکترا و یا فوق دکترا اپلای می‌کنید، حتماً دانشکده‌های مشابه را در نظر بگیرید! مثلاً اگر رشته شما مهندسی برق است، با توجه به زمینهٔ پایان‌نامه و تحقیقاتی که انجام داده‌اید، اساتید مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر را هم در نظر بگیرید. اگر عمران خوانده‌اید به اساتید زمین‌شناسی و معدن هم ایمیل بزنید. اگر لیسانس مهندسی دارید سعی کنید رشته‌های مرتبط در علوم پایه را هم هدف قرار دهید. در بسیاری موارد، داشتن زمینه مهندسی شانس شما را درگرفتن بورسیه در رشته‌های علوم پایه افزایش می‌دهد

 

چگونه برای فوق دکترا از آمریکا پذیرش و فاند بگیریم؟

فوق دکترا در آمریکا دوره‌ای مطالعاتی/تحقیقاتی است که معمولاً در ابتدا یک‌ساله بوده و برای یک سال دیگر قابل تمدید است (مجموعاً دو سال). به دلیل اینکه این پوزیشن آکادمیک نوعی کار محسوب می‌شود و حقوق فراوان او هم دارد (حداقل دو برابر دانشجوی دکترا)، می‌بایست مانند دیگر شغل‌های مربوط به دانشگاه‌ها در سایت دانشگاه پست شود. به همین دلیل، بهترین روش یافتن پوزیشن های پُست داک، جستجو در وب‌سایت‌های معروف کار و همین‌طور وب‌سایت‌های دانشگاه‌هاست. به خاطر داشته باشید که پوزیشن های فوق دکترایی که سایت USAjobs.gov پست می‌شوند و یا در آزمایشگاه‌های ملی آمریکا وجود دارد، اغلب نیاز به داشتن اقامت دائم آمریکا هستند.

 

رمز موفقیت درگرفتن فول فاند در "کارشناسی ارشد" در آمریکا چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای گرفتن بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا، شناسایی و مکاتبه با دانشگاه‌هایی است که در رشتهٔ شما دکترا ندارند! یعنی صرفاً مقطع لیسانس و ارشد دارند! به علت عدم وجود دانشجوی دکترا در این دانشکده‌ها، تمام پوزیشن های TA و RA بین دانشجویان کارشناسی ارشد تقسیم می‌شود و این شانس شما را برای دریافت فاند چند برابر می‌کند!

 

برای ادامه تحصیل و اخذ بورسیه در مقطع لیسانس در آمریکا چه باید کرد؟

ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا نیازمند یک مدرک زبان مانند تافل با آیلتس است. آزمون‌های دیگر موردنیاز، اس ای تی و یا ای سی تی می‌باشند که توضیحات مفصل در مورد این آزمون‌ها در این وب‌سایت آورده شده است. بااین‌وجود شما می‌توانید بدون دادن این آزمون‌ها نیز از برخی دانشگاه‌ها در آمریکا پذیرش دریافت کنید. بورسیه‌ها در مقطع لیسانس در آمریکا بسیار محدود هستند و دریافت آن‌ها برای کسانی که نمرات بالایی در اس ای تی و ای سی تی دارند سهولت بیشتری دارند. به یاد داشته باشید که باوجود نمرات بالا در این آزمون‌ها دریافت بورسیه کامل در آمریکا برای مقطع لیسانس بسیار دشوار است.

 

چگونه برای مقطع بالاتر در رشته‌ای متفاوت اپلای کنیم و پذیرش و بورسیه بگیریم؟

تغییر رشته در آمریکا و کانادا به‌مراتب راحت‌تر از ایران است! سهولت این موضوع زمانی افزایش میابد که رزومهٔ خود را برای ادامه تحصیل در رشتهٔ هدف آماده کرده باشید. برای مثال اگر مهندسی عمران خوانده‌اید و در ارشد قصد دارید علوم کامپیوتر بخوانید، یک یا چند مقاله دریکی از زمینه‌های علوم کامپیوتر چاپ کنید و یا به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مسلط شوید. اگر کارشناسی مکانیک دارید و دوست دارید در ارشد روانشناسی بخوانید، باید انگیزه نامه‌ای قدرتمند تهیه کنید و نمرهٔ قسمت وربال شما در جی آر ای بالا شود.

 

چگونه برای رشته‌های هنر (عکاسی، نقاشی و مجسمه‌سازی) در آمریکا و کانادا می‌توان پذیرش و فاند گرفت؟

حقیقت این است که گرفتن فاند در رشته‌های هنر مانند عکاسی، نقاشی و مجسمه‌سازی به‌مراتب دشوارتر از رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه است. بااین‌وجود، راه‌های بسیاری برای افزایش شانس دریافت فاند در این رشته‌ها وجود دارد. مهم‌ترین فاکتور موردبررسی توسط کمیته پذیرش در این نوع رشته‌ها پورتفولیو است. آماده‌سازی پورتفولیو را ماه‌ها قبل از ددلاین شروع کنید. سعی کنید مجموعه‌ای متفاوت از بهترین آثار خود که در سبک‌های مختلف تهیه‌شده‌اند را در پورتفولیو جای دهید. بهترین آثار خود را در صفحه اول و آخر جای دهید که شروع و پایان قدرتمندی داشته باشید. برای تهیه پورتفولیو در رشتهٔ نقاشی به یاد داشته باشید که در عکس‌هایی که از آثار خود می‌گیرید باید لبه‌های کاغذ کاملاً مشخص باشند.

 

چگونه برای مهندسی صنایع در آمریکا و کانادا اپلای کنیم و شانس خود را برای دریافت فاند افزایش دهیم؟

تصمیمات در موردپذیرش و فاند در اکثر دانشکده‌های مهندسی صنایع در آمریکا توسط کمیته پذیرش گرفته می‌شود. به همین دلیل، مکاتبه با اساتید در بسیاری از موارد کمک زیادی به شما نخواهد کرد. نکتهٔ دیگر این است که باوجوداینکه شرکت در آزمون جی آر ای برای گرفتن پذیرش و فاند کافی است، بسیاری از داوطلبین برای افزایش شانس خود، در آزمون جیمت شرکت می‌کنند. کسب نمرهٔ بالا در این آزمون به‌طور فراوانی شانس شما را در دریافت فاند و بورسیه بالا می‌برد. به خاطر داشته باشید که با داشتن مدرک کارشناسی در مهندسی صنایع می‌توانید در رشته‌های دیگر مانند مدیریت نیز اقدام به اپلای کنید. دانشکدهٔ مهندسی صنایع دانشگاه آبرن در آلاباما با داشتن تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی یکی از مقاصد اصلی داوطلبین مهندسی صنایع در آمریکاست. لازم به ذکر است که شما می‌توانید با داشتن مدرک کارشناسی به‌طور مستقیم برای دوره دکترا در این دانشگاه اپلای کرده و شانس خود را برای دریافت فاند افزایش دهید.

 

چگونه در مهندسی نفت و رشته‌های دیگر مرتبط به انرژی در آمریکا اپلای کنیم؟

شاید بدانید که آمریکا برای مهندسی نفت و رشته‌های دیگر وابسته به انرژی ویزا صادر نمی‌کند. پس آیا هیچ راهی وجود ندارد؟! این را از ما نشنیده بگیرید اما مواردی دیده‌شده‌اند که از راه‌های مختلف به آمریکا رفته و در رشتهٔ مهندسی نفت تحصیل‌کرده‌اند. یکی از آن راه‌ها این است که شما برای رشته‌ای دیگر مانند علوم مهندسی از دانشگاه مقصد پذیرش گرفته و پس از اخذ ویزا و سفر به امریکا تغییر رشته داده و نفت می‌خوانید. طبیعی است که در این فرایند همکاری استاد در دانشگاه هدف ضروری است. نکتهٔ دیگر این است که این روش ریسک بالایی را دارد و این احتمال کاملاً وجود دارد که به دلیل پیشینهٔ نفتی شما، باوجود تغییر رشته برای شما ویزا صادر نشود. اگر این روش را پیش می‌گیرید حتماً برای خود پلن دوم و سوم داشته باشید تا در صورت شکست دلسرد نشوید.

 

مهم‌ترین معیار برای دریافت پذیرش و فاند در رشتهٔ معماری در آمریکا و کانادا کدام است؟

معماری از آن دسته از رشته‌هایی محسوب می‌شود که در آن رقابت سنگینی برای اخذ بورسیه وجود دارد. به همین دلیل تمامی فاکتورهای موجود در رزومه دانشجویان از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بااین‌وجود، اکثر اساتید معماری بر این باورند که در میان تمامی فاکتورها برای گزینش دانشجویان جدید مانند معدل، نمرات زبان، مقالات، انگیزه نامه و توصیه‌نامه، مهم‌ترین فاکتور پورتفولیو است؛ بنابراین تهیهٔ یک پورتفولیوی قوی مهم‌ترین وظیفه شما برای کسب پذیرش و فاند در رشته معماری است. در پست بعد توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توان یک پورتفولیو موفق تهیه کرد!

 

چگونه برای روانشناسی در کانادا فاند بگیریم؟

روانشناسی از رشته‌هایی است که به مهارت بالای زبانی نیازمند است. پس به خاطر داشته باشید که نمره بالای آیلتس یا تافل برای شما ضروری است. اولویت بعدی دادن آزمون جی آر ای سابجکت روانشناسی است. نکتهٔ حائز اهمیت این است که شرکت در این آزمون ضروری نیست اما نمرهٔ بالای جی آر ای سابجکت در دریافت فاند از دانشگاه‌های مطرح کانادا مانند مک گیل، کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. شرکت در این آزمون و کسب نمرهٔ بالا ممکن است تا حدودی جبران‌کنندهٔ معدل پایین شما نیز باشد. آزمون جی آر ای سابجکت سالانه سه بار در تهران و اصفهان به‌صورت کاغذی (paper based) برگزار می‌شود.

 

در رشته‌های علوم انسانی مانند جامعه‌شناسی و روانشناسی چگونه می‌توانیم شانس خود را درگرفتن پذیرش و فاند افزایش دهیم؟

در رشته‌های علوم انسانى اهميت نمرات بخش Verbal در آزمون GRE و همین‌طور آزمون تافل و آیلتس دوچندان است. مهم‌ترین دليل اين موضوع آن است كه بيشتر متقاضيان در اين رشته‌ها آمريكايى هستند.  نکته‌ی مهم ديگر اين است كه بايد به دنبال دانشکده‌هایی گشت كه در آن مطالعات خاورميانه انجام می‌شود و یا دانستن زبان فارسى و يا عربى امتياز مثبتى محسوب می‌شود. تاريخ بعد از اسلام در خاورميانه و مطالعات زنان در خاورميانه ازجمله موضوعاتى هستند كه پتانسيل بالايى در جذب فاند دارند.

 

اپلای در کارشناسی ارشد حقوق یا LLM در آمریکا و کانادا چگونه است؟

اگر داراى مدرك كارشناسى حقوق هستيد می‌توانید در دوره‌ی یک‌ساله‌ی كارشناسى ارشد حقوق در آمريكا و كانادا شركت كنيد. نکته‌ی قابل‌توجه اين است كه براى اخذ پذيرش، در اكثر موارد نيازى به شركت در آزمون LSAT نيست. بااین‌وجود نياز است كه نمره‌ی تافل قابل قبولى داشته باشيد. نکته‌ی حائز اهميت ديگر اين است كه گذراندن اين دوره به شما اجازه می‌دهد كه در برخى ایالت‌های آمريكا و يا استان‌های كانادا در آزمون "بار" شركت كنيد!  دانشگاه‌های آمريكا كه بالاترين درصد دانشجويان خارجى در رشته‌ی حقوق را دارا هستند:

  • دانشگاه بوستون: جزو ده دانشگاه برتر آمريكا در بسيارى از گرایش‌های حقوق- ميانگين حقوق اولیه‌ی فارغ‌التحصیلان مشغول در بخش خصوصى: ١٦٠ هزار دلار در سال.
  • دانشگاه سافولك: بيش از ١٥٠٠ دانشجوى خارجى در اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند (١٨٪‏ از كل دانشجويان اين دانشگاه).

نکته‌ی مثبت در مورد اين دانشگاه اين است كه بعد از فارغ‌التحصیلی از دوره ارشد و گذراندن كارآموزى، ممكن است شرايط لازم براى شركت در آزمون بار در ايالت ماساچوست را كسب كنيد! امكان گرفتن بورسيه براى دانشجويان خارجى نيز جهت كاهش مقدارى از شهريه در اين دانشگاه وجود دارد.

 

رمز پیداکرده فاند در دقیقهٔ 90!

اگر مشغول اپلای هستید و هنوز اساتید موردنظرتان پاسخ ایمیل شما را نمی‌دهند ناامید نشوید زیرا هنوز یک‌راه باقی است:

برقراری یک تماس تلفنی

این روش معمولاً سریع‌تر، قدرتمندتر و مؤثرتر از مکاتبه با ایمیل است. طبیعی است اگر در ابتدا جرئت این کار را ندارید! اولین تماس معمولاً بسیار دشوار است. پیشنهاد ما این است که در ابتدا برای رفع ترس اولیه در ساعات صبح (به‌وقت‌ایران) با اساتید تماس بگیرید که مطمئن هستید آنجا شب است و تلفن روی پیغام‌گیر می‌رود. یک پیغام کوتاه ۳۰ تا ۶۰ ثانیه‌ای بگذارید و از استاد بخواهید که ایمیل شما را پاسخ دهد. سپس بلافاصله ایمیل بزنید و توضیح دهید که برایشان پیغام گذاشته‌اید.

اگر برای دانشگاهی اپلای کرده‌اید اما در آزمون آیلتس یا تافل و یا جی آر ای نمره موردنظرتان را کسب نکرده‌اید، ممکن است بتوانید با مکاتبه با دانشگاه موردنظر از آن‌ها مهلت بگیرید. بسیاری از دانشگاه‌ها به شما مدتی وقت می‌دهند تا آزمون را تکرار کرده و نمرهٔ موردنظر را کسب کنید. این در حالی است که بیشتر دانشگاه‌های مطرح این فرصت را به شما نداده و از شما می‌خواهند که برای ترم یا سال آینده اپلای کنید. درهرصورت با زدن یک ایمیل به دانشگاه یا دپارتمان، می‌توانید از این بابت مطمئن شوید.

 

شانس گرفتن فاند/بورسیه درترم یا سال دوم برای دانشجویانی که بدون بورسیه شروع می‌کنند چگونه است؟

بسیاری از دانشجویانی که از آمریکا و یا کانادا پذیرش می‌گیرند، برای ترم اول فاند ندارند؛ اما از ترم دوم و یا سال دوم به‌صورت مختلف ازجمله TA و RA، برای خود کمک‌هزینه پیدا می‌کنند. این در حالی است که نداشتن فاند از ابتدا، ممکن است شانس شما را برای دریافت ویزای دانشجویی آمریکا کاهش دهد. بااین‌وجود افراد بسیاری که توانایی تأمین هزینه‌های خود برای یک یا نهایتاً دو ترم را دارند، از این موقعیت استفاده کرده و برای ادامه تحصیل به آمریکا و کانادا می‌روند.