شیوه جست و جو کردن دوره تحصیلی


Method of Searching for Studying Program
چگونه یک دوره فوق لیسانس بسیار مناسب پیدا کنیم؟
روند پیدا کردن دانشگاه و رشته و مقطع برای ۸۰ درصد رشته‌ها شبیه هم هست. شما باید خیلی ساده توی گوگل سرچ کنید و ببینید چه نتایجی می‌دهد. یا اینکه توی پرتال‌هایی که دیتابیس از برنامه‌های فوق‌لیسانس دانشگاه‌ها جمع می‌کنند دنبال رشته خودتان بگردید:

 

۱. مسترزپورتال

http://www.mastersportal.eu/

این‌یکی از بهترین وب‌سایت‌هاست که خود ما هم برای مشاوره از آن استفاده می‌کنیم.

اطلاعات رو خیلی به‌روز و مرتب جمع‌آوری کرده و به‌سرعت می‌توانید بفهمید ویژگی‌های اصلی یک دوره مستر (زبانش، مدتش، پیش‌نیازهایش، نمره زبانش و…) چیست. البته این سایت بیشتر برای دوره‌های اروپاست.


۲. فاینداِمسترز

https://www.findamasters.com/
این هم یک پرتال خیلی کامل برای دوره‌های مستر و حتی دکترا.



اما در مورد اینکه پیش‌نیازها چیست و چه مدارکی لازمه، نمی‌شود به‌طورکلی نظری داد. در این مطلب، ما توضیحات رو در مورد مدارکی که معمولاً دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند توضیح دادیم، به همراه پاسخ به ۱۵ سؤال متداول دیگر که ممکن است سؤال شما هم باشد. با رجوع به این مقاله می‌توانید این مدارک موردنیاز رو ببینید.
 

 

چگونه یک دورهٔ فوق‌لیسانس بسیار مناسب در خارج از کشور پیدا کنیم

 

دانشگاه‌های سراسر جهان تعداد رو به افزایشی دورهٔ فوق‌لیسانس ارائه می‌دهند که مختص دانشجویان بین‌المللی طراحی‌شده و زبان اغلبشان تماماً انگلیسی است. حال که گزینه‌های پیش رو بیشتر از همیشه است، چطور باید به نتیجه رسید که کدام دورهٔ فوق‌لیسانس برایتان از همه مناسب‌تر است؟

در ادامه شش فاکتور ضروری برای پیدا کردن و مقایسه کردن دوره‌های بین‌المللی فوق‌لیسانس را می‌آوریم...

 

 

۱. مکان را هوشمندانه انتخاب کنید

 

در انتخاب مکان تحصیل، گسترهٔ وسیعی از عوامل مانند جو فرهنگی، شهریه و استانداردهای زندگی را در نظر بگیرید. بسته به شخصیت و تمایلاتتان، جنبه‌های مختلف زندگی در آنجا را اولویت‌بندی کنید: غذای گیاهی دوست دارید؟ پیاده‌گردی چطور؟ موسیقی زنده؟ کشف مناظر تازه؟ با دانشجویان این دانشگاه‌ها ارتباط آنلاین برقرار کنید تا لایف‌استایل آنجا تا حدی دستتان بیاید؛ و اگر امیدوارید در حینِ یا پس از تمام شدن تحصیل آنجا کارکنید، اطمینان حاصل کنید که فرصت‌های شغلی مربوط به رشتهٔ موردنظرتان فراهم است و مقررات ویزا را مطالعه کنید.

 

 

۲. رتبه‌بندی‌های برحسب رشته را چک کنید

 

علاوه بر کمک گرفتن از رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، به رتبه‌بندی‌های تخصصی رشته‌ها نیز نگاه کنید و ببینید کدام مؤسسات در رشتهٔ شما بهترین‌اند. برای مثال، دانشگاه هلسینکی در رتبه‌بندی QS برای دانشگاه‌های جهان ۲۰۱۷-۲۰۱۶ رتبهٔ ۹۱ ام را دارد؛ اما باید بررسی کنید که این دانشگاه در رشتهٔ شما چه عملکردی دارد؟ اگر بخواهید جغرافیا، علوم زمینی و دریایی (Earth and marine sciences)، ادبیات انگلیسی یا اقتصاد بخوانید، دانشگاه هلسینکی به‌طور ویژه‌ای برای خواندن فوق‌لیسانس مناسب است؛ بنابراین از رتبه‌بندی‌های رشته‌ای غافل نشوید؛ چراکه روش خیلی خوبی برای کشف گزینه‌های جدید و متمرکز کردن جستجویتان است.

 

 

۳. حواستان به دانشگاه‌هایی که گرنت اعطا می‌کنند باشد.

 

برای تحصیل در خارج از کشور به‌ناچار باید یک سرمایه‌گذاری انجام دهید... و دریافت گرنت واقعاً می‌تواند بخش قابل‌توجهی از هزینه‌هایتان را کاهش دهد. دانشگاه هلسینکی بر مبنای شایستگی‌های آکادمیک دانشجویان، گرنت‌های سخاوتمندانه‌ای اعطا می‌کند که بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از شهریه را پوشش می‌دهند و در هزینه‌های زندگی نیز کمک می‌کنند. شاید شما هم یکی از برندگان خوش‌اقبال این گرنت‌ها شوید.

 

 

۴. دوره‌ای را انتخاب کنید که تمرکزش بر جنبهٔ عملی رشته باشد

 

این‌یکی خیلی اهمیت دارد. دورهٔ فوق‌لیسانس باید شما را برای کار در جهان واقعی آماده کند ـــ و این در همهٔ دوره‌ها تضمین‌شده نیست. هنگام خواندن توضیحات دوره از خود بپرسید:

  • آیا این دوره به من خواهد آموخت چگونه تئوری را در موقعیت‌های واقعی به کاربرم؟
  • آیا مهارت‌هایی کسب خواهم کرد که نزد استخدام‌کنندگان دارای ارزش باشد؟
  • آیا فرصت‌هایی برای به دست آوردن تجربیات عملی در آن هست؟

هنگام گفتگو با دانشگاه دربارهٔ دوره، از آنان بپرسید این دورهٔ فوق‌لیسانس چگونه من را برای بازار کار آماده خواهد کرد و خودتان ببینید جواب‌هایشان چقدر قانع‌کننده است.

 

 

۵. دانشگاهی پیدا کنید که مرکز زبان خوبی داشته باشد

 

درست است که زبان دوره‌تان احتمالاً انگلیسی است، اما این‌یک فرصت عالی است که با یادگرفتن یک‌زبان دوم (یا سوم/چهارم/پنجم) احتمال استخدام شدن خود را افزایش دهید. دانشگاه موردنظرتان باید بتواند در این زمینه کمکتان کند. آیا این دانشگاه مرکز زبان دارد؟ این مرکز چقدر بزرگ است، چند زبان در آن آموزش داده می‌شود و شرکت در کلاس‌هایش چقدر راحت است؟ مرکز زبان دانشگاه هلسینکی دارای ۷۰ کارمند تمام‌وقت است و بیش از ۳۰ زبان در آن آموزش داده می‌شود!

 

 

۶. اطمینان حاصل کنید که دانشگاهتان بیشترین شباهت را به شخصیت و اولویت‌هایتان دارد.

 

پیدا کردن دورهٔ فوق‌لیسانس و دانشگاهی که بیشترین شباهت را به شما و دغدغه‌ها و ارزش‌هایتان داشته باشد در درجهٔ اول اهمیت قرار دارد. از این‌که خودتان را زیر ذره‌بین ببرید نترسید: مهم‌ترین چیز برای شما چیست؟ توانایی‌تان در کسب درامد؟ حل مسائل؟ نشان دادن خلاقیتتان؟ بهبود بخشیدن به زندگی مردم؟

هر چه که هست، از این بابت مطمئن شوید که روحیهٔ موسسهٔ انتخابی‌تان بازتاب‌دهندهٔ روحیهٔ شما باشد. اگر شیفتهٔ پایداری (sustainability) هستید، دانشگاه هلسینکی می‌تواند همان چیزی باشد که دنبالش می‌گردید، چراکه معروف است به تمرکزش بر این حوزه. بسیاری از دوره‌های این دانشگاه به‌منظور پیدا کردن راه‌حل‌های قابل‌قبول برای بحران‌های جهانی با سازمان‌های سیاست‌گذاری عمومی در تماس هستند. آیا چالش‌های موردعلاقهٔ شما هم از این نوع است؟