معدل و اپلای


Impact of the GPA on the apply
تاثیر معدل در اپلای کردن و دریافت فاند
در این مطلب به سوالاتی نظیر آیا با معدل پایین شانسی برای گرفتن پذیرش و فاند در آمریکا داریم؟ با چه نمراتی می‌توان به هاروارد رفت؟ در فرایند اپلای برند دانشگاهی که تحصیل‌کرده‌ایم مهم‌تر هست یا معدل؟ چگونه معدل خود را به سیستم آمریکایی یا GPA تبدیل کنیم؟ پاسخ داده می شود.

آیا با معدل پایین شانسی برای گرفتن پذیرش و فاند در آمریکا داریم؟

حقیقت امر این است که داشتن معدل پایین شانس شما را برای دریافت پذیرش و فاند پایین می‌آورد؛ اما اگر معدل پایینی دارید اصلاً ناامید نباشید! می‌توانید با قوی کردن فاکتورهای دیگر تأثیر معدل خود را کاهش دهید. نمرات بالای تافل و جی آر ای و مقالات معتبر ازجمله مواردی هستند که تأثیر معدل را کاهش می‌دهند. یادتان باشد که این مهارت شماست که معدل پایین خود را در انگیزه نامه توجیه کنید. توصیه‌نامه‌ها هم می‌توانند در توجیه معدل پایین شما مؤثر باشند.

 

با چه نمراتی می‌توان به هاروارد رفت؟

در سال ۲۰۱۵ از بین بیشتر از ۲۴۰۰ نفر که برای رشته‌های مهندسی و علوم در مقطع ارشد و دکترای هاروارد اپلای کردند، ۳۵۲ نفر در دکترا و ۸۵ نفر در ارشد پذیرفته شدند. میانگین معدل پذیرفته‌شدگان ۳.۸ از ۴ و میانگین قسمت وربال و ریاضی آزمون جی آر ای پذیرفته‌شدگان به ترتیب ۱۵۸ و ۱۶۷ بوده است. ۷۵٪‌ پذیرفته‌شدگان را مردان و ۲۵٪‌ دیگر را زنان تشکیل داده‌اند.

 

در فرایند اپلای برند دانشگاهی که تحصیل‌کرده‌ایم مهم‌تر هست یا معدل؟

یکی از سؤالاتی که همواره از ما پرسیده می‌شود این است که آیا برای اینکه شانس گرفتن پذیرش همراه با فاند داشته باشیم حتماً باید در دانشگاه‌های معتبر ایران مانند دانشگاه تهران، شریف و ... تحصیل‌کرده باشیم؟ آیا افرادی که در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و غیره تحصیل‌کرده‌اند می‌توانند اپلای کنند و بورسیه بگیرند؟

  • همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، غیر از چند دانشگاه سراسری تهران که ممکن است به شما در دریافت پذیرش و فاند در آمریکا کمک کنند، دانشگاه‌های دیگر تفاوت چندانی در این فرایند ندارند.
  • دلیل تأثیر مثبت دانشگاه‌های سراسری تهران هم بیشتر به این خاطر است که تعداد بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها به خارج از کشور رفته و اساتیدشان به سبب آن‌ها با این دانشگاه‌ها آشنا شده‌اند.
  • فارغ از اینکه در کدام دانشگاه ایران تحصیل‌کرده‌اید، شانس گرفتن پذیرش همراه با فاند برای شما را رزومه شما تعیین می‌کند که می‌توان به موارد مهمی از قبیل معدل، مقالاتی که در ژورنال‌های معتبر چاپ کرده‌اید، نمرات آزمون‌های زبان، GRE و ... اشاره کرد.
  • پس اگر در یک دانشگاه معمولی تحصیل‌کرده‌اید و معدل خوبی دارید اصلاً ناامید نباشید چراکه معدل بالا یکی از موارد بسیار تأثیرگذار در فرایند اخذ پذیرش برای شما به‌حساب می‌آید. تلاش کنید رزومه قوی و مؤثری از خود تهیه‌کرده و در آزمون‌های زبان، GRE و ... نمرات بالا کسب کنید.
  • اگر از دانشگاه خیلی معتبری فارغ‌التحصیل نشده‌اید نگران نباشید! بیشتر اساتید در آمریکا دانشگاه‌های ایران را نمی‌شناسند و شما با معدل خوب می‌توانید به گرفتن پذیرش و فاند امیدوار باشید

 

چگونه معدل خود را به سیستم آمریکایی یا GPA تبدیل کنیم؟

نمرات خود را در هریک از دروس با استفاده از سیستم زیر تبدیل کرده و با توجه به تعداد واحد درس مربوطه، معدل کل را محاسبه کنید.

16-20=4
14-15.75=3
12-13.75=2
10-11.75=1

اگر درسی را مردود شده‌اید و درترم دیگری گرفته و قبول‌شده‌اید، نمرهٔ قبولی خود را تبدیل کنید بدین ترتیب اگر همهٔ نمرات شما ۱۶ و بالاتر باشد، معدل شما ۴ خواهد بود. در بیشتر دانشگاه‌ها حداقل معدل برای پذیرش ۳ است. بااین‌وجود، حساسیت به معدل در آمریکا کمتر از کاناداست.