مهاجرت به ترکیه


Immigration to Türkiye
مهاجرت به ترکیه | آشنایی با بهترین روش‌های مهاجرتی به این کشور محبوب در سال 2022
ترکیه یک کشور خوش آب و هوا و مهاجرپذیر است که سالانه مهاجران بسیاری را جذب می‌کند. برای آشنایی با روش‌های مهاجرت به ترکیه کلیک کنید.

مهاجرت به ترکیه | آشنایی با بهترین روش‌های مهاجرتی به این کشور محبوب در سال 2022

 

ترکیه؛ کشوری خوش آب‌وهوا با اقتصادی قدرتمند

ترکیه کشوری مهاجرپذیر، خوش آب‌وهوا با طبیعتی بکر است که به یکی از مقاصد مهاجرتی محبوب در سراسر جهان تبدیل شده است. مهاجرت به ترکیه با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. برخی از مهاجران برای تحصیل، برخی برای سرمایه‌گذاری و برخی دیگر برای کار به این کشور مهاجرت می‌کنند. بخشی از کشور ترکیه در آسیا و بخش دیگر آن در قاره اروپا قرار دارد و همین امر باعث شده تا از جمله مهم‌ترین کشورهای جهان از نظر شرایط سیاسی و اقتصادی باشد. اخذ اقامت این کشور نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی ساده‌تر است و شهروندان ایرانی نیاز به اخذ ویزا برای سفر به ترکیه ندارند. در این مقاله به طور کامل با روش‌های مهاجرت به ترکیه در سال 2022 و مزایای مهاجرت به این کشور آشنا خواهیم شد.

 

آشنایی با مزایای مهاجرت به ترکیه

زندگی در ترکیه و مهاجرت به این کشور می‌تواند مزایای بسیاری را برای شما به ارمغان بیاورد. این کشور خوش آب‌وهوا فرهنگی مشابه با فرهنگ ایرانیان دارد که باعث می‌شود با سرعت بیشتری با شرایط زندگی در این کشور هماهنگ شوید و احساس خوبی از زندگی در این کشور داشته باشید. در این بخش با مهم‌ترین مزایای مهاجرت به ترکیه آشنا می‌شویم.

هزینه پایین زندگی

در کشور ترکیه هزینه ملک و هزینه اقامت بسیار کم است. همچنین هزینه غذا، مالیات بر املاک، تحصیل، پوشاک، بهداشت و سایز هزینه‌های مهم در مقایسه با دیگر کشورهای محبوب مهاجرتی بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.

آب و هوای مدیترانه‌ای ترکیه

در صورتی که از زندگی در شهرهای آفتابی و گرمسیر یا شهرهای خیلی سرد خسته شده‌اید، قطعا آب و هوای مدیترانه‌ای و معتدل کشور ترکیه به دل شما خواهد نشست. در ترکیه شرایط آب و هوایی گوناگونی وجود دارد. مناطق شمالی این کشور آب و هوای اقیانوسی دارد و مناطق جنوبی آن دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است. بالاترین درجه حرارت در این کشور در فصل تابستان تا 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ اما خانه‌های این کشور که با هدف محافظت در برابر گرما ساخته می‌شوند، از ورود آن به داخل منزل شما جلوگیری می‌کنند.

مراقبت‌های بهداشتی مدرن

اقتصاد قدرتمند کشور ترکیه باعث ایجاد بیمارستان‌های مدرن بسیاری در این کشور شده است. همچنین خدمات به‌روز و مناسب در زمینه مراقبت‌های بهداشتی نیز در این کشور ارائه می‌شوند. پس با اخذ اقامت ترکیه به روش‌های مختلف می‌توانید از خدمات بهداشتی پیشرفته در سطح استاندارد جهانی بهره‌مند شوید.

تفریحات متنوع

به این دلیل که شرایط آب‌وهوایی ترکیه مناسب است، امکان لذت بردن از تفریحات در فضای باز در این کشور وجود دارد. گردشگران بسیاری هرسال با هدف لذت بردن از تفریحات و ورزش‌های دوست‌داشتنی ترکیه به این کشور می‌آیند. از جمله فعالیت‌هایی که می‌توانید در ترکیه از آن‌ها لذت ببرید می‌توان به غواصی، قایقرانی، تورهای تاریخی، اسکی تابستانی و زمستانی، پاراگلایدر، گلف، کوهنوردی و دوچرخه سواری اشاره کرد.

 

غذاهای متنوع و دلچسب ترکیه

ترکیه از نظر تنوع در غذاهای خود معروف است. فرهنگ بسیار متنوع و غنی این کشور باعث شده تا انواع غذاها در این کشور در دسترس باشند. علاوه بر غذا، انواع میوه‌های عجیب و غریب و سبزیجات تازه را نیز می‌توان در ترکیه یافت. هزینه تهیه مواد اولیه انواع غذاها نیز معقول و مناسب است.

تاریخ غنی و مکان‌های تاریخی و توریستی ترکیه

مهاجرت به ترکیه برای افرادی که به تاریخ علاقمند هستند، پیشنهاد می‌شود. ترکیه را می‌توان مهد بقایای تاریخی و ویرانه‌های باستانی دانست. در این کشور مکان‌های بسیاری از جمله قدیمی‌ترین بقایای تاریخی برای توریست‌ها وجود دارد؛ از گشت و گذار در معبد آپولو گرفته تا شهر باستانی پاترا.

افتتاح حساب بین‌المللی با مهاجرت به ترکیه

ترکیه بر خلاف کشور خودمان، ایران، دارای بانکداری بین‌المللی و متصل به شرکت‌های بانکی بزرگی مانند ویزاکارت و مسترکارت است. به همین دلیل شما می‌توانید با مهاجرت به ترکیه از طریق یکی از بانک‌های معروف این کشور مانند ایش بانک، حساب بین‌المللی برای خود افتتاح کنید و از یک مسترکارت معتبر برخوردار شوید. شما همچنین می‌توانید با مدارک دانشجویی، کاری و حتی پاسپورت خود یک حساب بانکی بین‌المللی در این کشور باز کنید و از مزایای آن مانند امکان خرید اینترنی از وب‌سایت‌های معروف خارجی مانند آمازون، رزور بلیط پروازها و هتل‌های خارجی، خرید حضوری نقدی از فروشگاه‌ها و استفاده از دستگاه‌های ATM بهره‌مند شوید.

شبکه حمل و نقل عمومی مناسب ترکیه

دسترسی مناسب درون شهری و برون شهری به خاطر وجود انواع وسایل نقلیه در کشور ترکیه، یکی از دیگر مزایای مهم زندگی در این کشور است. در استانبول که بزرگترین شهر ترکیه و حدود دوبرابر تهران است، انواع مترو، اتوبوس، کشتی، تاکسی، مونوریل و فرودگاه‌های بین‌المللی وجود دارد. به همین دلیل هیچوقت برای جابجایی در مسیرهای کوتاه یا بلند در این کشور به مشکل بر نخواهید خورد.

برنامه‌های مهاجرتی برای مهاجرت به ترکیه را بشناسید

ترکیه کشوری با جمعیت نزدیک به 80 میلیون نفر و در همسایگی ایران است که مورد توجه بسیاری از متقاضیان مهاجرت بوده است. هزینه‌های مناسب زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورها باعث شده تا شرایط مهاجرت به ترکیه راحت‌تر شده باشد. مهاجرت به این کشور از روش‌هایی مانند تحصیل، کار، توریستی، سرمایه‌گذاری، خرید و اجاره ملک، تولد، ازدواج و کارآفرینی امکان‌پذیر است. در بخش‌های بعدی مقاله به طور کامل با این روش‌ها آشنا خواهیم شد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی است. وجود دانشگاه‌های معتبر در این کشور باعث شده تا انگیزه مهاجران برای تحصیل در این کشور افزایش یابد. برای آشنایی کامل با تحصیل در ترکیه باید با مزایای تحصیل در این کشور، شرایط و مدارک لازم، نحوه اخذ ویزای تحصیلی و دانشگاه‌های برتر این کشور آشنا شویم. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی نیز در این کشور وجود دارد. اتباع خارجی می‌توانند در مقاطع مختلفی از ابتدایی تا دانشگاه برای تحصیل به ترکیه مهاجرت کنند.

 

مزایای تحصیل در ترکیه

ترکیه کشوری مهاجر پذیر است که هم جزو کشورهای قاره آسیا و هم جزو کشورهای قاره اروپا به شمار می‌آید. تحصیل در کشور ترکیه مزایای بسیاری را برای مهاجران به همراه می‌آورد. در این بخش از مقاله با برخی از این مزایا آشنا می‌شویم:

  • اجازه کار در حین تحصیل در ترکیه
  • دریافت ویزای همراه برای تحصیل در ترکیه
  • تحصیل در دانشگاه‌های برتر و مورد تایید در سراسر جهان
  • هزینه‌های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در ترکیه
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه

اخذ اقامت ترکیه با روش ویزای تحصیلی از بهترین راه‌های کسب یک مدرک معتبر و اقامت در این کشور است. اما بهتر است که ابتدا با شرایط، مدارک و نحوه اخذ ویزای تحصیلی ترکیه آشنا شوید. اتباع خارجی برای تحصیل در ترکیه باید دارای شرایط زیر باشند:

  • شرکت در آزمون YOS یا SAT
  • ارائه مدرک دیپلم به همراه ریزنمرات و ترجمه رسمی آن‌ها
  • پرداخت هزینه اندکی برای بررسی مدارک
  • ارائه نامه پذیرش تحصیلی پس از قبولی در هرکدام از دانشگاه‌های این کشور
  • رزومه تحصیلی

همچنین برای مهاجرت به ترکیه و تحصیل در این کشور باید مدارک به خصوصی را تهیه و ارائه کنید. بهتر است که پیش از اقدام به درخواست پذیرش تحصیلی به دانشگاه‌های کشور ترکیه، این مدارک را تهیه کنید. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • اصل و کپی مدارک شناسایی
  • ارائه مدارک تحصیلی با ترجمه و ریز نمرات کامل
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه مدرک زبان مناسب
  • مدرک عدم سوء پیشینه
  • ارائه مدارک پزشکی لازم
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر

نحوه اخذ ویزای تحصیلی

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه با شرکت در دوره‌های مختلفی امکان پذیر است. از جمله محبوب‌ترین این دوره‌ها می‌توان به دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، فنی، دکترا، دوره‌های کوتاه‌مدت و برنامه‌های تبادل دانشجوی اراسموس اشاره کرد. در حال حاضر حدود 55 هزار دانشجوی بین‌المللی در ترکیه تحصیل می‌کنند که از حدود 95 کشور مختلف به ترکیه مهاجرت کرده‌‎اند.

توجه داشته باشید که اخذ ویزای تحصیلی در داخل ترکیه بسیار سخت است و بهتر است که ابتدا پذیرش دانشگاه مورد نظر را کسب کنید و سپس به نزدیک‌ترین کنسولگری ترکیه مراجعه کنید. سپس از طریق نامه پذیرش خود و با پرکردن فرم درخواست ویزا، نسبت به اخذ ویزا تحصیلی ترکیه اقدام کنید. پروسه صدور این ویزا معمولا حدود 8 هفته طول می‌کشد و مهر ویزای تحصیلی در پاسپورت شما حک می‌شود. برای تحصیل در ترکیه نیاز به مصاحبه در سفارت این کشور ندارید.

بورسیه‌های تحصیلی ترکیه

افرادی که این توانایی را داشته باشند که به زبان ترکی استانبولی صحبت کنند و از دانشگاه‌های دولتی این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کنند، می‌توانند از انواع بورسیه‌های تحصیلی ترکیه استفاده کنند. برخی از این بورسیه‌های تحصیلی به شرح زیر هستند:

  • بورسیه تحصیلی ژولیز (Jelvix)
  • کمک هزینه تحصیلی Fix the Photo Scholarship
  • کمک هزینه تحصیلی Dealroom
  • بورسیه Mailcheck 1500USD
  • بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان بااستعداد و برتر Trendhim Talent

معرفی سه دانشگاه برتر ترکیه برای مهاجرت تحصیلی

دانشگاه‌های کشور ترکیه از نظر سطح عملی در جایگاه مناسبی قرار دارند. بسیاری از اساتیدی که در این دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، از دانشگاه‌های برتری مانند هاروارد فارغ‌التحصیل شده‌اند. از شرایط پذیرش اساتید در دانشگاه‌های برتر ترکیه این است که استاد باید از یکی از دانشگاه‌های برتر سطح دنیا فارغ‌التحصیل شده باشد. پس شکی در کیفیت سیستم آموزشی این کشور وجود ندارد. از جمله این دانشگاه‌های می‌توان به دانشگاه کوچ، بیلکنت، سابانچی، دانشگاه فنی خاورمیانه، بغازیچی، استانبول، آنکارا، حاجت تپه و قاضی اشاره کرد. در این بخش با سه مورد از دانشگاه‌های برتر ترکیه بیشتر آشنا می‌شوید.

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ در رنکینگ جهانی QS در سال 2022 به عنوان بهترین دانشگاه ترکیه شناخته شد. این دانشگاه رتبه 511 در بین برترین دانشگاه‌های جهان را دارد. پذیرش تحصیلی در این دانشگاه نیازمند مدرک زبان آکادمیک است؛ چون تمامی دوره‌های تحصیلی این دانشگاه به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.

 

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت (Bilkent University) یکی از دانشگاه‌های غیردولتی یا خصوصی ترکیه است که از جمله برترین دانشگاه‌های این کشور به شمار می‌آید. رتبه این دانشگاه در رنکینگ معتبر QS در سال 2022 بین 591 تا 600 است. برای تحصیل در این دانشگاه نیز، باید مدرک زبان انگلیسی آکادمیک داشته باشید. این دانشگاه دارای 9 دانشکده از جمله اقتصاد، مهندسی، مدیریت، ادبیات، علوم انسانی و دانشکده هنرهای زیبا است. همچنین دو رشته روانشناسی و حسابداری نیز در این دانشگاه طرفداران زیادی دارند.

دانشگاه سابانچی

دانشگاه سابانچی نیز یکی از برترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است که در رتبه 541 تا 550 رنکینگ جهانی QS در سال 2022 قرار داشته است. این دانشگاه 5 دانشکده و یک مدرسه دارد که دانشکده‌های آن شامل دانشکده مهندسی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مدیریت و هنر می‌شوند. برای تحصیل در این دانشگاه نیز باید تسلط کافی بر زبان انگلیس و مدرک زبان انگلیسی آکادمیک داشته باشید.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

از دیگر روش‌های محبوب مهاجرت به ترکیه می‌توان به مهاجرت کاری اشاره کرد. این روش به خصوص برای افرادی که قصد زندگی در استانبول را دارند، بسیار مناسب است. توجه کنید که تمام اتباع خارجی که قصد کار در ترکیه را دارند باید قبل از استخدام در این کشور، اجازه کار دریافت کنند. اگر کارفرمای ترک اتباع خارجی را بدون اجازه کار استخدام کند، این امر غیر قانونی به شمار می‌آید. بسته به نوع اقامت شما، دو راه اصلی برای کار در ترکیه وجود دارد.

خارجیانی که اجازه اقامت توریستی، درمانی و ورزشی دارند و اعتبار این اقامت حداقل 6 ماه است، می‌توانند برای اخذ اجازه کار به وزارت کار ترکیه درخواست دهند. همچنین اگر اتباع خارجی اجازه اقامت نداشته باشند، باید به کنسولگری ترکیه در کشور اقامت خود مراجعه کنند.

نرخ بیکاری در ترکیه

نرخ بیکاری در ترکیه از ژانویه 2021 در حال افزایش و نزدیک به 14 درصد بوده است. همچنین اولویت استخدام در این کشور با بومیان و افراد مقیم یا افرادی است که اجازه کار در این کشور را دارند. یافتن کار در کشور ترکیه برای مهاجران و اتباع خارجی امری سخت است. کارفرمایان در ترکیه باید به اداره کار اثبات کنند که نیروی متخصص دیگری در کشور ترکیه وجود ندارد که کار مورد نظر را به خوبی شما انجام دهد. پس با توجه به این شرایط، مهاجرت به ترکیه از طریق دریافت پیشنهاد کاری امری دشوار به شمار می‌آید.

مدارک لازم برای مهاجرت کاری به ترکیه و اخذ اجازه کار این کشور

برای این که بتوانید از طریق پیشنهاد کاری به ترکیه مهاجرت کنید، باید مدارک به خصوصی را در اختیار داشته باشید. از جمله این مدارک می‌توان به پاسپورت و گواهی تمکن مالی به میزان 300 دلار در ماه اشاره کرد. از جمله دیگر مدارک لازم برای اخذ اجازه کار در ترکیه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • 4 عکس پاسپورتی
  • کپی صفحات پاسپورت دارای اعتبار
  • فتوکپی اجازه کار که توسط وزارت کار ترکیه تایید و ارائه شده باشد
  • پر کردن فرم درخواست اجازه کار
  • پرینت حساب و گردش مالی با تاییدیه مالیات
  • سایر مدارک خاص مربوط به کارهای ویژه

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری و خرید ملک

یکی از مهم‌ترین روش‌های مهاجرت به ترکیه از راه سرمایه‌گذاری در این کشور از جمله خرید ملک، کارآفرینی، خرید سهام و اجاره ملک است. به این خاطر که ترکیه از جمله کشورهایی است که به نیروهای سرمایه‌گذار بیشتری در کشور خود نیازمند است. یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه و اخذ اقامت دائم این کشور، خرید ملک در آن است. دولت ترکیه در سالیان اخیر در فکر ایجاد شهرک‌ها، آپارتمان‌ها و برج‌های جدید بوده است تا افراد بتوانند با خرید ملک در این کشور اقامت خود را دریافت کنند.

حداقل میزان سرمایه‌گذاری بر روی املاک در کشور ترکیه مبلغ 250 هزار دلار است که می‌توان از این طریق تابعیت و اقامت دائم کشور ترکیه را دریافت کرد. متقاضیان با ثبت شرکت در ترکیه می‌توانند پس از 5 سال، اقامت دائم این کشور را نیز دریافت کنند. روش خرید ملک آسان‌ترین راه مهاجرت به این کشور و اخذ اقامت دائم و پاسپورت ترکیه است. همچنین از دیگر روش‌های اخذ تابعیت ترکیه با سرمایه‌گذاری، سپرده‌گذاری در بانک‌های این کشور است. طی این برنامه، شخص متقاضی باید 500 هزار دلار را در یکی از بانک‌های کشور ترکیه سپرده‌گذاری کند و پس از 3 سال پول خود را برداشت کند.

مبلغ حق‌الوکاله و کمیسیون برای خرید ملک در ترکیه چقدر است؟

همچنین مبلغ حق‌الوکاله و کمیسیون اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک بین 3 تا 5 هزار دلار است که شامل تمام هزینه‌های قانونی درخواست اقامت و سایر هزینه‌های جانبی می‌شود. این امکان نیز وجود دارد که پیش از سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه برای تصمیم‌گیری بهتر، به صورت حضوری املاک و پروژه‌ها را بازدید کنید.

با ثبت شرکت در ترکیه اقامت این کشور را دریافت کنید

از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه می‌توان به ثبت شرکت در این کشور اشاره کرد. ثبت شرکت در ترکیه همواره با محدودیت‌هایی برای اتباع ایرانی همراه بوده و این به دلیل تحریم‌های بین‌‌المللی علیه ایران است. به همین دلیل متقاضیان ثبت شرکت در ترکیه باید این محدودیت‌ها را در نظر بگیرند تا دچار مشکل در روند مهاجرت و سرمایه‌گذاری خود نشوند.

متقاضیان برای ثبت شرکت در ترکیه باید ابتدا به اداره مالیات ترکیه مراجعه کنند و کد مالیاتی برای راه‌اندازی شرکت خود را دریافت کنند. سپس باید به نوتر کردن اساس‌نامه اسناد و مدارک لازم (ترجمه رسمی به زبان ترکی استانبولی) بپردازند و به اداره ثبت شرکت‌ها در این کشور مراجعه کنند. انجام این مراحل می‌تواند باعث اعطای مجوز برای ثبت شرکت در این کشور شود. تکمیل مدارک و ارسال به‌موقع آن‌ها اصلی‌ترین عامل موفقیت در ثبت شرکت در ترکیه است.

سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق اجاره ملک

شما می‌توانید با اجاره ملک در ترکیه اقامت این کشور را به دست آورید؛ اما این اقامت موقت خواهد بود. در اقامت موقت ترکیه شما اجازه کارکردن در این کشور را ندارید. در صورت اجاره ملک در ترکیه به مدت یک سال اجازه اقامت خواهید داشت و اگر ملک مورد نظر را با مبالغ پایین‌تری خریداری کنید، به مدت سه سال به شما اقامت موقت داده می‌شود که قابل تمدید است.

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج + شرایط 2022

یکی از سریع‌ترین روش‌های اخذ اقامت ترکیه، دریافت اقامت این کشور از طریق ازدواج با شهروندان ترکیه است. اگر یک فرد خارجی با یکی از شهرواندان ترکیه ازدواج کند، می‌تواند اقامت دائم این کشور را اخذ کند. البته شرایطی وجود دارد که ممکن است باعث باطل شدن مجوز اقامت شود:

  • اگر متقاضی در مدت زمان کمتر از سه سال از همسر خود جدا شود
  • در صورتی که ثابت شود که ازدواج آن‌ها صوری بوده است
  • اگر عدم علاقه بین زوجین ثابت شود و ازدواج صرفا برای اخذ اقامت بوده باشد

همچنین اگر صوری بودن ازدواج در ترکیه ثابت شود، علاوه بر این که اقامت متقاضی باطل می‌شود، ممکن است باعث جریمه مالی و زندان نیز شود. اگر قصد ازدواج با یکی از شهروندان ترکیه را دارید، می‌توانید به راحتی به این کشور مهاجرت کنید. اما اگر ازدواج شما صوری باشد ممکن است از ترکیه اخراج شوید. فرد مورد نظر شما نیز نباید پناهنده ترکیه باشد.

شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

در سال 2022 سن قانونی برای ازدواج در ترکیه 18 سال اعلام شده است. همچنین اگر دختر شهروند ترکیه باشد و از همسر خود طلاق گرفته باشد، باید 300 روز از تاریخ طلاق او بگذرد و سپس اقدام به ازدواج کند. افراد پس از اخذ اقامت دائم از طریق ازدواج، باید حداقل سه سال با هم زندگی کنند. اگر طرفینی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، خارجی باشند، ماموران ازدواج، عقد آن‌ها را ثبت می‌کنند. برای این که ازدواج طرفین به ثبت برسد به مدارک زیر نیاز است:

  • پاسپورت دارای اعتبار
  • گواهی تولد (شناسنامه)
  • 6 قطعه عکس
  • گواهی تجرد طرفین
  • گواهی سلامت
  • برای زوج‌های خارجی محل اقامت دارای تاریخ ورود و خروج نیاز است

اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند

سیستم تابعیت ترکیه بر اصل خون تاکید دارد. این یعنی اگر یکی از والدین کودک شهروند ترکیه باشند، به کودک تازه متولدشده به راحتی تابعیت ترکیه تعلق می‌گیرد. بیشتر کشورهای مهاجرپذیر به تابعیت خاک اعتقاد دارند. یکی از بهترین روش‌های اخذ اقامت ترکیه داشتن تابعیت ترکی یکی از والدین کودک است. این روش ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش اخذ اقامت ترکیه به شمار می‌آید.

طبق ماده 66 قانون اساسی ترکیه اگر پدر یا مادر نوزاد شهروند ترکیه باشند یا یکی از آن‌ها تابعیت این کشور را دریافت کرده باشد، نوزاد از بدو تولدش به طور رسمی شهروند ترکیه به شمار می‌آید. حتی اگر در کشوری غیر از ترکیه به دنیا بیاید.

شرایط لازم برای اخذ اقامت ترکیه به روش تولد در سال 2022

درست است که تابعیت خاک در ترکیه وجود ندارد ولی این فرآیند می‌تواند باعث امکان اخذ اقامت کودکی شود که پدر و مادرش تابعیت ترکیه ندارند. این نوع اقامت مراحلی دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم. حداکثر تا 30 روز پس از تولد فرزند باید برای ثبت تولد او به اداره امور جمعیت و ثبت احوال ترکیه و همچنین اداره مهاجرت استان مراجعه کنید. پس از گذشت 6 ماه، گواهی تولد فرزند شما صادر می‌شود. گواهی تولد در خاک ترکیه موجب اخذ اقامت ترکیه برای کودک می‌شود.

پس از صدور این گواهی، والدین باید شرایط اقامت خود را مشخص کنند. اقامت والدین در این شرایط به راحتی توسط اداره مهاجرت ترکیه قبول می‌شود. پدر کودک می‌تواند با سرمایه‌گذاری یا اخذ مجوز کار در ترکیه، وضعیت اقامت خود را پایدار کند و پس از 5 سال با ویزای کاری یا کمتر از یک سال با خرید ملک، تابعیت ترکیه را اخذ کند.

 

اخذ اقامت توریستی ترکیه

ویزای گردشگری ترکیه یکی از انواع ویزاها برای اقامت کوتاه‌مدت ترکیه است. متقاضیان ایرانی ویزای توریستی ترکیه می‌توانند پس از دریافت پاسپورت خود، به مدت 90 روز بدون ویزا به عنوان یک توریست در این کشور اقامت داشته باشند. از جمله شرایط مهم این ویزا می‌توان به نداشتن اجازه کار و تحصیل در ترکیه اشاره کرد. همچنین در صورتی که می‌خواهید اقامت 90 روزه خود را تمدید کنید باید علاوه بر موافقت سفارت ترکیه، پاسپورت شما حداقل دو ماه دیگر اعتبار داشته باشد.

در طول انجام مراحل اخذ ویزای توریستی ترکیه باید حدود 2 میلیون تومان بابت ترجمه پاسپورت، صدور کارت اقامت ترکیه، تاییدیه نوتر مدارک و پرداخت مالیات برای حق خاک پرداخت کنید. در صورت اخذ ویزای توریستی ترکیه می‌توانید نهایتا به مدت یک سال در این کشور بمانید. بعد از این یک سال، تمدید اقامت توریستی شما باید مورد تایید اداره مهاجرت ترکیه واقع شود تا بتوانید یک سال دیگر اقامت خود را تمدید کنید.

مراحل و مدارک لازم برای تمدید اقامت توریستی ترکیه

برای اخذ اقامت توریستی ترکیه یا تمدید آن باید از سایت اداره مهاجرت ترکیه یعنی https://e-ikamet.goc.gov.tr/ برای خود نوبت رزرو کنید. هنگام رزرو این نوبت توجه داشته باشید که مدارک شناسایی شما در دسترس باشند. از جمله مدارک لازم برای این اقدام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وضعیت تاهل
  • آدرس دقیق محل سکونت در دوره اقامت
  • شماره تلفن قابل دسترس
  • ارائه یک ایمیل فعال
  • چند قطعه عکس 4 ×3
  • کپی صفحه اول پاسپورت و صفحه مهر همراه با تاریخ آخری ورود به ترکیه

بهترین شهرهای ترکیه برای مهاجرت و زندگی

ترکیه دارای شهرهای بسیاری برای زندگی است که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند. برخی از این شهرها برای مهاجران بهتر هستند. در این بخش از مقاله با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم زندگی برای یک شهروند خارجی، به معرفی بهترین شهرهای ترکیه می‌پردازیم.

استانبول؛ بزرگ‌ترین شهر ترکیه

بدون شک استانبول بهترین شهر ترکیه برای مهاجران است. این شهر که شامل دو بخش آسیایی و اروپایی می‌شود، یکی از توریستی‌ترین مقاصد مهاجرتی در دنیا به شمار می‌آید. شهر استانبول حدودا بیش از 15 میلیون نفر جمعیت دارد. با وجود این‌که استانبول شهری شلوغ است، وجود جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی، امکانات متعدد شهری مانند سیستم حمل و نقل عمومی و مراکز مراقبت‌های بهداشتی، مراکز خرید متنوع و پیشرفته، بازار کار فعال و اقتصاد قوی، حضور پرتعداد توریست‌های خارجی و بسیاری موارد دیگر استانبول را به یکی از برترین مقاصد برای مهاجرت و زندگی در ترکیه تبدیل کرده است.

وجود انواع شرکت‌های معتبر بین‌المللی و بازار کار پویا و سرزنده شهر استانبول، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا برای استخدام در یک شرکت خارجی اقدام کنید و از دانش زبان انگلیسی خود به عنوان یک مزیت مهم برای زندگی و کار در این شهر استفاده کنید.

آنکارا؛ پایتخت ترکیه

آنکارا با این‌که پایتخت ترکیه است، در مقایسه با استانبول از شهرت جهانی بالایی برخوردار نیست. این شهر دومین شهر پرجمعیت ترکیه است و می‌تواند گزینه خوبی برای مهاجرت به ترکیه باشد. شهر آنکارا یک شهر تجاری و صنعتی با موقعیت‌های شغلی بسیار خوب است؛ ولی تعداد افراد بومی در این شهر زیاد است و بهتر است که برای زندگی در این شهر، به زبان ترکی استانبولی تسلط کافی داشته باشید.

اگر مهاجرت به ترکیه را با هدف اخذ ویزای بلندمدت انجام می‌دهید، شهر آنکارا از نظر هزینه‌های زندگی، جمعیت شهری، امنیت و شرکت‌های بسیار قدرتمند می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد. همچنین سیستم حمل و نقل درون شهری آنکارا نیز بسیار مناسب است.

آنتالیا؛ یکی از جذاب‌ترین شهرهای ترکیه

آنتالیا شهری توریستی، خوش آب و هوا و جذاب است که می‌توان گفت پس از استانبول پرطرفدارترین شهر ترکیه برای مهاجرت و زندگی است. گردشگران خارجی بسیاری هرسال از این شهر دیدن می‌کنند و همین باعث می‌شود تا مهاجران بتوانند راحت‌تر با سبک زندگی، فرهنگ و شرایط زندگی در آنتالیا هماهنگ شوند.

امکان ارتباط گرفتن با سایر شهروندان خارجی در این شهر توریستی و دارای تنوع ملیتی، جزو مزایای مهم زندگی در آنتالیا به شمار می‌آید. از طرفی دیگر هزینه‌های معقول زندگی، دسترسی راحت به وسایل نقلیه، آب و هوای معتدل و عالی، مناظر طبیعی چشم‌نواز و بسیاری از ویژگی‌های مثبت دیگر در این شهر وجود دارند. همچنین اجتماع صمیمی و وجود حس آرامش و امنیت زندگی در کنار ساحل و دریای مدیترانه آنتالیا را به یکی از بهترین شهرها ترکیه تبدیل کرده است.

آشنایی با هزینه‌های مهاجرت به ترکیه

هزینه مهاجرت به ترکیه نسبت به دیگر کشورهای مهاجرپذیر کم‌تر است. با توجه به این‌که راه‌های مختلفی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد، هزینه مهاجرت نیز با توجه به روش انتخابی شما متفاوت خواهد بود. اگر برای تحصیل به این کشور می‌روید، باید در آزمون‌های ورودی شرکت کنید و هر دانشگاه هزینه متفاوتی خواهد داشت.

همچنین هزینه‌هایی مانند اجاره یا خرید خانه، هزینه خورد و خوراک و پوشاک و همچنین حمل و نقل را باید در نظر داشته باشید که با توجه به شهری که در آن زندگی یا تحصیل می‌کنید، متفاوت است. هزینه اقامت در ترکیه نسبت به دیگر کشورها بسیار کم‌تر است. برای اقامت در این کشور باید هزینه‌هایی مانند هزینه خاک، کارت اقامت، دریافت تکست نامبر، هزینه نوتر، بیمه، ایاب و ذهاب و هزینه تشکیل پرونده را در نظر بگیرید.

 

هزینه‌های زندگی در ترکیه

 

همچنین پس از ورود به ترکیه باید هزینه‌های زندگی در این کشور را در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین هزینه‌هایی که افراد مقیم ترکیه باید پرداخت کنند می‌توان به هزینه خاک برای یکسال اقامت در این کشور اشاره کرد. این هزینه در هنگام تمدید اقامت باید دوباره پرداخت شود. از دیگر هزینه‌های مهم زندگی در ترکیه که باید پیش‌بینی شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارت اقامت
  • هزینه نوتر (برابر اصل کردنِ اجاره نامه)
  • مخارج دریافت تکست نامبر و راندوو
  • هزینه تشکیل پرونده و کارهای مربوط به آن
  • مخارج بیمه سلامت
  • هزینه اجاره نامه منزل یا هزینه خرید ملک
  • مخارج کمیسیون بنگاه طبق تعرفه املاک در ترکیه
  • خرج خوراک و مواد غذایی
  • مخارج قبض آب و برق و گاز
  • هزینه خرید پوشاک و دیگر مخارج زندگی

کسب اقامت دائم ترکیه

متقاضیان اقامت دائم ترکیه این امکان را دارند که پس از 5 سال زندگی در این کشور و در صورت رعایت کامل قوانین ترکیه و عدم ارتکاب جرم، اقدام به اخذ این اقامت کنند. برای اخذ اقامت ترکیه به خصوص برای افرادی که در این کشور ملک خریده‌اند، لازم نیست که به طور کامل در ترکیه بمانند و حضور 6 ماه در سال در این کشور کفایت می‌کند. همچنین برای اخذ اقامت دائم کشور ترکیه نیاز به آشنایی با زبان ترکی دارید.

راندوو اقامت ترکیه چیست؟

برای هر کسی که متقاضی اقامت دائم ترکیه است، پر کردن فرم راندوو (rendezvous) ضروری است. راندوو از جمله مراحل کسب اقامت ترکیه است. اگر قصد مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت دائم این کشور را دارید، حتما با کلمه راندوو زیاد برخورد خواهید کرد. این مرحله را می‌توان مهم‌ترین بخش مهاجرت به کشور ترکیه دانست. راندوو به این معنی است که شما باید برای اخذ اقامت ترکیه در اداره مهاجرت این کشور وقت ملاقات بگیرید و به موقع در این اداره حضور پیدا کنید. دلیل آن هم این است که مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت اقامت این کشور را تحویل دهید.

راندوو معمولا در یک تاریخ مشخص انجام می‌شود. برای اخذ فرم راندوو و پرکردن آن باید به سایت اداره مهاجرت ترکیه مراجعه کنید. زمان تاریخ راندوو قابل تغییر نیست و باید در همان روز و همان ساعت مقرر به اداره مورد نظر مراجعه کنید؛ در غیر این صورت پروسه راندوو را باید از از اول شروع کنید. همچنین توجه داشته باشید که حتما شماره تلفن و ایمیل قابل دسترس خود را وارد کنید. در تاریخ راندووی خود همراه نداشته باشید چون که اجازه ورود همراه به اتاق مورد نظر داده نمی‌شود.

 

کارت کیملیک ترکیه چیست؟

کارت کیملیک نشان‌دهنده هویت شما در کشور ترکیه است. این کارت را با نام‌های کارت اقامت یا مجوز اقامت در ترکیه هم می‌شناسند. در برخی موارد بنا بر دلایلی مانند تحقیقات، درمان یا بازدیدهای ضروری می‌توانید با کارت کیملیک ترکیه، اقامت خود در این کشور را تا مدت معینی تمدید کنید. دقت داشته باشید که داشتن این کارت به معنی اقامت دائم ترکیه نیست. شما با داشتن این کارت می‌توانید در ترکیه به انجام کارهایی مانند خرید ملک، خرید اتوموبیل، استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی، استخدام در یک شغل مناسب یا ثبت شرکت بپردازید.

ایرانیان می‌توانند سالی دوبار با اخذ کارت کیملیک هربار به مدت 90 روز استفاده و در ترکیه حضور پیدا کنند. استفاده از این کار آسان است و تنها پیش‌نیاز اخذ آن، داشتن پاسپورتی با اعتبار حداقل 6 ماه است. در این صورت می‌توانید با خرید بلیط ترکیه به این کشور سفر کنید. اگر نیاز به اقامت بیشتری دارید بهتر است که یکی از روش‌های اصلی اخذ اقامت ترکیه را انتخاب و از آن استفاده کنید. روی کیملیک کارت یک کد 11 رقمی وجود دارد که با عدد 99 شروع می‌شود که به آن T.C می‌گویند که ممکن است در برخی شرایط به کارتان بیاید.

 

سوالات متداول در مورد مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه یک امر پیچیده است که جزئیات بسیار زیادی دارد. این امکان وجود دارد که در انجام مراحل مهاجرت خود به این کشور سوالاتی برای شما پیش بیاید. در این بخش، به سوالات پرتکرار شما در زمینه مهاجرت به این کشور پاسخ می‌دهیم.

با در نظر گرفتن همه روش‌ها، بهترین روش کسب اقامت ترکیه کدام است؟

بهترین روش برای اخذ اقامت ترکیه کاملا به شرایط، بودجه، تخصص و هدف شما از مهاجرت به ترکیه بستگی دارد. ولی در کل می‌توان گفت بهترین روش‌های اخذ اقامت ترکیه به ترتیب ویزای کاری، مهاجرت تحصیلی، اقامت با سرمایه‌گذاری به خصوص خرید ملک و ثبت شرکت هستند.

کم‌هزینه‌ترین روش برای مهاجرت به ترکیه کدام است؟

ارزان‌ترین راه‌های مهاجرت به کشور ترکیه به ترتیب، دریافت پیشنهاد کار از یک کارفرمای ترکیه‌ای و مهاجرت کاری به این کشور، بورسیه شدن در دانشگاه‌های ترکیه و مهاجرت تحصیلی، اقامت توریستی (در صورت خرج نکردن زیاد) و اقامت با ازدواج در صورت توافق با همسر در مورد هزینه‌های پایین است.

آیا داشتن وکیل برای مهاجرت به کشور ترکیه الزامی است؟

برای مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت این کشور، اجباری به گرفتن وکیل نیست. اما برای این که روند اقامتی شما به بهترین شکل انجام شود، گرفتن مشاوره و داشتن یک وکیل ترکیه‌ای مسلط به قوانین مهاجرتی ترکیه، می‌تواند برای شما در امور اقامتی کمک خوبی باشد.

حداقل مبلغ برای اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه چقدر است؟

برای کسب تابعیت ترکیه باید حداقل 250 هزار دلار در خرید ملک خود هزینه کنید.

اخذ اقامت ترکیه چقدر طول می‌کشد؟

گرفتن اقامت و نهایی شدن مهاجرت به روشی که انتخاب کرده‌اید بستگی دارد. به طور میانگین، اگر مدارک مورد نیاز را کامل کرده باشید، از 15 تا 30 روز طول می‌کشد تا اداره مهاجرت ترکیه مدارک شما را بررسی و نتیجه را به شما اعلام کند.

آیا اقامت ترکیه به اخذ اقامت از سایر کشورها کمک می‌کند؟

بله؛ اخذ اقامت ترکیه می‌تواند روند دریافت اقامت از دیگر کشورها، به خصوص کشورهای اروپایی حوز شنگن را آسان‌تر کند.

آینده خود را در کشور مهاجرپذیر ترکیه بسازید

ترکیه کشوری است که نسبت به دیگر کشورهای اروپایی هزینه‌های مقرون به صرفه‌تری دارد. همچنین از نظر شاخص‌های زندگی و اقتصاد و ویژگی‌های آب و هوایی، این کشور در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد. در این مقاله به طور کامل با صفر تا صد شرایط مهاجرت به ترکیه، مزایای مهاجرت به این کشور و تمامی روش‌های قانونی مهاجرت به این کشور آشنا شدیم. ترکیه با کشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، عراق، سوریه، بلغارستان و یونان هم مرز است و به همین دلیل دارای یک موقعیت جغرافیایی ویژه در مرز دو قاره آسیا و اروپا است. بهتر است که روش مهاجرت خود به این کشور را با دقت و با توجه به سابقه شغلی، تحصیلی و وضعیت مالی خود انتخاب کنید.

کلمه کلیدی: 
قاره: 
آسیا

سفارشات مرتبط

مشاوره تخصصی مهاجرت
Consultion for immigration process

مشاوره ی تخصصی مهاجرت به سراسر دنیا

 

مشاوران متخصص گروه ApplyPal به شما کمک میکنند تا بهترین مسیر را برای پروسه ی مهاجرت خود در نظر بگیرید.

جهت آماده‌سازی ایمیل خود و بهره‌مندی از این خدمت مراحل زیر را درنظر داشته باشید:

  •  درخواست خود را ثبت و هزینه را به صورت آنلاین بپردازید.
  • پس از ثبت درخواست و پرداخت، از طرف تیم اپلای پل با شما تماس گرفته می‌شود تا هماهنگی اولیه صورت گیرد.
  • لطفا راس ساعت مقرر در محل موسسه حضور بهم رسانید.
  • هزینه ی درنظر گرفته شده برای  حداکثر 45 دقیقه مشاوره ی تخصصی متناسب با رزومه و نیاز شماست.

هزینه: 150,000 تومان

مشاوره با وکلای مهاجرتی
Immigration services

 

Move in your best way

 

مشاوره با وکلای خارجی (آلمان، کانادا، اروپا)

توجه فرمائید که برای مشاوره  با وکلای رسمی مهاجرت ما در سرتاسر دنیا میتوانید این سفارش را انتخاب نمائید

 

09901848006

هزینه: 500,000 تومان