مهاجرت به پرتغال


Immigration to Portugal
مهاجرت به پرتغال | معرفی راه‌های مهاجرت به کشور پرتغال در سال 2022
در سال 2022 می‌توان روش‌های مختلفی را برای مهاجرت به پرتغال انتخاب کرد که هرکدام دارای شرایط خاصی هستند. برای آشنایی با این راه‌ها کلیک کنید.

 

مهاجرت به پرتغال | معرفی راه‌های مهاجرت به کشور پرتغال در سال 2022

 

زندگی در پرتغال و شروع زندگی تازه

پرتغال یکی از کشورهای جنوب اروپا است که با اسپانیا مرز مشترک دارد. این کشور که ویژگی‌های زیادی را از اسپانیا به ارث برده است، یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای مهاجرت ایرانیان محسوب می‌شود. به همین دلیل درصد زیادی از هموطنان ما قصد مهاجرت به پرتغال دارند و می‌خواهند در این کشور زندگی کنند، اما به راه‌های رسیدن به این کشور آشنا نیستند. اگر شما هم جزو همین افراد هستید، این مطلب را از دست ندهید تا اطلاعات ارزشمندی در مورد راه‌های مهاجرت به این کشور به دست بیاورید.

راه‌های رسیدن به خاک پرتغال

دولت پرتغال مانند سایر کشورهای دنیا قوانین خاصی را برای پذیرش مهاجرین در نظر گرفته است. طبق این قوانین افراد مقیم کشورهای دیگر برای جبران کمبودهای گوناگون می‌توانند به این کشور سفر کنند. این راه‌ها که کاملا قانونی هستند، عبارتند از:

  •        مهاجرت از طریق تحصیل
  •        کار در شرکت‌های پرتغالی
  •        سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون اقتصاد پرتغال
  •        ازدواج و روابط خانوادگی

راه‌های بالا، مطمئن‌ترین روش‌هایی هستند که متقاضی را به خاک کشور پرتغال می‌رسانند. البته که هر روش برای متقاضیان خاصی مناسب است و قوانین خاص خودش را دارد. به همین دلیل باید شرایط منحصر به فرد این راه‌ها را به خوبی شناخت تا با موفقیت به مقصد رسید.

ویزای شینگن برای مهاجرت به پرتغال

برای بازدید کشور پرتغال، باید جهت دریافت ویزای رسمی این کشور اقدام کرد. ایرانی که اقامت کشورهای عضو شینگن، کانادا، آمریکا، نیوزیلند و استرالیا را ندارند، جزو متقاضیانی هستند که باید برای این ویزا اقدام کنند. همچنین برای اقامت بیش از 90 روز در پرتغال نیاز به دریافت ویزای معتبر شینگن است. ناگفته نماند که دریافت ویزای شینگن برای مهاجرت به پرتغال نیاز به رعایت چند نکته بسیار مهم دارد.

مهم‌ترین قوانین و مدارک برای دریافت ویزای پرتغال در سال 2022

زمانی که قصد دارید ویزای شینگن یا همان ویزای بازدید از کشور پرتغال را دریافت کنید، باید به چند قانون مهم توجه داشته باشید که به شرح زیر هستند:

  •        پاسپورت معتبر با حداقل 3 ماه اعتبار
  •        فرم‌های درخواست ویزا
  •        عکس پاسپورتی استاندارد
  •        بیمه سلامت مسافرتی
  •        مدارک پرداخت هزینه‌ها
  •        برنامه سفر که همان رزرو بلیط هواپیما و هتل است
  •        دلیل موجه برای سفر به پرتغال
  •        مدارک محل اقامت

توجه داشته باشید که دریافت ویزای شینگن به معنای مهاجرت به پرتغال نیست، بلکه این ویزا اجازه حضور موقت متقاضی را در خاک این کشور می‌دهد. همچنین برای اینکه با ویزای شینگن به اقامت دائم این کشور برسید، باید از مراحل خاصی عبور کنید.

روش ثبت درخواست ویزای پرتغال

اولین مرحله برای ثبت درخواست ویزا دانلود فرم‌های است. سپس مدارک را جمع‌آوری کرده و در کنسولگری کشور پرتغال ثبت کنید. در مراحل بعدی متقاضی باید هزینه‌های لازم جهت بررسی درخواست دریافت ویزای خود را بپردازید. زمانی که این مراحل به طور کاملا قانونی طی شوند، داوطلب باید حدود 15 روز برای بررسی پرونده منتظر بماند. در صورت پذیرش درخواست، سفر به پرتغال دیگر مانعی نخواهد داشت.

بهترین زمان برای ثبت درخواست ویزای پرتغال

متاسفانه یکی از اشتباهاتی که در مسیر مهاجرت به پرتغال رخ می‌دهد، عدم کنترل زمان برای ثبت درخواست است. زمانی که قصد دارید هرگونه ویزایی برای کشور پرتغال دریافت کنید، باید به زمان مناسب جهت ثبت درخواست توجه داشته باشید. برای ویزا شینگن پرتغال نیز باید درخواست حداقل دو هفته قبل از تاریخ سفر اقدام کرد. همچنین توصیه می‌شود که این کار را اندکی زودتر انجام دهید تا برخی از مشکلات ناگهانی برنامه سفر را برهم نزنند.

هزینه‌ها و مدت زمان صدور ویزای ملی پرتغال

اول از همه باید بگوییم که هیچ زمان مشخصی برای دریافت صد درصدی ویزای پرتغال وجود ندارد، اما بر اساس میانگین پرونده‌های گذشته، حدود 15 روز دریافت این ویزا زمان می‌برد همچنین متقاضی برای ثبت درخواست باید هزینه‌های زیر را پردازد:

  •        درخواست شینگن برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال: 80 یورو
  •        درخواست شینگن برای کودکان 6 تا 12 سال: 40 یورو

مبالغ بالا صرفا هزینه‌هایی هستند که برای ثبت درخواست ویزا پرداخت می‌شوند. همچنین هزینه‌های دیگری مانند خرید بلیط هواپیما، رزرو محل اقامت، بیمه درمانی و سایر موارد این چنینی نیز وجود دارند که باید در نظر داشته باشید.

آیا امکان تمدید ویزای پرتغال وجود دارد؟

بله، با توجه به قوانینی که در نظر گرفته شده است، امکان تمدید ویزای پرتغال وجود دارد، ولی متقاضی باید دلایل قانع کننده‌ای ارائه دهد. برای مثال اتفاقات طبیعی مانند سیل، زلزله، جنگ یا بیماری‌های ناگهانی برنامه سفر شما مختل شده باشد. برای تمدید زمان ویزا نیز باید درخواست خود را به خدمات مهاجرت پرتغال (SEF) ارسال کنید. البته که این روش نمی‌تواند مهاجرت دائم شما به پرتغال را تضمین کند و برای اقامت دائم باید از راه‌های دیگر استفاده کرد.

راه هموار تحصیل برای مهاجرت به پرتغال

با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که مهاجرت تحصیلی به پرتغال یکی از مطمئن‌ترین راه‌هایی است که متقاضیان می‌توانند انتخاب کنند. تحصیل در پرتغال می‌تواند بستر مناسبی را برای رشد افراد رقم بزند؛ زیرا فرهنگ و مراکز آموزشی معتبر در این کشور سکوی پرتاب خوبی هستند. همچنین تحصیل در پرتغال مزایای دیگر مانند هزینه‌های کمتر نسبت به سایر کشورهای شرقی اروپا است. البته که برای مهاجرت به پرتغال از راه تحصیل باید شرایط مناسب را داشته باشید.

چه پیش‌نیازهایی برای دریافت ویزای تحصیلی پرتغال نیاز است؟

افرادی که می‌خواهند در دوره‌های آموزشی کمتر از 3 ماه کشور پرتغال شرکت کنند، به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول داوطلبان مقیم اتحادیه اروپا و شهروندان سوئیس هستند که نیاز به دریافت ویزای تحصیلی ندارد. در دسته دوم متقاضیانی قرار می‌گیرند که در این کشورها اقامت ندارند و حتی برای دوره‌های کوتاه باید ویزای تحصیلی بگیرند.

البته که در دوره‌های آموزشی بیشتر از سه ماه، شرایط اندکی متفاوت خواهد بود. در این دوره‌ها باز هم شهروندان اروپایی و کشور سوئیس نیاز به دریافت ویزا ندارد، اما اقامت خود را باید در نزد مقامات محلی ثبت کنند. شهروندان سایر کشورها نیز برای شرکت در دوره‌های بیشتر از سه ماه باید ویزای تحصیلی بگیرند.

موارد مورد نیاز برای ثبت درخواست ویزای تحصیلی پرتغال

بدیهی است که ایرانیان شامل شهروندان اروپایی نیستند و برای مهاجرت به پرتغال از راه تحصیلی نیاز به ویزا دارند. دولت پرتغال برای این نوع ویزا مدارک و شرایطی خاص در نظر گرفته است که هر متقاضی باید داشته باشد. این مدارک و شرایط عبارتند از:

  •        پاسپورت معتبر
  •        نامه رسمی از پذیرش دانشگاه یا مرکز آموزشی مورد نظر
  •        مدارک پرداخت شهریه و دریافت بورسیه تحصیلی
  •        دو قطعه عکس پاسپورتی
  •        فرم درخواست ویزای تحصیلی پرتغال
  •        تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل
  •        اثبات محل اقامت مانند اجاره‌نامه، خوابگاه و سکونت در منزل اقوام
  •        گواهی عدم سوء سابقه
  •        بیمه درمانی معتبر

توجه داشته باشید که برای دریافت پذیرش از دانشگاه نیاز به مدارک دیگری خواهید داشت. برای مثال باید به دانشگاه سوابق تحصیلی خود به همراه مدرک زبان ارائه کنید تا بتوانید پذیرش بگیرید. همچنین ارائه مدارک با ترجمه رسمی پرتغالی ضروری است.

چگونه می‌توان برای ویزای تحصیلی پرتغال اقدام کرد؟

در مرحله اول ثبت درخواست ویزای تحصیلی، باید فرم‌ها به همراه نامه پذیرش دانشگاه در سایت وزارت امور خارجه پرتغال ثبت شوند. سپس باید مدارک را به طور کامل جمع‌آوری کرده و خود را برای وقت مصاحبه با سفارت آماده کنید. همچنین در مرحله مصاحبه با سفارت، باید هزینه‌ها از قبل پرداخت شده و مدارک لازم به آفیسر پرونده ارائه شوند. حال می‌توان منتظر ماند تا پرونده مورد بررسی سفارت قرار بگیرد.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کشور پرتغال

مهاجرت به پرتغال از راه تحصیلی با توجه به وضعیت تحصیلی دانشجو و مقطع مورد نظر متفاوت خواهد بود. برای مثال دانشگاه‌های ددلاین (Deadline) متفاوتی را برای پذیرش دانشجویان خارجی در هر مقطع دارند. در صورتی که دانشجو به نامه پذیرش برسد، باید برای ویزای تحصیلی درخواست بدهد که این پروسه بین چند هفته تا سه ماه زمان می‌برد. همچنین عواملی مانند تعداد پرونده‌های کشور محل اقامت متقاضی و شلوغی سفارت روی این زمان تاثیر می‌گذارند.

هزینه‌های مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی

باید دقت کنید که برخی از هزینه‌ها برای مهاجرت تحصیل از ویزا مجزا هستند. برای مثال متقاضی هزینه‌هایی مانند شهریه هر ترم، شهریه دوره‌های آموزشی مجزا، خرید  کتاب، لباس فرم، امکانات دانشگاه، وسایل آموزشی و موارد این چنینی را به دانشگاه می‌پردازد. همچنین این هزینه‌ها با توجه به رشته و مقطع تحصیلی دانشجو متفاوت خواهند بود.

 از طرف دیگر هزینه‌های دیگر وجود دارند که سفارت دریافت می‌کند که شامل هزینه بررسی پرونده در سفارت، ثبت درخواست در خدمات مهاجرت پرتغال و صدور جواز اقامت در پرتغال است که به ترتیب 90، 83 و 72 یورو هزینه دارد.

امکان مهاجرت به همراه خانواده در هنگام تحصیل

یکی از بزرگترین مزایایی که روش تحصیلی مهاجرت به پرتغال به همراه دارد، امکان حضور والدین و خانواده در کنار متقاضی اصلی است. برای این منظور، متقاضی باید توانایی مالی حمایت از خانواده خود را داشته باشد. همچنین اعضایی در خانواده که می‌توانند ویزای خانوادگی در کنار ویزای تحصیلی بگیرند، همسر متقاضی، فرزندان (حتی فرزندان به سرپرستی گرفته شده) و بزرگسالان دارای ناتوانی‌های خاص هستند. ناگفته نماند که ثبت درخواست حضور خانواده قبل و بعد از مهاجرت امکان‌پذیر است.

مدت زمان اقامت با ویزای دانشجویی

متقاضی بعد از اینکه ویزای تحصیلی را دریافت کرد، می‌تواند به پرتغال سفر کند و در اداره خدمات مهاجرت درخواست اقامت بدهد. این جواز اقامت دارای اعتبار یک ساله بوده و تا پایان دوره تحصیلی تمدید می‌شود. همچنین ویزایی که توسط متقاضی دریافت می‌شود، فقط سه ماه اجازه ورود خروج به فرد را می‌دهد. به همین دلیل باید طی سه ماه جواز اقامت را گرفت تا برای رفت و آمد و زندگی مشکلی ایجاد نشود. البته که اقدام برای تمدید جواز اقامت 30 روز قبل از تاریخ انقضا ضروری است.

اقامت دائم پس از تحصیل در پرتغال

جالب است بدانید که امکان دریافت اقامت دائم پس از تحصیل در کشور پرتغال وجود دارد. برای رسیدن به این هدف باید از کارفرماهای پرتغالی پیشنهاد کاری داشته باشید تا نوع ویزا را از تحصیلی به کاری تغییر دهید. اگر شغل یا همان کارفرمای مورد نظر را پیدا کردید، باید قبل از منقضی شدن ویزا درخواست را در SEF ثبت کنید. دقت داشته باشید که SEF درخواست‌هایی که تا 30 روز قبل از انقضا ویزای تحصیلی ارسال نشده باشند را تایید نخواهد کرد.

آیا شرایط کار در هنگام تحصیل وجود دارد؟

پرتغال مانند سایر کشورهای اروپایی شرایطی را ایجاد کرده تا دانشجویان خارجی امکان کار در هنگام تحصیل را داشته باشند. با وجود چنین شرایطی، دانشجو با استخدام شدن در مشاغل پاره وقت می‌تواند بخش قابل توجهی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را به دست بیاورند.

در ترم‌های تحصیلی، دانشجو امکان 20 ساعت کار در هر هفته را دارد، اما زمانی که تعطیلات رسمی یا بین ترمی است، دامشجو می‌تواند که به صورت تمام وقت کار کند. توجه داشته باشید که دانشجویان دوره‌های تحصیلی زیر 3 ماه و دارای ویزای شینگن امکان کار در حین تحصیل را نخواهند داشت.

هزینه‌های سالانه تحصیل در دانشگاه‌های پرتغالی

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، هزینه‌های تحصیل در پرتغال با توجه به مقطع و رشته‌ تحصیلی متفاوت خواهد بود. بر اساس میانگین هزینه‌های دانشگاه‌ها در سال 2022، هر سال تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حدود 950 تا 1250 یورو هزینه‌ دارد. دانشجویان مقطع دکترا نیز برای هر سال تحصیلی خود باید بین 2500 تا 3000 یورو بپردازند. در نهایت باید بدانید ک ترم‌های تحصیلی پرتغال از نظر مدت زمان شبیه به دانشگاه‌های ایرانی هستند.

آینده کاری موفق با مهاجرت به پرتغال

دولت پرتغال قوانینی را ایجاد کرده تا افراد بدون ملیت اروپایی بتوانند در این کشور کار کنند. به همین دلیل ویزای کاری را ایجاد کرده که در شرایطی خاص برای داوطلبان صادر خواهد شد. شرط اول دریافت ویزا برای کار در کشور پرتغال، داشتن پیشنهاد کاری از کارفرمایان این کشور است. همچنین باید پیشنهاد شغلی به مدت یک ماه ارسال شده باشد و شهروندان پرتغالی نتوانند در آن موقعیت شروع به کار کنند.

در شرط دوم، متقاضی در صورتی می‌تواند به ویزای کاری پرتغال برسد که کارفرما به شخصه درخواست جواز کار را به اداره امور مهاجرین یا همان SEF ارسال کند. همچنین هنگامی که متقاضی چنین شرایطی را از سمت یک کارفرمای معتبر داشته باشد، راحت‌تر به ویزای کاری این کشور می‌رسد.

مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری پرتغال

زمانی که می‌خواهید روش کاری را برای مهاجرت به پرتغال انتخاب کنید، باید به فکر آماده سازی مدارک خود باشید. همچنین باید بدانید که تمامی مدارک برای دریافت ویزا ضروری بوده و نقص در آن‌ها باعث ریجکتی پرونده می‌شود. این مدارک مهم عبارتند از:

  •        پاسپورت معتبر به همراه دو قطعه عکس پاسپورتی
  •        مدارک تمکن مالی
  •        گواهی عدم سوء پیشینه
  •        جواز به SEF برای بررسی سوابق کیفری شما
  •        بیمه درمانی
  •        مدرک محل سکونت
  •        قرارداد کاری معتبر از کارفرمایان پرتغالی

متقاضیان ویزای کار پرتغال که در کشورهایی به غیر از کشور اصلی خود زندگی کرده‌اند، باید مدارک عدم سوء پیشینه از این کشورها را نیز ارائه دهند. همچنین مدارکی مانند اثبات اقامت قانونی در آن کشور باید به سفارت کشور پرتغال ارائه شود.

مراحل دریافت ویزا و شروع کار

ثبت درخواست برای دریافت ویزای کار کشور پرتغال از سه راه کاملا گوناگون قابل انجام است. در راه اول کارفرما برای متقاضی درخواست دریافت ویزای کاری ثبت خواهد کرد. در این روش زمانی که کارفرما پیشنهاد کار را برای متقاضی ارسال کرد، باید در اداره مهاجرت درخواست دریافت ویزا را بدهد.

در روش دوم، متقاضی به صورت مستقیم به سفارت مراجعه کرده تا ویزای کاری بگیرد. اگر شما هم از کشور پرتغال پیشنهاد کاری دارید، کافیست با وقت قبلی و مدارک کامل به سفارت کشور پرتغال در تهران مراجعه کنید و برای دریافت ویزای کاری درخواست ثبت کنید.

دقت کنید که دریافت ویزای کار به معنای مهاجرت به پرتغال نیست، بلکه شرط سومی نیز وجود دارد. در این شرط متقاضیان پس از دریافت ویزای کار باید در اداره مهاجرت پرتغال درخواست اقامت بدهند. همچنین با وجود این جواز فرد اجازه اقامت طولانی در خاک پرتغال را خواهد داشت.

انواع ویزای کاری کشور پرتغال

جالب است بدانید که مهاجرت به پرتغال با ویزای کاری به تنهایی چند راه گوناگون دارد؛ زیرا سفارت این کشور ویزاهای کاری را در انواع مختلف و برای متقاضیان گوناگون صادر می‌کند. همچنین این ویزاها دارای شرایط متفاوت بوده که به شرح زیر است:

  •        ویزای مهارت شغلی یا Skilled Worker: متقاضیان ورود به مشاغل خاص
  •        ویزای خود اشتغالی: برای داوطلبان دارای کسب و کارهای شخصی
  •        ویرای مهارت‌های خاص (High Skilled Workers): افراد دارای مهارت خاص و با میانگین درآمد 1.5 برابری نسبت به افراد مشابه در همان شغل
  •        ویزای فعالیت‌های فرهنگی: شرکت در انواع مشاغل فرهنگی
  •        ویزای آموزشی اساتید و معلمین
  •        ویزا تکنولوژی که برای افراد شاغل در کمپانی‌های تکنولوژی و اختراعات هستند

متقاضی با توجه به پیشنهاد کاری که دریافت می‌کند، توانایی ثبت درخواست برای ویزاهای بالا را خواهد داشت. بدیهی است که این ویزاها دارای شرایط گوناگونی هستند و امکانات مختلفی را در اختیار متقاضی قرار می‌دهند. به همین دلیل قبل از ثبت درخواست باید شرایط ویزا را کاملا بررسی کنید.

دریافت ویزای کاری چقدر زمان می‌برد؟

 در شرایط عادی که سفارت پرتغال ترافیک کاری بالایی ندارد، درخواست‌های ویزای کاری در مدت 60 روز کاری پاسخ داده خواهند شد. همچنین پس از دریافت ویزا متقاضی باید زمانی را منتظر بماند تا اداره مهاجرت (SEF) اجازه اقامت را به وی دهد. طبق آمارهای به دست آمده، برای دریافت این مجوز اقامت باید حدود 2 الی 3 ماه منتظر بمانید.

هزینه‌های دریافت ویزای کاری پرتغال

دقت داشته باشید که برای یافتن پیشنهاد دو راه وجود دارد. راه اول استفاده از سایت‌های کاریابی است که رایگان هستند، اما در صورت استفاده از موسسه‌های مهاجرتی برای پیدا کردن کار، باید هزینه مشخصی را بپردازید. همچنین سفارت و اداره مهاجرت هزینه‌های گوناگونی را دریافت می‌کند. برای مثال هزینه دریافت جواز ورود به پرتغال در سفارت حدود 90 یورو است. همچنین برای ثبت درخواست و صدور این جواز باید حدود 155 یورو بپردازید.

دریافت حق شهروندی با ویزای کاری کشور پرتغال

خبر خوشحال کننده‌ای که در مورد مهاجرت به پرتغال با ویزای کار وجود دارد، امکان دریافت حق شهروندی داوطلب با این نوع ویزا است. در صورتی که متقاضی بتواند طی 6 سال با ویزای کار اقامت سالم بدون مشکلات قانونی و زیان‌های مالی داشته باشد، می‌تواند که برای حص شهروندی کشور پرتغال درخواست کند. همچنین برای ثبت درخواست حق شهروندی نیاز به یادگیری زبان پرتغالی است.

مهاجرت به پرتغال با سرمایه‌گذاری در این کشور

کشور پرتغال که از سال 1143 به صورت رسمی تاسیس شد، در حال حاضر توانسته به یکی از کشورهای توسعه یافته بر اساس شاخص توسعه انسانی HDI تبدیل شود. همچنین زمانی که پرتغال در سال 1986 به اتحادیه اروپا پیوست، شرایط ایده‌آل‌تری برای رشد خود ایجاد کرد. البته که تمامی این عوامل دست به دست هم داد تا اقتصاد پرتغال با سرعت چشمگیری رشد کند.

ناگفته نماند که که پرتغال از نظر موقعیت جغرافیایی، زیرساخت‌های لجستیکی، سیستم‌های ارتباطی و دیگر موارد این چنینی موقعیت بی‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. اگر شما هم سرمایه قابل توجه و قصد مهاجرت به پرتغال را دارید، با سرمایه‌گذاری به این کشور خواهید رسید.

بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری برای افراد خارجی

افرادی که قصد مهاجرت به پرتغال با سرمایه‌گذاری را دارند، باید به شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند. آژانس سرمایه‌گذاری کشور پرتغال که با نام اختصاری AICEP شناخته می‌شود، امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف توسط افراد خارجی را ایجاد کرده است. این بخش‌ها که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد هستند، عبارتند از:

  •        بخش کشاورزی: ​​سرمایه‌گذاران خارجی می توانند محصولاتی مانند زیتون، برنج، ذرت، گندم، جو، آجیل، قارچ، انگور و سبزیجات کشت کنند. علاوه بر این موارد، آن‌ها می توانند پرورش طیور، پرورش لبنیات و پرورش ماهی، جنگلداری و غیره را انجام دهند
  •        بخش صنعت: صنایع مناسب برای سرمایه‌گذاری عبارتند از صنایع خودروسازی، صنایع شیمیایی، پالایش پتروشیمی، صنایع بیولوژیکی، داروسازی، صنایع مهندسی برق و الکترونیک که سودآوری بالایی دارند
  •        بخش خدمات: بخش‌های گردشگری، اطلاعات، صنعت فناوری ارتباطات، خدمات مراقبت‌های بهداشتی، هتل ها، رستوران ها، مدارس یا کالج‌های آموزشی، مراکز تماس، و حمل و نقل (تاکسی، حمل بار)

موارد بالا به خوبی نشان می‌دهند که در کشور پرتغال فرصت‌های بی‌شماری برای سرمایه‌گذاری وجود دارند. البته که تنوع بالای روش‌های سرمایه‌گذاری به معنای سوددهی صددرصدی آن‌ها نیست. به همین دلیل باید برای انتخاب روش سرمایه‌گذاری دقت بیشتری به خرج داد.

نکات کلیدی سودآوری تجارت در پرتغال

وجود برخی نکات باعث می‌شوند که ریسک سرمایه‌گذاری در پرتغال کاهش چشم‌گیری پیدا کند. برای مثال این کشور روابط خوبی با کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی، هند و آمریکا لاتین دارد. یعنی با مهاجرت به پرتغال از طریق سرمایه‌گذاری می‌توانید کسب و کار خودتان را برای تجارت با چنین کشورهای برتری آماده کنید. همچنین زیرساخت‌های حمل و نقل و ارتباطی مانند راه‌های هوایی، جاده‌ای، دریایی و راه آهن راه سرمایه‌گذاران را برای ورود به بازار بین المللی هموارتر خواهد کرد.

مدارک مورد نیاز ویزای تجاری پرتغال از طرف متقاضی

اگر سرمایه قابل توجه یا کسب و کار پر رونقی دارید، باید برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری خود را آماده کنید. البته برای انجام این کار نیاز به چند مدرک مهم خواهید داشت. این مدارک که باید به صورت ترجمه شده در اختیار سفارت قرار بگیرند، عبارتند از:

  •        پاسپورت معتبر و کپی از پاسپورت‌های قدیمی
  •        سه قطعه عکس پاسپورتی
  •        صورت‌های مالی سه ماه قبل از سفر
  •        بیمه مسافرتی با حداقل پوشش 30000 پوند
  •        نامه از کارفرما و فیش حقوقی
  •        کپی از مدرک مالیات
  •        مدرک رزرو پرواز و هتل
  •        دعوت‌نامه از شرکت‌های پرتغالی به همراه مشخصات کامل شرکت مورد نظر
  •        جزئیات وضعیت اقامت در هتل

موارد بالا مدارکی هستند که شخص متقاضی دریافت ویزای سرمایه‌گذاری پرتغال باید به سفارت این کشور ارائه کند. اما مدارکی مانند صورت‌های مالی، اظهارنامه مالیاتی حداقل سه سال گذشته، نامه پوشش تجاری از طرف شرکت کارفرما و نامه کنفرانس و آموزش (در صورت سفر تجاری با چنین اهدافی) نیز وجود دارند که باید توسط کارفرما ارائه شوند.

زندگی در پرتغال به همراه خانواده

در مواردی دیده شده که فردی از طریق راه‌های تحصیلی و کاری به شهروندی کشور پرتغال می‌رسد، اما دیگر خانواده را در کنار خودش ندارد. اگر شما هم پس از مهاجرت به پرتغال می‌خواهید که خانواده خود را به همراه داشته باشید، می‌توانید از ویزای خانوادگی این کشور کمک بگیرید. در این ویزا فردی که دارای حق شهروندی است، می‌تواند اسپانسر سایر اعضای خانواده برای دریافت ویزای این کشور شود. البته توجه داشته باشید که کشور پرتغال خانواده را با تعریف منحصر به فردی می‌شناسد.

چه کسانی می‌توانند برای ویزای خانوادگی درخواست ثبت کنند؟

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد دریافت ویزای خانوادگی پرتغال وجود دارد، این است که فقط اعضای درجه یک خانواده دارندگان اقامت پرتغال امکان دریافت ویزای خانوادگی را خواهند داشت. همچنین طبق قانون ادامه مهاجرت پرتغال اعضای درجه یک هر خانواده همسر یا نامزد رسمی، فرزندان (حتی فرزند خوانده)، بستگان درجه یک که به متقاضی وابستگی دارند و خواهر و برادر ناتنی زیر سن قانونی هستند.

مراحل اپلای کردن ویزای خانوادگی

مرحله اول مهاجرت به پرتغال به همراه خانواده، ثبت درخواست ویزای خانوادگی در سفارت محل زندگی فرد اسپانسر است. در این مرحله فرد به سفارت مراجعه کرده و مدارک کامل مانند کارت شهروندی یا پاسپورت پرتغالی، مدارک تمکن مالی حمایت مالی از خانواده و سایر موارد این چنینی را ارائه می‌دهد. همچنین باید پرونده مورد بررسی سفارت قرار بگیرد که حدود 60 روز کاری زمان نیاز دارد. 

در مرحله دوم، وقت مصاحبه با سفارت تعیین شده که در آن فرد اسپانسر به همراه کیس‌های دیگر پرونده باید با آفیسر مصاحبه کوتاهی داشته باشد. اگر این مرحله موفقیت آمیز باشد، فرد می‌تواند که به کشور پرتغال سفر کند و از اداره SEF اجازه اقامت بگیرد.

مدارک لازم برای ویزای خانوادگی

بدون شک برای دریافت ویزای خانوادگی و مهاجرت به پرتغال مدارک خاصی نیاز است؛ زیرا پرونده از سوی فرد اسپانسر و کیس‌های مورد نظرش بررسی خواهد شد. به همین دلیل باید مدارک زیر باید به طور کامل جمع‌آوری شوند:

  •        پاسپورت معتبر
  •        فرم درخواست ویزای پرتغال
  •        عکس پاسپورتی به‌روز
  •        مدارک هویتی افراد خانواده
  •        گواهی اثبات روابط خانوادگی
  •        مدارک محل اقامت مناسب برای افراد خانواده
  •        تمکن مالی که اثبات می‌کند توانایی حمایت مالی از اعضای خانواده را دارید
  •        تایید محل سکونت قانونی اعضای خانواده
  •        اسناد مربوط به کیس‌هایی که تحت تکفل هستند
  •        سند حضانت و رضایت والدین برای خواهر و برادر زیر سن قانونی
  •        مدرک ازدواج

بدیهی است که مدارک بالا باید با ترجمه رسمی در اختیار آفیسر سفارت قرار بگیرند. همچنین به خاطر اینکه ویزای خانوادگی شرایط ویژه‌ای و نسبتا ساده‌ای را برای مهاجرت ایجاد می‌کند، در بخش صحت سنجی مدارک و وضعیت فرد اسپانسر سخت‌گیری بیشتری دارد.

اعتبار ویزای خانوادگی و امکان تمدید

اعتبار ویزایی که برای خانواده صادر می‌شود، به میزان اعتبار ویزا و زمان مجوز اقامت فرد اسپانسر است. همچنین شرایط با توجه به وضعیت روابط متفاوت خواهد بود. برای مثال در صورتی که زوجین به مدت پنج سال ازدواج کرده باشند، مجوز اقامت دو ساله با ویزای 3 ساله دریافت خواهند کرد. البته که این ویزا قابلیت تمدید نیز خواهد داشت. توجه داشته باشید که مجوز ورود اولیه با ویزای خانوادگی فقط 4 ماه اعتبار دارد و متقاضی باید مجوز اقامت دائم را قبل از اتمام این زمان از SEF بگیرد.

دریافت اقامت دائم با ویزای خانوادگی پرتغال

اگر اعضای خانواده فرد اسپانسر به مدت 6 سال در پرتغال زندگی کنند، می‌توانند حق شهروندی این کشور را بگیرند. البته یادگیری زبان پرتغالی در این بازه زمان و عدم وجود هرگونه سابقه کیفری الزامی است. با وجود این شرایط ویزای خانوادگی بهترین روش مهاجرت به پرتغال به همراه خانواده خواهد بود.

ویزای خانوادگی برای مهاجرت به پرتغال چقدر هزینه می‌برد؟

از آنجایی که اعضای پرونده ویزاهای خانوادگی توسط فرد اسپانسر حمایت می‌شوند، خرج زیادی روی دوش این دسته از متقاضیان قرار نمی‌گیرد. اما این روش هم مانند سایر راه‌های مهاجرت به کشور پرتغال بدون هزینه نیست. برای مثال ثبت و بررسی درخواست ویزا در سفارت حدود 84 یورو هزینه ‌می‌برد. همچنین جهت دریافت ویزای ملی پرتغال برای خانواده باید حدود 75 یورو پرداخت کرد.

شرایط زندگی در کشور پرتغال برای ایرانیان چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از مهاجرت به پرتغال باید توجه داشته باشید، شرایط زندگی در این کشور است. متاسفانه درصد زیادی از متقاضیان برای این نکته هیچ ارزشی قائل نیستند. به همین دلیل بدون شناخت قبلی به این کشور مهاجرت کرده و به خاطر دلایلی مانند اختلافات فرهنگی، شرایط اقتصادی و سایر موارد این چنینی دچار مشکل می‌شوند. اگر شما هم نمی‌خواهید که با چنین چالش‌هایی برخورد کنید، بهتر است که شرایط زندگی در این کشور را بیشتر از قبل بشناسید.

وضعیت آب و هوای کشور پرتغال

خوشبختانه آب و هوای پرتغال کاملا معتدل بوده و از این نظر مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند. وجود اقیانوس اطلس باعث شده تا این هوای معتدل و گرم به وجود بیاید. به طور کلی نیز هوا در بخش‌های غربی خنک‌تر بوده و در شهرهای جنوبی به سمت شرجی می‌رود. به همین دلیل اگر به هوای گرم و مرطوب حساس هستید، شرح‌های غربی را اقامت انتخاب کنید.

فرهنگ و زبان مردم پرتغال

زبان رسمی کشور پرتغال پرتغالی است که ریشه‌های بومی بسیار زیادی دارد. همچنین این زبان از نظر ساختار و گفتار به اسپانیایی شبیه بوده و در 9 کشور دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که پرتغالی ششمین زبان پرکاربرد در دنیاست که حدود 240 میلیون نفر با آن صحبت می‌کنند.

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد نیز برای مهاجرت به پرتغال باید این زبان را یاد بگیرید؛ در غیر این صورت برای مکالمات روزانه و تحصیل یا کار دچار مشکل خواهید شد. از نظر فرهنگ نیز پرتغال شباهت زیادی به سایر کشورهای اروپایی دارد.

وضعیت کار برای مهاجران

اگر بخواهیم که به آمارها نگاه کنیم، باید بگوییم که در پرتغال نرخ بیکاری نسبتا بالا است. به همین دلیل شاید بحث کاریابی مهاجران را اندکی با چالش مواجه کند. البته که مشاغلی مانند فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و گردشگری بازار کار بزرگی را برای این کشور توسعه یافته ایجاد کرده است. ناگفته نماند که میانگین درآمد و هزینه‌ها در پرتغال مناسب بوده و مشکلی برای کنترل هزینه‌ها به وجود نمی‌آورد.

شرایط اقتصاد پرتغال

در سال 2022، پرتغال نیز به خاطر بحران‌های ناشی از ویروس کرونا با رکود اقتصادی بزرگی مواجه شد. به همین دلیل هم دولت پرتغال برای جبران این کاستی‌ها کمک‌های مالی گوناگونی را از اتحادیه اروپا دریافت کرد. البته که باز هم شرایط اقتصادی کشور پرتغال در شرایط ایده‌آلی قرار دارد و رو به رشد است. همچنین صادرات و صنایع قدرتمند این کشور می‌تواند مهاجران سرمایه‌گذار را راضی نگاه دارد.

امکانات پزشکی و درمانی

یکی از بزرگترین نقاط قوتی که در مهاجرت به پرتغال دیده می‌شود، دسترسی مردم به خدمات درمانی و پزشکی ایده‌آل است. کشور پرتغال از نظر امکانات در این زمینه به سایر کشورهای اروپایی شبیه بوده و کنترل مناسبی روی وضعیت سلامت مردمش دارد. پس در صورتی که نسبت به وضعیت درمانی خود و اعضای خانواده به خصوص سالمندان نگران هستید، می‌توانید به امکانات درمانی پرتغال اعتماد کنید.

سطح تحصیلی و آموزشی

شرایط تحصیلی و آموزشی موجود در پرتغال برای مهاجرین تحصیلی یا متقاضیان دارای فرزند به خوبی کمک می‌کند. در این کشور کیفیت آموزشی در سطح سایر کشورهای اروپایی وجود دارد، اما هزینه‌های به مراتب کمتری دریافت می‌شود. همچنین در برخی موارد دانشگاه یا مدارس به دانشجویان و دانش آموزان خاص کمک هزینه با پوشش کلیه هزینه‌ها ارائه می‌کنند.

بررسی هزینه‌های زندگی در پرتغال

متاسفانه درصد زیادی از متقاضیان مهاجرت به پرتغال پس رسیدن به این کشور با مشکلات مالی سنگین مواجه می‌شوند؛ زیرا از قبل اطلاعات کافی در مورد هزینه‌های زندگی در پرتغال به دست نیاورده‌اند. اول از همه باید بگوییم که پرتغال در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کم هزینه‌تر است. به طوری که اگر داوطلبین مهاجرت روی هزینه‌های زندگی کنترل مناسبی داشته باشند، شرایط مالی خوبی را در این کشور تجربه خواهند کرد.

میانگین دستمزد و درآمد ماهانه

طبق آمارهای جمع‌آوری شده از 13250 گزارش مالی در 18 ماه گذشته، میانگین کمترین حقوق در پرتغال حدود 840 یورو در ماه بوده است. چنین درآمدی می‌تواند که هزینه‌های یک زندگی تک نفره دانشجویی را پاسخ بدهد. البته که اگر به همراه خانواده مهاجرت کنید یا زندگی در سطح مرفه داشته باشید، با مدرک تحصیلی و عنوان شغلی مناسب به درآمدی بین 4000 تا 8000 یورو در ماه می‌رسید. البته که این درآمد شرایط زندگی ایده‌آل را فراهم خواهد کرد.

اجاره یا خرید خانه

متقاضیان مهاجرت به پرتغال با توجه به بودجه خود می‌توانند خانه‌های آپارتمانی یا ویلایی گوناگون را برای اقامت در پرتغال اجاره یا خریداری کنید. به طور کلی واحدهای آپارتمانی کوچک یک خوابه نوساز در مرکز شهر اجاره ماهانه حدود 570 یورو دارند. همچنین چنین خانه‌های در حاشیه شهرها با پرداخت حدود 450 یورو در هر ماه قابل اجاره هستند.

اگر بخواهید که به سراغ خانه‌های بزرگ‌تر بروید، واحدهای آپارتمانی 3 خوابه گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. چنین آپارتمان‌هایی در بخش‌های مرکزی شهرها به مبلغ 1000 یورو در ماه اجاره داده می‌شوند. برای نمونه‌های مشابه در خارج از شهر نیز مبلغ اجاره ماهیانه به 730 یورو در ماه می‌رسد.

از طرف دیگر برخی از متقاضیان می‌خواهند که محل سکونت خود را خریداری کنند. باید بدانید که برای رسیدن به چنین هدفی، با توجه به وضعیت آپارتمان هر متر مربع بین 1500 تا 2500 یورو قیمت‌گذاری می‌شود. یعنی برای خرید یک آپارتمان 100 متری باید بودجه حداقل 150000 یورویی در نظر بگیرید.

خرید مواد غذایی و کالاهای اساسی

اگر در پرتغال به سوپرمارکت بروید و بخواهید سبد خرید شامل گوشت، مرغ، نان، برنج، سه مدل میوه، تنقلات، برنج، چای یا قهوه، لبنیات را برای مصرف 15 روز تهیه کنید، باید حدود 100 یورو بپردازید که با توجه به درآمد رق قابل قبولی است.

هزینه‌های خدمات خانگی

خانه‌هایی که در پرتغال اجاره یا خریداری می‌کنید دارای هزینه‌های جانبی هستند. برای مثال پرداخت قبض‌های برق، سیستم گرمایش، آب و خدمات دفع زباله یک خانه 80 متری حدود 100 یورو هزینه روی دوش شما می‌گذارد. همچنین تلفن و اینترنت در هر ماه حدود 40 تا 60 یورو خرج دارد.

حمل و نقل و قیمت خودرو

در صورتی که بخواهید پس از مهاجرت به پرتغال با سیستم حمل و نقل عمومی بین نقاط مختلف شهر جا‌به‌جا شوید، باید بدانید که بلیط ماهانه حدود 40 یورو قیمت دارد. همچنین در صورتی که خودروی کارکرده به ارزش زیر 15000 یورو خریداری کنید، باید برای هر لیتر بنزین حدود 1.5 یورو و سرویس خودرو حدود 250 تا 350 یورو بپردازید.

در مسیر مهاجرت به پرتغال هوشمندانه گام بردارید

شناخت راه مهاجرت به پرتغال یکی از مهم‌ترین نکاتی است که شما را با موفقیت به مقصد می‌رساند. به همین دلیل قبل از هرگونه اقدامی راه مناسب برای مهاجرت خود را پیدا کنید و از افراد آشنا به این مسیر کمک بگیرید. گروه تخصصی مهاجرت ApplyPal در این راه مشاورهمراه و همقدم شما خواهد بود . با انجام این کار شانس بیشتری برای مهاجرت و شروع زندگی جدیدتان خواهید داشت.

کلمه کلیدی: 
قاره: 
اروپا

سفارشات مرتبط

مشاوره تخصصی مهاجرت
Consultion for immigration process

مشاوره ی تخصصی مهاجرت به سراسر دنیا

 

مشاوران متخصص گروه ApplyPal به شما کمک میکنند تا بهترین مسیر را برای پروسه ی مهاجرت خود در نظر بگیرید.

جهت آماده‌سازی ایمیل خود و بهره‌مندی از این خدمت مراحل زیر را درنظر داشته باشید:

  •  درخواست خود را ثبت و هزینه را به صورت آنلاین بپردازید.
  • پس از ثبت درخواست و پرداخت، از طرف تیم اپلای پل با شما تماس گرفته می‌شود تا هماهنگی اولیه صورت گیرد.
  • لطفا راس ساعت مقرر در محل موسسه حضور بهم رسانید.
  • هزینه ی درنظر گرفته شده برای  حداکثر 45 دقیقه مشاوره ی تخصصی متناسب با رزومه و نیاز شماست.

هزینه: 150,000 تومان

مشاوره با وکلای مهاجرتی
Immigration services

 

Move in your best way

 

مشاوره با وکلای خارجی (آلمان، کانادا، اروپا)

توجه فرمائید که برای مشاوره  با وکلای رسمی مهاجرت ما در سرتاسر دنیا میتوانید این سفارش را انتخاب نمائید

 

09901848006

هزینه: 500,000 تومان