مهاجرت به فنلاند


Immigration to Finland
مهاجرت به فنلاند | اطلاع از شرایط زندگی + قوانین مهاجرت به این کشور پیشرفته
مهاجرت به فنلاند روش‌ها و شرایط مختلفی دارد و هزینه‌های مهاجرت در هر روش نیز متفاوت است. در این مطلب با تمام شرایط مهاجرت به این کشور آشنا می‌شوید.

مهاجرت به فنلاند | اطلاع از شرایط زندگی + قوانین مهاجرت به این کشور پیشرفته

مهاجرت به کشور هزار دریاچه

فنلاند یکی از گزینه‌های اصلی مهاجرت برای افرادی است که به کشورهای حوزه اسکاندیناوی علاقه دارند. آب و هوای خوب، اقتصاد قوی و نرخ بیکاری پایین، فرهنگ مناسب مردم در ارتباط با بیگانگان و بسیاری از دلایل دیگر متقاضیان را برای مهاجرت به فنلاند ترغیب می‌کند. این کشور به کشور هزار دریاچه هم معروف می‌باشد سالانه میزبان تعداد زیادی از متقاضیان مهاجرت دائم یا موقت از سراسر دنیاست.

علاوه بر مسائل گفته شده شرایط نسبتا راحت برای مهاجرت به این کشور دیگر عاملی است که باعث انتخاب فنلاند توسط متقاضیان مهاجرت می‌شود تا علاوه بر زندگی در امن‌ترین کشور جهان، از زیبایی‌هایی طبیعی این کشور هم استفاده کنند.

معرفی کشور فنلاند

پیش از هر اقدامی در زمینه مهاجرت باید به طور کامل با شرایط و وضعیت کشورهایی که گزینه مهاجرت هستند آشنا شد. متقاضیان مهاجرت به فنلاند هم نیاز به اطلاعات مختلفی در مورد این کشور دارند تا فرآیند مهاجرت آن‌ها به بهترین شکل انجام شود.

آشنایی با مسائلی مانند جمعیت، زبان رسمی، فرهنگ و آداب و رسوم، مهم‌ترین قوانین و قواعد برای زندگی در کشور مورد نظر، شرایط کار، تحصیل، هزینه‌های زندگی و.... از جمله مسائلی هستند که روند مهاجرت را ساده‌تر کرده و با اطلاع از آن‌ها می‌توان تمام پیش‌نیازهای مهاجرت را به طور کامل آماده کرد. در ادامه به طور کلی به معرفی کشور فلاند خواهیم پرداخت.

جغرافیا و اقلیم این کشور

این کشور از نظر پهناوری چیزی حدود 340 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. از نظر زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی در کل وسعت کشور فنلاند در رتبه 8 جهان قرار دارد، زیبایی‌های خیره کننده این کشور مانند دریاچه‌های بسیار زیبا در سرتاسر کشور از مهم‌ترین دلایل جذب گردشگران در تمام فصول سال هستند.

بخش وسیعی از این کشور در نزدیکی قطب شمال قرار دارد به همین دلیل آب و هوای فنلاند در اغلب فصل‌های سال سرد و بارانی و در زمستان بسیار سرد و برفی است. زمستان‌های فنلاند نسبتا طولانی هستند و در بعضی نقاط مانند جنوب فنلاند گاهی‌اوقات طول روز تنها به 6 ساعت می‌رسد. این ویژگی متفاوت، گاهی سخت اما برای بسیاری از افراد لذت‌بخش است که باعث تقاضای بالای مهاجرت به فنلاند هم می‌شود.

مردم و جمعیت

مطابق آخرین سرشماری‌های رسمی از جمعیت این کشور فنلاند چیزی حدود 6 میلیون نفر جمعیت دارد که بخش زیادی از آن به خصوص در قرن بیست و یک از مهاجرین تشکیل شده‌اند. مردم این کشور هم مانند سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی و برخلاف کشورهای دیگر اروپا امید به زندگی بالایی دارند، تا جایی که امید به زندگی مردان فنلاندی چیزی حدود 79 سال و زنان 84 سال است.

مردم فنلاند اعتقاد زیادی به برابری دارند. این روحیه در آن‌ها باعث از بین رفتن دید جنسیتی می‌شود. مردم این کشور اغلب رفتاری دوستانه و متواضعانه با یکدیگر و مهاجرین دارند. متقاضیان مهاجرت به فنلاند برای ارتباط با مردم، نیاز به یادگیری زبان‌های فنلاندی یا سوئدی دارند اما بسیاری از مردم این کشور، به خصوص جوانان به زبان انگلیسی هم مسلط هستند.

شرایط اقتصادی

اقتصاد فنلاند در سال‌های 1980 تا 1990 رشد چشمگیری داشت اما اوایل 1990 با یک رکود اقتصادی مجددا وضعیت نامناسبی پیدا کرد. با این‌حال دولت فنلاند خیلی زود توانست قدرت اقتصادی خود را به دست آورده و با تکیه بر واحدهای مالکیت خصوصی و استفاده از توان و مالیات شرکت‌های آزاد وضعیت اقتصادی خود را رونق ببخشد.

در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی کشور فنلاند پیشرفت زیادی داشته است و رفاه اجتماعی مردم از نظر تامین شرایط اقتصادی بهترین شرایط را داشته است. مهاجرت به فنلاند به دلیل شرایط اقتصادی خوب این کشور یک انتخاب منطقی برای مهاجرتی راحت و کم دردسر است.

چرا باید به فنلاند مهاجرت کرد؟

با توضیحاتی که در معرفی کشور فنلاند داده شد تقریبا مشخص است که چرا مهاجرت به فنلاند، کاری منطقی است و باید این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت انتخاب کرد. به طور کل مزایای مهاجرت به این کشور بسیار زیاد است و اگر متقاضی با اندک تفاوت‌های این کشور با سایر کشورها مانند طول روز نسبتا کوتاه در فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار و... مشکلی نداشته باشد، زندگی در این کشور ساده و لذت‌بخش خواهد بود.

در ادامه برای اطمینان متقاضیان مهاجرت به فنلاند از انتخاب خود و اقدام برای مهاجرت با خیالی راحت در مورد مزایای مهم مهاجرت به این کشور صحبت خواهیم کرد.

آب و هوای متفاوت

کشور فنلاند جز مناطق با آب و هوای ایده‌آل است که این ویژگی باعث جذب مهاجرین زیادی به این کشور چه به صورت دائم و چه به روش‌های وقت شده است. البته فنلاند زمستانی بسیار سرد دارد که باتوجه به نزدیکی قطب شمال چندان دور از انتظار نیست اما همین ویژگی باعث شده که این کشور برخلاف بسیاری از کشورها بهار و تابستانی بسیار دلپذیر داشته باشد.

پدیده شفق قطبی، 51 روز از سال شب کامل و... از ویژگی‌های آب و هوایی و جاذبه‌هایی هستند که افراد زیادی را به زندگی در این کشور ترغیب می‌کند.

 

عضویت در شینگن

با مهاجرت به فنلاند به دلیل عضویت این کشور در پیمان اتحادیه شینگن، امکان سفر به سایر کشورهای عضو این اتحادیه بدون ویزا وجود دارد. به عبارت دیگر بعد از اینکه فرد موفق به دریافت ویزای فنلاند شد، با همان ویزا می‌تواند به سایر کشورها سفر کرده و دیگر نیازی به گذراندن پروسه اخذ ویزا برای آن کشورها ندارد.

البته در بعضی کشورها ممکن است در زمان ورود یک ویزا که اجازه اقامت متقاضی در مدت زمان مشخصی است به او داده شود.

فرهنگ و آداب و سنن خوب مردم

فرهنگ و آداب و رسوم مردم فنلاند یکی از ویژگی‌های مهمی است که زندگی در این کشور را ساده می‌کند. آمار جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است و تمام مردم با دیدی صلح‌طلبانه در کنار هم زندگی می‌کنند. در این کشور چیزی به عنوان تفاوت جنسیتی معنا نداشته و زنان نیز می‌توانند از نظر اقتصادی، علمی و... هم جایگاه با مردان باشند.

همچنین فنلاندی‌ها ارتباط بسیار خوبی با مسافرین و مهاجرین دارند که این مسئله هم در راحت کردن مشکلات مهاجرت به فنلاند بی‌تاثیر نیست. باتوجه به اینکه بعد از اقامت در هر کشوری نیاز به ارتباط با مردم آن کشور جهت کار، تحصیل، کسب درآمد و... است، این ویژگی مردم فنلاند تاثیر زیادی در زندگی راحت در این کشور دارد.

تنوع بالای مشاغل

بازار کاری در کشور فنلاند نه خوب بلکه بسیار خوب است. تنوع مشاغل در این کشور بالاست. به دلیل پیشرفت علوم، تکنولوژی و صنایع در این کشور تقریبا تمام مشاغل جهان در این کشور وجود دارند. علاوه بر این، افرادی که به دنبال شروع کسب و کارهای شخصی بعد از مهاجرت به فنلاند هستند نیز شانس بالایی برای پیشرفت و کسب درآمدهای بالا در فنلاند دارند.

بخش زیادی از رشد اقتصادی در کشور فنلاند وابسته به اطمینانی است که دولت این کشور به کسب و کارهای شخصی و آزاد دارد. تقریبا تمام مهاجرین می‌توانند شغل مورد نظر خود را در این کشور پیدا کنند و دغدغه‌ای بابت بیکاری نداشته باشند.

شرایط تحصیلی مناسب

مهاجرت به فنلاند برای افرادی که به دنبال مقصدی معتبر برای تحصیلات دانشگاهی هستنند هم انتخاب درستی است. نظام آموزشی این کشور جز معتبرترین نظام‌های جهان است و مدارکی که از دانشگاه‌های فنلاند صادر می‌شوند، در تمام دنیا اعتبار دارند.

بورسیه‌ها، شرایط رفاه زندگی دانشجویان بین‌المللی، هزینه زندگی پایین دانشجویی و... از دیگر مزایای تحصیل در فنلاند است. همچنین شرایط مهاجرت به فنلاند از طریق تحصیل هم ساده است. بیشتر متقاضیان تحصیل در این کشور می‌توانند به سادگی پذیرش دانشگاه‌های فنلاند را دریافت کرده و به راحتی به تحصیل بپردازند.

امنیت بالای شهرهای فنلاند

امنیت، یکی دیگر از مزایای مهاجرت به فنلاند است که در تمام جنبه‌های زندگی در این کشور مشاهده می‌شود. امنیت شغلی مانند بیمه‌های شغلی مناسب، قوانین محکم و دقیق کاری، حقوق و مزایای خوب برای کارمندان و... و همچنین امنیت سبک زندگی مانند امکانات رفاهی زیاد، کم بودن میزان جرم و جنایت و... از ویژگی‌هایی هستند که فنلاند را به یکی از امن‌ترین کشورهای جهان برای زندگی و مهاجرت تبدیل می‌کنند.

همه ساله بخش زیادی از هزینه‌های دولت در این کشور صرف برقراری امنیت داخلی می‌شود و تلاش می‌شود که مشکلات سیاسی و... تاثیری در رفاه زندگی شهروندان فنلاند نداشته باشد.

مراقبت‌های بهداشتی

یکی دیگر از مزایای مهاجرت به فنلاند، انواع بیمه‌هایی است که برای استفاده از خدمات درمانی این کشور به شهروندان داده می‌شود. بخش زیادی از این بیمه‌ها شامل مهاجرین و اتباع خارجی نیز می‌شود که این ویژگی در بسیاری از کشورهای اروپایی وجود ندارد.

خدمات بهداشتی در فنلاند برای تمام بخش‌ها مانند عمومی، خصوصی، اتباع عضو اتحادیه اروپا، اتباع خارجی، دانشجویان، پناهندگانی و حتی افرادی که اقامت این کشور را ندارند هم در بهترین سطح کیفی ارائه می‌شود. خدمات درمانی در این کشور به خصوص برای کودکان به طور ویژه در نظر گرفته شده و بخش زیادی از هزینه‌های درمان کودکان توسط دولت پرداخت می‌شود.

حمل و نقل قابل دسترس در کل کشور

سیستم حمل و نقل فنلاند جز سیستم‌های پیشرفته در جهان است. در این کشور برای استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی تنها باید بلیط تهیه کرد و امکان جابجایی مسافرین با پول نقد وجود ندارد. سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور شامل تاکسی، قطار، مترو و حمل و نقل خارجی یا بین شهری شامل سیستم حمل دریایی، هوایی و زمینی می‌شود که تمامی آن‌ها از با کیفیت‌ترین ابزار استفاده می‌کنند.

وسایل حمل و نقل در این کشور سالانه بررسی می‌شوند و در صورت خرابی فورا تعمیر شده و در صورت فرسودگی با وسایل نو جایگزین می‌شوند، این ویژگی امنیت سیستم حمل و نقل در فنلاند را تا حد زیادی بالا برده و باعث شده که این کشور به یکی از کم حادثه‌ترین کشورها از نظر حمل مسافرین تبدیل شود. در این کشور حتی سیستم حمل و نقل شخصی هم پیشرفته است، به عنوان مثال برای پارک خودروی شخصی اپلیکیشنی مخصوص وجود دارد که راننده با استفاده از آن می‌تواند جای پارک خود را از قبل رزرو کند.

قدرت خرید بالای مردم

دیگر ویژگی مثبت مهاجرت به فنلاند، قدرت خرید بالا در این کشور با درآمد کسب شده است. در واقع هزینه‌های زندگی در فنلاند کاملا با درآمد کسب شده از مشاغل آن مطابقت دارند. حتی با کم درآمدترین مشاغل فنلاند هم می‌توان یک زندگی آرام و کامل را فراهم کرد و تمام امکانات رفاهی زندگی را برای خود تهیه کرد. حتی مهاجرینی که اقامت فنلاند را ندارند هم امکان یک زندگی راحت در این کشور باتوجه به درآمدهای بالا را خواهند داشت.

مهاچرپذیری کشور فنلاند

آخرین مزیت مهاجرت به فنلاند، مهاجرپذیری این کشور است که فرآیند مهاجرت به آن را بسیار ساده می‌کند. شرایط پذیرش مهاجرین در این کشور نسبتا ساده است و اگر متفاضی مدارک، سرمایه و شرایط عمومی حداقلی برای مهاجرت را داشته باشد، امکان دریافت ویزای فنلاند و زندگی در این کشور را خواهد داشت. نرخ مهاجرپذیری فنلاند سالانه رو به افزایش است و دولت این کشور تلاش می‌کند که با فراهم کردن رفاه اجتماعی و شرایط شغلی پذیرای بیشتر متقاضیان مهاجرت به فنلاند باشد.

 

روش‌های مهاجرت به فنلاند

برای مهاجرت به فنلاند روش‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام شرایط و قوانین مخصوص به خود را دارند. برای انتخاب بهترین روش مهاجرتی به این کشور پیش از هرچیز باید شرایط خود را در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر فرد به دنبال تکمیل تحصیلات خود باشد، بهترین روش از نظر شرایط پذیرش و هزینه‌ها برای او مهاجرت تحصیلی است اما افرادی که به دنبال کسب درآمد در کشوری خارجی هستند، باید روش مهاجرت کاری را انتخاب کنند. به طور کلی روش‌های مهاجرت به فنلاند، موارد زیر هستند:

  • مهاجرت کاری، به روش‌هایی مانند جاب آفری یا راه‌اندازی کسب و کار شخصی
  • مهاجرت تحصیلی، در مدارس و دانشگاه‌های این کشور
  • مهاجرت از روش سرمایه‌گذاری که هزینه بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد
  • مهاجرت از طریق تولد فرزند
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت با ویزای هنرمندی
  • و مهاجرت با ویزای پناهندگی

مهاجرت از روش تحصیلی

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مهاجرت به فنلاند، مهاجرت تحصیلی است. در میان کلیه روش‌های مهاجرتی به کشور فنلاند مهاجرت تحصیلی طرفداران بیشتری دارد. تحصیل در این کشور تا سال 2017 برای تمام دانشجویان اعم از شهروندان فنلاند و دانشجویان بین‌الملل رایگان بود اما در چندسال اخیر و در حال حاضر دانشجویان بین‌المللی باید شهریه پرداخت کنند.

البته شهریه و هزینه‌های تحصیل در کشور فنلاند نسبت به بسیاری از کشورها پایین‌تر است. همچنین یک امکان مهم تحصیل در فنلاند امکان تحصیل بدون مدرک زبان است که برای افراد دارای مدارک معتبر ریاضی قابل استفاده است. با مهاجرت به فنلاند از روش تحصیلی حتی در صورت عدم تسلط به زبان فنلاندی هم امکان شرکت در دوره‌های زبان همزمان با تحصیل وجود دارد.

شروع سال تحصیلی فنلاند

برای مهاجرت به فنلاند از طریق تحصیل مهم‌ترین مسئله ثبت‌نام به موقع در دانشگاه‌های این کشور است. سال تحصیلی در کشور فنلاند دارای دو ترم بهار و پاییز است که هر ترم به 2 دوره آموزشی تقسیم می‌شود. در پایان هر دوره یک هفته به امتحانات اختصاص داده شده و در صورت قبولی دانشجو یا دانش‌آموز امکان ورود به دوره بعدی وجود دارد.

برای ثبت‌نام به موقع در این کشور باید از زمان شروع ترم تحصیلی در دانشگاه‌ها مطلع شد. بیشتر دانشگاه‌های این کشور از ماه سپتامبر سال تحصیلی خود را آغاز می‌کنند بنابراین در ماه ژانویه باید برای تحصیل در آن‌ها اقدام کرد. البته در بعضی رشته‌های خاص یا دانشگاه‌ها ممکن است زمان ثبت‌نام ماه دسامبر باشد.

تحصیل در مدارس فنلاند

تحصیل در مدارس فنلاند اجباری است و از سن 7 سالگی آغاز می‌شود. البته والدین می‌توانند در صورت تمایل فرزندان خود را از سن 6 سالگی در دوره‌های پیش از دبستان هم ثبت‌نم کنند. تحصیلات اجباری فنلاند که در اصطلاح به آن تحصیلات جامع هم گفته می‌شود 9 سال زمان می‌برند. بعد از این مدت دانش‌آموز می‌تواند وارد دوره‌ای 3 ساله که تقریبا معادل دبیرستان است شده و برای ورود به دانشگاه آماده شود یا در دوره‌های فنی شرکت کرده و مستقیما وارد بازار به کار شود.

آخرین مقطع تحصیل در مدارس فنلاند مدرک دیپلم را به دانش‌آموزان ارائه می‌کند و بعد از آن امکان ورود به دانشگاه وجود دارد. البته برای متقاضیان بین‌المللی کمتر از 18 سال نیاز به یک سرپرست در فنلاند است تا دانش‌آموز ویزای تحصیلی فنلاند را دریافت کند.

تحصیل در دوره کارشناسی

بعد از اتمام تحصیلات 3 ساله دبیرستان و دریافت مدرک دیپلم، مقاطع دانشگاهی شروع می‌شوند که اولین آن دوره کارشناسی است. در بیشتر دانشگاه‌های این کشور تحصیل با مدرک زبان فنلاندی یا سوئدی امکان‌پذیر است اما در بعضی دانشگاه‌ها مدرک زبان انگلیسی هم پذیرفته می‌شود. البته باتوجه به اینکه برای دانشجویانی که تسلط به زبان ندارند دوره‌های زبان همزمان با تحصیل برگزار می‌شود، امکان درخواست پذیرش بدون مدرک هم وجود دارد اما داشتن مدرک شانس پذیرش را افزایش می‌دهد.

مدت تحصیل در مقطع کارشناسی کشور فنلاند چیزی حدود 3-5 سال زمان می‌برد و دانشجو در صورت نیاز برای تامین شهریه خود اجازه 10 ساعت کار دانشجویی در هفته را خواهد داشت.

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد دومین دوره تحصیلات دانشگاهی در کشور فنلاند است که برای تحصیل در آن هم نیاز به مدرک زبان فنلاندی یا سوئدی است. اگر متقاضی مهاجرت به فنلاند در دوره کارشناسی ارشد به یکی از این دو زبان مسلط باشد تحصیل برای او رایگان یا با هزینه‌ای بسیار پایین خواهد شد.

اگر دانشجو به زبان‌های فنلاندی یا سوئدی مسلط نباشد نیاز به مدرک زبان با حداقل نمره 6.5 در سطح آیلتس است. داشتن مدرک کارشناسی لازمه ورود به این مقطع است که چیزی حدود 2 سال زمان می‌برد. رزومه علمی قوی‌تر و سابقه کار مرتبط با تحصیل شانس پذیرش در این دوره را چند برابر می‌کند.

شرایط تحصیل دکترا در فنلاند

در نهایت آخرین دوره تحصیلات دانشگاهی در کشور فنلاند، دوره دکترا است. برای ورود به این مقطع هم دانشجو باید شرایط خاصی داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه و در رشته‌ای معتبر
  • داشتن مدرک زبان فنلاندی، سوئدی یا مدرک انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 7
  • ارائه رزومه علمی از سوابق تحصیلی و مقالات انجام شده در دوره‌های کارشناسی و ارشد
  • انگیزه ‌نامه قوی
  • توصیه نامه از اساتید معتبر

در صورتی که دانشجو تمام شرایط گفته شده را داشته باشد، ویزای تحصیلی در این مقطع برای او صادر شده و امکان اقامت به مدت 3 تا 5 سال در فنلاند برای تحصیل در مقطع دکترا را خواهد داشت. دکترا در کشور فنلاند به دو صورت عمومی و پژوهشی قابل تحصیل می‌باشد. کار دانشجویی در این مقطع زمان بیشتری داشته و دانشجو در صورت لزوم امکان 25 ساعت کار در هفته را دارد.

آزمون ورودی برای تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند

برای ورود به بعضی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه فنلاند نیاز به پذیرش در آزمون ورودی این دانشگاه‌ها است. البته آزمون ورودی در این کشور به صورت کنکور ایران نیست و همه رشته‌ها و دانشگاه‌ها این شرط را برای پذیرش دانشجویان ندارند.

ورود به دانشگاه‌های فنلاند بیشتر براساس سابقه دانشجو در مقاطع قبلی است اما در صورتی که یک دانشگاه شرط قبولی در آزمون را داشته باشد، هم سوابق قبلی تحصیل مانند معدل تاثیر بیشتری در پذیرش و قبولی دانشجو در دانشگاه مورد نظر دارند.

شرایط سنی تحصیل در فنلاند

همان‌طور که گفته شد اولین مقطع تحصیلی در فنلاند که مدارس این کشور است از 7 سالگی آغاز و تا حدود 19 سالگی ادامه پیدا می‌کند و بعد از این سن یا فرد وارد دانشگاه شده و یا به بازار کار وارد می‌شود. البته برای دانشجویان بین‌المللی شرایط پذیرش متفاوت است و سن عاملی بسیار مهم در پذیرش متقاضی است.

در مورد شرایط سنی یک مسئله به عنوان گپ تحصیلی مطرح می‌شود که به معنی فاصله آخرین مقطع تحصیلی تا مقطع بعدی است. به عبارتی اگر از زمان اتمام آخرین مقطع تحصیلی مدت زیادی گذشته باشد متقاضی شانس پذیرش در دانشگاه را نخواهد داشت اما در فنلاند این قانون وجود ندارد و تاثیر چندانی در پذیرش تحصیلی دانشجو نخواهد داشت.

هزینه‌های لازم برای تحصیل در فنلاند

از سال 2017 به بعد امکان تحصیل رایگان در کشور فنلاند وجود ندارد، بنابراین دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این کشور باید شهریه پرداخت کنند. هزینه‌های تحصیل در کشور فنلاند به چند بخش مختلف تقسیم می‌شوند.

  • هزینه‌های تحصیل، که مربوط به شهریه دانشگاه است. همچنین هزینه‌هایی مانند امکانات تحصیل مانند کتاب‌ها، ابزار و... نیز به هزینه‌های اصلی تحصیل در کشور فنلاند اضافه می‌شوند.
  • هزینه‌های جانبی تحصیل، این هزینه‌ها شامل مواردی مانند اسکان دانشجو در کشور فنلاند، هزینه‌های رفت و آمد، حمل و نقل، خورد و خوراک و... می‌شود.

البته در دانشجویانی که از بورسیه تحصیلی استفاده می‌کنند، تقریبا کل هزینه تحصیل رایگان تمام شده و تنها هزینه‌هایی که در مهاجرت به فنلاند از روش تحصیل نیاز به پرداخت آن‌هاست، هزینه‌های جانبی هستند.

مهاجرت به فنلاند از روش کاری

مهاجرت به فنلاند هم مانند بسیاری از کشورها به روش کاری هم امکان‌پذیر است. باتوجه به اینکه اقتصاد کشور فنلاند فعال بوده و از این نظر شرایط خوبی در این کشور برقرار است، متقاضیان مهاجرت کاری به این کشور شانس بالایی برای دریافت ویزا دارند.

دریافت ویزای کاری فنلاند برای افرادی که دانشجوی این کشور بوده و مدرک تحصیلی فنلاند را دارند ساده‌تر است. این افراد می‌توانند به سادگی در مشاغل مربوط به رشته تحصیلی خود شغل پیدا کرده و به کار مشغول شوند. برای کار مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویانی که مدرک خارج از فنلاند دارند ابتدا نیاز به معادل‌سازی مدرک است.

نرخ بیکاری، مهم‌ترین مسئله برای کار در فنلاند

مهم‌ترین مسئله‌ای که برای کار در یک کشور باید از آن مطلع بود، نرخ بیکاری است. در واقع افرادی که متقاضی مهاجرت کاری به کشوری دیگر هستند، بیشتر از هر چیز باید به نرخ بیکاری کشور مورد نظر خود توجه کنند چون شانس پیدا کردن شغل برای آن‌ها و دریافت ویزای کاری تا حد زیادی وابسته به نرخ بیکاری آن کشور می‌باشد.

خوشبختانه برای مهاجرت به فنلاند نگرانی زیادی بابت نرخ بیکاری وجود ندارد. نرخ بیکاری در این کشور در حال حاضر چیزی حدود 7.5 درصد است اما سالانه با اصلاحاتی که دولت این کشور در مشاغل و وضعیت اقتصادی آن ایجاد می‌کند، این نرخ رو به کاهش است.

ویزای همراهی از طریق ویزای کاری فنلاند

ویزای کاری کشور فنلاند برای متقاضیان عضو اتحادیه اروپا تنها با ارسال مدارک به پلیس محلی و کنسول‌گری فنلاند صادر می‌شود اما برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا ویزای کاری از طریق جاب آفری داده می‌شود. در واقع متقاضی مهاجرت به فنلاند از طریق روش کاری باید پیشنهاد شغلی از طرف یک کارفرما را دریافت کرده و از این طریق می‌تواند ویزای کاری را دریافت کند.

یکی از مزایای مهاجرت به فنلاند از روش کاری، امکان همراهی اعضای خانواده متقاضی است. برای دریافت ویزای همراهی و سفر همسر و فرزندان زیر 18 سال به فنلاند نیاز به حداقل 6 ماه اقامت با دریافت حقوق در این کشور است. بعد از این مدت می‌توان برای اخذ ویزای همراهی اقدام کرد.

مدارک و شرایط مورد نیاز برای کار در فنلاند

مانند سایر روش‌های مهاجرت به فنلاند، مهاجرت کاری هم نیاز به مدارک خاصی دارد و متقاضی مهاجرت برای دریافت ویزا باید این مدارک را به سفارت ارائه کند. البته کار در فنلاند شرایط خاصی هم دارد، به عنوان مثال تنها امکان پذیرش در مشاغلی است که کارفرما به مدت 6 ماه آن شغل را در اتحادیه اروپا آگهی کرده باشد. همچنین مطابقت شغل با رشته تحصیلی هم اهمیت داشته و تاثیر زیادی در پذیرش متقاضی کار دارد.

مدارک لازمی که برای صدور ویزای کاری فنلاند مورد نیاز هستند هم به شرح زیر می‌باشند:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا با دقت کامل
  • گذرنامه و پاسپورت با اعتبار حدود 6 ماه
  • اصل شناسنامه و مدارک هویتی
  • عکس 4*6
  • داشتن محل سکونت در فنلاند و ارائه مدارکی مانند اجاره نامه
  • تمکن مالی برای یک سال زندگی در فنلاند
  • مدرک دریافت پیشنهاد شغلی
  • مدرک زبان

مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت به فنلاند

یکی از مسائلی که شانس متقاضیان مهاجرت به فنلاند از روش کاری را افزایش می‌دهد، ارائه درخواست برای مشاغل مورد نیاز در این کشور است. در واقع اگر رشته تحصیلی یا سوابق کاری فرد با مشاغل مورد نظر هماهنگی داشته باشند شانس دریافت ویزای کاری چند برابر می‌شود و فرد راحت‌تر کار مورد نظر خود را پیدا خواهد کرد. لیستی از مشاغل مورد نیاز در کشور فنلاند سالانه توسط موسسات کاریابی این کشور در اختیار متقاضیان مهاجرت به فنلاند قرار می‌گیرد. مطابق آخرین لیست ارائه شده، این مشاغل در فنلاند بیشتر مورد نیاز هستند:

  • مهندسی حوزه ساختمان مانند مهندسی عمران
  • پزشکی
  • مهندسی برق
  • حسابداری
  • مشاغل مربوط به نجاری
  • بازاریابی
  • پرستاری
  • مدد کاری

کاریابی در کشور فنلاند

برای استخدام در یکی از مشاغل گفته شده و به طور کلی مهاجرت به فنلاند از روش کاری و پیدا کردن شغل مناسب روش‌های مختلفی وجود دارد. سه راهی که در ادامه معرفی می‌شوند، بهترین روش‌ها برای مهاجرت کاری به فنلاند می‌باشند:

  • استخدام از طریق آگهی استخدام: این روش روتین و رایج در تمام دنیا به این صورت است که فرد با بررسی آگهی‌های استخدامی در کشور فنلاند برای پذیرش در آن‌ها درخواست می‌دهد. طبیعتا این پروسه زمان‌بر است و ممکن‌ است ماه‌ها یا حتی بیش از یک سال زمان ببرد.
  • استخدام با ارسال مستقیم رزومه: در این روش متقاضی درخواست کار و رزومه خود را برای کارفرماهای فنلاندی ارسال می‌کند. در این روش نیازی به آگهی نیست و فرد با اطمینان از سوابق خود اقدام به ارسال رزومه می‌کند. این روش مناسب افرادی است که رزومه‌ای قوی دارند و سابقه تحصیلی خوبی نیز داشته‌اند.
  • ثبت‌نام در سایت‌های کاریابی: در این روش متقاضی در سایت‌های کاریابی رسمی فنلاند ثبت‌نام می‌کند. کارفرماها با مراجعه به این سایت‌ها رزومه متقاضیان را مطالعه می‌کنند و در صورتی که فرد شرایط مناسب پذیرش را داشته باشد، درخواست کار مستقیما از سمت کارفرما برای او صادر می‌شود.

اقامت و تابعیت در فنلاند با ویزای کاری

یکی از مزایای مهاجرت به فنلاند از روش کاری امکان دریافت اقامت دائم و تابعیت در این کشور است. اقامت کاری اولیه 1 ساله است و در صورتی که کارفرما و کارمند هر دو تمایل به ادامه کار داشته باشند، اقامت یک سال دیگر تمدید می‌شود. افرادی که اقامت آن‌ها به مدت 4 سال پیاپی تمدید شده و در این مدت خروج طولانی مدت از فنلاند نداشته باشند، در نهایت موفق به اخذ اقامت دائم فنلاند می‌شوند و اقامت دائم این کشور برای آن‌ها صادر می‌شود.

البته اخذ تابعیت شرایط خاصی مانند پرداخت مالیات و... نیز دارد. برای دریافت تابعیت کشور فنلاند نیز می‌توان 3 سال بعد از دریافت اقامت دائم اقدام کرد، به عبارتی پروسه دریافت تابعیت را می‌توان 7 سال بعد از شروع کار در فنلاند آغاز کرد.

مهاجرت به فنلاند از روش سرمایه‌گذاری

افرادی که سرمایه زیادی داشته باشند، این امکان را دارند که برای مهاجرت به فنلاند از روش سرمایه‌گذاری اقدام کنند. سرمایه‌گذاری در کشور فنلاند انواع مختلفی مانند ثبت شرکت، خرید ملک، کارآفرینی، اوراق قرضه، خود حمایتی و... دارد که در ادامه دو روشی که رایج‌ترین سوالات متقاضیان مهاجرت به فنلاند در مورد آن‌هاست را توضیح خواهیم داد.

مهاجرت با کارآفرینی و استارت آپ

یکی از روش‌های مهاجرت به فنلاند از روش سرمایه‌گذاری، کارآفرینی در این کشور است. در این روش فرد نیاز به دریافت مجوز کارآفرینی و اقامت فنلاند دارد که اقامت باید قبل از مجوز دریافت شود. کارآفرین باید طرح خود را در اداره ثبت و اختراعات فنلاند تایید کند. اگر طرح پیشنهادی آن‌ها مورد قبول اداره ثبت باشد، مجوز کارآفرینی برای آن‌ها صادر می‌شود.

مسائلی مانند شرکت در مشارکت‌های عمومی و داشتن یک شریک فنلاندی، داشتن سابقه کار مورد نظر در کشور خود یا کشوری دیگر و... شانس پذیرش در این روش را افزایش می‌دهند. در این روش اقامت دائم و تابعیت زودتر صادر می‌شوند. کارآفرین باید سرمایه لازم برای یک سال هزینه شخصی در تمام امور مربوط به کار را داشته باشد.

مهاجرت از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت یکی دیگر از روش‌های متداول برای مهاجرت از طریق ثبت شرکت به کشور فنلاند است. ثبت شرکت تا حدود زیادی مشابه کارآفرینی است اما قوانین آن متفاوت است. به عنوان مثال برای ثبت شرکت قوانین نام‌گذاری وجود دارد که دولت فنلاند نسبت به آن سخت‌گیرانه عمل می‌کند.

همچنین متقاضی ثبت شرکت باید یک حساب بانکی در فنلاند داشته باشد. داشتن یک هیئت مدیره، برنامه راهبردی یک ساله برای شرکت و... از قوانین سرمایه‌گذاری به شیوه ثبت شرکت است. در این روش هم اقامت دائم و تبعیت زودتر از سایر روش‌ها صادر می‌شود.

تولد در فنلاند و قوانین آن

یکی دیگر از روش‌های کلی مهاجرت، مهاجرت از طریق تولد فرزند است. در این روش والدین با به دنیا آوردن فرزندان خود در کشورهای دیگر، اقامت آن کشور را دریافت می‌کنند. البته این کار در صورتی امکان دارد که قانون تابعیت تولد در آن کشور بسته به اصل خاک باشد. در غیراینصورت و در شرایطی که کشور بر پایه اصل خون باشد امکان تابعیت تولد تنها در شرایط خاص و فقط برای خود نوزاد وجود دارد.

شرایط اخذ تابعیت با تولد در فنلاند

در کشور فنلاند اصل تابعیت تولد اصل خون است. در واقع تابعیت فقط برای نوزادانی صادر می‌شود که پدر یا مادر آن‌ها از تبعه فنلاند باشند. در واقع فقط کودکانی از ابتدای تولد تابعیت فنلاند را دریافت می‌کنند که شرایط زیر را داشته باشند:

  • پدر و مادر هر دو تابعیت فنلاند را داشته باشند.
  • مادر نوزاد از شهروندان فنلاندی باشد.
  • پدر نوازد تبعه فنلاندی بوده و با مادر او ازدواج رسمی کرده باشد.
  • پدر نوزاد تابعیت فنلاند را داشته و ازدواج رسمی ثبت نشده باشد.
  • پدر نوزاد تابعیت فنلاند را داشته و ازدواج رسمی با مادر او داشته باشد اما قبل از تولد نوزاد فوت کند.
  • پدر نوزاد تابعیت فنلاند را داشته، قبل از تولد او فوت کند اما ازدواج او رسمی ثبت نشده باشد.

مهاجرت به فنلاند از طریق ازدواج

متقاضیان مهاجرت به فنلاند می‌توانند از یک روش دیگر هم برای اقامت در این کشور استفاده کنند و آن دریافت اقامت از طریق ازدواج با یکی از شهروندان فنلاندی است. در این روش ویزا در صورتی صادر می‌شود که ازدواج به طور رسمی انجام شده و به ثبت رسمی رسیده باشد.

مدارک مورد نیاز

برای دریافت اقامت ازدواج و ویزا از این طریق، فرد باید سه دسته مدرک اصلی را داشته باشد:

  • مدارک هویتی و شناسایی هر دو طرف شامل شناسنامه، پاسپورت، سند ازدواج و...
  • مدارک مربوط به شهرداری، مالیات و...
  • مدارک اثبات حقیقی بودن ازدواج، این بخش مهم‌ترین مدارکی است که ارائه آن‌ها به سفارت شانس دریافت ویزا را چند برابر می‌کند. از مدارک این دسته می‌توان به چیزهایی مانند عکس‌های مشترک واقعی، پرینت تلفن زوجین، بلیط سفر به کشورهای یکدیگر یا مسافرت مشترک و... اشاره کرد. اگر زوج نتوانند واقعی بودن ازدواج خود را ثابت کنند، ویزایی برای آن‌ها صادر نمی‌شود.

شرایط اخذ اقامت از طریق ازدواج در فنلاند

برای ازدواج با شهروندی فنلاندی و مهاجرت به فنلاند از این طریق متقاضی باید مجرد باشد. در واقع متقاضی باید سابقه ازدواج نداشته یا در صورت ازدواج قبلی به طور کامل از همسر خود جدا شده باشد. اگر متقاضی مهاجرت از این طریق موفق به ثبت ازدواج در کشور فنلاند نشده و در واقع در زمان نامزدی قادر به دریافت ویزای فنلاند نشود باید ازدواج خود را در هر کشوری که می‌توان ثبت کند.

سپس پروسه اقامت با ارائه درخواست توسط همسر فنلاندی او انجام می‌شود که ممکن است چند ماهی زمان ببرد. برای ثبت ازدواج در فنلاند باید از طریق سفارت این کشور اقدام کرد و ابتدا مطمئن شد که هیچ مانعی بر سر راه ازدواج متقاضی وجود ندارد. برای دریافت اقامت دائم زوج باید 5 سال در فنلاند زندگی مشترک داشته باشند و بعد از 5 سال می‌توان برای اقامت دائم این کشور اقدام کرد.

هزینه‌های کلی مهاجرت به فنلاند

عاملی که در انتخاب روش مهاجرتی بیشترین تاثیر را دارد هزینه است. تقریبا هیچکدام از روش‌های مهاجرت به فنلاند بدون هزینه و رایگان نیست اما با انتخاب مناسب‌ترین روش بسته به شرایط می‌توان تا حد زیادی هزینه‌های این کار را مدیریت کرد.

اگر متقاضی خواهان اقامت دائم در این کشور باشد بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش مهاجرت کاری است که علاوه بر شغل مناسب و دریافت حقوق به محض شروع به کار پروسه اخذ اقامت دائم را هم راحت‌تر می‌کند اما اگر متقاضی صرفا قصد بررسی فنلاند برای اطمینان از انتخاب خود را داشته باشد، مهاجرت تحصیلی انتخاب بهتری از نظر هزینه و شرایط بعدی برای او خواهد بود.

مهاجرت به فنلاند، راهی برای تضمین آینده شما

مهاجرت به همان اندازه که می‌تواند باعث پیشرفت و موفقیت فرد شود، ممکن است موجب ضرر و زیان او شود اگر انتخاب مقصد مهاجرتی به درستی انجام نشود. حتی اگر بهترین مقصد باتوجه به شرایط انتخاب شده اما روش مهاجرتی سازگار با وضعیت فرد نباشد هم امکان بروز مشکل در روند مهاجرت وجود خواهد داشت. در این مطلب بهترین روش‌ها برای مهاجرت به فنلاند توضیح داده شد که با استفاده از جزئیات آن‌ها و با مشورت مشاوران گروه مهاجرتی ApplyPal می‌توانید با خیالی آسوده به این کشور مهاجرت کنید و آینده‌ای روشن برای خود و اعضای خانواده بسازید.

کلمه کلیدی: 
قاره: 
اروپا

سفارشات مرتبط

مشاوره تخصصی مهاجرت
Consultion for immigration process

مشاوره ی تخصصی مهاجرت به سراسر دنیا

 

مشاوران متخصص گروه ApplyPal به شما کمک میکنند تا بهترین مسیر را برای پروسه ی مهاجرت خود در نظر بگیرید.

جهت آماده‌سازی ایمیل خود و بهره‌مندی از این خدمت مراحل زیر را درنظر داشته باشید:

  •  درخواست خود را ثبت و هزینه را به صورت آنلاین بپردازید.
  • پس از ثبت درخواست و پرداخت، از طرف تیم اپلای پل با شما تماس گرفته می‌شود تا هماهنگی اولیه صورت گیرد.
  • لطفا راس ساعت مقرر در محل موسسه حضور بهم رسانید.
  • هزینه ی درنظر گرفته شده برای  حداکثر 45 دقیقه مشاوره ی تخصصی متناسب با رزومه و نیاز شماست.

هزینه: 150,000 تومان

مشاوره با وکلای مهاجرتی
Immigration services

 

Move in your best way

 

مشاوره با وکلای خارجی (آلمان، کانادا، اروپا)

توجه فرمائید که برای مشاوره  با وکلای رسمی مهاجرت ما در سرتاسر دنیا میتوانید این سفارش را انتخاب نمائید

 

09901848006

هزینه: 500,000 تومان