مهاجرت به سوئیس


Immigrate to Switzerland
مهاجرت به سوئیس | قوانین، روش‌ها و هزینه‌های مهاجرت به این کشور
کشور سوئیس از جمله کشورهای بسیار پیشرفته و مرفه جهان است که اقامت در آن آرزوی بسیاری از مردم دنیا است. برای آشنایی با شرایط و قوانین مهاجرت به سوئیس کلیک کنید.

مهاجرت به سوئیس | قوانین، روش‌ها و هزینه‌های مهاجرت به این کشور

 

سفر به بهشت اروپا، سرزمین شیر و عسل

سوئیس یکی از کشورهای اروپایی و تقریبا در غربی‌ترین نقطه مرکز اروپاست. این کشور با کشورهای مهمی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و اتریش همسایه است که این مسئله سفر به این کشورها بعد از اقامت در سوئیس را ساده کرده است. مهاجرت به سوئیس که به بهشت اروپا یا سرزمین شیر و عسل هم معروف است چند سالی است که برای مهاجرت مورد توجه ایرانیانی قرار گرفته است که قادر به تأمین هزینه این مهاجرت هستند.

 

این کشور که به شکلات‌های مخصوص و رشته کوه‌های آلپ معروف است، از سال‌ها قبل مقصد مهاجرتی بسیاری از ایرانیان بوده اما در چند سال اخیر، آمار مهاجرت به آن افزایش زیادی داشته است و متقاضیان زندگی در آن، روز به روز بیشتر می‌شوند.

کشور سوئیس کجاست؟

پیش از مهاجرت به هر کشوری آشنایی کلی با آن کشور مورد نیاز است و در مورد مهاجرت به سوئیس هم این قاعده برقرار است. متقاضیان مهاجرت به سوئیس و زندگی در این کشور علاوه بر آشنایی با روش‌های مهاجرت و اقامت در سوئیس که اولین و مهم‌ترین مسئله هستند باید با شرایط زندگی در این کشور آشنا باشند.

فرهنگ مردم، دین، زبان، سیاست و دولت این کشور و... از جمله مسائلی هستند که متقاضیان مهاجرت به سوئیس باید با آن‌ها آشنایی داشته باشند. در این کشور قدیمی که چیزی حدود 7.5 میلیون نفر جمعیت دارد، مردم بیشتر به زبان‌ها آلمانی، فرانسه، رومانش، ایتالیایی و... صحبت می‌کنند. واحد پول این کشور فرانک و دین اکثر آن‌ها مسیحی است. در ادامه در مورد مزایا و روش‌های مهاجرت به سوئیس صحبت خواهیم کرد.

 

 

مزایا و معایب مهاجرت و زندگی در کشور سوئیس

سوئیس یکی از کشورهای لوکس و زیبا برای زندگی است که در بیشتر شهرهای آن کیفیت زندگی حد بالایی دارد با این حال این کشور جز کشورهای نسبتا گران هم محسوب می‌شود که البته برای ساکنین آن به دلیل حقوق و درآمد بالا چندان مشکل‌ساز نیست.

این کشور از نظر امنیت، آمار جرم و جنایت، استانداردهای کاری، آموزشی، رفاهی و... وضعیت بسیار مناسبی دارد که باعث به صرفه بودن مهاجرت به سوئیس شده‌اند. خدمات، کفیفیت زندگی، رفاه اجتماعی، امید به زندگی و... باعث شده که سوئیس همه ساله جز 10 کشور برتر جهان برای اقامت و زندگی باشد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب زندگی در این کشور می‌پردازیم.

مزایای زندگی در سوئیس

سوئیس کشوری دارای القاب مختلف مانند بهشت اروپا، کشور شکلات، کشور ساعت‌ها و... است که زندگی در آن مزایای زیادی دارد. باتوجه به اینکه مهاجرت به طور کلی کاری چالشی است و سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد، باید در انتخاب مقصد مهاجرت دقت زیادی کرد تا بسیاری از مشکلات مهاجرت کاهش پیدا کنند.

مزایای مهاجرت به سوئیس و زندگی در آن بسیار زیاد است، این مزایا با استفاده از تجربه ساکنین و مهاجران قدیمی به این کشور به دست آمده با این حال هر فرد ممکن است شرایط متفاوتی را در مهاجرت تجربه کند. بعضی از نکات مثبت زندگی در کشور سوئیس موارد زیر هستند.

کیفیت زندگی

طبیعتا زمانی که یک کشور همه ساله جز کشورهای برتر دنیا برای زندگی کردن باشد، کیفیت زندگی در آن بالا است. امید به زندگی مردم سوئیس چیزی حدود 84 سال است که نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا میزان زیادی است. در آخرین آمارها از کیفیت و سطح زندگی در کشور سوئیس، این کشور رتبه 7.5 را به خود اختصاص داده که به دلیل فرصت‌های کاری، درآمد زیاد، ارتباط اجتماعی، نظام آموزشی، امنیت شخصی، اجتماعی و... می‌باشد.

مهاجرت به سوئیس می‌تواند انتخابی خوب برای افرادی باشد که به دنبال یک کشور آرام و مطمئن برای زندگی هستند. به خصوص برای مهاجرت خانوادگی و آرامش کل اعضای خانواده زندگی در سوئیس بهترین انتخاب است.

 

فرصت‌های شغلی متعدد

مزیت بعدی مهاجرت به سوئیس فرصت‌های شغلی متعدد در این کشور است. اقتصاد سوئیس به فرصت‌های کاری آن وابسته است و برای حفظ تعادل میان هزینه‌های زندگی و درآمد توجه زیادی به شغل و حرفه‌های مختلف در این کشور می‌شود.

در میان بیشتر  کشورهای جهان، سوئیس بیشترین میزان ایجاد شغل‌های جدید را دارد، به خصوص با استقبال از نیروهای کاری بین‌الملل در حوزه کارآفرینی فرصت‌های شغلی در این کشور دائما در حال افزایش هستند. داشتن امنیت شغلی یکی از نکات موثر در انتخاب سوئیس به عنوان مقصد مهاجرت است.

نظام آموزشی قوی

سوئیس دارای نظام آموزشی قوی و معتبری نیز هست. نظام آموزشی کشور سوئیس مطابق با آخرین استانداردهای روز جهان مدیریت می‌شود. در این کشور توجه زیادی به علم و دانش می‌شود بنابراین دانشگاه‌ها و مدارس آن همیشه جز برترین مراکز در دنیا می‌باشند.

اگر متقاضی مهاجرت به سوئیس هستید و در میان روش‌های مختلف مهاجرتی سردرگم می‌باشید، مهاجرت تحصیلی بهترین پیشنهاد است. مدرکی که از دانشگاه‌های سوئیس دریافت می‌شود در تمام دنیا معتبر است و با استفاده از آن فرصت کار و اشتغال در هر کشوری وجود دارد. این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای همسایه مانند آلمان یا فرانسه سطح آموزشی بالاتری دارد که این یک مزیت مهم محسوب می‌شود.

 

خانه‌های استاندارد

یکی از مشکلات بزرگ مهاجرین در کشورهای دیگر به خصوص در سال‌های اول مهاجرت، پیدا نکردن محل مناسب برای زندگی است. در واقع یک خانه یا آپاراتمان مناسب و باکیفیت برای زندگی اجاره زیادی دارد که معمولا در سال‌های اول مهاجرت، فرد قادر به پرداخت آن نیست. در کشور سوئیس اما این مشکل وجود ندارد.

حتی خانه‌های حومه شهر و آپارتمان‌هایی که اجاره کمی دارند هم با استانداردترین شیوه معماری ساخته شده‌اند. امکانات، فضای زندگی، معماری و نقشه ساختمان‌ها و... تقریبا در تمام این کشور استانداردی یکسان و مناسب دارد، بنابراین متقاضیان مهاجرت به سوئیس از همان ابتدای اقامت می‌توانند در محلی مناسب زندگی خود را شروع کنند.

کیفیت خدمات درمانی

مزیت دیگر مهاجرت به سوئیس کیفیت بالای خدمات درمانی در این کشور است. بخشی از مالیاتی که سالانه از مردم این کشور دریافت می‌شود صرف بهبود خدمات بهداشتی، درمانی می‌شود. در ارائه خدمات باکیفیت بهداشتی تفاوتی میان شهروندان و مهاجرین نیست و حتی افرادی که به طور موقت در این کشور اقامت می‌کنند هم قادر به استفاده از بهترین کیفیت خدمات درمانی هستند.

این خدمات برای شهروندان وافرادی که دارای اقامت دائم هستند رایگان بوده و سایر افراد باید برای استفاده از آن هزینه پرداخت کنند که نسبت به کیفیت، مبلغ ناچیزی است.

 

طبیعت زیبا

محال است از کشور سوئیس صحبت شود و کسی به یاد طبیعت زیبای این کشور نیفتد. رشته کوه آلپ، معروف‌ترین رشته کوه دنیا در این کشور زمستان‌هایی زیبا را برای سوئیس ساخته است و دریاچه‌های طبیعی مانند زوریخ، لورسن و ژنو آب و هوایی خوب را در این کشور ایجاد کرده‌اند.

بسیاری از افرادی که متقاضی مهاجرت به سوئیس هستند ابتدا جذب زیبایی‌های این کشور در عکس‌ها می‌شوند. دسترسی به طبیعت زیبای سوئیس چندان سخت نیست و علاوه بر مناطقی که در داخل شهرها برای گردش و تفریح وجود دارد با کمی خروج از محیط شهری می‌توان به زیباترین محل‌ها دسترسی پیدا کرد.

درآمد مناسب

طبیعتا زمانی که یک کشور صنعتی و پیشرفته بوده و در زمینه تولیدات جز کشورهای برتر جهان باشد، فرصت‌های شغلی و به دنبال آن درآمد نیز در آن افزایش پیدا می‌کند. سوئیس در بسیاری از صنایع جز رتبه‌های اول جهان است که این مسئله تاثیر مستقیم در درآمد مردم این کشور حتی برای مهاجرین دارد.

میزان حقوقی که در کشور سوئیس به کارمندان پرداخته می‌شود، بالاترین سطح در میان کشورهای ارپایی را دارد و این برای مشاغل متوسط است. متقاضیان مهاجرت به سوئیس با تخصص‌ یا توانمندی‌های خاص به راحتی شانس دریافت بالاترین حقوق در این کشور را دارند.

تنوع فرهنگی

کیفیت خوب زندگی، درآمد بالا، خدماتی که دولت به مردم و شهروندانی سوئیس ارائه می‌کند و... باعث شده که تقاضای مهاجرت به سوئیس در کل جهان آمار بالایی داشته باشد. این نکته و مسائلی دیگر مانند صحبت مردم به 4 زبان زنده دنیا، داشتن ایالت‌های خود مختار، شرکت‌های بین‌المللی متعدد و... باعث تنوع بالای فرهنگی در این کشور شده است. با زندگی در سوئیس می‌توان به سادگی با فرنگ و آداب رسوم بسیاری از کشورها آشنایی پیدا کرد. هرچند که فرهنگ خود این کشور هم در ایالت‌های مختلف بسته به تاریخچه آن تنوع بالایی دارد.

وقت‌شناسی مردم

آخرین مزیت مهاجرت به سوئیس، وقت‌شناسی مردم این کشور است. اگر متقاضی مهاجرت به کشوری دیگر هستید و وقت‌شناسی برای شما اهمیت دارد، هیچ مقصدی بهتر از سوئیس برای شما نیست. شاید معروفیت این کشور، به کشور ساعت‌ها باعث توجه زیاد مردم آن به وقت‌شناسی و نظم و انضباط شده است اما چیزی که مشخص است نظم مردم سوئیس در تمام جنبه‌های زندگی است.

 

 

سیستم حمل و نقل، انرژی، ارتباطات و حتی تفریحات شخصی در این کشور نظمی مشخص دارند. به عنوان مثال تایم مشاغل در کشور سوئیس کاملا مشخص است و کارفرماها باید به آن توجه کنند.

مشکلات زندگی در سوئیس

با وجود مزایای زیاد مهاجرت به سوئیس، زندگی در این کشور بدون مشکل هم نیست. البته باید دقت کرد که بیشتر مشکلات و معایب زندگی در سوئیس، مخصوص ماه‌های اول مهاجرت است و بعد از چندسال زندگی در این کشور شرایط برای مهاجرین راحت می‌شود.

در واقع حتی مشکلات زندگی در سوئیس هم با هدف بهبود کیفیت زندگی در این کشور هستند و سخت‌گیری‌هایی که نسبت به بعضی مسائل می‌شود به یکپارچگی مردم و مهاجرین کمک می‌کند. مشکلاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم ممکن است برای بعضی از افراد مشکل‌ساز نبوده و شرایط زندگی در سوئیس را برای آن‌ها سخت نکنند.

نیاز به تسلط در زبان

یکی از مشکلات رایج در میان متقاضیان مهاجرت به سوئیس، سختی یادگیری زبان‌های اصلی این کشور است. بیشتر افراد برای مهاجرت تنها زبان انگلیسی خود را تقویت می‌کنند که برای ارتباطات کلی مانند حضور در سفارت، دانشگاه‌ها و... مناسب است اما برای ارتباط با مردم سوئیس، پیدا کردن کار و ارتباط با کارفرما و مشتریان و... باید به یکی از 4 زبان رسمی این کشور تسلط داشت. این مسئله  زمانی سخت می‌شود که یکی از زبان‌ها ممکن است در یک شهر زبان رسمی بوده اما همسایه‌های آن شهر به زبان‌های دیگر صحبت کنند و محل زندگی با کار مهاجر در دو شهر متفاوت باشد.

رفتار محافظه‌ کارانه مردم

نظم و انضباط برای مردم کشور سوئیس بیش از اندازه اهمیت دارد و این مسئله موجب می‌شود که گاهی‌اوقات رفتار مردم محافظه کارانه باشد. در کشور سوئیس بیشتر از سایر کشورها می‌توانید القاب رسمی را از زنان و مردان بشنوید و در بیشتر موارد از نام خانوادگی افراد برای صحبت استفاده می‌شود.

البته این مسئله به معنی نژادپرستی یا تفاوت جایگاه اجتماعی در ارتباطات نیست، حتی برای صحبت با اشخاص کوچک‌تر یا رده پایین‌تر هم زمانی مجاز به صدا کردن اسم کوچک آن‌ها هستید که شخص خود اجازه این کار را داده باشد. اگر متقاضی مهاجرت به سوئیس هستید بهتر است بدانید تا زمان آشنایی کامل، نباید توقع صمیمیت حتی از همکاران خود را داشته باشید.

 

دیدگاه سنتی

در نهایت آخرین مشکل مهاجرت به سوئیس، دیدگاه سنتی مردم این کشور است. تفکر مردم این کشور به خصوص در مناطق روستایی در بسیاری از مسائل زندگی قدیمی است. اعتقاد بالا به جشن‌ها، آداب و رسوم و... گاهی باعث می‌شود که مهاجرین نتوانند ارتباط خوبی با مردم این کشور برقرار کنند اما همه این‌ها تا زمانی است که با یک یا چند سوئیسی صمیمی نشده‌اید. اگر موفق به پیدا کردن چند دوست سوئیسی شوید، زندگی در این کشور و عمل کردن مطابق رسوم آن‌ها برای شما ساده‌تر می‌شود.

روش‌های مهاجرت به سوئیس

آشنایی با شرایط، مزایا و معایب زندگی در کشورهای مختلف به منظور انتخاب مقصد مهاجرت اهمیت دارد اما بعد از انتخاب آن، آشنایی با روش‌های مهاجرت به آن کشور مهم‌ترین مسئله است. متقاضیان مهاجرت به سوئیس هم در اولین قدم باید با روش‌های مهاجرتی این کشور آشنا شوند که انواع مختلفی دارد.

مطابق آخرین قوانین 2022 که توسط دولت سوئیس برای اقامت متقاضیان مهاجرت به این کشور تعیین شده، هر متقاضی مهاجرت به سوئیس در صورت داشتن شرایط مناسب می‌تواند با یکی از روش‌های زیر جهت اقامت موقت یا دائم در این کشور اقدام کند:

  • مهاجرت از طریق تحصیل
  • مهاجرت به شیوه کاری
  • مهاجرت از طریق ازدواج با شهروندی سوئیسی
  • مهاجرت سرمایه‌ گذاری
  • مهاجرت از طریق اعضای درجه یک خانواده
  • مهاجرت تولد
  • مهاجرت پناهندگی

که مهاجرت تولد به دلیل اصل خون در این کشور و عدم امکان استفاده از آن و مهاجرت پناهندگی به دلیل سختی و خطراتی که برای افراد دارد در این مطلب بررسی نمی‌شوند.

 

مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل

یکی از روش‌های مهاجرت به سوئیس، اقدام برای ادامه تحصیل در این کشور است. تحصیل و اقامت در سوئیس قوانین و شرایط خاصی دارد. تحصیلات در این کشور از سن 5 تا 6 سالگی آغاز می‌شوند و اولین مقطع تحصیلی آن پیش‌دبستانی است که شرکت در آن اختیاری می‌باشد. بعد از آن از سن 7 سالگی تمام کودکان به طور اجباری باید در دبستان ثبت‌نام کنند.

بعد از مقطع دبستان در این کشور، دانش‌آموزان می‌توانند براساس توانایی یا علاقه به هنرستان یا دبیرستان بروند. سپس مقاطع دانشگاهی آغاز می‌شوند. تحصیلات در مقاطع پیش از دانشگاه در سوئیس تا 18 و گاهی 19 سالگی و بعد از آن بدون محدودیت سنی است. در مورد مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل باید دقت کرد که حداقل مدرک برای استخدام در این کشور لیسانس است و فقط دارندگان مدرک هنرستان می‌توانند بدون مدرک دانشگاهی وارد مشاغل فنی شوند.

مزایای مهاجرت تحصیلی به سوئیس

کشور پیشرفته سوئیس، دارای دانشگاه‌های معتبری در کل اروپا و جهان است که این ویژگی باعث بالا رفتن تقاضای مهاجرت تحصیلی به این کشور شده است. مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل مزایای زیادی دارد که در مورد آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • امنیت بالای زندگی برای دانشجویان
  • اعتبار بالای مدرک تحصیلی جهت استخدام در سوئیس یا کاریابی در سایر کشورها
  • بورسیه‌های متنوع و متعدد برای کاهش هزینه‌های زندگی حین تحصیل
  • اجازه کار حین تحصیل
  • زندگی لوکس و کیفیت بالای زندگی حتی برای دانشجویان
  • امکان اقامت بعد از اتمام تحصیلات

شرایط تحصیل در مدارس کشور سوئیس

اگر بخواهیم چند کشور از نظر کیفیت نظام آموزشی در مقطع پیش از دانشگاه را معرفی کنیم، قطعا سوئیس یکی از آن‌هاست. مدارس سوئیس جز برترین مدارس دنیا هستند و افرادی که از آن‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند به راحتی شانس قبولی در دانشگاه‌های کل جهان را دارند. مدارس سوئیس  نسبت به مدارس سایر کشورها در پذیرش دانش‌آموزان بین‌المللی هم راحت‌تر عمل می‌کنند.

دانش‌آموزانی که از دیگر کشورها متقاضی تحصیل در سوئیس هستند تنها با معرفی یک سرپرست در سوئیس یا ثبت‌نام در مدارس شبانه‌روزی این کشور و پرداخت شهریه می‌توانند برای تحصیل در آن اقدام کنند. یکی از نقاط قوت تحصیل در مدارس شبانه‌روزی سوئیس تعداد کم دانش‌آموزان در هر کلاس است. در بعضی کلاس‌ها تعداد دانش‌آموزان حتی کمتر از 5 نفر است.

تحصیل در مقاطع دانشگاهی سوئیس

بعد از اتمام تحصیلات در دبیرستان دانش‌آموزان می‌توانند وارد دوره دانشگاه شوند. برای پیدا کردن شغلی مناسب، بهتر است که تحصیل حداقل در دوره لیسانس مورد نیاز است. برای ورود به هر مقطع دانشگاهی در کشور سوئیس مدرک دوره قبلی نیاز است. تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به زبان‌های آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی امکان‌پذیر است اما دروس و رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی انجام می‌شود.

متقاضیان مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل با انتخاب رشته‌های پرطرفدار مانند مهندسی، پزشکی، داروسازی و علوم انسانی می‌توانند شانس پذیرش خود را افزایش بدهند. همچنین یکی از مزایای تحصیل در این کشور امکان کار حین تحصیل است که برای دانشجویان کارشناسی 10 ساعت و برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا 20 ساعت است.

 

شرایط پذیرش در دانشگاه

همان‌طور که گفته شد، انتخاب یکی از رشته‌های پرمتقاضی و هم سوئیس شانس پذیرش در دانشگاه‌های این کشور را افزایش می‌دهد اما راه‌های دیگری هم برای بالا بردن شانس قبولی در این کشور وجود دارد.

  • رزومه تحصیلی قوی یکی از مسائلی است که شانس پذیرش را چند برابر می‌کند، داشتن مقالات معتبر علمی، معرفی‌نامه از اساتید تایید شده و شرکت در دوره‌های مرتبط با رشته مورد نظر از مواردی هستند که یک رزومه قوی را ایجاد می‌کنند.
  • تسلط به یکی از 4 زبان رسمی سوئیس یکی دیگر از نکات افزایش‌دهنده شانس پذیرش است، به خصوص داشتن مدرک آلمانی، فرانسوی برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور مهم‌تر است.

دوره کار-تحصیل کشور سوئیس

یکی از ویژگی‌های مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل، امکان شرکت در دوره‌های کار-تحصیل این کشور است. همان‌طور که از اسم این دوره‌ها پیداست، افراد حین تحصیل قادر به انجام کار هم هستند و علاوه بر کسب تجربه کاری، حقوق هم دریافت می‌کنند. دوره‌های کار-تحصیل در این کشور دارای گارانتی هستند و معمولا بعد از شرکت در آن‌ها شانس پیدا کردن شغل مناسب نیز بیشتر می‌شود.

این دوره‌ها بیشتر برای رشته‌هایی مانند مدیریت، مهمانداری، ام بی ای و... تشکیل می‌شوند و دانشجویان در آن به ازای 6 ماه تحصیل، 6 ماه فرصت کارآموزی با حقوق دارند که چیزی حدود 2000 فرانک است و کل هزینه تحصیل دانشجو به علاوه گواهی شرکت در دوره به او بازگردانده می‌شود.

 

بورسیه‌های تحصیلی و تحصیل رایگان در سوئیس

همان‌طور که گفته شد، دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در سوئیس باید شهریه دانشگاه را به طور شخصی پرداخت کنند. شهریه تحصیل در دانشگاه‌های سوئیس به دلیل اعتبار و سطح علمی دانشگاه‌های این کشور کمی بیشتر از کشورهای همسایه مانند آلمان یا فرانسه است، اما بورسیه‌های متعددی که از سمت دولت و شرکت‌های خصوصی به دانشجویان سوئیس داده می‌شود تا حد زیادی به پرداخت هزینه تحصیل کمک می‌کند.

بعضی از بورسیه‌های تحصیلی در این کشور کل هزینه تحصیل از جمله شهریه دانشگاه، ابزاری که برای رشته تحصیلی مورد نیاز است و... را به دانشجویان پرداخت می‌کنند. البته در مقطع دکترا برای دانشجویانی که رزومه‌های بسیار قوی داشته باشند، امکان تحصیل رایگان هم وجود دارد.

اخذ ویزای تحصیلی

مانند تمام کشورها و روش‌های مهاجرتی، برای مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل هم نیاز به ویزای این کشور است. در مرحله اول و پیش از اقدام برای اخذ ویزا دانشجو یا دانش‌آموز باید پذیرش تحصیلی مدارس یا دانشگاه‌های سوئیس را دریافت کند. پذیرش تحصیلی با ارائه رزومه تحصیلی، مدارک هویتی، مالی و... صادر می‌شود.

بعد از اخذ پذیرش تحصیلی با ارسال کلیه مدارک شناسایی، سلامت جسمی، روحی، رزومه تحصیلی، مدارک تمکن مالی، مدرک زبان و... به صورت ترجمه شده به سفارت، می‌توان برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام کرد. مهاجرت به سوئیس به روش تحصیلی یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به این کشور است.

مهاجرت کاری، روش دیگر مهاجرت به سوئیس

متقاضیان مهاجرت به سوئیس که دارای مدرک دانشگاهی هستند یا سن و شرایط آن‌ها مناسب تحصیل در دانشگاه‌های این کشور نیست، این امکان را دارند که با دریافت ویزای کاری برای مهاجرت به این کشور اقدام کنند.

مهاجرت کاری مطمئن‌ترین راه برای زندگی در سوئیس و اخذ اقامت این کشور است. همچنین شانس اقامت دائم و دریافت تابعیت نیز برای متقاضیانی که از این روش اقدام به مهاجرت می‌کنند، بیشتر است. اقتصاد نسبتا خوب کشور سوئیس، این کشور را به مقصدی مناسب برای کار تبدیل کرده‌ است.

 

نرخ بیکاری، مهم‌ترین مسئله برای مهاجرت کاری به سوئیس

یکی از موثرترین مسائل در پیدا کردن شغل مناسب و مهاجرت کاری به یک کشور، نرخ بیکاری آن است. نرخ بیکاری به معنی تعداد افراد بیکار در یک کشور نسبت به افرادی است که توانایی کار را دارند. مطابق آمارهای جدید سال 2022 این نرخ در کشور سوئیس چیزی حدود 2.5 درصد است که نسبت به بیشتر کشورهای اروپایی رقمی ناچیز محسوب می‌شود.

پایین بودن این رقم به دلیل تنوع صنایع در سوئیس است که این مسئله فرصت اشتغال در این کشور برای نیروی کار بین‌المللی را هم ساده‌تر کرده است.

ویزای کاری کشور سوئیس

به منظور اقامت در این کشور و مهاجرت به سوئیس از روش کاری ابتدا نیاز به دریافت ویزای این کشور است. برای اخذ این ویزا باید مدارک مختلفی را به سفارت سوئیس ارائه کرد اما قبل از آن نیاز به دریافت یک دعوتنامه کاری، از کارفرمای قانونی و مجاز در سوئیس است. البته شهروندان اتحادیه اروپا فرصت اقامت بدون ویزا تا 90 روز برای کار یا جستجوی کار در سوئیس را دارند اما برای شهروندان خارج از اتحادیه، دریافت پیشنهاد شغلی اولین مرحله اخذ ویزای کار است. بعد از دریافت پیشنهاد کاری با ارائه مدارک زیر می‌توان برای دریافت ویزا اقدام کرد.

 

  • مدارک هویتی
  • مدارک تحصیلی کامل به همراه ریز نمرات
  • سوابق کاری
  • دعوتنامه کاری و جزئیات آن مانند ایمیل‌های ارتباط با کارفرما و...
  • مدرک زبان
  • گواهی سلامت جسمی، اخلاقی و...
  • مدارک ازدواج یا طلاق

بعد از دریافت ویزا و ورود به کشور سوئیس، متقاضی 14 روز فرصت ثبت‌نام در اداره اطلاعات شهروندی را دارد. بدون ثبت‌نام در این اداره امکان شروع کار وجود نخواهد داشت.

مهم‌ترین مشاغل در این کشور

باتوجه به کیفیت بالای زندگی و رفاه مردم سوئیس، رقابت برای مهاجرت به سوئیس از روش‌های مختلف بسیار زیاد است و در این میان مهاجرت کاری به دلیل هزینه‌های کم این روش مهاجرتی، امنیت شغلی متقاضی، شرایط راحت‌تر و... متقاضیان بیشتری دارد. به منظور افزایش شانس برنده شدن در رقابت میان متقاضیان دیگر درخواست برای مشاغلی که سوئیس نیاز بیشتری به آن‌ها دارد، موثر است.

  • مشاغل مورد نیاز سوئیس: بیشتر مهندسی‌ها مانند مهندسی برق، مکانیک، فناوری، رشته‌های مدیریتی مانند امور بانکی، مدیریت سرمایه‌گذاری، تحلیل‌گر بازارهای مالی، کارگزاران بیمه
  • مشاغل پردرآمد و مهم سوئیس: پزشکی، دامپزشکی، روان‌پزشکی، حسابداری، مهندسی نرم‌افزار، وکالت، مشاغل نظامی

کاریابی در کشور سوئیس

همان‌طور که گفته شد اولین مرحله برای دریافت ویزای متقاضیان مهاجرت به سوئیس به روش کاری، دریافت پیشنهاد شغلی و دعوتنامه کاری است. به منظور دریافت این دعوتنامه متقاضی باید شغل مناسب خود در موسسات کاریابی این کشور جستجو کرده و بعد از ارتباط با کارفرما برای استخدام در آن اقدام کند.

روش‌های مختلفی برای کاریابی در سوئیس وجود دارد، استفاده از آژانس‌ها یا سایت‌های کاریابی، مطالعه روزنامه‌های محلی، ارتباط مستقیم با شرکت‌ها یا کارفرماهای سوئیسی و... از راه‌های پیدا کردن کار در این کشور هستند. به منظور راحتی کاریابی در سوئیس بهتر است فرد رزومه خود را به صورت ترجمه شده آماده کند تا زمان ارتباط کارفرما، وقت برای آماده‌سازی رزومه تلف نشود.

 

 

ویزای همراهی سوئیس با ویزای کاری

یکی از دغدغه‌های مهم در مهاجرت به سوئیس با روش کاری، همراهی اعضای خانواده است. بیشتر افرادی که متقاضی مهاجرت از این روش هستند قصد دائمی کردن اقامت خود را دارند و به این منظور همراه کردن اعضای خانواده برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

در بیشتر کشورها بعد از استخدام رسمی و شروع به کار متقاضی امکان دریافت ویزای همراهی برای اعضای درجه یک خانواده یعنی همسر و فرزندان زیر 18 سال وجود دارد و در مهاجرت به سوئیس نیز این شانس برای متقاضیان وجود دارد. به منظور سرعت دادن به روند دریافت ویزای همراهی بهتر است که مدارک اعضای خانواده، همزمان با مدارک متقاضی اصلی آماده شوند.

ازدواج در سوئیس و مهاجرت با این روش

روش دیگر برای مهاجرت به سوئیس که این‌روزها مورد توجه بسیاری از متقاضیان مهاجرت است، ازدواج با یک شهروند سوئیسی است. متقاضیان مهاجرت به سوئیس از این طریق زودتر از سایرین شانس دریافت اقامت دائم این کشور را دارند اما به شرطی که اولا شرایط لازم برای ازدواج با شهروندی سوئیسی را داشته باشند و دوما ازدواج آن‌ها واقعی باشد.

 

شرایط عمومی متقاضیان

برای دریافت ویزای پیوست و اقامت سوئیس از طریق ازدواج، این کار باید به صورت رسمی و قانونی انجام شود. ازدواج‌های مذهبی مانند ازدواج در کلیسا بدون ثبت رسمی یا صیغه در اسلام مطابق قوانین سوئیس مورد پذیرش نیستند. متقاضیان مهاجرت به سوئیس از این روش باید دارای شرایطی نیز باشند:

  • سن هر دو نفر باید بیشتر از 18 سال باشد. کودک همسری در سوئیس تحت هر شرایطی ممنوع است.
  • در سوئیس قانون منع چندهمسری وجود دارد، بنابراین هر دو طرف باید مجرد باشند و در صورت ازدواج قبلی مدارک رسمی طلاق را داشته باشند.
  • اگر شخص دارای قیم قانونی است باید رضایت قیم هم برای ازدواج موجود باشد.
  • ازدواج باید در اداره ثبت سوئیس انجام شود یا در سفارتی مورد تایید سوئیس ثبت شده باشد.
  • مطابق قوانین سوئیس شخص در دو صورت می‌تواند حامی همسر خود برای مهاجرت به سوئیس باشد، یا ازدواج آن‌ها توسط شهرداری ثبت شده و یا پارتنر ثبت شده هم باشند.

روند بررسی ازدواج در سوئیس

همان‌طور که گفته شد صرف ازدواج با یک شهروند سوئیسی، به معنی اخذ اقامت این کشور نیست. برای دریافت ویزای سوئیس از طریق ازدواج دو طرف باید ثابت کنند که ازدواج آن‌ها واقعی است. ازدواج در سوئیس تعهدات سنگینی چه از جنبه مالی و چه از نظر غیرمالی برای هر دو طرف ایجاد می‌کند بنابراین بهتر است برای اخذ اقامت این کشور از طریق ازدواج صوری اقدام نکرد، اما اگر ازدواج شما واقعی است برای دریافت اقامت می‌توانید این مسئله را با روش‌های زیر اثبات کنید:

  • داشتن اجاره نامه مشترک با امضای هر دو طرف
  • حساب مالی مشترک یا نقل و انتقال پول به حساب یکدیگر
  • زندگی در یک خانه برای مدت مشخص
  • سفر مشترک
  • تعهد اطرافیان
  • عکس و ارتباط تلفنی یا نوشتاری

مهاجرت به سوئیس از روش سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت هفتگانه که برای مهاجرت به سوئیس می‌توان از آن استفاده کرد، روش سرمایه‌گذاری است. در این روش فرد با سرمایه‌گذاری در یکی از بخش‌های مورد تایید دولت سوئیس شانس اخذ اقامت این کشور را دارد.

اقامت از طریق سرمایه‌گذاری سریع‌ترین روش اخذ اقامت کشور سوئیس است اما شرایط خاص خود را داشته و هزینه سنگینی هم دارد. انتخاب این روش برای مهاجرت باید با دقت کامل و بعد از تحقیقات کافی انجام شود، در غیراینصورت احتمال ضررو زیان برای متقاضی مهاجرت وجود دارد.

مزایای سرمایه‌گذاری در کشور سوئیس

  • با سرمایه‌گذاری در سوئیس امکان سفر به کشورهای عضو اتحادیه شنگن وجود دارد.
  • سوئیس جز امن‌ترین کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری است.
  • برخلاف سایر روش‌های مهاجرت به سوئیس محدودیت سنی خاصی در این روش وجود ندارد.
  • ویزای همراهی در این روش زودتر صادر می‌شود.
  • اقامت دائم با این روش تقریبا قطعی است.
  • فرد از حقوق شهروندی به طور کامل برخوردار می‌شود.

اقامت و تابعیت این کشور از طریق سرمایه‌گذاری

افرادی که سرمایه‌گذاری در سوئیس را به هدف اخذ اقامت دائم انجام می‌دهند بعد از 12 سال می‌توانند برای تابعیت این کشور اقدام کنند. سوئیس امکان اخذ تابعیت دوگانه را دارد به این معنی که فرد با حفظ تابعیت اصلی خود می‌تواند تبعه سوئیس هم باشد و از حقوق شهروندی این کشور استفاده کند.

شرط اخذ تابعیت در این روش آشنایی کامل با فرهنگ سوئیس، اطلاع از زبان محلی این کشور و ارتباط مناسب با شهروندان سوئیسی در طول سال‌های اقامت است. 

 

 

بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در این کشور

برای سرمایه‌گذاری در کشور سوئیس روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام شرایط و مزایای خاص خود را دارند. با این حال افرادی که به دنبال کسب اقامت در این کشور هستند و قصد اقدام برای دریافت تابعیت سوئیس را دارند تنها می‌توانند از روش‌های ثبت شرکت و پرداخت مالیات برای مهاجرت سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

البته در سال‌های اخیر مهاجرت کارآفرینی که یکی از شیوه‌های مهاجرت سرمایه‌گذاری است هم مورد توجه متقاضیان مهاجرت قرار گرفته که شرایط خاصی مانند توجیه داشتن حرفه مورد نظر برای کشور سوئیس، نداشتن ضرر و زیان مالی و... دارد.

مهاجرت به سوئیس با روش پیوستن به اعضای خانواده

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به این کشور، مهاجرت از طریق پیوستن به اعضای خانواده است. این روش مناسب افرادی است که اعضای خانواده آن‌ها مقیم کشور سوئیس هستند و قصد پیوستن به آن‌ها را دارند. این روش تا حدودی همان ویزای همراهی است اما اقامتی قطعی‌تر به متقاضیان می‌دهد. مقیم بودن و داشتن اقامت دائم اولین شرط مهاجرت از این طریق است اما برای متقاضیان اخذ ویزای پیوست نیز شرایطی به شرح زیر وجود دارد:

  • تکمیل فرم مربوطه به زبان‌های آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی، فرانسوی
  • مدارک کامل متقاضی شامل مدارک تحصیلی، شناسایی و... به صورت ترجمه شده
  • عکس متقاضیان ویزای پیوست
  • گواهی ازدواج
  • مدارک شناسایی کودکان
  • مجوز اقامت افراد مقیم در سوئیس
  • گواهی سو پیشینه
  • اجاره نامه یا مدارک محل اقامت در سوئیس

برای مهاجرت از این روش باید دقت کرد که تمکن مالی مسئله‌ای مهم در پذیرش و دریافت ویزا است. اگر افراد مقیم در سوئیس توانایی حمایت متقاضیان مهاجرت از نظر مالی را نداشته باشند، متقاضیان خود باید سرمایه کافی برای مهاجرت و زندگی در سوئیس حداقل به مدت یک سال را داشته باشند.

بهترین شهرهای سوئیس برای مهاجرت و زندگی

مطالب گفته شده، کلیات مهاجرت و زندگی در سوئیس بودند اما شرایط زندگی در این کشور بسته به شهر انتخابی متفاوت است. مسائلی مانند هزینه‌ها، کیفیت زندگی، امکانات، دسترسی به دانشگاه‌ها، نوع مشاغل و... در هر شهر شرایط متفاوتی دارد. متقاضیان مهاجرت به سوئیس برای مهاجرتی راحت‌تر و کاهش چالش‌های این کار باید با در نظر گرفتن شرایط خود، شهری را برای اقامت انتخاب کنند، که بیشترین سازگاری را با آن دارد. در ادامه برخی از شهرهای مهم و مناسب سوئیس برای زندگی معرفی شده‌اند.

 

  • زوریخ: یکی از شهرهای بزرگ، مهم و پایتخت تجاری سوئیس است. این شهر بالاترین سطح رفاه اجتماعی را دارد و جز لوکس‌ترین شهرهای سوئیس محسوب می‌شود بنابراین هزینه‌های زندگی در آن نسبتا زیاد است. با این‌حال بهترین مدارس و دانشگاه‌های سوئیس در این شهر قرار دارند و به دلیل اینکه قطب اقتصادی سوئیس نیز هست، مشاغل متنوعی را می‌توان در این شهر پیدا کرد.

 

  • ژنو: دیگر کلان‌شهر کوچک سوئیس است که مردم آن بیشتر به زبان فرانسه صحبت می‌کنند. مردم دیگر کشورها ژنو را با سازمان ملل و کمیته صلیب سرخ می‌شناسند. این شهر که دارای جاذبه‌های طبیعی زیادی است که مهم‌ترین آن دریاچه زنو است جز شهرهای گران اما مرفه سوئیس محسوب می‌شود.
  • برن: یکی دیگر از شهرهای خوب سوئیس برای زندگی است که برای علاقه‌مندان به زندگی در منطقه‌ای آرام بهترین انتخاب است. این شهر دارای طبیعتی زیبا است و مشاغل مربوط به گردشگری رونق خوبی در آن دارند. برن همچنین از نظر هزینه‌های زندگی جز شهرهای مناسب برای مهاجرین محسوب می‌شود.

هزینه‌های زندگی در سوئیس

در نهایت آخرین مسئله‌ای که متقاضیان مهاجرت به سوئیس باید از آن مطلع باشند، هزینه‌های زندگی در این کشور است. برای دریافت ویزا در هرکدام از روش‌های گفته شده، داشتن سرمایه کافی برای تامین هزینه‌های زندگی به مدت یک سال مورد نیاز است. این هزینه‌ها در بخش‌هایی مانند خدمات درمانی، حمل و نقل، خورد و خوراک، اجاره مسکن، هزینه تحصیل، تفریحات، قبوض و مالیات در افرادی که دارای کسب و کارهای شخصی هستند، صرف می‌شود.

 

مهاجرت به قلب اروپا برای ساخت آینده‌ای روشن

سوئیس کشوری زیبا در قلب اروپا است که سبک زندگی آن به گونه‌ای است که حتی مهاجران هم می‌توانند آینده‌ای روشن را در کمترین زمان برای خود بسازند. برای مهاجرتی راحت و مطمئن به سوئیس بهترین کار آشنایی کامل با روش‌های مهاجرتی به این کشور و انتخاب مناسب‌ترین روش با توجه به شرایط خود است. برای ساده‌تر کردن روند آشنایی و انتخاب می‌توانید ا2ز راهنمایی‌های مشاوران متخصص گروه مهاجرتی ApplyPal استفاده نمائید.

کلمه کلیدی: 
قاره: 
اروپا
کشور: 

سفارشات مرتبط

مشاوره تخصصی مهاجرت
Consultion for immigration process

مشاوره ی تخصصی مهاجرت به سراسر دنیا

 

مشاوران متخصص گروه ApplyPal به شما کمک میکنند تا بهترین مسیر را برای پروسه ی مهاجرت خود در نظر بگیرید.

جهت آماده‌سازی ایمیل خود و بهره‌مندی از این خدمت مراحل زیر را درنظر داشته باشید:

  •  درخواست خود را ثبت و هزینه را به صورت آنلاین بپردازید.
  • پس از ثبت درخواست و پرداخت، از طرف تیم اپلای پل با شما تماس گرفته می‌شود تا هماهنگی اولیه صورت گیرد.
  • لطفا راس ساعت مقرر در محل موسسه حضور بهم رسانید.
  • هزینه ی درنظر گرفته شده برای  حداکثر 45 دقیقه مشاوره ی تخصصی متناسب با رزومه و نیاز شماست.

هزینه: 150,000 تومان

مشاوره با وکلای مهاجرتی
Immigration services

 

Move in your best way

 

مشاوره با وکلای خارجی (آلمان، کانادا، اروپا)

توجه فرمائید که برای مشاوره  با وکلای رسمی مهاجرت ما در سرتاسر دنیا میتوانید این سفارش را انتخاب نمائید

 

09901848006

هزینه: 500,000 تومان