مهاجرت به سوئد


Immigrate to Sweden
مهاجرت به سوئد | شرایط، هزینه و جدیدترین قوانین برای مهاجرت به این کشور
اگر سوئد را به عنوان مقصد مهاجرتی انتخاب کرده‌اید، نیاز به اطلاعات کامل در مورد شرایط و هزینه‌های مهاجرت دارید. برای آشنایی با شرایط مهاجرت به سوئد، کلیک کنید.

مهاجرت به سوئد | شرایط، هزینه و جدیدترین قوانین برای مهاجرت به این کشور

 

مهاجرت به کشور سوئد؛ کشور با سوادها

سوئد کشوری زیبا، پیشرفته در شمال قاره اروپاست که چیزی حدود 10 میلیون نفر جمعیت داشته و به این دلیل که کل جمعیت بزرگسال آن دارای تحصیلات دانشگاهی هستند به کشور با سوادها معروف است. طبیعت زیبا، رفاه اجتماعی و... این کشور را در دهه‌های گذشته به یکی از مهاجرپذیرترین کشور اروپا تبدیل کرده است. مهاجرت به سوئد در میان ایرانیان هم نرخ بالایی دارد و در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته است.

نرخ مهاجرت به سوئد تا حدی زیاد است که چیزی حدود یک دهم جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل داده‌اند و جالب است بدانید که آمار خروج مردم از کشور سوئد برای مهاجرت به دیگر کشورها نیز بسیار پایین است که این نشان از رضایت مردم از زندگی در این کشور دارد.

 

مهاجرت به سوئد چه مزایایی دارد؟

سوئد کشوری سردسیر است و زمانی که از فرهنگ آن صحبت می‌شود بیشتر افراد به خلق و خوی سرد مردم این کشور اشاره می‌کنند اما علی‌رغم این موضوع ویژگی‌های مانند فعالیت‌های گروهی و صلح طلبی در فرهنگ سوئد به وضوح مشخص است. نرخ جرم و جنایت در کشور سوئد بسیار پایین است و در طی دهه‌های اخیر همیشه جز 10 کشور برتر دنیا برای زندگی بوده است.

تمام این نکات نشان‌دهنده این موضوع است که مزایای زندگی در سوئد بیشتر از معایب و مشکلات آن است و اگر مهاجرت به سوئد و زندگی در این کشور انتخاب شماست، شک نکنید که آینده‌ای خوب و موفق در این کشور خواهید داشت. بعضی از مزایای مهم زندگی در سوئد در ادامه گفته شده‌اند.

تسلط به زبان انگلیسی

هرچند زبان اصلی در کشور سوئد، سوئدی است و تمام مردم در گفتگوهای روزمره و... از این زبان استفاده می‌کنند اما یادگیری زبان انگلیسی هم در این کشور اجباری است. زبان انگلیسی در مدارس سوئد از کودکی آموزش داده می‌شود بنابراین افرادی که قصد مهاجرت به سوئد را دارند، در این مورد نگرانی نخواهند داشت.

تقریبا 90 درصد مردم سوئد به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند، در نتیجه مهاجرینی که این کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند تا زمانی که به زبان سوئدی تسلط پیدا کنند مشکلی با زبان و ارتباط با مردم نخواهند داشت. البته دولت سوئد برای مهاجران دوره‌های یادگیری زبان سوئدی را به طور رایگان برگزار می‌کند تا تمام مشکلات مهاجران در مورد زبان برطرف شود.

 

برابری و آزادی

برابری جنسیتی از دیگر ویژگی‌های مثبت زندگی در سوئد است. سوئدی‌ها بر این باورند که تمام افراد در هر جنسیت، مذهب، نژاد، سن و وضعیت سلامتی با هم برابر هستند و به یک اندازه حق استفاده از آزادی و امکانات را دارند. این باور در سوئد به حدی جدی است که هرگونه رفتار نژاد پرستانه در این کشور غیرقانونی بوده و در صورت اثبات مجازات‌های سنگینی دارد.

سوئد به علاوه در زمینه برابری جنسیتی زنان و مردان هم شهرت زیادی دارد، در این کشور احترام به افراد براساس جایگاه شغلی آن‌ها نیست و از نظر ارزش یک کارگر ساده با سیاستمدار یا پزشک برابری می‌کند. در این کشور آزادی مطبوعاتی نیز بالاترین رتبه در جهان را دارد.

تناسب درآمد مردم با هزینه‌های زندگی

اگر قصد مهاجرت به سوئد را دارید و در مورد شرایط این کشور تحقیقاتی انجام داده باشید قطعا به این موضوع برخوردید که هزینه‌های زندگی در سوئد بالاست. این موضوع کاملا درست است و به دلیل رفاه اجتماعی بالا هزینه‌های زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالاتر است. البته اگر این مسئله شما را برای مهاجرت به سوئد نگران کرده است، جای نگرانی نیست چون در مقایسه با هزینه‌ها درآمد افراد در سوئد نیز نسبتا زیاد است.

در واقع هزینه‌های زندگی در سوئد با میزان درآمد مردم کاملا برابری می‌کند و از نظر عدالت و برابری در این موضوع رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است. حتی ساده‌ترین مشاغل با کمترین درآمد هم به راحتی از پس هزینه‌های زندگی در سوئد برمی‌آیند.

 

بیمه و خدمات درمانی با کیفیت

علاوه بر مزایای گفته شده تا اینجا، دولت سوئد توجه زیادی به رفاه اجتماعی شهروندان در همه زمینه‌ها دارد و از نظر خدمات رفاه اجتماعی نیز بهترین کیفیت را دارا می‌باشد که این مسئله در بالا رفتن نرخ مهاجرت به سوئد بی‌تاثیر نیست. یکی از خدماتی که در سوئد با کیفیت بالا ارائه می‌شود، خدمات درمانی است. 10 درصد از سود تولیدات داخلی این کشور به خدمات درمانی اختصاص داده می‌شود و مالیاتی که در زمینه پزشکی در نظر گرفته می‌شود، میزان زیادی دارد.

شرایط بیمه در کشور سوئد طوری است که خدمات پزشکی برای افراد کمتر از 20 سال رایگان و برای سایرین با هزینه‌های پایین ارائه می‌شود.

امنیت شغلی

یکی از مزایای مهم مهاجرت به سوئد و زندگی در این کشور، امنیت شغلی در بالاترین سطح است. دولت سوئد از اصناف، مشاغل و کوچکترین کسب‌ و کارها به خوبی حمایت می‌کند. اگر در این کشور فردی از کار خود خارج شده یا به هر دلیل شغل خود را از دست دهد تا زمان پیدا کردن شغل مناسب از بیمه بیکاری استفاده می‌کند.حق بیکاری تا یکسال شخص را از نظر مالی و برای تامین هزینه‌ها حمایت می‌کند.

در کنار حق بیکاری دولت سوئد برای والدینی که صاحب فرزند می‌شوند چیزی حدود 500 روز مرخصی با حقوق اختصاص می‌دهد. این حق مشترکا به پدر و مادر داده می‌شود و این امکان وجود دارد که آن را بین خود تقسیم کرده یا یکی از دو طرف از کل زمان مرخصی استفاده کند.

تحصیل رایگان

در نهایت، سوئد امکانات تحصیلی را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد و علاوه بر این موضوع تا دوران دبیرستان کمک هزینه‌ای برای تامین هزینه‌های زندگی فرد به او داده می‌شود که در کودکی ماهانه 100 یورو و در دوران دبیرستان به چیزی حدود 150 یورو می‌رسد.

البته در صورت مهاجرت به سوئد برای تحصیل، هزینه‌ها برعهده مهاجر خواهد بود. در واقع تحصیل برای مهاجران رایگان نیست اما اگر افراد تابعیت یا اقامت دائم این کشور را دریافت کنند، از تمام مزایای گفته شده به طور کامل برخوردار خواهند شد.

 

روش‌های مهاجرت به سوئد برای ایرانیان

برای مهاجرت به سوئد روش‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام شرایط و قوانین خاص خود را دارند. مهاجرت به این کشور به دو صورت مهاجرت موقت و دائم امکان‌پذیر است. در مهاجرت موقت متقاضی برای مدت زمان مشخصی اجازه اقامت در کشور سوئد را دارد و بعد از گذشت این زمان موظف به ترک خاک سوئد است. در مهاجرت دائم اما فرد اقامت دائمی این کشور را دریافت کرده و بعد از چند سال می‌تواند برای اخذ تابعیت و شهروندی این کشور هم اقدام کند.

  • روش‌های مهاجرت موقت به سوئد: برای مهاجرت به سوئد به صورت موقت روش‌های مختلفی وجود دارد. کوتاه‌ترین بازه زمانی اقامت در سوئد مربوط به ویزای توریستی است که در آن فرد اجازه 90 روز اقامت در سوئد را دارد. متقاضی سفر به صورت توریستی می‌تواند 90 روز پشت سرهم در سوئد اقامت داشته یا در بازه‌های زمانی مختلف در یک سال از این 90 روز استفاده کند. ویزای تحصیلی و مهاجرت از طریق آن و ویزای کاری دیگر روش‌های مهاجرت موقت هستند که در مورد ویزای کار امکان تبدیل آن به اقامت دائم هم وجود دارد.
  • مهاجرت دائم: علاوه بر روش‌های گفته شده برای مهاجرت به سوئد، روش‌هایی هم وجود دارند که اجازه اقامت دائم را به متقاضی می‌دهند. البته تقریبا هیچ روشی اقامت دائم را مستقیما و از ابتدای درخواست به متقاضی ارائه نمی‌کند و تنها در بعضی روش‌های پروسه اخذ اقامت دائم سرعت بیشتری پیدا می‌کند. تابعیت این کشور بعد از 5 تا 8 سال زندگی به متقاضی داده می‌شود.

شرایط عمومی مهاجرت به سوئد

در سال‌های اخیر قوانین مهاجرت به سوئد تغییراتی داشته است که یکی از آن‌ها عدم امکان دریافت مستقیم اقامت دائم این کشور است. حتی در روش‌هایی مانند مهاجرت از طریق ازدواج که در بعضی از کشورها بلافاصله اقامت دائم برای فرد صادر می‌شود، در سوئد بعد از یک بازه اقامت موقت، اقامت دائمی به متقاضی داده می‌شود.

 

متقاضیان مهاجرت به سوئد در درجه اول باید شرایط لازم این کار مانند مدارک کامل، هزینه کافی برای مهاجرت به این کشور به مدت ویزای خود و... را داشته باشند. همچنین در تمام روش‌های مهاجرتی نیاز به ویزای سوئد است که یکی از مراحل دریافت آن مصاحبه در سفارت است، بنابراین دیگر شرط مهاجرت به سوئد آمادگی شرکت در مصاحبه و پاسخگویی به سوالات مامور سفارت است.

مهاجرت تحصیلی سوئد

مهاجرت به سوئد از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که یکی از آن‌ها مهاجرت تحصیلی است. این نوع مهاجرت رایج‌ترین شیوه مخصوصا در میان متقاضیان مهاجرت از کشور ایران است. در دهه‌های گذشته تحصیل در این کشور حتی برای مهاجرین هم رایگان بود اما در سال‌های اخیر برای افرادی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی کرده و قصد مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل را دارند، هزینه تحصیل رایگان نیست و باید شهریه پرداخت کنند.

این قانون نه تنها شامل ایرانیان بلکه برای تمام متقاضیان خارج از اتحادیه اروپاست. البته باتوجه به اعتبار بالای دانشگاه‌های سوئد و رفاه اجتماعی این کشور، برای افرادی که قصد اقامت بعد از تحصیل در سوئد را دارند هزینه بالای تحصیلات هم به صرفه می‌باشد.

مزایای تحصیل در سوئد

تحصیل در کشور سوئد مزایای زیادی دارد. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد لقب کشور سوئد، کشور باسوادها است، در نتیجه دولت این کشور اهمیت زیادی برای تحصیلات دانشگاهی در آن قائل است و این موضوع باعث شده که دانشگاه‌های سوئد از نظر سطح و اعتبار علمی، امکانات و... همواره بالاترین رتبه‌های جهان را داشته باشند. البته اعتبار دانشگاهی تنها مزیت تحصیل در سوئد نیست. افرادی که مهاجرت به سوئد را از این طریق انجام می‌دهند، از مزایای زیر برخوردار می‌شوند:

امکان دریافت بورسیه تحصیلی

  • فرصت دستیابی به مشاغل خوب در کل جهان
  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • تنوع فرهنگی
  • رفاه و امنیت دانشجو حین تحصیل
  • یادگیری مهارت‌های زندگی و ارتباط با فرهنگ‌های مختلف
  • تجربه کار گروهی به شیوه‌ای متفاوت
  • تحصیل و تحقیقات با استفاده از بهترین تکنولوژی‌ها

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی

نظام آموزشی کشور سوئد هم مانند سایر کشورها تحصیلات را به دو دوره تحصیلات ابتدایی یا پیش از دانشگاه و تحصیلات عالی دانشگاهی تقسیم می‌کند. در دوران پیش از دانشگاه که از 5 سالگی تا 17 سالگی آغاز می‌شود، سه دوره دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم است.

بعد از دوره متوسطه دوم دوره‌های دانشگاهی آغاز می‌شود که اولین مقطع آن لیسانس یا کارشناسی است. برای شرکت در این دوره دانشجو باید گواهی پایان دوره دبیرستان را داشته باشد. این مدرک چه برای دانشجویان بین‌المللی و چه برای شهروندان سوئدی الزامی است. در بیشتر دانشگاه‌های این کشور شرط پذیرش داشتن مدرک زبان است اما در بعضی دانشگاه‌ها یا رشته‌های خاص ممکن است به تسلط ابتدایی در زبان سوئدی هم نیاز باشد. جهت تحصیل در این مقطع متقاضی باید درخواست پذیرش خود را به یکی از دانشگاه‌های سوئد ارائه کند و بعد از بررسی مدارک و شرایط در صورت قبولی می‌تواند برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کند.

 

شرایط تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

اگر متقاضی مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل دارای مدرک لیسانس باشد باید در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس این کشور ثبت نام کند. این مقطع بعد از قبولی کارشناسی و کسب حداقل معدل در آن آغاز می‌شود. متقاضیانی که مستقیما برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد درخواست پذیرش دارند، حداکثر در 4 رشته می‌توانند درخواست خود را ارائه کنند تا بعد از بررسی شرایط و مدارک در یکی از آن‌ها پذیرفته شوند.

برای مقطع کارشناسی ارشد تسلط به زبان انگلیسی اهمیت بیشتری دارد و متقاضی باید نمرات بالاتری در سطح آیلتس، تافل و... داشته باشد. در بعضی رشته‌های خاص علاوه بر مدرک مقطع کارشناسی، مدارک دوره دبیرستان هم مورد نیاز است.

شرایط تحصیل در مقطع دکترا

آخرین مقطع تحصیلی در کشور سوئد، مقطع دکترا است. این مقطع تقریبا تحقیقاتی است و بیشتر وقت دانشجو صرف تحقیقات می‌شود و چیزی حدود 4 سال نیز زمان می‌برد. برای پذیرش در مقطع دکترا هم مدرک دوره فوق لیسانس مورد نیاز است. همچنین جهت تحصیل در این مقطع متقاضی باید یک طرح مطالعاتی را به دانشگاه‌های سوئد ارائه کند.

در واقع شرط قبولی در مقطع دکترا پذیرفته شدن طرح مطالعاتی دانشجو است. در مقطع دکترا علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی نیاز به یادگیری زبان سوئدی نیز هست چرا که دانشجو جهت تکمیل طرح خود و انجام پایان‌نامه نیاز به شرکت در سمینارها، تحقیقات میدانی و... دارد.

 

انواع بورسیه‌های تحصیلی سوئد

 

یکی از نگرانی‌های متقاضیان مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل، هزینه‌های نسبتا بالای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور است. البته این نگرانی کاملا به جاست و از دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا شهریه نسبتا زیادی دریافت می‌شود اما بورسیه‌های تحصیلی مختلفی که توسط دانشگاه‌ها و موسسات سوئدی به دانشجویان مستعد داده می‌شود، کمک زیادی در پرداخت هزینه‌های تحصیل می‌کند. از انواع بورسیه‌های تحصیلی در سوئد می‌توان موارد زیر را نام برد.

بورسیه‌های ارائه شده توسط موسسات سوئدی: بورسیه‌هایی که توسط موسسات دولتی برای کمک هزینه تحقیقاتی دانشجویان در مقاطع تکمیلی به خصوص فوق لیسانس ارائه می‌شوند.

  • بورسیه‌های VISBY: این نوع بورسیه تحصیلی مشارکتی کشورهای شرقی اتحادیه اروپا و روسیه است. این بورسیه بیشتر به دانشجویان مقطع دکترا و در صورتی تعلق می‌گیرد که دانشجو قصد تحقیقات در مسائلی مانند نوآوری و مسئولیت‌های اجتماعی را داشته باشد.
  • بورسیه‌های مستقل دانشگاهی: بورسیه‌های دانشگاهی توسط هر دانشگاه و باتوجه به قوانین و شرایط به دانشجویان همان دانشگاه داده می‌شوند. معیار دریافت این بورسیه‌ها در هر دانشگاه متفاوت است و تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها کاملا مستقل انجام می‌شود.
  • بورسیه‌های مخصوص کشورها: در نهایت آخرین نوع بورسیه‌های تحصیلی بورسیه‌های کشوری است که به دانشجویان بین‌المللی از بعضی کشورهای خاص داده می‌شوند. متقاضیان مهاجرت به سوئد و دریافت این بورسیه قبل از اقدام به این کار باید مطمئن شوند که کشور آن‌ها در لیست کشورهایی که این بورسیه به آن‌ها تعلق می‌گیرد، قرار داشته باشد.

کار دانشجویی و کار پس از تحصیل در سوئد

علاوه بر بورسیه‌هایی که برای کمک هزینه تحصیل به دانشجویان بین‌المللی که مهاجرت به سوئد را از طریق تحصیل انجام می‌دهند، داده می‌شود در سوئد امکان کار حین تحصیل هم برای دانجشویان وجود دارد. برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی که دانشجویان حین تحصیل اجازه کار پاره‌وقت دارند، در سوئد ساعت کاری دانشجویی تمام‌وقت است. در واقع هر دانشجو می‌تواند 40 ساعت در هفته به تحقیق و انجام دروس پرداخته و باقی تایم خود را به کار بپردازد. درآمد کار دانشجویی نیز تقریبا مناسب است و بخشی از هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد.

به علاوه دانشجویانی که با هدف اقامت دائم برای مهاجرت به سوئد به روش تحصیلی اقدام می‌کنند، این فرصت را دارند که بعد از اتمام تحصیلات بلافاصله برای پیدا کردن شغل مورد نظر و ادامه اقامت در سوئد اقدام کنند. دولت سوئد به دانشجویان بین‌المللی که تحصیلات خود را به اتمام رسانده باشند، چیزی حدود 6 ماه زمان می‌دهد تا کار مورد نظر خود را پیدا کرده و ویزای تحصیلی را به کاری تغییر دهند.

 

ویزای همراهی سوئد

یکی دیگر از مزایای مهاجرت به سوئد به روش تحصیلی، امکان دریافت ویزای همراهی برای اعضای خانواده دانشجو است. اگر در یکی از دانشگاه‌های این کشور در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا پذیرفته شوید، این اجازه را دارید که همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به وسیله ویزای همراهی با خود به سوئد بیاورید.

برای استفاده از این امکان متقاضی باید در زمان درخواست برای ویزای اصلی، ویزای همراهی را نیز درخواست کند. اجازه اقامت همراهان بستگی به مدت اقامت دانشجو دارد و اگر این کار همزمان با دریافت ویزای تحصیلی انجام شده و اعتبار اقامت دانشجو از 6 ماه بیشتر باشد، همسر او هم اجازه کار تمام وقت در سوئد را خواهد داشت.

 

 

بهترین دانشگاه‌های سوئد برای تحصیل

در آمارهایی که همه ساله از دانشگاه‌های برتر جهان داده می‌شود، دانشگاه‌های سوئد را می‌توان در رتبه‌های برتر مشاهده کرد. تاکید بر تحقیقات و مطالعات عمیق در تمام رشته‌ها، در کنار استانداردهای بالای آموزشی و سطح کیفی دانشگاه‌ها باعث شده که بیشتر دانشگاه‌های سوئد جز دانشگاه‌های برتر جهان باشند.

اگر متقاضی مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل هستید، دانشگاه‌های زیر می‌توانند انتخابی مناسب برای شما باشند:

  • دانشگاه اوپسالا سوئد
  • دانشگاه کارولینسکا
  • دانشگاه لوند
  • دانشگاه استکهلم
  • دانشگاه فناوری کی تی اچ

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی سوئد

مانند تمام روش‌های مهاجرتی برای مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل هم نیاز است که مدارک به سفارت جهت دریافت ویزا و به دانشگاه برای پذیرش تحصیلی ارائه شود. البته بعضی از مدارکی که برای پذیرش در دانشگاه‌ها مورد نیاز است بسته به قوانین و شرایط هر دانشگاه متفاوت است. مدارک عمومی و کلی برای دریافت ویزای تحصیلی و مهاجرت به سوئد از این طریق، موارد زیر هستند:

  • پاسپورت معتبر
  • تکمیل فرم‌های مربوطه
  • دریافت نامه پذیرش از دانشگاه
  • گواهی ازدواج در صورت نیاز به ویزای همراهی و گواهی تولد و مشخصات کامل فرزندان
  • مدرک زبان معتبر
  • گواهی تمکن مالی

مهاجرت کاری سوئد

یکی دیگر از روش‌هایی که برای مهاجرت به سوئد وجود دارد، مهاجرت کاری است. سوئد از نظر اقتصادی و صنایع جز کشورهای پیشرفته دنیاست. در سال‌های اخیر آمار رشد اقتصادی در این کشور همیشه رو به رشد بوده و نرخ بیکاری در آن هم بسیار پایین بوده است. تمام این مسائل باعث شده که متقاضیان مهاجرت کاری به این کشور نیز آماری صعودی داشته باشند.

برای مهاجرت کاری به این کشور متقاضی باید در یکی از مشاغل آن پذیرفته شود. در واقع متقاضیان مهاجرت باید درخواست کار را از یک کارفرمای سوئدی دریافت کنند تا ویزای کاری برای آن‌ها صادر شده و اجازه اقامت در سوئد را داشته باشند. به منظور ارتباط با کارفرمای سوئدی متقاضی می‌تواند از سیستم‌های کاریابی سوئد استفاده کند.

کاریابی در سوئد

برای مهاجرت به سوئد از طریق ویزای کاری، باید شغلی متناسب با شرایط و توانایی‌های فرد پیدا شود. به این منظور می‌توان از روش‌های مختلف به جستجوی کار مناسب پرداخت، 3 روش زیر بهترین راه‌ها برای پیدا کردن شغل سازگار با شرایط فرد هستند:

  • پیدا کردن شغل از طریق معرف، در این حالت دوستان و آشنایانی که در سوئد زندگی می‌کنند، شغل مورد نظر متقاضی را پیدا کرده و از طریق آن‌ها با کارفرما ارتباط گرفته می‌شود.
  • سفر به سوئد و جستجوی حضوری برای کار، این نوع کاریابی بیشتر برای مشاغل خدماتی مانند پرستاری از کودک، کار در رستوران‌ها و... مناسب است.
  • استفاده از سایت‌های کاریابی و ارسال رزومه برای آن‌ها، در این حالت رزومه‌ها توسط کافرمایان مختلف بررسی می‌شوند و اگر متقاضی با شغل مورد نظر سازگار باشد، دعوت‌نامه کاری برای او ارسال می‌شود. این حالت بهترین روش برای پیدا کردن شغل در سوئد است چون بخش زیادی از کار پیش از سفر به سوئد انجام شده و متقاضی با اطمینان کامل به سوئد مهاجرت می‌کند.

 

شرایط ارائه پیشنهاد شغلی برای کارفرما

البته برای استخدام و گرفتن شغل در سوئد شرایط و قوانینی هم برای کارفرما و هم برای متقاضی کار وجود دارد. در صورتی که شغل مورد نظر مطابق قوانین دولت سوئد پیدا نشود، فعالیت غیرقانونی بوده و حتی در صورتی که متقاضی برای مدتی به کار مشغول باشد هم به محض اطلاع دولت از کار اخراج می‌شود.

برای اینکه یک شغل قابل انجام توسط متقاضیان بین‌المللی باشد کافرما باید شغل پیشنهادی را به مدت 10 روز در سوئد و کشورهای حوزه اتحادیه اروپا آگهی کند. حقوق و دستمزد پیشنهادی باید حداقل میزان مشخص شده برای مشاغل باشند. در صورتی که ظرف این 10 روز نیرویی از داخل اتحادیه اروپا یا خود سوئد برای کار پیدا نشود، کارفرما اجازه ارائه آن در سایت‌های کاریابی بین‌المللی را دارد.

شرایط دریافت کار برای متقاضی

متقاضی مهاجرت به سوئد از طریق کاری نیز باید مجوز کار سوئد را به طور رسمی دریافت کند. فرد باید بیشتر از 18 سال سن داشته و توانایی صحبت به زبان سوئدی را هم داشته باشد. هرچند مدرک لازم برای دریافت ویزای کاری، مدرک زبان انگلیسی است اما صحبت با کارفرما و همکاران نیاز به یادگیری ابتدایی زبان سوئدی دارد. متقاضی باید از نظر سو سابقه و روحی و جسمی نیز در سلامت کامل باشد. در غیر اینصورت ویزای کاری برای او صادر نخواهد شد.

مشاغلی که سوئد به آن‌ها نیاز دارد

یکی از مسائلی که شانس پذیرش در مشاغل سوئدی و مهاجرت به سوئد از طریق ویزای کاری را افزایش می‌دهد، جستجوی کار از میان مشاغلی است که کشور سوئد بیشتر به آن‌ها نیاز دارد. آشنایی با لیست مشاغل مورد نیاز کمک می‌کند که متقاضی برای استخدام در مشاغلی درخواست دهد که شانس پذیرش بیشتری دارند. همچنین در صورت نیاز به کسب مهارت خاص یا آماده‌سازی رزومه هم این کار بعد از آشنایی با لیست مشاغل ساده‌تر انجام می‌شود. برای مهاجرت به سوئد، مشاغل زیر پرمتقاضی‌تر هستن:

  • معلم
  • رشته‌های زیرشاخه پزشکی مانند پرستاری، رادیولوژیست، مامایی و...
  • شاخه‌های مختلف مهندسی آی تی
  • مهندسی برق
  • مهندسی عمران
  • خدمات روانپزشکی و مددکاری اجتماعی
  • پرستار کودک، سالمند، اورژانس و...
  • طراح سایت و نرم‌افزار
  • تاسیسات ساختمانی

متوسط درآمد در سوئد

یکی از مزایای کشور سوئد که در بخش ابتدایی مقاله نیز گفته شد، تناسب درآمد با هزینه‌هاست و متوسط درآمد در پایین‌ترین رده‌های شغلی نیز مناسب با هزینه‌های این کشور است. متوسط درآمد ماهیانه در این کشور در بالاترین رده‌های شغلی چیزی حدود 120 تا 140 هزار کرون است و در رده‌های پایین شغلی مانند کارگران ساده به چیزی حدود 60 تا 70 هزار کرون می‌رسد که به خوبی هزینه‌های زندگی را تامین می‌کند.

البته این میزان درآمد برای کار سخت نیست، در کنار درآمد مناسب مشاغل امتیازاتی مانند تعطیلات، طرح‌های بازنشستگی با مزایای بالا، امنیت شغلی، بیمه‌های بهداشتی و... نیز در این کشور به کارمندان و مشاغل مختلف ارائه می‌شود که شرایط کار در سوئد را ساده‌تر می‌کند.

مدارک لازم جهت مهاجرت کاری به سوئد

همانند مهاجرت تحصیلی، مهاجرت به سوئد از روش کاری هم نیاز به مدارکی دارد تا ویزای کاری برای متقاضی صادر شده و اجازه اقامت در سوئد را داشته باشد. این مدارک موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • مدارک مربوط به پذیرش کاری
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک زبان در سطح آیلتس با نمره حداقل 6
  • داشتن حداقل مدرک لیسانس
  • ارائه رزومه کاری
  • مدارک مربوط به تمکن مالی

 

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

یکی از روش‌های مهاجرتی که این‌روزها طرفداران زیادی دارد و در صورت امکان استفاده از آن امتیازات زیادی شامل حال فرد می‌شوند، مهاجرت به شیوه سرمایه‌گذاری است. این روش برای مهاجرت به سوئد هم امکان‌پذیر است و افرادی که قصد اقامت در این کشور را دارند، در صورت داشتن سرمایه کافی می‌توانند از این طریق اقدام کنند.

باتوجه به اقتصاد پایدار کشور سوئد، سرمایه‌گذاری در این کشور به صرفه است. به خصوص که برای سرمایه‌گذاران خارجی شانس دریافت اقامت دائم و تابعیت این کشور از طریق ویزای سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود.

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک

برای سرمایه‌گذاری در کشور سوئد روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها خرید ملک است. این روش تقریبا مطمئن‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری در کشور سوئد نیز هست، البته تابعیت سوئد از این روش به متقاضی ارائه نمی‌شود. خرید ملک بیشتر مناسب افرادی است که از روش‌های دیگر در سوئد اقامت داشته و قصد حفظ ارزش سرمایه خود در این کشور را دارند.

البته برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا که در سوئد اقامت ندارند هم امکان استفاده از سرمایه‌گذاری خرید ملک وجود دارد اما مراحل خرید ملک برای آن‌ها متفاوت است. بعد از پیدا کردن ملک مورد نظر باید وضعیت آن از نظر مالکیت، نداشتن منع قانونی جهت خرید و فروش و... بررسی شود. همچنین تمام هزینه‌های مربوط به بیمه ملک و.. نیز باید پیش از ثبت سند پرداخت شود. در آخر متقاضی باید یک حساب در کشور سوئد برای پرداخت هزینه داشته باشد که این مسئله برای افرادی که در سوئد اقامت ندارند کمی دشوار است.

سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت

دیگر روشی که برای مهاجرت به سوئد از طریق سرمایه‌گذاری می‌توان از آن استفاده کرد، ثبت شرکت است. این روش امکانات و ویژگی‌های متنوعی دارد و در میان روش‌های سرمایه‌گذاری بیشتر مورد توجه متقاضیان است. البته ثبت شرکت نیز قوانین خاصی دارد که یکی از آن‌ها فعالیت سرمایه‌گذار به مدت حداقل 2 سال در شغل مورد نظر است.

متقاضی ثبت شرکت در سوئد علاوه بر هزینه‌های ثبت و تاسیس شرکت باید سرمایه کافی برای یک سال گرداندن شرکت را هم داشته باشد. در واقع سرمایه کافی برای یک سال حقوق کارمندان، بیمه و... جز قوانین این کشور است. بعد از طی کردن مراحل اداری و ثبت شرکت، متقاضی و خانواده او اجازه اقامت 2 ساله در سوئد را خواهند داشت. اگر در طول این دوسال شرکت فعال بوده و دچار ورشکستگی یا مشکلات مالی نشود، اقامت تمدید شده و بعد از 5 سال فرد می‌تواند درخواست اقامت دائم داشته باشد.

سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی

دیگر روش مهاجرت به سوئد و سرمایه‌گذاری در این کشور کارآفرینی است. این روش تا حدودی مشابه ثبت شرکت است با این تفاوت که قوانین متفاوتی داشته و کسب و کار می‌تواند جز مشاغل آزاد نیز باشد. به عنوان مثال افرادی که در زمینه‌های فنی مانند طراحی جواهرات متخصص باشند هم این امکان را دارند که از طریق کارآفرینی در این حوزه، ویزای سوئد را دریافت کنند.

 

برای کارآفرینی در کشور سوئد متقاضی باید پیش از اقدام در این کشور اقامت داشته باشد. در واقع متقاضی مهاجرت به سوئد از این طریق باید دارای ویزای کاری، تحصیلی و... باشد تا بتواند طرح مورد نظر خود برای کارآفرینی را ارائه کند. اقامت اولیه برای کارآفرینی هم 2 ساله است و در طول 2 سال عملکرد کسب و کار و طرح ارائه شده بررسی می‌شود.

سرمایه گذاری از طریق خرید اوراق قرضه

سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق قرضه دولتی روش دیگر سرمایه‌گذاری در سوئد است که برای مهاجرت به این کشور تاثیر ندارد. بنابراین افرادی که به دنبال مهاجرت به سوئد با روش سرمایه‌گذاری هستند تنها باید از طریق ثبت شرکت یا کارآفرینی اقدام کنند و خرید ملک یا اوراق قرضه تنها سود مالی خواهند داشت.

 

مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج

اگر امکان استفاده از روش‌های بالا برای مهاجرت به سوئد را ندارید اما خواهان اقامت در این کشور هستید، مهاجرت از طریق ازدواج می‌تواند برای شما مناسب باشد. مهاجرت به سوئد از این روش هم قوانین و مراحل خاصی دارد و تنها در صورتی به اقامت دائمی متقاضی ختم می‌شود که تمام مراحل آن به طور کامل طی شده و شرایط این کار وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، زوجین باید بیشتر از 18 سال سن داشته باشند، هیچکدام از آن‌ها دارای همسر نبوده و در صورت ازدواج قبلی مدارک طلاق معتبر داشته باشند. همچنین پیش از ارائه درخواست برای اقامت باید چندسالی با هم زندگی کرده باشند و در صورتی که در یک کشور زندگی نمی‌کنند در طول 2 سال قبل از درخواست اقامت با هم ملاقات حضوری داشته باشند. در واقع مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج در صورتی امکان‌پذیر است که ازدواج واقعی بوده یا دولت متوجه صوری بودن آن نشود.

 

مراحل مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج

 

در اولین مرحله متقاضی باید اطلاعات مربوط به خود و همسر رسمی سوئدی خود را به سفارت ارسال کند. البته نیازی نیست که همسر متولد سوئد باشد و تنها تبعه و شهروند رسمی بودن او کافی است. در مرحله باید مدارک شخصی، گواهی ازدواج و... آماده شده و هزینه‌های درخواست اقامت پرداخت شوند.

اگر تا اینجا تمام مدارک مورد پذیرش سفارت قرار گیرند یک وقت مصاحبه به متقاضی داده می‌شود تا همراه با اصل مدارک برای پاسخ به سوالات افسر مهاجرت به سفارت بیاید. بعد از مصاحبه، درخواست و مدارک مجددا بررسی شده و تصمیم‌گیری نهایی در مورد اجازه اقامت برای فرد انجام می‌شود.

 

تولد فرزند؛ یک روش مهاجرت دیگر به کشور سوئد

روش دیگری که بسیاری از متقاضیان مهاجرت به کشورهای دیگر از آن استفاده می‌کنند، تولد فرزند در دیگر کشورهاست. در بعضی کشورها با تولد فرزند حق شهروندی و تابعیت به او داده می‌شود و به دنبال این حق پدر و مادر هم می‌توانند در آن کشور اقامت داشته باشند. این حالت تابعیت خاک نام دارد و در صورتی که نوزاد در خاک یک کشور متولد شود به او داده می‌شود.

در سوئد و بیشتر کشورهای اسکاندیناوی اما تابعیت نوزادان تازه متولد شده براساس خون است. در واقع نوزاد صرف تولد در خاک سوئد شهروند این کشور نمی‌شود و باید یکی از والدین یا هردو تبعه کشور سوئد باشند.

شرایط تابعیت از طریق تولد در سوئد

قوانین مربوط به اقامت سوئد از طریق تولد شامل موارد زیر هستند:

  • اگر پدر و مادر نوزاد حق شهروندی سوئد را داشته باشند، کودک صرف نظر از محل تولد حق شهروندی را دریافت می‌کند.
  • اگر کودک در خاک سوئد متولد شده اما پدر و مادر تابعیت سوئد را نداشته باشند، حق شهروندی به او داده نمی‌شود
  • اگر پدر شهروند سوئد بوده و با زنی خارجی ازدواج کند، فرزند آن‌ها تابعیت سوئد را دریافت می‌کند حتی اگر خارج از خاک سوئد متولد شود
  • اگر مادر از تبعه سوئد بوده و پدر از خارج اتحادیه اروپا باشد هم بدون در نظر گرفتن کشور محل تولد نوزاد تابعیت سوئد را دریافت می‌کند
  • حتی اگر پدر یا مادر سوئدی کودک فوت کرده باشد اما ثابت شود که کودک فرزند تبعه سوئدی باشد باز هم تابعیت سوئد به او تعلق می‌گیرد
  • همچنین اتباع سوئدی که فرزندخواندگی کودکی خارج یا داخل از سوئد را قبول می‌کنند هم قوانین تابعیت شامل آن‌ها شده و کودک به محض انجام پروسه فرزندخواندگی تبعه سوئد می‌شود

 

بهترین شهرهای سوئد برای زندگی

 

هرچند فرهنگ و مزایای زندگی در سوئد، شامل کل شهرهای این کشور می‌شود اما به هرحال بعضی از شهرهای آن برای زندگی و اقامت، مخصوصا برای مهاجرین انتخاب مناسب‌تری هستند. شهرهایی که در ادامه معرفی می‌شوند برای مهاجرت به سوئد و زندگی در این کشور انتخاب مناسب‌تری هستند.

مالمو، یکی از شهرهای مدرن سوئد و جز بزرگ‌ترین شهرهای این کشور است که بیشتر به دلیل معماری پیشرفته خود شهرت دارد. این شهر همچنین جز شهرهای مهاجرپذیر سوئد نیز هست. مالمو به خصوص برای متقاضیان مهاجرت به سوئد از طریق سرمایه‌گذاری انتخاب مناسبی می‌باشد.

  • اوپسالا، دیگر شهر مهاجرپذیر و بزرگ است که بافت قدیمی آن بیشتر مناسب زندگی خانواده‌ها و افرادی است که به دنبال محلی آرام و تاریخی برای زندگی هستند. این شهر دارای دانشگاه یا مدرسه معتبر خاصی نیست بنابراین برای دانشجویان گزینه مناسبی نمی‌باشد.
  • گوتنبرگ، از شهرهای مهم در زمینه تحصیلی در کشور سوئد است. این شهر رتبه اول در نظام آموزشی سوئد را دارا می‌باشد.
  • استکهلم، پایتخت کشور سوئد و مهم‌ترین شهر این کشور است. موقعیت مکانی، جاذبه‌های تفریحی، کیفیت زندگی و... در این شهر بالاترین سطح را دارند. البته هزینه‌های زندگی در آن نیز نسبت به سایر شهرها کمی بالاتر است.

 

سوئد انتخاب افرادی که به دنبال مهاجرت راحت هستند

مزایای مهاجرت به سوئد بسیار زیاد است، این کشور به طور کل مناسب افرادی است که در انتخاب مقصد مهاجرتی خود وسواس زیادی دارند و تمام ویژگی‌های مثبت را در کنار هم می‌خواهند. امکانات خوب تحصیلی، امنیت شغلی، رفاه اجتماعی و زندگی در کنار مردمی که به دنبال صلح هستند سوئد را به بهترین و مطمئن‌ترین کشور برای مهاجرت تبدیل می‌کنند. مشاوره با گروه مهاجرتی ApplyPal شما را در این مسیر راهنمایی و تا رسیدن به مقصد همراهی میکند.

 

کشور: