مهاجرت به نروژ


Immigrate to Norway
مهاجرت به نروژ | صفر تا صد مهاجرت و زندگی در این کشور پیشرفته و مهاجرپذیر
مهاجرت به نروژ روش‌های مختلفی مثل مهاجرت کاری، تحصیلی و ازدواج را در بر می‌گیرد. در این مطلب از موسسه مهاجران، با روش‌های مهاجرت به این کشور آشنا شوید.

مهاجرت به نروژ | صفر تا صد مهاجرت و زندگی در این کشور پیشرفته و مهاجر پذیر

 

نروژ؛ مقصد اروپایی محبوب برای مهاجرت

کشور نروژ یکی از قطب‌های بزرگ اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود. این کشور در طول چند دهه اخیر، به یکی از مهاجرپذیر‌ترین کشورهای اروپا تبدیل شده است. نروژ با کشور‌های روسیه، فنلاند و سوئد هم‌مرز است. پایتخت این کشور شهر اسلو و از دیگر شهر‌های مهم آن می‌توان به برگن، تروندهیم و استاوانگر اشاره کرد. کیفیت بالای زندگی، برخورداری از زیرساخت‌های مدرن شهری، وجود فرصت‌های شغلی بسیار و تنوع بالای روش‌های مهاجرتی، نروژ را به یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقصد‌ها برای مهاجرت ایرانیان تبدیل‌ کرده است. در این مطلب با تمامی نکات و شرایط مهاجرت به نروژ آشنا می‌شویم.

چرا کشور نروژ مقصدی جذاب برای مهاجرت است؟

انتخاب مقصد مهاجرت همواره یکی از دغدغه ‌های اصلی متقاضیان مهاجرت است. این افراد در انتخاب مقصد باید به معیار‌هایی مانند وضعیت اقتصادی، فرصت‌های شغلی، نظام آموزشی، کیفیت زندگی، زیرساخت‌های شهری مواردی از این دست دقت کنند.

کشور نروژ در این زمینه‌ها از موقعیت مناسبی در جهان امروزی برخوردار است. این کشور در شمال اروپا واقع شده است و قلمرو اصلی آن از بخش شمالی و غربی شبه‌جزیره اسکاندیناوی تشکیل شده است. بیشتر نقاط این کشور دارای مناطق مرتفع و کوهستانی با انواع جاذبه‌های طبیعی است. اگر به فکر مهاجرت به نروژ هستید، با ما همراه باشید تا در این بخش با مزایای زندگی در این کشور آشنا شوید.

استفاده گسترده از زبان انگلیسی در کشور نروژ

مطمئنا یک نکته مثبت و مهم در مورد مهاجرت به نروژ این است که زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم به طور گسترده در این کشور استفاده می‌شود. مردم کشور نروژ، انگلیسی را نسبتا زود در مدرسه یاد می‌گیرند و به آن مسلط می‌شوند. شما می‌توانید با سفر کردن در سراسر این کشور، تنها با صحبت‌کردن به زبان انگلیسی تمامی کار‌های اداری و غیراداری خود را انجام دهید. این موضوع به‌ویژه زمانی مفید است که به‌تازگی به این کشور مهاجرت کرده‌اید و دانش محدودی از زبان نروژی دارید، زیرا توانایی برقراری ارتباط با دیگران در روزهای اولیه بسیار مهم است.

 

شرایط محیطی مناسب و مناظر زیبا در کشور نروژ

قطعا کسانی که برای بار نخست به نروژ می‌روند، به طرز باورنکردنی از زیبایی مناظر در این کشور شگفت‌زده می‌شوند. اگرچه شما همیشه باران و باد را در سواحل کشور نروژ خواهید دید، اما مناظر زیبا بیش از هر چیزی به چشم می‌آیند. همچنین یکنواختی‌های احتمالی در شرایط آب‌وهوایی این کشور در برخی مناطق را از یاد شما می‌برند. از طرفی مردم نروژ به‌شدت به محیط‌زیست اطراف خود و اینکه هر روز چقدر بر روی آن تاثیر می‌گذارند بسیار اهمیت می‌دهند و به طور مشهودی برای تمیز نگه‌داشتن شهر‌های خود تلاش می‌کنند.

کیفیت بالای منازل مسکونی و سهولت اسکان

جالب است بدانید که در کشور نروژ، مردم به‌شدت و دقت از منازل و خانه‌های خود مراقبت می‌کنند. این بدان معناست که شما می‌توانید املاک و خانه‌های متعددی را در بازار پیدا کنید که نشان‌دهنده استاندارد بالای زندگی موجود در این کشور است. اکثر این خانه‌ها اعم از مدرن و قدیمی از رنگ‌های روشن در نمای خود و امکانات مدرن در داخل ساختمان برای افزایش جلوه‌های بصری و آسایش بیشتر در نروژ استفاده می‌کنند.

بسیاری از خانه‌های که در کشور نروژ می‌توانید اجاره کنید، از قبل دارای مبلمان و اثاثیه مدرن منزل هستند. شما می‌توانید خانه‌ای را که به آن و اساس داخلی آن احساس خوبی دارید را اجاره کنید. در غیر این صورت در صورت تمایل می‌توانید اساس و وسایل شخصی خود را برای استفاده در خانه بگذارید.

پایین بودن نرخ جرائم؛ از دیگر مزایای مهاجرت به نروژ

درنظرگرفتن و انجام احتیاط‌های لازم در مورد کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید ایده خوبی است. ازاین‌رو کشور نروژ با نرخ جرم پایین، کشوری به نسبت امن است. دانش‌آموزان به طور روزمره به‌تنهایی به مدرسه رفت‌وآمد می‌کنند. مردم نروژ نیز شب‌ها، درب خانه‌های خود را باز می‌گذارند زیرا به امنیت محله و جامعه خود اطمینان دارند.

آب‌وهوای مناسب

بسته به محل زندگی شما، آب‌وهوا در نروژ می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در مناطقی از این کشور در فصل زمستان بارش برف و سرما شدید دیده می‌شود. به‌ویژه در شهرهای شمالی و همچنین مناطق مرکزی که حتی در ماه‌های تابستان، دما در برخی از این مناطق از 20 درجه فراتر نمی‌رود.

ولی در غرب کشور، بارش باران به‌شدت رایج است. در پاییز و زمستان، باران در سواحل غربی نروژ بی‌وقفه می‌بارد. یکی از امتیازات زندگی در این بخش از کشور نروژ این است که در مقایسه با سایر مناطق این کشور، دمای هوا در تمام طول سال نسبتا ملایم است.

تطابق فرهنگی آسان

با شروع زندگی در نروژ، تطابق پیداکردن با فرهنگ مردم این کشور نسبتا آسان خواهد بود. به دلیل اینکه اکثر مردم به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، ایجاد صمیمیت برای شما راحت‌تر است. هرچه با فرهنگ مردم کشور نروژ بیشتر آشنا شوید، متوجه خواهید شد که مردمان این کشور بسیار مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی هستند.

سیستم عالی حمل‌ونقل در کشور نروژ

سیستم حمل‌ونقل قطار بین‌شهری در این کشور به دلیل راحتی و داشتن پنجره‌های بزرگ رو به مناظر عالی، امکان استفاده راحت و خوشایند از این سیستم را برای شما ایجاد می‌کند. شهر اسلو همچنین دارای خطوط T-Bane (مترو) است که راهی مناسب برای رفت‌وآمد در مناطق مختلف شهر را فراهم کرده است.

اسلو و برخی دیگر از شهرهای نروژ نیز یک سیستم تراموا با خدمات قابل‌قبول ارائه می‌دهند. این سیستم بخش‌های بزرگی از این شهر‌ها را به هم متصل می‌کند. علاوه بر این، همچنین یک سیستم اتوبوس‌رانی گسترده در سراسر اسلو وجود دارد که یک راه محبوب برای سفرهای کوتاه به شمار می‌آید. اگر بخواهید زمان صرفه‌جویی کنید، پرواز در این کشور گزینه مناسبی است.

ارائه بهترین خدمات درمانی در دنیا

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که نروژ مراقبت‌های بهداشتی را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهد. باید بدانید که پرداخت هزینه در این سیستم به‌صورت سالیانه است. در واقع شما برای نسخه‌ها ‌و ویزیت‌های پزشکی خود هزینه می‌پردازید. اما این هزینه را فقط یک‌بار در سال آن هم به مبلغ 2200 کرون پرداخت می‌کنید پس از آن، ‌همه چیز رایگان است. هدف این سیستم این است که تاحدامکان عدالت در خدمات درمانی کشور نروژ رعایت بشود. در این صورت با داشتن آسیب یا بیماری جدی، مبالغ سرسام‌آور درمانی باعث ورشکستگی شما نخواهد شد.

امکان تحصیل رایگان

اگر به نروژ مهاجرت کنید و زندگی در این کشور را تجربه کنید، شما درواقع به طور کامل واجد شرایط دریافت این مزایای تحصیل رایگان می‌شوید. برای شرکت در کلاس‌های کالج یا دانشگاه‌ها لازم نیست حتما نروژی باشید. تا زمانی که اقامت این کشور را دارید، واجد شرایط هستید. نروژ تاکید زیادی بر تحصیلات دارد، بنابراین سیستم آموزشی این کشور به این صورت است که اخذ مدارک تحصیلی در نروژ کاملا رایگان است. شما می‌توانید هر حرفه و مهارتی که به آن علاقه دارید را در زمینه شغلی خود، بدون نیاز به پرداخت هرگونه هزینه‌ای بیاموزید.

درآمد شغلی بالا

میزان حقوق دریافتی شما در کشور نروژ به‌طورکلی بالاتر از درآمد شغلی در بسیاری از کشور‌های اروپایی است. این موضوع به‌ویژه برای متقاضیان کار در نروژ که خودشان را در سطوح پایین درآمدی می‌پندارند حائز اهمیت است. کشور نروژ محدودیت و حداقلی برای پرداخت حقوق به مشاغل مختلف ندارد. این یک واقعیت قابل‌توجه است. بدان معناست که شما پول بیشتری برای خرج کردن و پرداخت برای قیمت‌های بالاتر موجود در نروژ خواهید داشت. همچنین دامنه حقوق‌ پرداختی در مشاغل مختلف زیاد نیست، بنابراین اگر به ارتقای شغلی هدف اصلی شما است، باید این موضوع را مدنظر قرار بدهید.

قوانین جدید مهاجرت به کشور نروژ در سال 2022

یکی از جدیدترین تغییراتی که به طور موقت در قوانین مهاجرت به نروژ در سال 2022 در این کشور ایجاد شده است، ویزای جستجوی کار است. به عبارتی ویزا جستجوی کار به متخصصان این اجازه را می‌دهد که برای پیداکردن شغل موردنظر خود، بتوانند به مدت 6 ماه در کشور نروژ سکونت داشته باشند. قبلا ارائه مدرک تحصیلی معتبر و رزومه شغلی مناسب برای مهاجرت کاری به این کشور ضروری بود. با تغییرات جدید ایجاد شده در قوانین مهاجرتی این کشور شما می‌توانید بدون نیاز به مدرکی خاصی، شغل مناسب خود را پیدا کنید.

اقامت کشور نروژ به دو دسته موقت و دائم تقسیم می‌شود:

  • اخذ اقامت موقت این کشور محدود به تحصیل، اقامت‌های کاری خاص و پیوستن به خانواده (ویزا همراه) می‌شود
  • اخذ اقامت دائم این کشور به افرادی که حداقل 3 سال در این کشور به طور مستمر متعهد به کار و زندگی خود بوده باشند، اعطا می‌شود و می‌توانند هر 2 سال کارت اقامت را مجددا تمدید کنند

تنوع بالای روش‌های مهاجرت به کشور نروژ

راه‌های اخذ شهروندی و اقامت دائم و نیز روش مهاجرت به نروژ و قانون تابعیت در این کشور چگونه است؟ آیا با فرزند‌آوری در این کشور، فرزند شما از اتباع نروژ به‌شمار می‌آید؟ آیا شما می‌توانید از طریق فرزندآوری تابعیت کشور نروژ را به دست آورید؟ پس از گذشت چه مدت از اقامت موقت در کشور نروژ می‌توانید مقیم دائم این کشور شوید؟ آیا ازدواج نیز می‌تواند راهی برای اخذ اقامت دائم کشور نروژ باشد؟

ممکن است این سوال‌ها پیش از مهاجرت به نروژ برای شما پیش بیاید و ذهنتان را درگیر کند. طبق جدید‌ترین قوانین مهاجرتی نروژ، از جمله راه‌های معمول مهاجرت به این کشور می‌توان به مهاجرت‌های تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، و مهاجرت به نروژ از طریق ازدواج اشاره کرد.

مهاجرت به نروژ به روش تحصیلی

تحصیل در نروژ مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی بوده است و نکات مثبتی به همراه دارد. مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل مزایای بسیاری مانند سطح علمی بالای دانشگاه‌های نروژ، نظام تحصیلی رایگان این کشور، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، ارائه خدمات علمی و آموزشی مناسب را به همراه دارد. از دیگر مزایای جالب‌ توجه نروژ امکان یافتن شرایط عالی کار، به‌آسانی پس از تحصیل و ورود به بازار کار در این کشور است.

توجه داشته باشید که تحصیل به‌تنهایی اقامت دائم نروژ را برای شما به ارمغان نمی‌آورد. برای تحقق این امر باید پس از فارغ‌التحصیلی در نروژ استخدام شوید و ویزا تحصیلی نروژ را به ویزا کاری تغییر دهید. افراد پس از تحصیل در نروژ حدودا 18 ماه فرصت دارند تا در نروژ به جستجوی کار بپردازند. حال در ادامه به بررسی این مهاجرت در نروژ برای مقاطع مختلف تحصیلی می‌پردازیم.

مهاجرت تحصیلی به نروژ برای تحصیل در مدارس این کشور

دانش‌آموزان از سن 6 الی 16 سالگی می‌توانند برای تحصیل در مدارس نروژ اقدام به مهاجرت کنند و مشغول به تحصیل بشوند. دانش‌آموزان خارجی برای تحصیل در این کشور باید ویزا داشته باشند. برای این کار نیاز به یک قیم قانونی در خاک کشور نروژ دارند. ازاین‌رو مدارس شبانه‌روزی، می‌توانند سرپرستی دانش‌آموزان را به‌عنوان یک قیم بر عهده بگیرند.

باید بدانید که ویزا همراه به خانواده دانش‌آموز تعلق نخواهد گرفت، ازاین‌رو این کشور مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی دانش‌آموزان نیست. از ۶ تا ۱۶ سالگی تحصیل در کشور نروژ اجباری است ولی تحصیل در مقطع دبیرستان این‌گونه نیست. اگر که قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را ندارید می‌توانید در دوره دبیرستان تحصیل نکنید.

تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی

معمولا تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی و رایگان کشور نروژ، از تنوع بسیار بالایی در انتخاب رشته و دیگر زمینه‌ها ‌برخوردار است. دانشجویان می‌توانند به زبان انگلیسی و یا به زبان نروژی در این مقطع ادامه تحصیل بدهند. از طرفی به‌منظور ادامه تحصیل به زبان انگلیسی نمره آیلتس 6 به بالا نیاز است و برای ادامه تحصیل به زبان نروژی باید مدرک سطح ۳ زبان نروژی و یا بالاتر را داشته باشند. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور نروژ ۳ سال است. ولی در صورت تمایل به تحصیل به زبان نروژی، باید به مدت ۱ سال دوره زبان نروژی برای آمادگی به تحصیل به زبان نروژی را بگذرانید.

مهاجرت تحصیلی به نروژ در مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد در کشور نروژ در بیشتر رشته‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. اما از طرفی دانشجویان نیاز به تسلط به زبان نروژی نیز دارند. دوره کارشناسی ارشد نیز درست مشابه دوره کارشناسی، دانشجو باید دوره یک‌ساله آمادگی زبان نروژی را در صورت نیاز بگذراند.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور نروژ مانند مقطع کارشناسی رایگان بوده. این امکان در مقطع ارشد از سایر مقاطع بسیار بهتر و فراهم‌تر است. جالب‌توجه است که ادامه دادن رشته کارشناسی مشابه یا مرتبط با آن در مقطع کارشناسی ارشد شانس قبولی درخواست دانشجو را به‌شدت افزایش می‌دهد.

مهاجرت تحصیلی به نروژ در مقطع دکتری

در مقطع دکتری در کشور نروژ با وجود داشتن طیف وسیعی از رشته‌ها‌، دانشجو برای تحصیل در این مقطع در نروژ نیز مانند بسیاری از کشور‌های دیگر، برای پذیرش باید یک سوپروایزر و یا استاد راهنما پیدا کند. پس از انجام مکاتبات با او، از طرف ایشان تأییدیه و توصیه‌نامه دریافت کند تا بتواند جهت اخذ پذیرش در دانشگاه موردنظر اقدام نماید.

پس از انجام این مکاتبات با سوپروایزر و در صورت تایید، دانشجو باید برای اخذ پذیرش از دانشگاه رزومه علمی و پژوهشی قوی و همچنین مقالات علمی معتبر ISI به‌منظور ارائه داشته باشد. علاوه بر این دانشجو باید نمره آیلتس ۷ به بالا را در این آزمون کسب کرده باشد.

مقطع دکتری یکی از بهترین مقاطعی است که پس از اتمام تحصیلات، این امکان را به دانشجو می‌دهد که به‌راحتی اقامت نروژ را به دست آورد. تحصیل در مقطع دکترا در کشور نروژ بین ۳ تا ۵ سال به طول می‌انجامد. آن را نوعی شغل می‌شناسند و دانشجویان با عملکرد مطلوب خود در دانشگاه می‌توانند حقوقی بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کرون دریافت کنند و هزینه زندگی‌شان را تامین کنند. به‌طورکلی از مزایای تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های نروژ می‌توان به چند مورد اشاره کرد از جمله:

  • حقوق و درآمد هنگام تحصیل
  • دریافت اقامت دائمی کشور نروژ پس از پایان تحصیل
  • امکان افتتاح حساب بانکی در کشور نروژ
  • انجام کار دانشجویی در هنگام تحصیل

شرایط مهاجرت تحصیلی به نروژ

تحصیل در دانشگاه‌های نروژ در سراسر جهان بسیار محبوب و تقریبا رایگان است. از طرفی این امر منجر به اخذ اقامت دائم دانشجو در این کشور نخواهد شد. متقاضیانی که تمایل به دائمی شدن اقامتشان در نروژ دارند می‌بایست پس از اتمام تحصیل به‌سرعت استخدام و وارد بازار کار شوند. سپس باگذشت 3 سال و پرداخت حق بیمه و مالیات، برای اخذ اقامت دائم خود در کشور نروژ اقدام کنند. بدین منظور به مدارکی زیر نیاز خواهند داشت:

  • اصل و کپی شناسنامه (تمامی صفحات)
  • نامه پذیرش دانشگاه موردنظر در کشور نروژ
  • مدارک زبان انگلیسی و یا نروژی
  • چند قطعه عکس
  • تأییدیه تمکن مالی برای تامین هزینه زندگی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • رسید درخواست هزینه دانشگاه به مبلغ 5.300 کرون
  • فرم پرشده درخواست پذیرش دانشگاه موردنظر
  • ترجمه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات آن‌ها
  • اثبات بازگشت شما به کشور مبدا پس از پایان تحصیل
  • انگیزه نامه
  • تمکن مالی برای پرداخت شهریه

بورسیه‌های مختلف تحصیلی در نروژ

نروژ نیز مانند سایر کشورها به دانشجویان خود با شرایطی بخصوص کمک‌هزینه‌هایی برای زندگی ارائه می‌کند. تحصیل در دانشگاه‌های نروژ رایگان است اما کشور نروژ از کشور‌های با هزینه زندگی نسبتا بیشتر از سایر کشورها در اروپا بشمار می‌آید. اغلب بورسیه‌های اعطایی به دانشجویان در نروژ به دانشجویانی با رزومه بسیار قوی در مقطع دکتری و به‌سختی به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد. دانشجویان برای اخذ این بورسیه‌ها باید نمره زبان بالا، مقالات بین‌المللی و ISI و معدل بالایی از دانشگاه‌های معتبر این کشور داشته باشند. از جمله بورسیه‌های اعطایی در کشور نروژ در مقاطع مختلف تحصیلی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بورسیه تحصیلی مدرسه بین‌المللی در دانشگاه اسلو: برای تمامی مقاطع تحصیلی هزینه ابزار مطالعات و کارت حمل‌ونقل شهری، در اسلو نروژ را تقبل می‌کند که شامل کمک‌هزینه سفر و بلیت هواپیما برای رفت‌وآمد به این شهر می‌شود
  • کمک‌هزینه NORPART: بودجه 5.000.000 کرون برای دانشجویان در نظر گرفته است و بیشتر برای تحصیل در مقطع دکتری و ارشد است
  • بورسیه دانشگاه Bergen: این کمک‌هزینه صرفا برای مقطع دکتری و در رشته پزشکی است

معرفی 3 دانشگاه برتر کشور نروژ

دانشجویان بین‌المللی در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکترا، خواستار تحصیل و کسب علم در دانشگاه‌هایی با بالاترین استاندارد و سطوح علمی در نروژ هستند. ازاین‌رو به علت رایگان بودن شهریه تحصیل در بیشتر دانشگاه‌های دولتی نروژ، و کمک‌هزینه‌های تحصیلی که به دانشجویان ارائه می‌دهند مورد استقبال فراوان قرار گرفته‌اند. دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در نروژ می‌توانند از خدمات عالی این دانشگاه‌ها بهره‌مند شوند. در ادامه به معرفی 3 تا از شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌ها، برای مهاجرت تحصیلی به نروژ می‌پردازیم.

  • دانشگاه OSLO: این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های نروژ است و در سال 1813 به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه در کشور تأسیس شد. رشته‌های الهیات، حقوق، پزشکی، علوم‌انسانی، ریاضیات، علوم طبیعی، دندانپزشکی، علوم اجتماعی، برای دانشجویان بین‌المللی با بیش از 800 دوره در زبان انگلیسی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود
  • دانشگاه Bergen: این دانشگاه رتبه بالا، با ارائه دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال 1946 تأسیس شد و دومین دانشگاه بزرگ نروژ است. بر دروسی چون چالش‌های اجتماعی جهانی، تحقیقات دریایی، آب‌وهوا، تبدیل انرژی تمرکز دارد. در این دانشگاه هیچ یک از برنامه‌های کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه نمی‌شوند. بدین‌جهت دانشجویان خارج از کشور باید نمرات بالایی در آزمون زبان نروژی، قبل از پذیرش در مؤسسه ارائه کنند
  • مجموعه دانشگاهی علم و صنعت نروژ: دروسی برای کارشناسی ارشد در زبان انگلیسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. این دانشگاه در سال 1910 تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین موسسات فنی در نروژ به شمار می‌رود. تمرکز این دانشگاه بر علم و توسعه فناوری‌های جدید است. دروس ارائه شده این دانشگاه علوم طبیعی، اقتصاد، پزشکی و معماری است

مهاجرت به نروژ به روش کاری

کشور نروژ یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های نفت‌خیز جهان است که درآمد اصلی این کشور و اقتصاد آن را همین صنعت بر عهده می‌گیرد. ازاین‌رو در سال‌های اخیر، موقعیت‌های شغلی فراوانی به‌ویژه در زمینه نفت و گاز برای متقاضیان جویای کار باهدف مهاجرت به نروژ، در سراسر دنیا به‌ویژه ایران و کشورهایی چون آمریکا، کانادا به وجود آمده است. اصلی‌ترین روش‌های کاریابی و ورود به بازار کار در کشور نروژ به سه صورت ویزا جستجوی کار در نروژ، دعوت‌نامه کاری و همچنین سیستم نیرو کار ماهر است.

اقامت از طریق ویزا جستجوی کار (Job seeker)

کاریابی یکی از ساده‌ترین راه‌های مهاجرت به کشور نروژ است. ویزا جاب سیکر یا جستجوی کار، با شروط فارغ‌التحصیلی از یکی از دانشگاه‌های نروژ، حضور در کشور به‌صورت آزاد یا به‌عنوان محقق و یا تحقیق در پروژه‌ها و تحقیقات موسسات علمی و دانشگاهی به فرد متقاضی در این کشور داده می‌شود. این افراد می‌توانند بعد از اتمام مدت ویزا اقامتی خود، مجددا درخواست تمدید ویزا بدهند. این اقامت ۱ساله است و متقاضیان در این مدت می‌تواند به کارهای مختلفی به‌صورت نیمه‌وقت یا تمام‌وقت مشغول شوند. ولی مانند سایر کشور‌ها برای اخذ اقامت دائم کشور نروژ نیز، باید شغلی مطابق با رشته تحصیلی و دانشگاهی خود بیابند.

اقامت از طریق ویزا Job Offer

اگر بتوانید از طرف یک کارفرما در کشور نروژ، دعوت‌نامه کاری بگیرید، در زمان کمی ویزا کار نروژ خود را اخذ خواهید کرد. همچنین می‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید. در صورت کسب سابقه کاری مستمر ۳ساله در کشور نروژ، می‌توانید اقامت دائمی این کشور را به دست آورید. اما نکته قابل‌توجه این است که گرفتن دعوت‌نامه کاری از یک کارفرما در نروژ کار بسیار سخت و دشواری است.

راحت‌ترین و بهترین روش برای کاریابی در کشور نروژ، تحصیل در این کشور است. همچنین افرادی که فارغ‌التحصیل کشورهای اروپایی هستند از شانس بالاتری برای کاریابی در نروژ برخوردارند. البته موسسات و سایت‌هایی به‌منظور کاریابی در این کشور وجود دارند:

  • indeed.com
  • expact.com
  • jobsinoslo.com
  • thelocal.no
  • nav.no
  • glassdoor.com

اقامت از طریق ویزا skilled workers

از دیگر روش‌های کاری که کشور نروژ از آن طریق اقدام به جذب نیروی کار می‌کند، از طریق ویزا کار نیروی ماهر یا Skilled Workers است. کشور نروژ در این روش، نیروی کار با مدرک تحصیلی دانشگاهی معتبر، و یا متقاضیانی با سوابق بسیار بالا که کسب‌وکار خود را داشته باشند را دعوت به کار در کشور خود می‌کند. همچنین از دیگر شرایط اخذ ویزا نیروی کار ماهر به شرح زیر است:

  • داشتن دعوت‌نامه شغلی معتبر از طرف شرکت و یا کارفرمای معتبر در نروژ
  • داشتن مدرک معتبر
  • در صورت داشتن پیشنهاد شغلی از سوی کارفرما، این پیشنهاد باید به‌صورت تمام‌وقت باشد
  • زمینه شغلی و کاری که متقاضی قصد انجام آن را دارد باید از شغل‌های موردنیاز کشور نروژ باشد
  • حقوق شغل موردنظر نباید از ‌میزانی معین پایین‌تر باشد

اگر متقاضی با ویزا نیروی کار ماهر بتواند وارد نروژ بشود، اقامت ۳ساله دریافت خواهد کرد. بعد از اتمام مدت ویزا، می‌تواند برای اقامت دائم نیز اقدام کند. نکته حائز اهمیت این است که در تمامی روش‌های اقامت کاری، خانواده متقاضی می‌توانند فرد را همراهی کنند و اقامت نروژ را نیز اخذ کنند.

مهاجرت به نروژ به روش ازدواج و تولد فرزند

بر اساس حقوق بین‌الملل، اخذ تابعیت برای فرزندان تازه‌ متولدشده در دنیا بر اساس دو اصل استوار است، تابعیت خون و تابعیت خاک. برای بیان بهتر این دو اصل، در کشور‌هایی با تابعیت بر اساس خاک، فرزند تازه ‌متولدشده در خاک آن کشور، تابعیت همان کشور را خواهد گرفت. مثال آن نیز کشور‌های آمریکا، کانادا، برزیل و غیره هستند که بر پایه این اصل به فرزند شما تابعیت آن کشور را می‌دهند. از طرفی کشور‌هایی با تابعیت خون، فرزند تازه‌متولدشده، تابعیت آن کشوری را خواهد گرفت که والدین آن فرزند تابعیت آن کشور را داشته باشند.

تولد فرزند

کشورهای اروپایی به طور معمول از اصل تابعیت خون پیروی می‌کنند. کشور نروژ نیز تابعیت را از طریق خون به فرزندان اعطا می‌کند. یعنی برای گرفتن تابعیت نروژ به روش تولد فرزند، او باید مادر یا پدری با تابعیت نروژ داشته باشد.

مراحل ثبت تولد فرزند برای افراد واجد شرایط به‌صورت زیر است:

  • ارائه گزارش تولد به اداره امور مالیاتی نروژ
  • اخذ کد شناسایی نروژی
  • نام‌گذاری فرزند متولد شده
  • دریافت کد ملی فرزند
  • گرفتن گواهی‌نامه تولد فرزند
  • اقدام به اخذ اقامت نروژ و پاسپورت این کشور

ازدواج با تبعه کشور نروژ

از دیگر راه های مهاجرت به کشور نروژ و اخذ اقامت این کشور ازدواج است. ازدواج با مرد یا زنی که تابعت نروژ را دارد، برای متقاضی اقامت دائم این کشور را در پی خواهد داشت. نکته قابل‌توجه قوانین ازدواجی این کشور است. طبق آن، ازدواج با تبعه نروژی مرد یا زن اعطای تابعیت این کشور را به همراه خواهد داشت.

شرط اصلی مهاجرت به نروژ به روش ازدواج، زندگی مستمر 3 الی 4 سال در کنار همدیگر است و متقاضی باید بتواند مدارکی به‌منظور اثبات این موضوع به اداره مهاجرت کشور نروژ بدهد. دیگر شرط اخذ تابعیت به روش ازدواج این است که فرد با تابعیت نروژ باید شغلی با درآمد مناسب و نیز منزل مسکونی داشته باشد.

مهاجرت به نروژ به روش سرمایه‌گذاری

متقاضیان خارجی که خواهان مهاجرت به نروژ هستند، می‌توانند برای اخذ انواع مختلف ویزا اقامتی، اقدام‌کننده. همچنین تا زمانی که مایل هستند در این کشور زندگی کنند. با این شرط که پس از انقضا ویزا آنان، باید مجددا آن را تمدید کنند. یکی از روش‌ها‌ی اقامت در نروژ که دولت این کشور می‌خواهد از طریق آن مهاجر جذب کند، روش سرمایه‌گذاری است.

هدف این طرح، جذب تاجران خارج از کشور است که علاقه‌مند به مهاجرت به نروژ و کمک به اقتصاد این کشور در ازای اقامت دائم و پس از آن تابعیت کامل، هستند. از طرفی روش‌های مختلفی برای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری وجود دارد.

خرید ملک در کشور نروژ

متقاضیانی که می‌خواهند به روش سرمایه‌گذاری در کشور نروژ از طریق خرید ملک اقامت کسب کنند، می‌توانند بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهند. البته باید توجه داشت که خرید ملک در کشور نروژ هزینه‌ بر است. به‌ویژه اگر از ایران بخواهید بدین منظور اقدام کنید، زیرا هزینه‌های زندگی در نروژ به نسبت دیگر کشورهای اروپایی بالاتر است. بدین منظور متقاضی کافی است تا ملکی را در کشور نروژ خریداری کند و مالکیت آن را برای 5 سال به عهده بگیرد. حداقل قیمت خرید هر واحد مسکونی در نروژ، حدودا 20000 دلار تخمین زده می‌شود.

کارآفرینی در کشور نروژ

کشور نروژ دومین کشور ثروتمند دنیا می‌باشد. ازاین‌رو برای کارآفرینان، یکی از مقاصد مطلوب از میان سایر کشور‌ها است تا بتوانند با ایده‌هایی نو، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند و گسترش دهند. کارآفرینی، به عبارتی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه اشتغال و پیشرفت اقتصاد نروژ است. کارآفرینی به‌واسطه اشتغال‌زایی در این کشور، ایجاد نوآوری‌هایی گسترده کرده است.

از طرفی به رشد اقتصاد و سهم‌های تجاری کشور کمک می‌کند. ازاین‌رو هدف‌گذاری‌های دولتی، سیاسی و آموزشی در جهت تشویق این موضوع و تشکیل شرکت‌ها و مشاغل جدید بوده. این موضوع از سال ۱۹۹۰ میلادی توجه بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان را به خود جلب کرده است و آنان بستری مناسب برای فعالیت کارآفرینان در کشور نروژ فراهم کرده‌اند.

متقاضیان می­توانند پس از استقرار در شرکت خود، در سمت‌های اجرایی یا مدیریتی فعالیت داشته باشند. مدت اعتبار اقامت متقاضی ویزا کارآفرینی در کشور نروژ به مدت 1 سال است و خانواده وی نیز می‌توانند با اعطا ویزا همراهی توسط کشور نروژ به همراه او در این کشور اقامت داشته باشند. همچنین متقاضی اخذ ویزای اقامتی کارآفرینی، در صورت نیاز در این مدت می‌تواند به این کشور رفت‌وآمد کند. در نهایت تمدید مجدد چند دوره از این ویزا، اقامت دائم را به همراه دارد. ملزومات درخواست ویزا کارآفرینی در کشور نروژ به شرح زیر است:

  • تنها دلیل اقامت متقاضی در کشور نروژ، باید کارآفرینی و اشتغال‌زایی باشد
  • متقاضی باید در یکی از بخش‌های مدیریت یا اجرایی کسب‌وکار خود فعال باشد
  • ارائه مدارک تمکن مالی برای راه‌اندازی کسب‌وکار
  • ارائه طرح کسب‌وکار درست و برنامه‌ریزی شده به‌منظور بررسی
  • متقاضی باید مدرک تحصیلی معتبر داشته باشد
  • میزان درآمد 4000 دلار در کمترین حالت به‌صورت ماهانه از کسب‌وکار ایجاد شده

ثبت شرکت در نروژ

در نروژ ثبت شرکت توسط متقاضیان راه‌اندازی کار و اشتغال‌زایی، از چند طریق امکان‌پذیر است. مهم‌ترین آن عبارت‌اند از: ثبت شرکت خصوصی، ثبت شرکت عمومی و ثبت شعبه جدید شرکت. میزان هزینه موردنیاز برای ثبت شرکت خصوصی در کشور نروژ از 3000 دلار به بالا برای متقاضیانی با کسب‌وکارهای محدود و کوچک‌تر است. اگر هدف متقاضی راه‌اندازی یک شرکت بزرگ باشد، باید هزینه‌ای بالغ بر 100.000 دلار را بدین منظور بپردازد.

درصورتی‌که متقاضی در کشور مبدا خود شرکتی ثبت شده دارد و هدف او تاسیس شعبه جدیدی در نروژ است، باید آن را ثبت شعبه کند. شرط آن فعالیت مداوم شرکت خود در کشور مبدا است. نکته حائز اهمیت این است که حداقل نیمی از پرسنل اداری و کارکنان شما باید تابعیت نروژی داشته باشند.

هزینه‌های مهاجرت و زندگی در نروژ

آیا زندگی در نروژ گران است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. بااین‌حال، حقوق و درآمد بالا در این کشور، این هزینه‌ها را جبران می‌کند. متوسط هزینه زندگی در نروژ، به سبک زندگی شما و شهری که برای اقامت در کشور نروژ انتخاب می‌کنید بستگی دارد. با این حال، به‌طورکلی، می‌توانید انتظار داشته باشید که هزینه ماهیانه شما برای زندگی بین 20000 تا 40000 کرون در این کشور خواهد بود.

همیشه اولین یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مهاجرت و زندگی در کشورهای خارجی، هزینه مربوط به آن است. درصورتی‌که تمایل به اخذ ویزا و اقامت نروژ دارید، ازآنجایی‌که این کشور، بسیار غنی و ثروتمند است، پس طبیعتا هزینه‌های مهاجرت به نروژ و زندگی در این کشور در مقایسه با سایر کشور‌های اروپایی بیشتر است.

به کمک سیاست‌های درست کشور نروژ، اختلاف طبقاتی در این کشور بسیار کم است. ولی بااین‌حال جالب است بدانید که بر اساس قانون مالیاتی این کشور، حدود 30 درصد از حقوق شما کسر مالیاتی می‌شود. ازطرفی باتوجه‌به راه‌های مختلف زیادی که برای مهاجرت به نروژ وجود دارد، هزینه‌هایی نیز متناسب با همین راه‌ها وجود خواهد داشت. به طور مختصر هزینه‌های مهاجرت و زندگی را با هم بررسی می‌کنیم:

  • ویزا اقامت کاری: 6300 کرون
  • ویزا اقامت تحصیلی: 5900 کرون
  • ویزای همراهی: 7800 تا 10500 کرون
  • اقامت دائم نروژ: 6500 کرون
  • درخواست پاسپورت: 2400 کرون
  • مهدکودک ماهانه: 3170 کرون
  • آپارتمان تک خواب مرکز شهر: 10500 کرون
  • آپارتمان تک خواب خارج شهر: 8180 کرون
  • آب‌معدنی بطری 5/1 لیتری: 21 کرون
  • گوشت قرمز یک کیلو: 260 کرون
  • گوشت مرغ یک کیلو: 125 کرون

معرفی شهرهای برتر نروژ جهت مهاجرت 2022

آیا برای مهاجرت به نروژ به این فکر می‌کنید که در کدام شهر زندگی کنید؟ پیشنهاد ما، اسلو که ترکیبی عالی از زندگی شهری و طبیعت دست‌نخورده را به شما ارائه می‌دهد. پایتخت نروژ که به‌عنوان شهر موزه‌ها نیز شناخته می‌شود. دارای منظره فرهنگی غنی است و مرکزی برای تجارت، بانکداری، صنعت و کشتیرانی در این کشور است. اسلو همچنین دارای غذا‌های بسیار متنوع و مردمانی شب‌زنده‌دار است که آن را به مقصدی عالی برای مهاجرانی که به دنبال ماجراجویی و سبک زندگی متفاوتی هستند تبدیل می‌کند.

از طرفی تروندهایم، قدیمی‌ترین و سومین شهر بزرگ نروژ، زندگی آرام‌تری نسبت به اسلو دارد. این شهر به دلیل ساختمان‌های چوبی، تاریخ کلیسایی، و تحقیقات علمی و فناوری پیشرو در جهان، شهرت دارد. سوارشدن در ترامواهای دیدنی، بازدید از کلیسای جامع معروف نیداروس و معادن مس معروف لوکن از قشنگی‌های این شهر به‌شمار می‌آید.

آرندال یک شهر نسبتا کوچک است که در جنوب کشور نروژ واقع شده است. شهری با پیشینه‌ تاریخی که درآن خانه‌های چوبی زیبا در قسمت مرکزی قرار دارد. اگر با خانواده خود در حال مهاجرت به کشور نروژ هستید، این شهر بسیار امن و عالی است.

آرندال به فستیوال‌های موسیقی خود در تابستان مشهور است. برگزاری رویدادهای سالیانه، دوستداران موسیقی جاز و بلوز را به خود جذب می‌کند. نکته جالب در مورد آرندال این است که این شهر از یک شهر خواب‌آلود و بی‌روح که فقط تابستان‌ها شلوغ بود، به شهری زنده و پرجنب‌وجوش در تمام سال تبدیل شده است. به‌علاوه، این شهر تنوع‌طلب از انگلیسی‌زبانان نیز استقبال می‌کند زیرا اکثر مردم تسلط خوبی به این زبان دارند. با این حال، آب و هوای نسبتا سرد با تابستان‌های خنک دارد.

آینده خود را با مهاجرت به نروژ تضمین کنید

در سال‌های اخیر، نروژ بارها در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد، به‌عنوان بهترین کشور برای زندگی در صدر رتبه‌بندی‌ها قرار گرفته است. از طرفی مزایایی مانند تحصیل رایگان، نرخ جرائم پایین و درآمد بالای شغلی در این کشور آن را به مقصدی محبوب برای مهاجرت تبدیل کرده است. با مهاجرت به نروژ و اخذ اقامت دائم این کشور شما قادر خواهید بود تا زندگی آرام، پردرآمد و رویایی داشته باشید و آینده خود را در این کشور تضمین کنید. شما برای آگاهی از دیگر جزئیات مهاجرت به نروژ می‌توانید از خدمات مشاوره شرکت‌های معتبر شرکت‌های مهاجرتی بهره بگیرید.

کشور: