مهاجرت به آلمان


Immigrate to Germany
مهاجرت به آلمان | با صفر تا صد روش‌های مهاجرت به این کشور پیشرفته آشنا شوید
مهاجرت به آلمان دارای روش‌هایی متنوع مانند: مهاجرت کاری، تحصیلی و سرمایه‌گذاری است. با انواع روش‌های مهاجرت به این کشور پیشرفته آشنا می‌شویم.

مهاجرت به آلمان

با صفر تا صد روش‌های مهاجرت به این کشور پیشرفته آشنا شوید

 

مهاجرت به قلب اقتصاد اروپا

آلمان یکی از قدرتمندترین کشورهای اروپا و جهان است که در زمینه‌های اقتصاد، علم و تکنولوژی بسیار پیشرفته است. جمهوری فدرال آلمان نزدیک به 82 میلیون نفر جمعیت دارد و پرجمعیت‌ترین کشور اروپا به شمار می‌آید. آلمان همچنین کشوری با بالاترین شاخص‌های کیفیت زندگی، فرصت‌های متنوع شغلی و تحصیلی و جاذبه‌های گوناگون گردشگری است. مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت این کشور روش‌های مختلفی از جمله مهاجرت تحصیلی، کاری و سرمایه‌گذاری دارد. در این مقاله با روش‌های مختلف مهاجرت به آلمان و مزایای مهاجرت به این کشور به طور کامل آشنا خواهیم شد.

 

چرا به آلمان مهاجرت کنیم؟

آلمان در حال حاضر نقش مهمی در اتحادیه اروپا دارد و یکی از تاثیرگذارترین کشورهای پیشرفته در سراسر جهان به شمار می‌آید. مهاجرت به کشوری جدید می‌تواند باعث تغییرات مهمی در زندگی افراد شود. کشور آلمان کشوری بسیار قوی در زمینه زیرساخت‌های شهری و امنیت زندگی است. در این بخش از مقاله با مزایای مهاجرت به آلمان به طور کامل آشنا می‌شویم.

 

سیستم حمل و نقل عمومی مناسب در آلمان

کشور آلمان سیستم حمل و تقل عمومی بسیار بزرگ و کارآمدی دارد. در این کشور اتوبوس، تراموا، تاکسی، قطار، کشتی و هواپیما در دسترس مردم برای انواع جابجایی‌ها هستند. این سیستم بی نقص نیست اما کاملا قابل اعتماد و ایمن ساخته شده است و افراد می‌توانند به وسیله این سیستم به راحتی به هر نقطه‌ای از کشور آلمان مسافرت کنند.

 

هزینه پایین تحصیلات دانشگاهی در آلمان

در بیشتر دانشگاه‌های آلمان شهریه‌ای از دانشجویان گرفته نمی‌شود. دانشگاه‌های این کشور دارای شرایطی هستند که دانشجویان بین‌المللی نیز امکان تحصیل به صورت رایگان داشته باشند. با توجه به گزارشات DAAD هزینه زندگی برای یک دانشجو در آلمان در سال 2022 به طور میانگین 900 یورو در ماه است.

 

وقت‌شناسی آلمانی‌ها

مردم آلمان همیشه وقت‌شناس هستتند. وقتی ساعتی را به‌عنوان قرار ملاقات با شما تعیین می‌کنند، دقیقا راس همان ساعت در محل ملاقات حضور دارند و منتظر شما هستند. وقت‌شناسی در آلمان موضوعی بسیار مهم به شمار می‌آید و تاثیر مثبت آن در اقتصاد آلمان نیز از نظر دقت در ساعات کاری مشهود است.

 

خدمات رفاهی جامع و مناسب

دولت آلمان با ارائه انواع خدمات رفاهی در سطح بالا به شهروندان و افراد مقیم خود کمک می‌کند تا کیفیت زندگی مطلوبی داشته باشند. در این بخش با برخی از مزایایی که به عنوان یک شهروند یا مقیم آلمان از آن‌ها برخوردار می‌شوید، آشنا خواهیم شد:

  • مراقبت‌های بهداشتی مناسب: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، سیستم مراقبت‌های بهداشتی کشور آلمان در رتبه 25 در میان همه کشورهای جهان قرار دارد. بیمه شدن برای مردم آلمان امری الزامی است. افراد می‌توانند بسته به درآمد خود از بیمه دولتی یا خصوصی در این کشور استفاده کنند
  • مرخصی استعلاجی با حقوق در آلمان: افراد در کشور آلمان مجاز به گرفتن روزهای مرخصی با حقوق هستند. هر کارمندی می‌تواند تا هفته‌ها مرخصی استعلاجی با حقوق داشته باشد
  • تسهیلات در زمان بیکاری: اگر افراد پس از یک سال کار در کشور آلمان شغل خود را به هر دلیلی از دست بدهند، می‌توانند برای دریافت مزایا اقدام کنند. آن‌ها تا یک سال و تا زمانی که شغل جدیدی پیدا کند از دولت کمک ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ دریافتی آن‌ها حدود 60 درصد از میانگین سه حقوق آخر آن‌ها خواهد بود

نرخ پایین جرم و جنایت در آلمان

کشور آلمان نرخ جرم و جنایت پایینی دارد. در هر شهر بزرگی جنایات وجود دارند ولی در آلمان این نرخ بسیار پایین است. برای مثال در همه مناطق دنیا کیف پول‌ها سرقت می‌شوند و دزدها به خانه‌ها وارد می‌شوند. اما در آلمان میزان جرم و جنایت به قدری پایین است که این اتفاق‌ها کمتر می‌افتند.

 

 

امنیت شغلی در آلمان

در آلمان کارمندان کارمندان را به خاطر هر موضوعی اخراج نمی‌کنند. وقتی که افراد در آلمان به کاری مشغول می‌شوند، دوره آزمایشی را پشت سر می‌گذارند و قرارداد کاری می‌بندند، اخراج آن‌ها برای کارفرما امر راحتی نخواهد بود. کارفرمایان باید یک دلیل منطقی برای اخراج هر کارمند داشته باشند. زیرا کارمند در صورت اخراج ناعادلانه می‌تواند از آن‌ها شکایت کند.

 

پوشش بیمه درمانی

همه افرادی که مقیم آلمان هستند، باید بیمه داشته باشند. در آلمان نصف هزینه بیمه را کارفرما و مابقی را کارمند پرداخت می‌کند. آلمان از نظر مراقبت‌های بهداشتی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و بیمه‌ها اکثر هزینه‌های درمانی و بهداشتی را پوشش می‌دهند. همچنین فرد بیمه شده قادر است که خانواده خود را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهد.

 

تعادل بین کار و زندگی

در میان تمام کشورهای توسعه یافته در جهان، مردم آلمان به عنوان مردمی سخت کوش شناخته می‌شوند و همیشه بر تعادل بین کار و زندگی تاکید دارند. پس از پایان کار، این زندگی شخصی است که در اولویت قرار می‌گیرد. حتی صحبت در مورد کار در وقت آزاد افراد در آلمان غیرعادی به شمار می‌آید.

 

هزینه‌های پایین زندگی در آلمان

به طور کلی هزینه زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی معقول‌تر است. نیازهای اولیه مانند خوراک، پوشاک و اینترنت در این کشور مقرون به صرفه هستند. در مقایسه با شهرهای ساحلی ایالات متحده و دیگر کشورهای بزرگ، آلمان کشوری با هزینه‌های زندگی مناسب به شمار می‌آید.

 

دسترسی راحت به دیگر کشورهای اروپایی

بسیاری از مهاجران می‌توانند با اخذ ویزای آلمان به راحتی به سایر کشورهای اروپایی سفر کنند. شما می‌توانید به سادگی در آلمان سوار قطار شوید یا با خطوط هوایی قدرتمند این کشور در عرض کمتر از چند ساعت به کشور دیگری در اروپا مسافرت کنید. سفرهای آخر هفته به کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از آلمان امکان‌پذیر است.

گذراندن اوقات فراغتی جذاب در آلمان

آلمان کشوری زیبا با مکان‌هایی جذاب، معماری چشم‌نواز و شهرهای تاریخی و توریستی بسیار است. اگرچه در جنگ جهانی دوم به این کشور آسیب‌های زیادی وارد شد، ولی هنوز هم مکان‌های توریستی بسیاری در آن وجود دارند. مهاجرانی که در آلمان زندگی می‌کنند برای پرکردن اوقات فراغت خود این امکان را دارند که به کنسرت‌های مختلف بروند یا در جشنواره‌های سرگرم‌کننده و جالبی شرکت کنند.

 

 

قوانین جدید مهاجرت به آلمان + شرایط 2022

یکی از تغییراتی که در راه‌های مهاجرت به آلمان در سال 2022 در این کشور ایجاد خواهد شد، ویزای جستجوی کار است. با استفاده از این ویزا به متخصصان اجازه داده می‌شود که برای یافتن شغل مورد نظر خود تا 6 ماه در آلمان سکونت داشته باشند و شغل مورد نظر خود را پیدا کنند. همچنین ارائه مدرک تحصیلی و رزومه شغلی برای مهاجرت کاری به این کشور ضروری است. اما با این تغییرات جدید شما می‌توانید بدون نیاز به مدرکی خاصی، شغل مناسب خود را پیدا کنید. اقامت کشور آلمان به دو دسته موقت و دائم تقسیم می‌شود:

  • اخذ اقامت موقت این کشور محدود به تحصیل، شرکت در دوره زبان آلمانی و اقامت‌های کاری خاص و می‌شود
  • اخذ اقامت دائم این کشور به افرادی که حداقل 5 سال در این کشور متعهد به کار و زندگی خود بوده باشند، اعطا می‌شود

با انواع برنامه‌های مهاجرتی به آلمان آشنا شوید

آلمان از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در سال 2022 بوده است. برای مهاجرت به آلمان راهکارهای مهاجرتی زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مهاجرت از طریق اخذ ویزای کار، مهاجرت تحصیلی، سرمایه گذاری و ثبت شرکت اشاره کرد. مهاجرت امری حساس و تخصصی است و بهتر است پیش از هر اقدامی، همه جوانب و شرایط لازم را بررسی کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

تابعیت یک نوع رابطه سیاسی، اقتصادی، معنوی و اجتماعی بین یک مهاجر و دولت مورد نظر او است. آسان ترین روش اخذ تابعیت آلمان تولد است؛ که از دو نظام حقوقی خاک و خون پیروی می‌کند. در نظام حقوق خون به این امر توجه می‌شود که تابعیت والدین فرزند متولدشده به کدام کشور تعلق دارد و به فرزند هم همان تابعیت داده می‌شود؛ اما در سیستم خاک، محل تولد فرزند نقش اصلی را در تابعیت او ایفا می‌کند.

 

مهاجرت تحصیلی به آلمان

تحصیل در آلمان همواره مورد توجه دانشجویان بین‌المللی بوده است. مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل مزایای بسیاری مانند سطح علمی بالای دانشگاه‌های آلمان، نظام تحصیلی رایگان این کشور، ارائه خدمات علمی و آموزشی مناسب، امکان تحصیلی به دو زبان انگلیسی و آلمانی و شرایط عالی کار پس از تحصیل دارد. توجه داشته باشید که تحصیل به تنهایی نمی‌تواند اقامت دائم آلمان را برای شما فراهم کند و برای تحقق این امر باید پس از فارغ‌التخصیلی در آلمان استخدام شوید و ویزای تحصیلی آلمان را به کاری تغییر دهید. افراد پس از تحصیل در آلمان 18 ماه فرصت دارند تا در آلمان مانده و به جستجوی کار بپردازند.

 

آشنایی با مزایای تحصیل در آلمان

کشور آلمان یک مقصد ایده‌آل و مناسب برای دانشجویان بین‌المللی است. تحصیل در این کشور می‌تواند امتیازات بسیاری را برای دانشجویان به ارمغان بیاورد. در این بخش از مقاله با مزایای تحصیل در آلمان آشنا خواهیم شد.

  • امکان تحصیل رایگان در 16 ایالت آلمان برای دانشجویان بومی و بین‌المللی وجود دارد. دانشجویان فقط باید مبلغ اندکی را بابت امور اداری خود پرداخت کنند. به جز ایالت بادن وورتمبرگ، دانشجویان باید در هر ترم 1500 دلار بابت انجام امور اداری، شهریه ثابت و استفاده از خدمات دانشگاه خود پرداخت کنند
  • هزینه‌های زندگی در آلمان معقول است. استانداردهای زندگی در این کشور بالا و در عین حال هزینه زندگی پایین است. از جمله مقرون به‌صرفه‌ترین شهرها برای زندگی و تحصیل در آلمان می‌توان به دوسلدورف، کلن و لایپزیش اشاره کرد
  • در آلمان دوره‌های آموزشی مختلفی متناسب با علایق متقاضیان وجود دارند. دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان به گونه‌ای است که دانشجویان با آخرین پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی آشنا می‌شوند تا بتوانند با چالش‌های جهانی روبرو شوند
  • در آلمان همواره به متخصصان خلاق و فنی نیاز است. این کشور فرصت‌های شغلی بسیار خوبی برای دانشجویان بین‌المللی دارد. دانشجویان می‌توانند در حین تحصیل خود حدود 20 ساعت در هفته را به کار بپردازند. کار پاره‌وقت همزمان با تحصیل به دانشجویان کمک می‌کند تا شانس اشتغال بیشتری در آینده داشته باشند
  • با وجود این که نژادپرستی در تاریخ این کشور وجود داشته است، امروزه آلمان جامعه‌ای گسترده و چند فرهنگی دارد. این کشور همچنین یکی از امن‌ترین مکان‌ها برای تحصیل در خارج کشور به شمار می‌آید و میزان جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است

 

 

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی

معمولا برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی و رایگان آلمان باید در کنکور ایران قبول شده باشید. شما همچنین می‌توانید با اخذ دیپلم 12 ساله، بدون قبولی در دانشگاه‌های سراسری ایران، در دانشگاه‌های دولتی آلمان ادامه تحصیل خود را انجام دهید. دانش‌آموزانی که دیپلم 12 ساله خود را در ایران اخذ کرده‌اند با داشتن مهارت زبان آلمانی در سطح A2 یا B1 این امکان را دارند که در دوره زبان آلمانی و فاندیشن شرکت کنند و در مقطع کارشناسی به تحصیل بپردازند.

 

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان در بیشتر رشته‌ها به دو زبان آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شود. دانشجویان می‌توانند با اخذ مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6.5 به بالا یا مدرک زبان آلمانی B2 در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل بپردازند. هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان مانند کارشناسی تقریبا رایگان است و دانشجویان حدود 300 یورو در هر ترم به عنوان شهریه پرداخت می‌کنند.

 

تحصیل در آلمان در مقطع دکترا

در مقطع دکترا پذیرش دانشجویان با تایید استاد راهنما انجام می‌شود و افرادی می‌توانند در مقطع دکترا در آلمان تحصیل کنند که رزومه تحصیلی مناسبی داشته باشند و از نظر استاد راهنما مورد تایید باشند. تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به عنوان شغل شناخته می‌شود و دانشجویان با عملکرد مطلوب خود در دانشگاه می‌توانند حقوق دریافت کنند و هزینه زندگی را تامین کنند.

 

شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

دانشگاه‌های آلمان در سراسر جهان محبوبیت بسیار زیادی دارند. تحصیل در دانشگاه‌های این کشور تقریبا رایگان است و آموزش در آلمان با کیفیت بالایی انجام می‌شود. برای این که بتوانید پذیرش تحصیلی کشور آلمان را دریافت کنید به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • اصل و کپی شناسنامه (تمامی صفحات)
  • چند قطعه عکس
  • همراه داشتن مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • ارائه رزومه تحصیلی
  • ارائه انگیزه نامه
  • ترجمه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات آن‌ها
  • اصل و کپی پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش دانشگاه مورد نظر

 

 

دوره‌های کار-تحصیل در آلمان

در آلمان برای آن دسته از افرادی که به دنبال کار پس از تحصیل هستند، دوره‌هایی تحت عنوان کار تحصیل ارائه می‌شود. این دوره‌ها برای افرادی که دیپلم 12 ساله خود را اخذ کرده‌اند و حداکثر تا 24 سال سن دارند، مهیا شده‌اند. این دوره به این صورت است که متقاضی در کنار تحصیل در آلمان می‌تواند به کار مرتبط با رشته خود به میزان حداکثر 20 ساعت در هفته مشغول شود. متقاضیان با شرکت در این دوره‌ها علاوه بر تحصیل ارزان در رشته خود، ماهیانه 300 الی 500 یورو حقوق دریافت خواهند کرد.

بورسیه‌های مختلف تحصیلی در آلمان

اخذ کمک هزینه تحصیلی در آلمان با شرایط به خصوصی امکان‌پذیر است. به طور کلی افراد کمتری برای بورسیه تحصیلی آلمان اقدام می‌کنند. معمولا این افراد رزومه بسیار قوی دارند. این بورسیه‌ها در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به سختی به دانشجویان اعطا می‌شود؛ ولی در مقطع دکترا به دانشجویانی که رزومه علمی مناسبی و نمرات خوبی دارند به راحتی اعطا می‌شود.

دانشجویان برای اخذ این بورسیه‌ها باید نمره زبان بالا، مقالات بین‌المللی و معدل بالایی از دانشگاه‌های معتبر داشته باشند. از جمله بورسیه‌های قابل اخذ در کشور آلمان در مقطع کارشناسی به بالا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بورسیه Hach & Rose و LPP: این کمک هزینه بودجه‌ای برابر 5000 یورو برای دانشجویان در نظر گرفته است. این بورسیه به افراد بالای 18 سالی که مجروح شده‌اند، تعلق می‌گیرد
  • کمک هزینه TRENDHIM: این بورسیه در رشته‌های فناوری اطلاعات (IT)، مد و فروش و بازاریابی اعطا می‌شود و مبلغی حدود 2300 دلار را به دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌دهد
  • کمک هزینه MAilcheck1500USD: این کمک هزینه تحصیلی، 1500 دلار آمریکا برای دانشجویان مقطع کارشناسی در آلمان در نظر دارد
  • بورسیه تحصیلی DAAD: این نوع بورسیه که در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود از بزرگترین سازمان مالی جهان ارائه می‌شود و در واقع کمک هزینه‌ای برای دانشجویان کشورهای درحال توسعه به شمار می‌آید
  • کمک هزینه تحصیلی بنیاد فردریش ایبرت: این نوع بورسیه برای دانشجویان بومی و بین‌المللی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد که رزومه تحصیلی مناسبی دارند در نظر گرفته شده است و در حدود 1000 یورو در ماه به دانشجویان کمک مالی می‌کند
  • کمک‌هزینه تحصیلی Konrad Stiftung: این بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد آلمان به مدت یک سال ارائه می‌شود
  • بورسیه تحصیلی بنیاد ملی علم آلمانی: این بورسیه در مقطع دکترا کمک هزینه‌ای به میزان 1250 یورو در ماه به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کند
  • کمک هزینه تحصیلی DAAD مقطع دکترا: این بورسیه نیز به دانشجویان بین‌المللی مقطع دکترا اعطا می‌شود و مبلغی حدود 1200 یورو در ماه به آن‌ها ارائه می‌کند
  • فاند سازمان Stipendiumplus: این بورسیه‌ای است که از طرف 13 سازمان ارائه می‌شود و به دانشجویان مقطع دکترا در آلمان مبلغ 1350 یورو در ماه می‌پردازد

آشنایی با 3 دانشگاه برتر آلمان جهت مهاجرت تحصیلی (2022)

اگر تصمیم به مهاجرت به آلمان و ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های این کشور گرفته‌اید، باید ابتدا در مورد دانشگاه‌های برتر این کشور اطلاعات کافی را بدست بیاورید تا بتوانید بهترین مقصد را برای خود انتخاب کنید. دانشگاه‌های بسیاری در آلمان هستند که امکانات بسیار خوبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند و تحصیل در آن‌ها می‌تواند شرایط بسیار مطلوبی داشته باشد. در ادامه این بخش به معرفی 3 دانشگاه برتر آلمان خواهیم پرداخت.

 

آشنایی با دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich) در قرن 19 تاسیس شده است. این دانشگاه تنها دانشگاه دولتی کشور آلمان است که مختص رشته‌های علوم و فناوری می‌باشد. در ابتدا اهداف این دانشگاه بر پایه علوم مهندسی در نظر گرفته شده بود؛ اما با گذشت زمان این دانشگاه برنامه‌های تحصیلی دیگری همانند علوم اجتماعی، علوم طبیعی، صنایع غذایی کشاورزی و پزشکی را نیز ارائه دادند. این دانشگاه در رنکینگ معتبر QS در سال 2021 رتبه اول در آلمان و رتبه 50 در میان دانشگاه‌های سراسر جهان را داشته است.

این نکته جالب توجه است که دانشگاه فنی مونیخ از جمله دانشگاه‌های کارآفرین نمونه به شمار می‌آید و در حال حاضر 15 دپارتمان در سه پردیس خود در شهر مونیخ دارد. از سال 1927 تا کنون 17 جایزه نوبل به اعضای این دانشگاه در شاخه‌های شیمی، فیزیک و پزشکی تعلق گرفته است. در سال 2001 شعبه دیگر خود را تحت عنوان TUM Asia در کشور سنگاپور تاسیس کرد. این دانشگاه امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان خارجی آسیایی را فراهم می‌کند.

 

معرفی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig-Maximilians-Universität München) دومین دانشگاه پرجمعیت کشور آلمان است که از بهترین دانشگاه‌های این کشور در زمینه تحقیق و پژوهش به شمار می‌آید. هر ساله دانشجویان بومی و بین‌المللی بسیاری برای اخذ پذیرش از این دانشگاه اقدام می‌کنند. حدود 15 درصد از دانشجویان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. این دانشگاه بر اساس رنکینگ جهانی QS در سال 2021 در آلمان رتبه 2 و در سطح جهانی رتبه 63 را کسب کرده است.

این دانشگاه در سال 1427 تاسیس شد و یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های آلمان و جهان به شمار می‌آید. از جمله افتخارات بسیاری که این دانشگاه در طول تاریخ از آن خود کرده است می‌توان به 42 جایزه نوبل که به محصلان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه اعطا شد، اشاره کرد. همچنین دانشمندان برجسته‌ای از جمله ماکس پلانک و ورنز هیزنبرگ در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

 

دانشگاه Universität Heidelberg

دانشگاه هایدلبرگ یکی از بهترین دانشگاه‌های آلمان و جهان است که در سال 1386 تاسیس شده و در سال 2021 در رنکینگ جهانی QS رتبه 64 را در سطح جهان به دست آورده است. باید بدانید که این دانشگاه 160 برنامه تحصیلی گوناگونی را در مقاطع مختلف ارائه می‌کند. این دانشگاه اولین دانشگاهی است که زیرشاخه‌های تخصصی مهمی مانند ژنتیک، روانپزشکی، جامعه شناسی مدرن و فیزیک کوانتومی و محیط زیست را ارائه کرده است.

دانشجویان بین‌المللی دانشگاه هایدلبرگ از بیش از 130 کشور جهان برای ادامه تحصیل به این دانشگاه آمده‌اند. همچنین بیش از یک سوم دانشجویان بین‌المللی دانشگاه هایدلبرگ را دانشجویان مقطع دکترا تشکیل می‌دهند. این دانشگاه به ارائه رشته‌های خلاقانه معروف است و دانشجویان می‌توانند به انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی خلاقانه بپردازند. جالب توجه است که حدود 27 نفر از برندگان جوایز نوبل با این دانشگاه همکاری داشته‌اند.

 

مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت به آلمان به قصد کار می‌تواند با دو روش کلی مختلف انجام شود. برای افرادی که قصد پیدا کردن شغل در کشور آلمان را دارند، دو راهکار پیشنهاد کار (Job Offer) و ویزای جستجوی کار وجود دارد. لازمه دریافت انواع ویزاهای کاری آلمان این است که پیشنهاد شغلی معتبری از آلمان دریافت کرده باشد یا برای جستجوی کار وارد این کشور شود. کشور آلمان در حال حاضر برای متخصصان رشته‌های الکترونیک، الکتروتکنیک، مهندسی صنایع، مکانیک، IT و بسیاری رشته‌های دیگر جستجوی کار صادر می‌کند. در این بخش با این دو راهکار آشنا می‌شویم.

 

مهاجرت به آلمان با پیشنهاد کار یا Job Offer

در این روش متقاضی باید پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آلمانی داشته باشد. متقاضی در صورتی می‌تواند از این برنامه مهاجرتی استفاده کند که کارفرمایی در آلمان دعوت‌نامه‌ای برای استخدام او ارسال کرده باشد. در قوانین جدید ویزای کار آلمان که در سال 2021 ارائه شد، اگر شخص پیشنهاد کاری دریافت کند، می‌تواند این ویزا را دریافت کند و شهروندان آلمان یا اروپا اولویتی ندارند.

 

اخذ ویزای جستجوی کار آلمان

روش دیگری که برای اخذ ویزای کار آلمان وجود دارد، ویزای جستجوی کار (Job Seeker) آلمان است. آلمان این روزها به نیاز به نیروهای متخصص را بیش از پیش احساس می‌کند و افرادی که مهارت شغلی بالایی دارند می‌توانند برای اخذ این ویزا اقدام کنند. این ویزا به مدت 6 ماه به شخص خارجی تعلق می‌گیرد. این شخص 6 ماه فرصت دارد تا در آلمان بماند و شغل مورد نظر خود را مطابق با رشته تخصصی خود در این کشور پیدا کند. افرادی که مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا دارند و سابقه کار در زمینه رشته تحصیلی خود دارند، شانس بهتری برای اخذ این ویزا دارند.

در سال 2021 شرایط اخذ این ویزا آسان‌تر شد و اگر دو سال تحصیل تخصصی داشته باشید و مدرک شما مورد تایید آلمان قرار بگیرد، می‌توانید این ویزا را دریافت کنید. البته داشتن تسلط بر مهارت زبان انگلیسی یا آلمانی نیز برای اخذ ویزای جستجوی کار لازم است.

 

 

نرخ بیکاری در آلمان

از جمله مهم‌ترین شاخص‌هایی که برای یافتن کار در هر کشوری باید بررسی کنید، نرخ بیکاری است. توجه به این نرخ باعث می‌شود تا شرایط کار و استخدام در یک کشور را بهتر بشناسید. طبق نمودار روند تغییرات نرخ بیکاری آلمان، این نرخ از سال 2009 دائما در حال کاهش بوده و در حال حاضر عددی کم‌تر از 3.5 را نشان می‌دهد.

مدارک لازم برای مهاجرت به آلمان از طریق کار

با توجه به این که در حال حاضر محبوب‌ترین روش مهاجرت کاری به آلمان، ویزای جستجوی کار است، در این بخش مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای جستجوی کار آلمان را بررسی می‌کنیم. برای دریافت ویزای کار آلمان، باید مدارک شما طی روال خاصی فراهم شوند و هرگونه نقص یا کمبود در مدارک می‌تواند باعث رد شدن پرونده شما در سفارت شود. پس به این مدارک توجه داشته باشید:

  • پاسپورت و مدارک شناسایی شخصی
  • کپی صفحات پاسپورت
  • چند قطعه عکس برای گذرنامه
  • کاور لتر ( انگیزه‌نامه ورود به آلمان و برنامه کاریابی متقاضی)
  • تکمیل فرم درخواست ویزای کار کشور آلمان
  • تمامی مدارک تحصیلی
  • رزومه‌نامه کامل
  • محل زندگی در آلمان
  • مدرک تمکن مالی برای مدت حضور در آلمان
  • مدرک بیمه دارای اعتبار

 

مهاجرت به آلمان با روش سرمایه‌گذاری

امکان جذب سرمایه از خارج کشور در آلمان، صنعتی‌ترین کشور اروپا، به بهترین نحو ممکن مهیا شده است. وجود رشد اقتصادی، امنیت اقتصادی بالا، وجود صنایع بزرگ و پیشرفته و زیرساخت‌های قوی در این کشور، آلمان را به یکی از بهترین کشورهای اروپا برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. امر سرمایه‌گذاری می‌تواند در زمینه‌ها مختلفی از جمله ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری روی بازار سهام آلمان و اروپا باشد؛ که ثبت شرکت محبوب‌ترین روش برای مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری است.

ثبت شرکت در آلمان چگونه انجام می‌شود؟

طبق قوانینی که در مورد سرمایه‌گذاری در آلمان وضع شده است، برای استارت‌آپ یک شرکت یا ثبت شرکت در آلمان شما به یک طرح اقتصادی یا Business Plan کامل نیاز دارید. این طرح باید در کشور آلمان قابل اجرا باشد و تمامی موارد لازم از جمله اهداف شرکت، استراتژی، بازار مورد نظر و دیگر موارد مهم را شامل شود. همچنین امکان سوددهی این طرح باید ثابت شود و متقاضی ثبت شرکت، در حوزه مورد نظر تجربه کاری داشته باشد.

 

هزینه ثبت شرکت در آلمان چقدر است؟

حداقل هزینه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در آلمان و ثبت شرکت در این کشور در سال 2021، 25 هزار یورو بوده است. با این مقدار سرمایه شما این امکان را دارید که یک شرکت با مسئولیت محدود در آلمان تاسیس کنید که حداقل تعداد اعضای شرکت مورد نظر یک نفر باشد.

نوع دیگری از شرکت‌هایی که می‌توانید در آلمان تاسیس کنید، شرکت سهامی است. این نوع شرکت به حداقل سرمایه‌ای برابر با 50 هزار یورو نیاز دارد. امکان ثبت شرکت‌هایی دیگری مانند شعبه یک شرکت اصلی خارج از آلمان نیز در آلمان وجود دارد که شرایط و ضوابط خود را دارد.

 

 

 

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای اخذ اقامت آلمان روش ازدواج با یک شخص آلمانی یا مقیم آلمان است. باید توجه داشته باشید که امروزه به علت سوء استفاده‌هایی که از این طریق اتفاق افتاده است، قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد آن وضع شده است. در حال حاضر فقط افرادی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که قصد واقعی خود را اثبات کنند. اگر شخصی قصد ازدواج با یک تبعه آلمان را داشته باشد باید مدارکی مانند ایمیل، عکس‌های خانوادگی، گواهی تجرد، سند ازدواج و گواهی عدم سوء پیشینه را به سفارت ارائه دهد.

همچنین یکی از مواردی که همسر خارجی باید به آن توجه کند داشتن مهارت زبان آلمانی حداقل در سطح ابتدایی است. از جمله قوانینی که امروزه از بروز سواستفاده از طریق روش ازدواج جلوگیری می‌کند، اعطای پاسپورت به همسر خارجی پس از گذراندن حداقل 3 سال زندگی مشترک با همسر خود در آلمان است. پس می‌توان ویزای ازدواج را یکی از آسان‌ترین و در عین حال حساس‌ترین ویزاهای مهاجرتی به آلمان دانست.

شرایط مورد نیاز برای اخذ اقامت آلمان از طریق ازدواج

ازدواج با شخصی که تبعه آلمان است، می‌تواند امکان درخواست تابعیت آلمان را برای شما فراهم کند. شما می‌توانید پس از 3 سال اقامت مداوم در کشور آلمان در حالی که دو سال از ازدواج شما گذشته باشد، برای اخذ تابعیت این کشور اقدام کنید. از جمله شرایط اصلی لازم برای این درخواست به شرح زیر است:

  • داشتن اقامت دائم کشور آلمان
  • انحلال تابعیت قبلی خود
  • آشنایی کافی با نظام حقوقی، اجتماعی و شرایط زندگی در آلمان
  • توانایی حمایت از خود بدون نیاز به کمک‌های اجتماعی
  • مهارت شنیداری و نوشتاری در زبان آلمانی در سطح B1 به بالا
  • پیروی از اصول آزادی و دموکراسی مطابق با قانون اساسی آلمان

 

مهاجرت به آلمان با روش تولد فرزند

یکی از راه‌های کسب تابعیت کشور آلمان از طریق تولد است. در این کشور دو سیستم خاک و خون برای اعطای تابعیت به فرزندان متولد شده وجود دارد. در کشور آلمان طبق بند 2 از ماده 7 قانون مدنی آلمان یک شخص می‌تواند چندین اقامت‌گاه را داشته باشد؛ همین‌طور در بحث تابعیت، اشخاصی وجود دارند که دارای تابعیت مضاعف هستند.

کشور آلمان تابع سیستم خون است؛ یعنی طفلی که در کشور آلمان متولد می‌شود تابع نسب و خون والدین خود خواهد بود. یعنی تا رسیدن به سن قانونی خود تابعیت اقامتگاه والدینش را دارا است و سپس می‌تواند تابعیت آلمان یا همان کشور را بپذیرد. از جمله شرایط مورد نیاز برای اخذ این نوع اقامت به شرح زیر است:

  • اگر شخصی از پدر و مادر آلمانی به دنیا بیاید
  • نوزادی که در آلمان از پدر و مادر نامعلوم به دنیا آمده باشد
  • نوزاد متولد شده در آلمان در 21 سال اول زندگی خود، حداقل 8 سال را در آلمان زندگی کرده باشد
  • شخص حداقل به مدت 6 سال در مدارس آلمان تحصیل کرده باشد

 

معرفی 3 شهر برتر آلمان برای مهاجرت و زندگی

در صورتی که قصد زندگی و مهاجرت به آلمان را دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که افرادی که در آلمان زندگی می‌کنند، نه تنها در قاره اروپا، بلکه در کل جهان از بالاترین کیفیت زندگی برخوردار هستند. بر اساس بیشتر بررسی‌های انجام شده در مورد بهترین شهرها برای زندگی، در بین 30 شهر برتر جهان همواره 4 شهر آلمان از نظر کیفیت زندگی جزو برترین شهرها بوده‌اند. این چهار شهر شامل برلین، مونیخ، دوسلدورف و فرانکفورت می‌شوند. تمامی این شهرها از نظر زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل عمومی، کنترل ازدحام ترافیک و همچنین کیفیت فرودگاهی بالاترین امتیاز ممکن را کسب کرده‌اند. در ادامه با 3 شهر برتر آلمان برای مهاجرت و زندگی آشنا می‌شویم.

 

برلین؛ شهری سرسبز و بانشاط

بخش زیادی از شهر برلین پس از نابودی در جنگ جهانی دوم و اتحاد مجدد آلمان شرقی و غربی مرمت و بازسازی شد. این شهر به شهری بسیار سرسبز پر از پارک‌ها، دریاچه‌ها، جنگل‌ها و رودخانه‌های متعدد تبدیل شد که تقریبا یک‌سوم این شهر را فراگرفته‌اند.

هریک از محله‌های برلین ویژگی خاص خود را دارد. شالوتنبرگ به عنوان منطقه‌ای پرنشاط و آرامش‌بخش در غرب برلین شناخته می‌شود. در این منطقه هنوز هم خانه‌هایی زیبا از قرن 19 وجود دارند. مرحله کروزبرگ که یک مرکز مهم برای مهاجران ترک به شمار می‌آید، منطقه‌ای شیک و چند فرهنگی در برلین است. برلین از جمله شهرهای مهاجرپذیر آلمان است که دارای دانشگاه‌های بسیار خوبی نیز هست.

 

دوسلدورف؛ شهری با کیفیت زندگی بالا

از نظر کیفیت زندگی و زیرساخت‌های شهری، دوسلفدورف در بین 10 شهر برتر دنیا قرار دارد. این شهر زیبا و دوست‌داشتنی جهان در کنار رودخانه زیبای راین قرار دارد. در این شهر بزرگ شرکت‌های رسانه‌ای، موزه‌ها، دفاتر مرکزی چند ملیتی، بازارها و مدارس عالی بین‌المللی وجود دارند. در این شهر بیش از 50 منطقه وجود دارد که یک ترکیب متنوع از فرهنگ‌های مختلف و سطوح طبقاتی مختلف تشکیل داده است و افراد ثروتمند و فقیر در کنار هم زندگی می‌کنند.

منطقه پمپلفورت یک منطقه فرهنگی است و منطقه هافن از مناطقی است که برای جوان‌ترها و مجردها محبوبیت بیشتری دارد. بیلک (Bilk) نیز از مناطق پرجمعیت مملو از مهاجرین و دانشجویان است که همگی از فضای سبز موجود در این منطقه لذت می‌برند.

 

 

فرانکفورت؛ شهری مناسب برای زندگی

پایتخت مالی آلمان، فرانکفورت ممکن است با آسمان‌خراش‌ها و برج‌های بلند خود کمی شبیه منهتن به نظر آید. جمعیت این شهر حدود 700 هزار نفر است که بیشتر به خاطر هزینه‌های به صرفه و دسترسی‌های مناسب به حومه در این شهر زندگی می‌کنند. این شهر از نظر کیفیت زندگی در سال 2021 در رتبه هفتم دنیا بود و از نظر زیرساخت‌های مناسب شهری با مونیخ به طور مشترک در رتبه دوم است.

 

هزینه‌های مهاجرت و زندگی در آلمان

هزینه مهاجرت به آلمان و هزینه‌های زندگی در این کشور به مسیر مهاجرتی، منطقه زندگی فرد و شغل مورد نظر او بستگی دارد. بیشترین هزینه‌های زندگی در آلمان مربوط به اجاره خانه هستند. برای مثال، اجاره منزل در آلمان به طور متوسط 9 درصد از فرانسه بیشتر است. هزینه متوسط زندگی ماهیانه یک خانواده چهارنفره بدون در نظر گرفتن هزینه اجاره منزل حدود 2600 یورو می‌شود. گران‌ترین شهر آلمان را می‌توان دوسلدورف در نظر گرفت که هزینه زندگی در آن در هر ماه 2700 یورو گزارش شده است. لایپزیش هم از جمله ارزان‌ترین شهرهای آلمان است که هزینه زندگی ماهیانه در این شهر حدود 1900 یورو خواهد بود.

با مهاجرت به آلمان، آینده خود را در این کشور محبوب تضمین کنید

گام آخر که در مسیر مهاجرت به آلمان ، اخذ تابعیت این کشور است که امری بلندمدت به‌شمار می‌آید. در همه روش‌های مهاجرتی، فرد باید مدتی در آلمان اقامت داشته باشد، تا بتواند اقامت دائم این کشور را اخذ کند. افرادی که همسر آلمانی دارند، می‌توانند پس از 3 سال زندگی در آلمان برای اخذ تابعیت این کشور درخواست کنند. در حالت عادی اتباع خارجی باید حداقل به مدت 5 سال در آلمان به کار بپردازند و مالیات پرداخت کنند تا بتوانند اقامت دائم این کشور را به دست بیاورند. پس از اقامت دائم و پس از گذشت 3 سال، می‌توانید برای اخذ تابعیت آلمان و پاسپورت کشور آلمان اقدام کنید. در این مقاله به طور کامل با مراحل و روش‌های مهاجرت به آلمان آشنا شدیم. شما می‌توانید برای افزایش احتمال موفقیت در پرونده‌های مهاجرتی خود از خدمات گروه مهاجرتی applypal نیز استفاده کنید.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: 

سفارشات مرتبط

مشاوره تخصصی مهاجرت
Consultion for immigration process

مشاوره ی تخصصی مهاجرت به سراسر دنیا

 

مشاوران متخصص گروه ApplyPal به شما کمک میکنند تا بهترین مسیر را برای پروسه ی مهاجرت خود در نظر بگیرید.

جهت آماده‌سازی ایمیل خود و بهره‌مندی از این خدمت مراحل زیر را درنظر داشته باشید:

  •  درخواست خود را ثبت و هزینه را به صورت آنلاین بپردازید.
  • پس از ثبت درخواست و پرداخت، از طرف تیم اپلای پل با شما تماس گرفته می‌شود تا هماهنگی اولیه صورت گیرد.
  • لطفا راس ساعت مقرر در محل موسسه حضور بهم رسانید.
  • هزینه ی درنظر گرفته شده برای  حداکثر 45 دقیقه مشاوره ی تخصصی متناسب با رزومه و نیاز شماست.

هزینه: 150,000 تومان

مشاوره با وکلای مهاجرتی
Immigration services

 

Move in your best way

 

مشاوره با وکلای خارجی (آلمان، کانادا، اروپا)

توجه فرمائید که برای مشاوره  با وکلای رسمی مهاجرت ما در سرتاسر دنیا میتوانید این سفارش را انتخاب نمائید

 

09901848006

هزینه: 500,000 تومان