آزمون‌های پذیرش تحصیلات تکمیلی


Graduate Admission Tests
معرفی آزمون‌های پذیرش تحصیلات تکمیلی
اگر دارید برای تحصیلات تکمیلی و بخصوص فوق‌لیسانس اپلای می‌کنید، احتمالاً از شما نمره‌تان در یک یا چند آزمون استاندارد پذیرش تحصیلات تکمیلی را بخواهند. این آزمون‌ها در سراسر جهان برگزار می‌شوند و هدف از آن‌ها این است که اطمینان حاصل شود متقاضیان برای سختی‌های مطالعهٔ سطح بالا در کشور خود یا خارج آماده‌اند. در اینجا اطلاعاتی سریع به شما می‌دهیم که کمکتان می‌کند ببینید کدام آزمون‌های پذیرش تحصیلات تکمیلی برایتان مناسب‌تر است، انتظار چه نوع سؤالاتی را باید داشته باشید و گام‌های بعدی‌تان چیست.

 

GMAT)Graduate Management Admissions Test)

 

شرکت‌کنندگان: متقاضیان تحصیل در مدارس بیزینس.

بنا بر الزامِ: مدارس بیزینس.

هدف از آزمون: ارزیابی صلاحیت متقاضی برای مدرسهٔ بیزینس، با سنجش مهارت‌های کلامی، ریاضی و تحلیلی.

مدت‌زمان: سه ساعت و ۳۰ دقیقه (چهار ساعت اگر بخواهید از تنفس‌ها استفاده کنید).

 

محتوای آزمون: جیمت چهار بخش دارد:

  1. analytical writing assessment: داوطلب با نوشتن مقاله‌ای، یک بحث را تحلیل می‌کند (یک مقاله در ۳۰ دقیقه).
  2. integrated reasoning: سؤالات چندگزینه‌ای است برای سنجش توانایی داوطلب در ارزیابی اطلاعاتی که در قالب‌های مختلف و از سوی منابع گوناگون به او ارائه‌شده است (۱۲ سؤال در ۳۰ دقیقه).
  3. quantative: سؤالاتی برای محک زدن توانایی داوطلب در حل مسائل و فهمیدن داده‌ها (۳۷ سؤال در ۷۵ دقیقه).
  4. verbal: سؤالات چندگزینه‌ای برای سنجش توانایی داوطلب در فهم مطالبِ نوشته‌شده، ارزیابی بحث‌ها و تصحیح مطالب نوشته‌شده و مطابق ساختنش با انگلیسیِ استاندارد (۴۱ سؤال در ۷۵ دقیقه).

 

نمره دهیبخش‌های verbal و quantative هرکدام ۰ تا ۶۰ نمره دارند؛ بخش analytical writing assessment  صفر تا شش نمره دارد (با واحدهای نیم نمره‌ای)؛ بخش integrated reasoning یک تا هشت نمره دارد (با واحدهای ۱ نمره‌ای). همچنین برای هرکدام از این چهار بخش یک نمرهٔ درصدی به شما داده می‌شود، این نمره نشان‌دهندهٔ درصد آزمون دهندگانی است که از آنان بهتر عمل کرده‌اید. یک نمرهٔ «جمع کل» نیز به شما داده می‌شود که بر اساس بخش‌های verbal و quantative محاسبه می‌شود. این نمره از ۲۰۰ تا ۸۰۰ است.

می‌توانید تا پنج مدرسه را برای گزارش نمره‌تان انتخاب کنید؛ برای گزارش‌های اضافی باید مبلغی اضافی بپردازید. چنانچه از نمره‌تان راضی نبودید می‌توانید دوباره آزمون دهید (حداکثر ۵ بار در یک دورهٔ ۱۲ ماهه) ولی توجه داشته باشید که همهٔ نمرات پنج سال اخیرتان در کارت نمره‌ای که برای مدارس بیزینس مورد اپلای‌تان فرستاده می‌شود درج خواهد شد. ضمناً می‌توانید بلافاصله پس از اتمام آزمون، نتیجه‌اش را لغو کنید.

هزینه: ۲۵۰ دلار در همه جای دنیا.

مدت اعتبار: پنج سال (نمرات گذشته نیز موجود است اما همیشه معیار دقیقی برای استاندارد فعلی به شمار نمی‌رود).

نتایج موردنیازاکثر شرکت‌کنندگان جیمت نمره‌ای بین ۴۰۰ و ۶۰۰ به دست می‌آورند؛ نمرات خیلی بالا یا خیلی پایین نادر است. این آزمون قبولی یا ردی ندارد و نمرهٔ موردنیاز شما به مدرسهٔ انتخابی‌تان بستگی دارد.

نکات شایان‌ذکربخش‌های چندگزینه‌ای با سؤالی متوسط شروع می‌شوند. اگر درست جواب دهید سؤال دشوارتر می‌شود و اگر غلط، آسان‌تر. برای اتمام یک بخش باید دشوارترین سؤالات را پاسخ دهید. تمام نکردن یک بخش در زمان معین، برایتان امتیاز منفی خواهد داشت.

جیمت فقط به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

منابع: سایت رسمی جیمت نرم‌افزار رایگان آماده‌سازی را در اختیار کاربرانِ ثبت‌نام کرده قرار می‌دهد. این نرم‌افزار از همان تکنولوژی خود آزمون استفاده می‌کند، پس شبیه‌سازی دقیقی است. داوطلبان همچنین می‌توانند در یک دورهٔ آماده‌سازی ثبت‌نام کنند یا از یکی از منابع آنلاین گوناگون، ازجمله آماده‌سازی رایگان QS LEAP، استفاده کنند.
جیمت در ایران برگزار نمی‌شود.

 

 

GRE)Graduate Record Examination)

 

شرکت‌کنندگان: دانشجویان احتمالی تحصیلات تکمیلی از تمام رشته‌ها.

بنا بر الزامِ: دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های تحصیلات تکمیلی.

هدف از آزمون: از نمرات جی‌آرای برای ارزیابی صلاحیت متقاضیان برای تحصیلات تکمیلی در رشته‌های بسیار گوناگون استفاده می‌شود. ممکن است بعضی دپارتمان‌ها از متقاضیان بخواهند دریکی از آزمون‌های تخصصی (Subject Tests) شرکت کنند و بعضی دیگر آنان را ملزم به شرکت در آزمون عمومی (General Test) کنند. آزمون‌های تخصصی معلومات دانشجو در یک‌رشتهٔ خاص را می‌سنجند و آزمون عمومی مهارت او در استدلال کلامی، استدلال ریاضی و نوشتن تحلیلی را می‌سنجد.

مدت‌زمان: حدود سه ساعت و ۴۵ دقیقه (شش بخش، با یک تنفس بعد از بخش سوم).

 

محتوای آزمون: آزمون عمومی جی‌آرای دارای سه بخش است:

  1. verbal reasoning: بیشتر سؤالات این بخش چندگزینه‌ای است و توانایی داوطلب در تحلیل و ارزیابی مطالب نوشته‌شده و ترکیب اطلاعات، تحلیل روابط بین اجزای سازندهٔ جملات و شناسایی روابط بین واژه‌ها و مفاهیم را می‌آزماید. (دو مجموعهٔ ۲۰ سؤالی که هر مجموعه ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.)
  2. quantitative reasoning: بیشتر سؤالات این بخش چندگزینه‌ای است و بعضی سؤالات از داوطلب می‌خواهد یک عدد وارد کند یا یک مقایسهٔ کمی انجام دهد. این بخش توانایی داوطلب در فهم مفاهیم پایه‌ایِ حساب، جبر، هندسه و تحلیل داده‌ها و استدلال عددی را می‌آزماید. (دو مجموعهٔ ۲۰ سؤالی که هر مجموعه ۳۵ دقیقه طول می‌کشد.)
  3. analytical writing: دو مقاله باید نوشت. در اولی باید در مورد یک موضوع ابراز نظر کرد و در دومی باید یک بحث را تحلیل کرد. این بخش توانایی داوطلب در توضیح نظراتش، ارائهٔ شواهد برای دفاع از آن‌ها و استفادهٔ درست از زبان انگلیسی را می‌سنجد. (دو مقاله که زمانشان جداگانه منظور می‌شود و مجموعاً یک ساعت است.)

 

بخش‌های بدون نمره: ممکن است یک بخش بی‌نام و/یا یک بخش تحقیقی در این آزمون گنجانده شود. این بخش‌ها جهت طراحی سؤالات جدید یا دیگر اهداف تحقیقی مورداستفادهٔ تهیه‌کنندگان آزمون قرار می‌گیرند و تأثیری در نمرهٔ داوطلب ندارند.

نمره دهیبخش‌های verbal و quantitative از ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره دارند (با واحدهای ۱ نمره‌ای). بخش analytical writing از ۰ تا ۶ نمره دارد (با واحدهای ۰.۵ نمره‌ای). این آزمون قبولی یا ردی ندارد و نمرهٔ موردنیاز شما به دانشگاه یا دپارتمان انتخابی‌تان بستگی دارد. اگر از نمرهٔ خود راضی نباشید می‌توانید دوباره در آزمون جی‌آرای شرکت کنید (هر ۲۱ روز یک‌بار و حداکثر پنج بار در یک دورهٔ  ۱۲ ماهه، یا اگر در آزمون کاغذی شرکت می‌کنید، هر تعداد دفعه‌ای که آزمون گرفته شود).

هنگام ارسال کارت نمرات به دپارتمان‌های پذیرش، با ScoreSelect این اختیار را دارید که فقط جدیدترین نمراتتان را بفرستید یا تمام نمرات پنج سال گذشتهٔ خود را بفرستید. می‌توانید گزارش نمراتتان را برای حداکثر چهار موسسه ارسال کنید؛ برای بیش از چهار موسسه باید مبلغی اضافی بپردازید. ضمناً می‌توانید بلافاصله پس از اتمام آزمون نتیجه‌اش را لغو کنید.

هزینه: ۲۰۵ دلار در همه جای دنیا.

مدت اعتبار: پنج سال.

نکات شایان‌ذکرجی‌آرای فقط به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. در مراکزی که امکان برگزاری کامپیوتری آزمون نیست یک آزمون کاغذی برگزار می‌شود. زمان شرکت‌کنندگان این آزمون در بخش‌های verbal و quantitative اندکی بیشتر است.

منابع: سایت رسمی جی‌آرای نمونه ‌سؤالاتی دارد و نرم‌افزار رایگانی ارائه می‌دهد که آزمون را شبیه‌سازی می‌کند. منابع دیگری نیز موجود است که QS LEAP ازجملهٔ آن‌هاست.

 

 

TOEFL)Test of English as a Foreign Language)

 

 شرکت‌کنندگان: افرادی که می‌خواهند در دوره‌ای به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

بنا بر الزامِ: مؤسساتی که دوره‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند (شامل دوره‌هایی که در کشورهای غیر انگلیسی‌زبان به زبان انگلیسی ارائه می‌شود). همچنین در کشورهایی که برای کسب ویزایشان به مهارت در زبان انگلیسی نیاز است نتایج تافل به‌عنوان مدرک پذیرفته می‌شود.

هدف از آزمون: سنجیدن مهارت در زبان انگلیسی.

مدت‌زمان: حدود چهار ساعت و ۳۰ دقیقه، با یک تنفس اجباری ۱۰ دقیقه‌ای در میانهٔ آزمون.

 

محتوای آزمون: تافل چهار بخش دارد:

  1. ریدینگ: ۳۶-۵۶ سؤال از سه یا چهار متن از متون آکادمیک (۶۰-۸۰ دقیقه).
  2. لیسنینگ: ۳۴-۵۱ سؤال از فایل‌های صوتیِ لکچرها، بحث‌های کلاسی و مکالمات (۶۰-۹۰ دقیقه).
  3. اسپیکینگ: شش تسک که در آن‌ها از داوطلب خواسته می‌شود دربارهٔ یک موضوع عادی و نیز دربارهٔ موضوعات مربوط به تسک‌های ریدینگ و لیسنینگ صحبت کند (۲۰ دقیقه).
  4. رایتینگ: دو مقاله که اولی در مورد موضوعات تسک‌های ریدینگ و لیسنینگ است و دومی از داوطلب می‌خواهد نظری ابراز کند و از آن دفاع کند (۵۰ دقیقه).

 

نمره دهیهر بخش ۳۰ نمره دارد که مجموعاً می‌شود ۱۲۰ نمره. نحوهٔ اجرای شرکت‌کنندگان نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. گزارش نمرات شما برای حداکثر چهار مؤسسه رایگان است و برای گزارش‌های بیشتر باید مبلغی پرداخت کنید. نمرهٔ موردنیاز شما به مؤسسهٔ انتخابی‌تان بستگی دارد.

هزینه: در ایران ۲۱۵ دلار.

مدت اعتبار: دو سال.

نکات شایان‌ذکرپیش از شرکت در آزمون حتماً چک کنید که مؤسسهٔ مورد اپلای‌تان کدام آزمون‌ها را می‌پذیرد. در مراکزی که امکان برگزاری آزمون اینترنتی وجود ندارد یک آزمون کاغذی برگزار می‌شود. این آزمون حدود چهار ساعت طول می‌کشد و دارای چهار بخش است: Listening Comprehension، Structure and Written Expression، Reading Comprehension و Test of Written English. یک نمرهٔ کل از ۶۷۷ به شما می‌دهند و یک نمرهٔ جداگانه از ۱ تا ۶ برای بخش نوشتاری.

منابع: منابع گوناگون برای مطالعه، ازجمله نمونه ‌سؤالات رایگان، در سایت رسمی تافل موجود است.

 

 

IELTS)International English Language Testing System)

 

شرکت‌کنندگان: افرادی که می‌خواهند در دوره‌ای به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

بنا بر الزامِ: مؤسساتی که دوره‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند (شامل دوره‌هایی که در کشورهای غیر انگلیسی‌زبان به زبان انگلیسی ارائه می‌شود). همچنین در کشورهایی که برای کسب ویزایشان به مهارت در زبان انگلیسی نیاز است نتایج آیلتس به‌عنوان مدرک پذیرفته می‌شود.

هدف از آزمون: سنجیدن مهارت در زبان انگلیسی، در زمینه‌ای آکادمیک یا عمومی.

مدت‌زمان: دو ساعت و ۳۰ دقیقه، علاوه بر ۱۵ دقیقه برای اسپیکینگ.

 

محتوای آزمون: این آزمون دو ورژن دارد: IELTS Academic و IELTS General Training. هر دو چهار بخش‌دارند و محتوای بخش‌های لیسنینگ و اسپیکینگ هر دو یکی است اما در بخش‌های ریدینگ و رایتینگ متفاوت‌اند. تمرکز ورژن آکادمیک بر تحصیلات عالی است و تمرکز ورژن جنرال بیشتر بر محیط کاری و اجتماعی است.

  1. لیسنینگ: ۴۰ سؤال از چهار فایل صوتی مکالمه و مونولوگ با لهجه‌های گوناگون (۳۰ دقیقه).
  2. ریدینگ: ۴۰ سؤال از سه متن. برای آیلتس آکادمیک، این متن‌ها ممکن است حاوی گراف و تصویر باشند و ممکن است از منابعی مانند کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها برداشته‌شده باشند (یک ساعت).
  3. رایتینگ: دو تسک دارد. در آیلتس آکادمیک، یکی از آن‌ها نوشتنِ مقاله‌ای رسمی و دیگری توصیف یا توضیح یک جدول، نمودار یا دیاگرام است (یک ساعت).
  4. اسپیکینگ: یک مصاحبهٔ رودررو که در آن داوطلب باید به سؤالات عمومی دربارهٔ خودش و موضوعات عادی پاسخ دهد، در مورد یک موضوع خاص (که بر روی یک کارت نوشته‌شده) صحبت کند و در یک بحث ساختارمند شرکت کند. این بخش ممکن است حداکثر هفت روز قبل یا بعد از سه بخش دیگر (که هم‌زمان برگزار می‌شوند) برگزار شود و ۱۱ تا ۱۴ دقیقه زمان می‌برد.

نمره دهینمرهٔ هر چهار بخش از ۱ تا ۹ است که ۱ یعنی شرکت‌کننده جز در حدی ناچیز قادر به استفاده از زبان انگلیسی نیست (non-user) و ۹ یعنی در استفاده از زبان انگلیسی ماهر است (expert user). یک نمرهٔ کلیِ میانگین نیز از ۱ تا ۹ به داوطلبان داده می‌شود. این دانشگاه‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند چه نمراتی را بپذیرند. هیچ محدودیتی برای دفعات شرکت در این آزمون وجود ندارد.

 

هزینه: 160 دلار یا 110 پوند

مدت اعتبار: دو سال.

نکات شایان‌ذکرپیش از شرکت در آزمون حتماً چک کنید که مؤسسهٔ مورد اپلای‌تان کدام آزمون‌ها را می‌پذیرد.

منابع: سایت رسمی آیلتس نمونه‌سوالات رایگان و منابع تمرینی ارائه می‌دهد. بسیاری از مراکز آزمون دارای دوره‌های آماده‌سازی هستند.

 

 

LSAT)Law School Admission Test)

 

شرکت‌کنندگان: دانشجویانی که قصد دارند در یک مدرسهٔ حقوق در مقطع دکترای حقوق (جِی‌دی) تحصیل کنند.

بنا بر الزامِ: مدارس حقوق آمریکا و کانادا و تعداد رو به افزایشی از مدارس حقوق کشورهای دیگر.

هدف از آزمون: الست طراحی‌شده تا مهارت‌های موردنیاز برای تحصیل در مدرسهٔ حقوق، شامل درک و تحلیل متون پیچیده، سازمان‌دهی اطلاعات و ارزیابی بحث‌ها را محک بزند.

مدت‌زمان: سه ساعت و ۳۰ دقیقه، بدون احتساب تنفس‌ها.

 

محتوای آزمون: الست در پنج بخش ۳۵ دقیقه‌ای و با سه نوع متفاوت سؤالات چندگزینه‌ای برگزار می‌شود.

  1. reading comprehension: توانایی داوطلب در فهم متن‌های طولانی و پیچیده و تشخیص‌های معقول بر اساس این اطلاعات را می‌سنجد.
  2. analytical reasoning: توانایی داوطلب در نتیجه‌گیری‌های منطقی بر اساس جملاتی که روابط بین افراد، اشیا و رویدادهای گوناگون را توصیف می‌کنند می‌سنجد.
  3. logical reasoning: داوطلب به سؤالاتی از یک متن کوتاه پاسخ می‌دهد تا توانایی‌اش در ارزیابی و تکمیل بحث‌ها را نشان دهد.

 

نمره دهینمرات خام تبدیل می‌شود به نمره‌ای در مقیاس الست که از ۱۲۰ تا ۱۸۰ است. همهٔ سؤالات ارزشی یکسان دارند. یکی از این پنج بخش در نمره بی‌تأثیر است (و از آن برای آزمایش سؤالات جدید استفاده می‌شود). همچنین یک نمره درصدی به شما داده می‌شود که نشان‌دهندهٔ درصد افرادی است که از آنان بهتر عمل کرده‌اید. می‌توانید دوباره آزمون دهید، اما در هر دورهٔ دوساله تنها سه بار.

هزینه: ۱۸۰ دلار.

مدت اعتبار: پنج سال.

نکات شایان‌ذکرالست تا چهار بار در سال برگزار می‌شود. کسانی که در بیش از ۱۰۰ مایلیِ مراکز آزمون زندگی می‌کنند می‌توانند از هیئت پذیرش مدارس حقوق (LSACبخواهند یک مرکز برایشان دایر کند که هزینه‌اش ۳۷۰ دلار است. بسیاری از مدارس حقوق از متقاضیان می‌خواهند در آزمونِ دسامبرِ قبل از سال دانشگاهیِ پیش رو شرکت کنند.

منابع: سؤالات سال‌های گذشته و نمونه‌سوالات به‌صورت رایگان در LSAC موجود است. منابع دیگری را نیز می‌توان خریداری کرد.

 

کلمه کلیدی: