انتخاب کشور و دانشگاه برای اپلای


Country and University Selection for Apply
پاسخ به سوالاتی راجع به انتخاب کشور و دانشگاه برای مقاصد اپلای و گرفتن فاند
در این مطلب راجع به کشور هایی با بیشترین فاند، انتخاب دانشگاه، مقصد اپلای، شانس پذیرش، انتخاب استاد صحبت خواهد شد تا در فرآیند اپلای و کسب کمک هزینه تحصیلی کمک شایانی به شما بکند.

چگونه حداقل 50% شانس گرفتن پذیرش و فاند بیشتری داشته باشیم؟

در میان ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا، حداقل ۲۰۰ دانشگاه آمریکایی وجود دارد؛ یعنی حداقل ۵۰٪‌ گزینه‌های موجود در آمریکاست؛ یعنی با دادن آزمون جی آر ای و اپلای برای دانشگاه‌های آمریکا ۵۰٪‌ به شانس خود اضافه می‌کنید. در ضمن مقدار سرانه تحقیقاتی امریکا در صدر کشورهای دنیا قرار دارد و این به معنای بیشتر بودن فاند و بورسیه برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی نسبت به دیگر کشورهای دنیاست.

 

چگونه با اطمینان خاطر اپلای کنیم؟

بهترین راه برای انجام یک اپلای موفق و مؤثر انتخاب دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف است. این به این معنی است که خود را به یک شهر و یا یک کشور خاص محدود نکنیم. اگر هدف اصلی شما آمریکاست، حتماً دانشگاه‌هایی در کانادا و اروپا را هم مدنظر بگیرید تا در صورت عدم اخذ ویزا پلن B و C هم داشته باشید.

 

کدام کشور بهترین مقصد برای تحصیل در رشتهٔ تخصصی من است؟

یکی از سؤالاتی که بسیار پرسیده می‌شود این است که در رشتهٔ تخصصی من کدام کشور بهترین دانشگاه‌های دنیا را دارد؟! در اکثر رشته‌ها، اگر رتبه‌بندی ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا در آن رشتهٔ خاص را نگاه کنیم، می‌بینیم که بیشتر آن دانشگاه‌ها در آمریکا قرار دارند. این در حالی است که بسیاری از افراد اعتمادبه‌نفس کافی برای اقدام جهت ادامه تحصیل در آمریکا را ندارند و یا از دادن آزمون جی آر ای می‌ترسند. همین موضوع باعث هجوم متقاضیان به دانشگاه‌های مطرح کانادا که معمولاً گزینهٔ بعدی است می‌شود. بااین‌وجود علاوه بر امریکا و کانادا، کشورهای زیادی هستند که شرایط مناسبی برای تحصیل‌دارند. آلمان، ایتالیا، اسپانیا، اتریش و کشورهای اسکاندیناوی ازجمله کشورهای مناسب برای ادامهٔ تحصیل در مقاطع مختلف هستند.

 

چگونه کشور مناسب را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

برای انتخاب صحیح کشور مقصد موارد زیادی را باید در نظر داشت. زبان و فرهنگ مردم در کشور مقصد، موقعیت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی، تعداد مهاجرین و میزان مهاجرپذیر بودن، کیفیت دانشگاه‌ها، سطح رفاه با درامد دانشجویی و خدمات اجتماعی ازجمله موارد مهمی است که باید در انتخاب کشور هدف موردتوجه قرار گیرند. مثلاً اگر به کشوری غیر انگلیسی‌زبان می‌روید و فقط انگلیسی میدانید، بدانید که ممکن است برای برقراری روابط دوستانه عمیق با اهالی آن کشور دچار مشکل شوید. یا اگر به‌جایی مهاجرت می‌کنید که نرخ بیکاری بالایی دارد احتمالاً پس از فارغ‌التحصیلی سخت‌تر کار پیدا خواهید کرد.

 

چگونه با انتخاب دانشگاه مناسب شانس پذیرش و بورسیه را افزایش دهیم؟

برای افزایش شانس پذیرش و فاند باید به دنبال دانشگاه‌هایی باشید که اقبال عمومی کمتری دارند. این به این معنی نیست که لزوماً دانشگاه‌های با رتبه‌بندی پایین را انتخاب کنید. مثلاً یک دانشگاه معمولی در یک کلان‌شهر باوجوداینکه ازلحاظ علمی متوسط است اقبال عمومی بالایی دارد چون خارجی‌ها قبل از ورود به امریکا معمولاً تصور می‌کنند شهرهای بزرگ، الزاماً شرایط زندگی بهتری دارند درصورتی‌که چنین نیست. به دنبال دانشگاه‌ها در شهرهای کوچک دانشجویی باشید که جذابیت کمتری برای عوام دارند. برای مثال دانشگاه Auburn در ایالت Alabama گزینه‌ای بسیار خوب و دانشگاه جورجیا استیت در شهر آتلانتا گزینهٔ مناسبی به نظر نمی‌رسد.

 

مهم‌ترین و مهم‌ترین و مهم‌ترین بخش فرایند اپلای چیست؟

بی‌شک مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فاکتور در اپلای، انتخاب صحیح دانشگاه‌های هدف است. پیش‌تر اشاره شد که لازم است تا قبل از اپلای کردن، با ادمیشن آفیسِ دانشگاه و یا اساتید آن مکاتبه صورت گیرد. نکتهٔ مهم دیگر تعداد دانشگاه‌های هدف است. فارغ از اینکه شرایط شما چقدر ایدئال است و چقدر برای خود شانس پذیرش و فاند را در نظر گرفته‌اید، لازم است حداقل برای ۸-۱۰ دانشگاه در امریکا و کانادا اپلای کنید. در نظر داشته باشید که هزینه‌ای که بابت اپلیکیشن فی و ارسال مدارک به ۱۰ دانشگاه می‌دهید، تقریباً به‌اندازهٔ فاند دریافتی شما در یک ماه خواهد بود! پس به این هزینه‌ها به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کنید!

 

با چه معیار هایی 7-8 دانشگاه هدف را انتخاب کنیم؟

شاید فکر کنید که شما باید دانشگاه‌های هدف را انتخاب کنید درصورتی‌که این کار شانس شما را کاهش می‌دهد! اجازه دهید دانشگاه‌ها و اساتید ابتدا شما رو انتخاب کنند و شما انتخاب نهایی را انجام دهید! حتماً می‌پرسید چطور؟ برای این کار باید تمامی اساتید مرتبط را پیداکرده و به همهٔ آن‌ها ایمیل بزنید، تکرار می‌کنم! به همهٔ آن‌ها! فقط یادتان باشد که در هر دانشگاه درآن‌واحد فقط به یک نَفَر ایمیل بزنید و اگر جواب نداد به سراغ نَفَر بعدی بروید (وگرنه ممکن است گندش دربیاید؟) تعداد بسیار زیادی ایمیل بزنید! حداقل ۲۰۰ تا ۵۰۰ ایمیل. با توجه به جواب ایمیل‌ها می‌توان دانشگاه‌های مربوطه را انتخاب کرده و برای آن‌ها اپلای کرد.

 

انتخاب کدام‌یک از اساتید شانس ما را جهت دریافت فاند افزایش می‌دهد؟

اساتید دارای سه درجه مختلف هستند؛ استادیار، دانشیار و استاد. معمولاً اولویت دریافت تی ای (یکی از انواع فاند) با دانشجویانی هست که استاد راهنمای جوان (استادیار) دارند. این نوعی کمک از طرف هیئت‌علمی دانشکده به اساتید جوان محسوب می‌شود تا با پذیرفتن دانشجوی بیشتر، سابقهٔ تحقیقاتی خود را سریع‌تر رشد دهند. پس انتخاب اساتید جوان به‌عنوان استاد راهنما ممکن است شانس شما را در دریافت فاند تی ای افزایش دهد. این در حالی است که اساتید باتجربه‌تر (دانشیار و استاد) اغلب دارای میزان سرمایهٔ تحقیقاتی (گرنت) بیشتری هستند و انتخاب آن‌ها به‌عنوان استاد راهنما، شانس شما را جهت دریافت فاند آر ای بیشتر می‌کند.

 

چرا واقع‌بینی در موفقیت ما در اپلای نقش مهمی دارد؟

بسیاری از افراد هستند که در فرایند اپلای اعتمادبه‌نفس کافی را ندارند، برخی دیگر از اعتمادبه‌نفس کاذب رنج می‌برند. یکی مهم‌ترین لازمه‌های موفقیت در این فرایند واقع‌بینی است. اگر از دانشگاه آزاد مدرک گرفته‌اید و یا معدل پایینی دارید و یا نمرات زبان بالایی ندارید، نگران نباشید و امیدتان را از دست ندهید، حتماً دانشگاه‌هایی در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارند که مناسب شما باشند. همین‌طور اگر رزومهٔ بسیار خوبی هم داشته باشید نمی‌توان مطمئن بود که هاروارد یا ام ای تی به شما پذیرش و فاند می‌دهد.