برای چه مقطعی اپلای کنیم؟


Appropriate Level of Apply
مقطعی که مناسب اپلای کردن است کدام است؟
مهاجرت تحصیلی همواره یکی از دغدغه‌های دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف بوده است و گاهی دانش آموزان در سال‌های پایانی مقطع دبیرستان نیز به فکر ادامه تحصیل در کشورهای خارجی هستند؛ اما اینکه برای چه مقطعی اپلای کنیم و پیش از مهاجرت تحصیلی تا چه مقطعی در داخل کشور ادامه تحصیل دهیم، یکی از متداول‌ترین پرسش‌هایی است که برای همه دانش آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی وجود دارد.

عموماً دانش آموزان این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا برای دوره کارشناسی اپلای کنیم یا دوره کارشناسی را دریکی از دانشگاه‌های کشور به پایان برسانیم و مقاطع بعدی تحصیلی را در خارج از کشور ادامه دهیم؟ در مقاله پیش رو، برای پاسخ به این سؤالات، سه گروه در نظر گرفته‌شده است.

 

فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و علوم پایه دانشگاه‌های برتر کشور

دانشگاه‌هایی نظیر شریف، امیرکبیر یا دانشکده فنی دانشگاه تهران، با توجه به شناخته‌شده‌تر بودنشان در سطح بین‌المللی و همین‌طور آمار بالای مهاجرت تحصیلی در بین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها، از ترم اول دوره کارشناسی درگیر مسائل مربوط به اپلای می‌شوند و فرایند اپلای به جزئی از زندگی دانشجویی دوران کارشناسی آن‌ها تبدیل می‌گردد. فارغ‌التحصیلان ممتاز دوره کارشناسی این دانشگاه‌ها، چنانچه دارای نمره تافل و GRE بالا نیز باشند احتمال پذیرش مستقیم در دوره دکترای دانشگاه‌های آمریکا را دارا هستند. سایر دانشجویان نیز در صورت مناسب بودن معدلشان می‌توانند در دوره‌های ارشد پذیرش بگیرند، اما توجه داشته باشید که دریافت فاند یا بورس تحصیلی برای دوره ارشد بسیار سخت است.

دانشجویان فارغ‌التحصیل دوره فوق‌لیسانس این دانشگاه‌ها نیز در صورت داشتن رزومه مناسب و نمرات تافل و GRE خوب به‌احتمال‌زیاد می‌توانند از یکی از دانشگاه‌های آمریکا یا کانادا برای دوره دکترا پذیرش بگیرند.

به‌طورکلی به دست آوردن شغل مناسب در کشور مقصد بعد از تمام شدن دوره تحصیل، برای این گروه از فارغ‌التحصیلان نسبت به گروه‌های دیگر به نسبت آسان‌تر است.

 

فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها

دانشجویان سایر رشته‌ها نیز (رشته‌های علوم انسانی و تجربی) که در دانشگاه‌های متوسط تحصیل می‌کنند، با توجه به نوع رشته‌شان باید استراتژی بلندمدت متناسب با رشته خود را درزمینهٔ فراهم کردن رزومه خوب، نمرات تافل و GRE اتخاذ کنند. به‌عنوان‌مثال دانشجویان علوم انسانی نظیر جامعه‌شناسی باید نمره تافل بالای ۱۰۰ به همراه نمره GRE عالی مخصوصاً در دو قسمت Verbal Reasoning و Analytical Writing کسب کنند. این عوامل به همراه یک پروپوزال با موضوعی بکر و چارچوب نظری عالی، به دانشجویان رشته‌های علوم انسانی برای پذیرش دوره‌های ارشد و دکترا دانشگاه‌های آمریکا و کانادا کمک می‌کند.

دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته‌های فنی و علوم پایه این دانشگاه‌ها، باید زمان بیشتری را صرف پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا یا کانادا کنند. به دست آوردن نمره تافل و GRE بالا و همچنین چاپ مقاله برای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های متوسط می‌تواند شانس پذیرش آن‌ها را بیشتر کند. واضح است که تعداد دانشجویان متوسط و همچنین دانشگاه‌های متوسط بیشتر از تعداد دانشگاه‌های ممتاز و دانشجویان باسابقه تحصیلی عالی است، درنتیجه بیشترین تعداد متقاضیان اپلای نیز در این گروه قرار دارند و به همین سبب رقابت برای پذیرش در این گروه شدیدتر و سخت‌تر است. دانشجویان این گروه با سعی و تلاش می‌توانند در دانشگاه‌های متوسط پذیرش بگیرند. طبیعی است که بهتر بودن دانشگاه مقصد به تلاش و رزومه بهتر و قوی‌تر هر فرد بستگی دارد.

 دانشجویان علوم تجربی نیز در صورت داشتن نمرات بالا در آزمون تافل و GRE General و آزمون GRE Subject (رشته‌های روانشناسی و بیولوژی) می‌توانند به گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا امیدوار باشند. به‌طورکلی دانشجویان این گروه باید وقت و هزینه بیشتری را صرف گرفتن پذیرش نمایند.

 

دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان

اپلای برای این گروه از متقاضیان توصیه نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش رو برای این گروه از متقاضیان هزینه بالای تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه‌های آمریکا و کانادا است. برای دوره کارشناسی در این دو کشور به‌هیچ‌عنوان بورس تحصیلی اختصاص نمی‌یابد و نکته قابل‌ذکر دیگر این است که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از متقاضیان این گروه علی‌رغم دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا و کانادا، موفق به دریافت ویزا نشده‌اند. سفارتخانه‌های این کشورها به دلایل مختلفی به متقاضیان این گروه که عمدتاً بین ۱۷ تا ۱۹ سال هستند ویزا نمی‌دهند.

به‌طورکلی برگ خریدهای دیگری نیز به‌جز مقطع و مدرک تحصیلی برای اپلای وجود دارد که به آن‌ها نیز باید توجه کرد. به‌عنوان‌مثال سطح دانش زبان انگلیسی، کشور مقصد، دانشگاه موردنظر، شانس اخذ پذیرش، شرایط دریافت ویزا، مسائل مربوط به پیدا کردن شغل مناسب در رشته تحصیلی و بسیاری موارد دیگر را می‌توان نام برد که انجام یا رعایت نکات مربوط به آن برای رسیدن به یک اپلای موفق بسیار ضروری است.