گام های اپلای


Steps of Apply
مراحل اپلای کردن از صفر تا شش
آیا می‌دانید اپلای چیست؟ اپلای یا همان درخواست تحصیل در خارج از کشور در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی قرارگرفته است. فرایند اپلای کردن یک فرایند هزینه‌بر و زمان‌بر است و درصورتی‌که متقاضی از روند کار مطلع نباشد هم‌زمان خود را از دست می‌دهد و هم هزینه را به باد می‌دهد. برای این منظور توصیه می‌شود که قبل از آغاز این فرایند، با افرادی که این مسیر را رفته‌اند صحبت کنید. گروه پلاس ویزا باتجربه چندین ساله در این حوزه، برای سهولت در فرایند اپلای، هفت مرحله برای اپلای طراحی کرده است که در پست‌های آینده این موارد را بیان می‌کنیم.

اپلای چیست؟ (گام صفر): ماندن یا رفتن

تمامی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در ادامه تحصیل معمولاً با دو گزینه اصلی مواجه هستند. گزینه نخست این است که برای ادامه تحصیل دانشگاه‌های داخل کشور را انتخاب نمایند و پس از فارغ‌التحصیلی، وارد بازار کار شوند. گزینه دوم این است که فرار را برقرار ترجیح دهند. این‌که کدام‌یک از این دو گزینه بهتر است مشخصاً کاملاً متناسب باشخصیت، خواسته‌ها و اهداف فرد متقاضی است و نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه مشخص تجویز کرد. پیشنهاد ما این است که هر فرد متقاضی سعی کند با افرادی از طیف‌های مختلف مشورت کند تا بهترین گزینه را برای ادامه تحصیل انتخاب نماید. ما بیشتر از این چیزی نمی‌توانیم بگویم چون معتقدیم که این تصمیمی است که بر عهده خود متقاضی است و بهترین کسی که می‌تواند به او بیشترین کمک را نماید خود فرد است.

 

 

اپلای چیست؟ (گام یک): آمادگی و ثبت‌نام آزمون‌های زبان

اگر تصمیم به رفتن گرفتید، قدم اول این است که بنیه زبان خود را به‌شدت تقویت نمایید. برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، اروپا و استرالیا، متقاضیان باید آزمون‌های زبان را بدهند. این آزمون‌ها عبارت‌اند از:

  • آزمون تافل ای بی تی TOEFL IBT
  • آزمون جی آر ای جنرال GRE-GENERAL
  • آزمون جی آر ای سابجکت GRE-SUBJECT
  • آزمون امکت MCAT
  • آزمون آیلتس IELTS

با توجه به کشور، متقاضی باید در آزمون‌های مختلفی شرکت کند.

 

 

اپلای چیست؟ (گام دوم): انتخاب استاد، انتخاب دانشگاه، ارتباط با استاد

انتخاب دانشگاه یک گام مهم درروند درخواست پذیرش است. رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس پارامترهای مختلفی انجام می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها می‌تواند بر اساس کیفیت برخی شاخص‌های موجود انجام شود. ازجملهٔ این شاخص‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رتبه دانشگاه
  2. هیئت‌علمی مرتبط باکار شما
  3. حمایت مالی
  4. مکان جغرافیایی و آب‌وهوا
  5. ملاحظات شخصی
  6. تعیین لیست نهایی دانشگاه‌ها

در خصوص موارد بالا نکات مهمی را باید در نظر گرفت که برای اطاله کلام در اینجا حذف‌شده است.

 

 

اپلای چیست؟ (گام سوم): مدارک موردنیاز برای پذیرش

برای این‌که به‌عنوان یک متقاضی در دانشگاه‌های خارج از کشور کاندید شوید باید یک سری مدارک برای ارزیابی توانایی شما به دانشگاه مقصد ارسال گردد. جمع‌بندی و ارائه تصویری مشترک از مدارکی که دانشگاه‌های مختلف برای دادن پذیرش می‌خواهند بسیار سخت است. مدارک موردنیاز به‌صورت زیر است:

  1.  انگیزه نامه یا Statement of purpose
  2.  ریزنمرات Transcript
  3.  رزومه
  4.  پرداخت هزینه پذیرش

در خصوص مدارک بالا برای اپلای باید نکات مختلفی را مدنظر داشت.

 

 

اپلای چیست؟ (گام چهارم): دریافت نتایج پذیرش

پس از ارسال مدارک به دانشگاه‌های خارج از کشور، مدارک شما در کمیته‌های مربوطه بررسی می‌شود. برای درخواست شما یکی از حالات زیر اتفاق می‌افتد.

  1.  پذیرش با کمک: در این حالت به شما پذیرش همراه با نوعی کمک مالی داده می‌شود. این کمک می‌تواند معافیت از هزینه باشد یا ارائهٔ وجه پژوهانه، کمک‌هزینهٔ تحصیلی یا کمک مالی در غالب تدریس (TA) یا معاونت پژوهشی (RA). جزئیات معافیت از هزینه در قسمت I-20 ذکرشده و علاوه بر آن نامهٔ تصمیم پذیرش نیز از طریق ایمیل یا نامه ارسال می‌شود.
  2.  پذیرش بدون کمک: در این حالت به شما پذیرش داده‌شده است، بدون هیچ نوع کمک مالی. جزئیات برنامه و دیگر تشریفات در نامهٔ تصمیم پذیرش که از طریق ایمیل یا نامه فرستاده می‌شود، ذکر می‌گردد.
  3.  تعلیق درخواست: ممکن است تصمیم به پذیرش شما در حالت معلق نگه‌داشته شود. در بسیاری موارد کمیتهٔ بررسی، پروندهٔ شمارا کنار گذاشته و بعدازاینکه در مورد دیگر پرونده‌ها تصمیم‌گیری کرد، دوباره آن را بررسی می‌کند. این مورد هنگامی رخ می‌دهد که در موردپذیرش یا رد یک پرونده تردید وجود داشته باشد. پس‌ازاینکه کار تمامی داوطلبان منتظر به اتمام رسید، پروندهٔ شما بازبینی می‌شود. همچنین ممکن است مذاکراتی در مورد موافقت با اعطای کمک مالی وجود داشته باشد و ازاین‌رو تصمیم پذیرشتان توسط کمیتهٔ بررسی به تعویق انداخته‌شده و در پورتال آنلاین شما در قسمت پذیرش، “وضعیت تعلیق” مشاهده می‌شود.
  4. رد درخواست: درخواست پذیرش شما رد شده و دلایل آن در نامه‌ای که دانشگاه از طریق ایمیل یا نامه می‌فرستد با جزئیات شرح داده می‌شود.

این امکان وجود دارد که شما از دانشگاه‌های نتایج مختلفی دریافت کنید. انتخاب بهترین گزینه می‌تواند آینده شمارا تحت تأثیر بگذارد.

 

 

اپلای چیست؟ (گام پنجم): اخذ ویزا

اخذ ویزا بسته به نوع کشور دارای فرایند متفاوتی است. شاید یکی از پردردسرترین ویزاها، ویزای آمریکا است. ایرانیان برای درخواست ویزای آمریکا می‌توانند در تمامی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایالات‌متحده در هر جای دنیا که ویزا صادر می‌کنند، وقت مصاحبه گرفته و درخواست دریافت ویزای خود را ارائه دهند. بااین‌حال، اگر به زبان انگلیسی و یا زبان رایج کشوری که قصد دارید ازآنجا درخواست ویزای خود را ارائه دهید، مسلط نیستید، باید توجه داشته باشید که عدم آشنایی افسر کنسولی مصاحبه‌کننده با شرایط داخلی کشور ممکن است سبب شود تا اثبات این موضوع که شما واجد شرایط لازم جهت دریافت روادید هستید، دشوارتر باشد. افسرهای کنسولی سفارت آمریکا در دبی و آنکارا و ارمنستان به زبان فارسی صحبت می‌کنند، و بسیاری از ایرانیان متقاضی دریافت روادید غیر مهاجرتی به این سه شهر مراجعه می‌کنند. در ابتدای امر توجه داشته باشید که اداره مهاجرت آمریکا در حال حاضر به ایرانیان توصیه می‌کند دریکی از ۳ کشور امارات، ارمنستان یا ترکیه اقدام به اخذ وقت سفارت کنند و درخواست ویزای خود را دریکی از این ۳ کشور ارائه کنند. با توجه به این موضوع توصیه می‌شود از اخذ وقت سفارت آمریکا در سایر کشورهای اروپایی یا آسیایی اجتناب کنید.

برای اخذ ویزای کانادا هم می‌بایستی باید به کشورهای اطراف سفر کرد و مشابه ویزای امریکا توصیه می‌شود که به کشورهایی که ایرانیان کمتر مراجعه می‌کنند توصیه نمی‌شود.

اخذ ویزای کشورهای اروپایی (به‌جز انگلستان) به‌مراتب از کشورهای کانادا، امریکا ساده‌تر است. ولی هر یک از سفارت‌های شرایط خاص خود رادارند. برای کسب اطلاعات تکمیلی با ما تماس بگیرید.

به دلیل مشکلاتی که در سفارت استرالیا در ایران به وجود آمده است ویزای این کشور در ایران صادر نمی‌شود و باید مدارک به کشور عمان ارسال شد.

 

 

اپلای چیست؟ (گام ششم): تهیه بلیت هواپیما

پس از نزدیک یک و نیم سال لحاظ سخت و شیرین، الآن نوبت به این رسید که شرایط برای ترک وطن را مهیاسازید. گام اول برای این‌که تهیه بلیت به مقصد مربوطه است. برای تهیه بلیت ایرلاین های مختلفی وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای تهیه بلیت هواپیما دو روش وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. مراجعه به آژانس‌ها: در این روش، می‌توان به آژانس‌های مسافرتی مراجعه کرد. البته شایان‌ذکر است که تهیه بلیت از آژانس‌ها بسیار گران‌تر از تهیه بلیت به‌صورت آنلاین است.
  2. خرید از آژانس‌های آنلاین: در این روش، با مراجعه به وب‌سایت‌های خرید آنلاین بلیت به کمک کارت‌های اعتباری بین‌المللی خریداری می‌شود. این روش همیشه می‌توان بلیت‌های ارزان‌تری را خریداری کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با گروه پلاس ویزا تماس بگیرید.

در این مقاله تلاش شد که به‌طور مختصر مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور موردبررسی قرار گیرید.