مهاجرت به بلژیک


Immigration to Belgium
مهاجرت به بلژیک | شرایط مهاجرت و زندگی در این کشور پیشرفته در قلب اروپا
مهاجرت به بلژیک روش‌های مختلفی دارد از جمله مهاجرت کاری، تحصیلی و ازدواج. در این مطلب با بهترین روش‌های مهاجرت به این کشور آشنا شوید.

مهاجرت به بلژیک | شرایط مهاجرت و زندگی در این کشور پیشرفته در قلب اروپا

 

بلژیک؛ مقصد اروپایی و جذاب برای مهاجرت در قلب اروپا

کشور بلژیک، ششمین کشور توسعه‌یافته و ثروتمند جهان است. اگر به دنبال زندگی در کشوری امن و آرام با ویژگی‌هایی از جمله بالاترین کیفت زندگی در اروپا و شهرهایی با امکانات آموزشی، بهداشتی و فرهنگی متنوع هستید، مهاجرت به بلژیک انتخاب مناسبی است. پایتخت بلژیک، شهر بروکسل است که تعدادی از بهترین موسسه‌های آموزشی بین‌المللی اروپا در آن قرار دارند و از محبوب‌ترین شهرهای اروپایی برای زندگی می‌باشد. اگر شما هم به دنبال انتخاب یک کشور اروپایی به عنوان مقصدی برای مهاجرت هستید، ما بلژیک را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در این مطلب با انواع روش‌های مهاجرت به بلژیک آشنا می‌شویم.

مزایای کشور بلژیک برای مهاجرت چیست؟

بلژیک از لحاظ موقعیت جغرافیایی تقریبا در قلب اروپا قرار گرفته است. از سمت شمال و شرق با کشورهای هلند و آلمان، و همچنین از سمت جنوب و غرب با کشورهای لوکزامبورگ و فرانسه هم مرز می‌باشد. بلژیک به علت موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود دارای سه زبان ملی هلندی، فرانسوی و آلمانی است. کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های فرا ملیتی می‌توانند از ویژگی چند زبانه بودن بلژیک استفاده کنند و محصولات خود را سایر مشتریان خارجی عرضه کنند.

کشور بلژیک به دلیل داشتن اقتصاد قوی و باثبات، طیف وسیعی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری را به خارجی‌ها و نیز به شهروندان مقیم این کشور ارائه می‌دهد. مانند بسیاری از کشورهای مشهور در سراسر جهان بلژیک هم می‌تواند یک مقصد مناسب برای مهاجرت باشد. در ادامه با مزایای مهاجرت به بلژیک بیشتر آشنا خواهید شد.

کیفیت بالا زندگی در کشور بلژیک

بر اساس مطالعات جدید سازمان ملل، بلژیک هفدهمین کشور برتر جهان از نظر کیفیت زندگی است. این کشور در بسیاری از ابعاد نسبت به سایر کشورها از نظر شاخص زندگی، عملکرد بهتری دارد. بلژیک در زمینه‌های درآمد، تحصیل، مسکن، سلامت و رضایت از زندگی، به طور معمول بالاتر از میانگین عمل کرده است.

از آنجایی که پول وسیله مهمی برای دستیابی به استانداردهای بالاتری در زندگی است، میانگین درآمد خالص خانوار در بلژیک 34884 دلار در سال است. از نظر اشتغال، حدود 65 درصد از افراد 15 تا 64 سال، در این کشور دارای شغل هستند. تحصیلات و داشتن مهارت کافی نیز شرط مهمی برای یافتن شغل پردرآمدتر است.

بلژیک با تمرکز بر حفظ محیط زیست و توسعه تکنیک‌های جدید و هوشمندانه برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌عنوان یکی از سبزترین کشورهای جهان شناخته می‌شود.

سیستم حمل و نقل پیشرفته در کشور بلژیک

تراموا و مترو وسایل نقلیه ایده‌آل برای رفت‌وآمد در شهر هستند. مانند بسیاری از کشورها، رایج‌ترین شکل حمل و نقل عمومی در بلژیک سیستم اتوبوس‌رانی است. این کشور دارای یک شبکه ریلی سراسری است که بهترین راه را برای رفت‌وآمد بین شهری، در سراسر کشور ارائه می‌دهد. بروکسل همچنین دارای یک سیستم مترو بزرگ است که سریع‌ترین انتخاب برای رفت‌وآمد درون شهری است.

از سپتامبر 2021 خدمات سیستم حمل‌ونقل عمومی بروکسل، برای مسافران زیر 25 سال رایگان شده است. در بروکسل، بلیت مترو 1 ساعته 2.10 یورو و بلیت 24 ساعته 7.50 یورو قیمت دارد. سیستم مدیریتی مترو در بروکسل ازنظر ارتباطات خطوط مترو بین مناطق مختلف، یکی از بهترین‌ها در جهان است.

امکان تحصیلات رایگان در بلژیک

اگر به بلژیک مهاجرت کنید و زندگی در این کشور را تجربه کنید، شما درواقع به طور کامل واجد شرایط دریافت مزایای تحصیل رایگان در برخی از مقاطع می‌شوید. از طرفی دانشجویان بین‌المللی با استفاده از بورسیه‌های دولتی نیز می‌توانند به‌صورت کاملا رایگان در بلژیک تحصیل کنند.

همچنین هفت دانشگاه برتر بلژیک جایزه رضایت دانشجویان بین‌المللی را دریافت کرده‌اند. از بین بیش از 7000 دانشجو که بعد از مهاجرت به بلژیک نظرات خود را در مورد آموزش عالی این کشور اروپایی به اشتراک گذاشتند، نمره 8.6 از 10 را به بلژیک داده‌اند.

پایین بودن نرخ جرائم؛ از دیگر مزایای مهاجرت به بلژیک

در کل بلژیک کشوری امن برای زندگی بوده و میزان جرم و جنایت در آن بسیار پایین است. در بلژیک، میزان جرم و جنایت در شهرهای بزرگ‌تر از مناطق روستایی بیشتر است، البته شرط اصلی آن در نظر گرفتن احتیاط‌های لازم و داشتن عقلیم سلیم است. شماره اورژانس رسمی بلژیک 112 است که می‌توانید پس از تماس گرفتن با آن با بخش‌های مختلف پلیس، آمبولانس یا آتش‌نشانی در ارتباط باشید.

 

مراقبت‌های سلامتی همگانی و ارائه بهترین خدمات درمانی

با مهاجرت به بلژیک، شما حق دریافت خدمات درمانی دولتی را خواهید داشت. سیستم مراقبت‌های بهداشتی بلژیک یکی از بهترین سیستم‌ها در اروپا است. این بخش به بخش دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود. بخش دولتی به ساکنان این کشور اجازه می‌دهد به خدمات دولتی مانند پزشکان، مراقبت‌های بیمارستانی، مراقبت‌های دهان و دندان، هزینه‌های زایمان و نسخه‌های درمانی دسترسی کافی داشته باشند.

اگر در این کشور زندگی و کار می‌کنید، باید برای خدمات درمانی در بلژیک ثبت نام کنید تا با پرداخت مبالغ جزئی به شما امکان دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی عمومی داده شود. دانش‌آموزان نیز در بلژیک معمولا به‌عنوان افراد تحت تکفل (والدین خود) بیمه می‌شوند. مراقبت‌های بهداشتی عمومی در بلژیک به‌صورت ترکیبی از بیمه‌های درمانی و بیمه‌های تامین اجتماعی است. بیمه درمانی بلژیک موارد زیر را تحت پوشش قرار می‌دهد:

  • حدود 50 تا 75 درصد از هزینه‌های پزشکان، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها
  • حدود 20 درصد از هزینه نسخه‌های درمانی
  • هزینه‌های اولیه و پایه دندانپزشکی
  • هزینه‌های زایمان

دسترسی به خوشمزه‌ترین و شیرین‌ترین خوراکی‌ها

بلژیک به کشور شکلات‌ها معروف است. عشق به شکلات در این کشور به قرن نوزدهم بازمی‌گردد، زمانی که کاکائو از کشور کنگو به بلژیک فرستاده شد. صنعت شکلات‌سازی بلژیک پس از اختراع شکلات پرالین به شهرت جهانی رسید. اگر شما هم عاشق شکلات هستید مهاجرت به بلژیک شما را به آرزویتان می‌رساند.

 

بروکسل یکی آن مکان‌های منحصربه‌فرد این کشور است که با گشت‌وگذار در رستوران‌های محلی سنتی در سراسر شهر اوقات خوشی را خواهید گذراند. از طرفی شهر بروکسل، به علت داشتن غذاهای خیابانی شیرین، ارتباط قوی با غذا دارد. از خوردنی‌های بلژیکی شیرین معروف در جهان وافل است. وافل بروکسل و وافل لیژ دو نوع اصلی آن هستند. وافل‌های بروکسل سبک و ترد، با شکلی یکنواخت و مشابه وافل‌های موجود در اروپا و سراسر جهان هستند. اما وافل لیژ محبوب‌ترین نوع در بلژیک است. این نوع از وافل، ضخیم‌تر با طعمی کاراملی به همراه شکر در بر روی هستند.

آب و هوای مناسب

بهترین زمان برای مهاجرت به بلژیک در ماه‌های آوریل، می و ژوئن و نیز سپتامبر و اکتبر است. بلژیک دارای آب و هوای معتدل با وزش بادهای جنوبی، پوشش ابر فراوان و بارش‌های مناسب است. تابستان‌ها در این کشور نسبتا خنک و زمستان‌ها نیز معتدل و بارانی هستند. این کشور تحت ‌تاثیر اقیانوس اطلس قرار دارد بنابراین برخلاف سایر کشورهای اروپایی که آب و هوا بین سرمای یخ‌بندان و گرمای سوزان در نوسان است، تغییرات دما در این کشور بلژیک بسیار اندک است. میانگین پایین‌ترین دمای هوا در زمستان 1 درجه سانتیگراد است و به این معناست که زمستان‌هایی با سرمای کم در پیش خواهید داشت. این به تنهایی از مزیت‌های مهاجرت به بلژیک به شمار می‌آید.

فعالیت‌های بیرون از خانه در کشور بلژیک

بلژیک کشوری با فعالیت‌های منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز است. با مهاجرت به بلژیک می‌توانید از فعالیت‌های سرگرم کننده آن در تمام طول سال لذت ببرید. می‌توانید در شهر آردن به قایقرانی بروید، در یک جشنواره‌های موسیقی متنوع شرکت کنید، با قایق‌های تفریحی لوکس در شهر گنت به یک گشت و گذار بروید، در هزارتوی دوربی خود را به چالش بکشید، در ورکشاپ‌های جذاب شکلات‌سازی شرکت کنید، به اسب‌سواری در ساحل دریای شمال بروید، اگر به سمت دریا می‌روید و یا از Pairi Daiza باغ وحش سنتی معروف و سنتی این شور دیدن کنید.

اگر می‌خواهید در چند ساعت به دور اروپا سفر کنید، مینی اروپا در بروکسل بهترین مکان برای سفر است. با قدم زند در این مکان بزرگ و شگفت‌انگیز، 350 اثر تاریخی از معروف‌ترین بناهای تاریخی اروپا را به‌صورت مینیاتوری مشاهده می‌کنید. همچنین این فرصت را به شما می‌دهد تا برج ایفل و برج ساعت بیگ بن را در یک مکان به تماشا بنشینید.

امکان سفر آسان به کشور‌های همسایه

منطقه شینگن از کشورهای مختلف اروپایی تشکیل شده است. هیچ کنترل مرزی در این منطقه وجود ندارد. این بدان معناست که اتباع این کشورها می‌توانند آزادانه به سایر کشورهای حوزه شینگن سفر کنند. با مهاجرت به بلژیک امکان سفر با قطار از بلژیک به هلند و سایر کشورهای اروپایی با قطار امکان‌پذیر است.

وجود املاک مقرون به صرفه

در بلژیک، مسکن‌های مختلف برای افراد مجرد و خانواده‌هایی با درآمد کمتر ارائه می‌شود. مسکن در بلژیک در مقایسه با کشورهای همسایه بسیار ارزان‌تر است. هیچ محدودیتی در خرید ملک برای افراد خارجی و حتی برای مهاجران در بلژیک وجود ندارد. اگر می‌خواهید بین اجاره یا خرید ملک در بلژیک تصمیم‌گیری کنید، چندین مزایا و معایب وجود دارد که باید در نظر بگیرید. قراردادهای اجاره معمولا طولانی‌مدت هستند. همچنین مستاجران در بلژیک آزادی اختیار بر نحوه نگهداری و تزئین ملک دارند. همچنین با اجاره کردن خانه شما مجبور نیستند وام مسکن بپردازید.

قوانین جدید مهاجرت به کشور بلژیک در سال 2022

از اول ژانویه 2022، طبق قوانین مهاجرتی بلژیک، حقوق کارمندان خارجی در این کشور افزایش یافت. درآمد کارگر ماهر با اجازه کار یا همان ورک پرمیت در بلژیک سالانه 43524 یورو، در سال 2021 بود که این میزان در سال 2022 به 45096 یورو رسیده است. از طرفی اتباع خارجی که در بلژیک به‌صورت خود اشتغال مشغول به کار هستند باید دارای کارت حرفه‌ای اشتغال باشند. دولت بلژیک روند دریافت و تمدید این کارت را از اول ژانویه 2022 با دیجیتالی کردن این فرایند به‌روز کرده است.

 

تنوع ویزاهای سفر و مهاجرت به بلژیک

راه‌های اخذ شهروندی و اقامت دائم و نیز روش مهاجرت به بلژیک و قانون تابعیت در این کشور چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا انواع ویزا کشور بلژیک را بشناسید و سپس مشخص کنید که به کدام نوع ویزا نیاز دارید و آیا واجد شرایط درخواست آن هستید. انواع ویزا برای کشور بلژیک به طور کلی سه نوع است که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مجموعه ویزاهای کوتاه‌مدت بلژیک

ویزاهایی هستند که اجازه اقامت تا 90 روز برای اقامت یا تجارت در این کشور را می‌دهند. ویزای کوتاه‌مدت شینگن به شما این امکان را می‌دهد تا حداکثر به مدت 90 روز در منطقه شینگن بمانید، اما اجازه کار ندارید. لیستی از انواع مختلف ویزای کوتاه‌مدت بلژیک عبارت‌اند از ویزاهای توریستی، تجاری، پزشکی، تحصیلی کوتاه‌مدت و نیز ویزا رویدادهای فرهنگی، ورزشی، مذهبی یا فیلم در بلژیک و غیره.

ویزای غیر مهاجرتی

ویزاهای موقت طولانی‌مدت برای تحصیل یا کار به مدت معین هستند که دارنده آن قصد ندارد بیش از یک دوره ثابت در کشور بماند. اگر قصد دارید تا بیش از 90 روز در بلژیک باشید، اما قصد اقامت دائم ندارید، باید بر اساس هدف اقامت خود برای اخذ ویزای غیر مهاجرتی طولانی‌مدت اقدام کنید. ویزاهای غیر مهاجرتی بلژیک عبارت‌اند از ویزای دانشجویی، کارگران موقت و ویزاهای خانوادگی غیر مهاجرتی.

ویزای مهاجرت

ویزای بلندمدت برای کسانی که می‌خواهند در بلژیک به مدت طولانی یا دائم، برای اهدافی مانند کار یا بازنشستگی زندگی کنند. اگر در حال نقل مکان به بلژیک هستید یا قصد دارید برای مدت طولانی به این کشور بیایید، باید برای اخذ ویزای مهاجرتی اقدام کنید. انواع ویزای مهاجرتی بلژیک شامل ویزای تجمیع خانواده، فرزندخواندگی، ویزای کار و کارآفرینی هستند.

 

مهاجرت تحصیلی به بلژیک

تحصیل در بلژیک مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی بوده است و نکات مثبتی به همراه دارد. مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل مزایای بسیاری مانند سطح علمی بالای دانشگاه‌های بلژیک، نظام تحصیلی رایگان این کشور، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، ارائه خدمات علمی و آموزشی مناسب را به همراه دارد. به این منظور دو نوع ویزا برای اهداف مختلف تحصیلی در این کشور وجود دارد:

  • ویزای تحصیلی کوتاه‌مدت: برای سفرهای مرتبط با اهداف تحصیلی یا آموزشی که کمتر از سه ماه طول می‌کشد، می‌توان این ویزا را مانند ویزای توریستی یا سایر ویزاهای کوتاه‌مدت درخواست کرد
  • ویزای دانشجویی بلژیک: دانشجویانی که مایل به تحصیل در بلژیک برای مدت بیش از 90 روز هستند باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنند. شما باید مدارکی دال بر پذیرش خود در یک دوره آموزشی در یکی از موسسات معتبر بلژیک به همراه پاسپورت معتبر خود ارائه دهید

مهاجرت تحصیلی به بلژیک برای تحصیل در مدارس این کشور

مدارس در بلژیک در سه مقطع پیش‌دبستانی، ابتدایی و متوسطه است و که کودکان از سن 2 تا 18 سال در این کشور تحصیل می‌کنند. سیستم آموزشی این کشور بر اساس زبان آن تقسیم می‌شود، بنابراین هر یک از سه قشر فرانسوی، هلندی و آلمانی سیستم خود را به این منظور اجرا می‌کند. بلژیک جمعیت بین‌المللی زیادی دارد. در نتیجه، اگر با کودکان به این کشور نقل مکان می‌کنید، انتخاب گسترده‌ای برای تحصیل کودکانتان در بلژیک خواهید داشت. برخی از مدارس برنامه‌های درسی بریتانیایی، آمریکایی، اروپایی یا دوزبانه ارائه می‌دهند.

 

تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی

دانشجویانی که قصد مهاجرت به بلژیک و ادامه تحصیل در این کشور را دارند، می‌توانند از بین دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر این کشور پذیرش بگیرند. مهم نیست که چه دانشگاهی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنید، زیرا در بلژیک به دانشجویان، آموزش‌هایی باکیفیت بسیار بالا ارائه داده می‌شود.

ترم‌های تحصیلی عمدتا در بلژیک در هفته دوم یا سوم سپتامبر آغاز می‌شود و اخذ مدرک لیسانس طی یک دوره سه‌ساله خواهد بود. شهریه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی به طور کلی بین 1900 تا 3800 یورو در هر سال تحصیلی است و دانشگاه‌های جامعه هلندی معمولا ارزان‌تر از دانشگاه‌های جامعه فرانسوی هستند.

مهاجرت به بلژیک برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

بلژیک دارای سیستم آموزشی بولونیا با سه مقطع تحصیلی است: مدرک لیسانس را می‌توان در 3 سال، مدرک کارشناسی ارشد را در 1 تا 2 سال و دکترا را نیز در 3 سال اخذ کرد. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بلژیک یک تجربه تحصیلات تکمیلی منحصر به فرد را در قلب سیاسی و فرهنگی اروپای مدرن به شما ارائه می‌دهد. به عبارتی، بلژیک با سه جامعه متمایز، زبان‌های متعدد و چهار مرز بین‌المللی، تجربه مطالعاتی به‌خصوصی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نکته‌ قابل توجه این است که شهریه دانشگاه‌ها در این کشور بسیار منصفانه است. دانشگاه‌ها بورسیه و کمک‌هزینه‌های مختلفی ارائه می‌دهند. دانشجویان بین‌المللی هنگام مهاجرت به بلژیک باید انتظار داشته باشند که در هر سال تحصیلی حدودا 800 تا 9000 یورو برای تحصیلات کارشناسی ارشد خود در دانشگاه‌های این کشور بپردازند.

مهاجرت تحصیلی به بلژیک در مقطع دکترا

شهریه اکثر دانشگاه‌های بلژیک در مقطع دکترا رایگان است. مدرک دکترا در بلژیک به شما این شانس را می‌دهد که در قلب سیاسی اروپای مدرن تحصیل کنید و دسترسی مناسبی به کشورهای همسایه نیز داشته باشید. دوره‌های مقطع دکترا در این کشور در دو بخش فلاندر (جامعه هلندی) و والونی (جامعه فرانسوی) متفاوت است. در بخش فلاندر حداکثر طول دوره مقطع دکترا 4 سال و در والونیا 4-6 سال خواهد بود.

در دانشگاه‌های بلژیک شما یک استاد راهنما خواهید داشت که مسئول نظارت بر تحقیقات، هدایت و توسعه حرفه‌ای و تایید پایان‌نامه شما خواهد بود. یک دانشجوی دکترا در این کشور، اغلب به‌عنوان دستیار پژوهشی و آموزشی شناخته می‌شود. به این ترتیب با تحصیل در مقطع دکترا حقوق و مزایای شغلی زیادی برای شما فراهم خواهد بود.

شرایط مهاجرت تحصیلی به بلژیک

اخذ مجوز اقامت تحصیلی در بلژیک، با داشتن شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود. برگه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های کشور بلژیک، اثبات تمکن مالی برای زندگی، گواهی پزشکی مبنی بر سلامت شما و اینکه ناقل هیچ یک از بیماری‌هایی نیستید که ممکن است سلامت عمومی را به خطر بیندازند و نیز برگه عدم سوءپیشینه به این منظور که هیچ تهدیدی برای نظم عمومی یا امنیت عمومی ندارید، از شرایط کلی مهاجرت تحصیلی به بلژیک هستند.

پس از اعطای مجوز اقامت به دانشجو، این مجوز در طول زمان تحصیل معتبر خواهد بود. کشور بلژیک به دانشجویان این اجازه را می‌دهد تا یک سال پس از فارغ‌التحصیلی تیز بتوانند در این کشور بمانند تا به دنبال کار بگردند یا شرکت خور را ثبت کنند.

بورسیه‌های مختلف تحصیلی در بلژیک

سیستم آموزشی فلاندری بلژیک برای مقاطع کارشناسی ارشد در بخش فلاندر و بروکسل به دانشجویان برجسته از سراسر جهان بورسیه اعطا می‌کند. بورسیه تحصیلی Master Mind شامل کمک‌هزینه 8400 یورو و معافیت از تمامی هزینه‌های تحصیل در هر سال تحصیلی است.

بورسیه تحصیلی VLIR-UOS به مدت سه یا چهار سال تمامی هزینه‌های تحصیل، زندگی، اقامت، سفر و سایر هزینه‌های مربوط به دانشجو را به طور کامل پوشش می‌دهد. شما را آزاد می‌گذارد تا بدون هرگونه نگرانی مالی، بر روی تحصیل و زندگی اجتماعی خود تمرکز کنید.

یکی از دانشگاه‌های معروف که به دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا که مایل به مهاجرت به بلژیک و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا هستند، بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد، دانشگاه لیژ است.

معرفی 3 دانشگاه برتر کشور بلژیک

برخی از بهترین دانشگاه‌های اروپا در کشور بلژیک قرار دارند. این دانشگاه‌ها در رشته‌هایی مانند علوم سیاسی، اقتصاد، علوم انسانی و پزشکی بسیار درخشان هستند. دانشجویان بین‌المللی همچنین می‌توانند در بسیاری از رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی به تحصیل خود ادامه دهند. از طرفی فرصتی برای یادگیری زبان‌های بین‌المللی مانند هلندی، آلمانی و فرانسوی هنگام مهاجرت به بلژیک برای دوستداران زبان وجود دارد. تسلط به یکی از این زبان‌ها یک مزیت بزرگ در بازار کار بلژیک پس از فارغ‌التحصیلی بشمار می‌رود.

تقریبا تمامی شهرهای اصلی بلژیک دارای یک دانشگاه عالی رتبه هستند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به KU Leuven، بزرگ‌ترین در بلژیک اشاره کرد. دانشگاه گنت؛ و دانشگاه آنتورپ.

 

دانشگاه KU Leuven:

 

 

  • قدیمی‌ترین و رتبه اول دانشگاه‌های بلژیک برای دانشجویان بین‌المللی است که در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. عمدتا یک دانشگاه هلندی زبان است، اما دوره‌هایی به زبان فرانسوی و انگلیسی نیز برگزار می‌کند. به دلیل کیفیت فوق‌العاده موارد مطالعاتی و همچنین فعالیت‌های فوق‌برنامه لذت‌بخش بسیار محبوب است.

 

  • دانشگاه Ghent: دومین دانشگاه برتر بلژیک برای دانشجویان بین‌المللی است. بهترین دانشگاه جهان در زمینه علوم دامپزشکی شناخته شده است. زبان اصلی آموزش هلندی است، اما دوره‌های تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی نیز در این دانشگاه ارائه می‌شود.

 

  • مجموعه دانشگاهی Antwerp: در شهر آنتورپ واقع شده است و یکی از موسسات آموزشی مهم در بلژیک است. این دانشگاه در سال 2003 پس از ادغام سه دانشگاه کوچک‌تر تأسیس شد. این دانشگاه به دلیل رویکرد کارآفرینانه و استانداردهای بالای آموزشی بسیار مشهور است. طیف وسیعی از دوره‌ها را مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی و در مقطع کارشناسی به زبان هلندی تدریس می‌شوند.

مهاجرت به بلژیک از طریق ویزای کار

 

کشور بلژیک یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان است. ازاین‌رو در سال‌های اخیر، موقعیت‌های شغلی فراوانی در زمینه‌های مختلف برای متقاضیان جویای کار باهدف مهاجرت به بلژیک، در سراسر دنیا به‌ویژه ایران به وجود آمده است. مجوز اقامت کاریابی و ورود به بازار کار در کشور بلژیک بسته به شرایط شما و این که کدام مجوز کار مورد نیازتان است، به سه دسته تقسیم می‌شود.

ویزای کار بلژیکی نوع A

این مجوز برای همه کارفرمایان و افرادی که حقوق دریافت می‌کنند در بلژیک به طور نامحدود معتبر است. یعنی شما می‌توانید برای هر کارفرمایی در بلژیک برای هر مدت زمانی کار کنید. برای دریافت ویزا کار نوع A، باید ثابت کنید که به مدت چهار سال مستمر با ویزا کار نوع B در این کشور کار کرده‌اید. اعضای خانواده افرادی که دارای مجوز نوع B هستند، نیازی به مجوز کار ندارند. هنگامی که برای این اجازه کار بلژیکی درخواست می‌کنید، باید فرم درخواست برای دریافت مجوز کار را تکمیل کنید و کپی‌هایی از مجوز کار نوع B و فیش حقوقی خود را ارائه دهید.

ویزای کار بلژیکی نوع B

استانداردترین مجوز کار برای اکثر کارگران خارجی است. اعتبار آن یک سال بوده که می‌تواند توسط کارفرما تمدید شود. این مجوز قبل از درخواست ویزای کار و مهاجرت به بلژیک برای ورود به کشور الزامی است، بنابراین کارفرما باید از قبل برای این مجوز اقدام کند. قراردادهای کاری تحت مجوز نوع B، باید پرداخت حداقل حقوق مصوب کشور بلژیک را نیز داشته باشند.

ویزای کار بلژیکی نوع C

مجوز کار بلژیکی C برای اتباع خارجی خاصی است که به طور موقت در بلژیک می‌مانند، مانند دانشجویان یا کسانی که حق اقامت آن‌ها تایید نشده است، مانند پناهجویان. دارندگان این ویزا امکان استخدام در هر زمینه کاری برای هر نوع قراردادی را دارند و حقوق مشابهی با شهروندان بلژیکی دریافت خواهند کرد. این مجوز با اعتبار یک‌ساله صادر می‌شود و در شرایط خاصی قابل تمدید است.

مهاجرت به بلژیک به روش تولد فرزند

کشور بلژیک همانند سایر کشور‌های اروپایی دارای تابعیت خون است. پس فرزندانی که والدین آن‌ها شهروند بلژیک هستند حق دریافت تابعیت بلژیک را دارید. تولد از والدین بلژیکی رایج‌ترین راه برای دریافت اقامت دائم بلژیک است. اما برای تابعیت خاک نیز در این کشور شرایط استثنایی وجود دارد.

اگر کودکی در خاک بلژیک متولد شود و والدین او هیچ‌کدام تابعیت بلژیک را نداشته باشند، این کودک باید به ‌مدت 10 سال به طور مستمر در این کشور زندگی کند. از طرفی والدین نیز باید قبل از سن 12 سالگی فرزندشان اقدام به اخذ ویزای اقامت دائم در این کشور کنند. همچنین مهم است که کودک به دنیا آمده در خاک بلژیک تا سن 18 سالگی در این کشور اقامت داشته باشد. طبق قوانین این کشور، کودکان بی‌سرپرست در بلژیک تابعیت این کشور را می‌توانند به راحتی به دست آورند. شایان ذکر است که تابعیت کامل پس از سن 18 سالگی به آنان اعطا می‌شود.

 

مهاجرت به بلژیک به روش ازدواج

برای اخذ تابعیت این کشور از طریق ازدواج با یک شهروند بلژیکی، باید حداقل پنج سال در بلژیک زندگی کرده باشید و سه سال از آن را نیز با شریک زندگی خود به طور مشترک سپری کرده باشید. همچنین شما باید به یکی از زبان‌های رسمی کشور که هلندی، آلمانی یا فرانسوی هستند مسلط باشید. از طرفی بری اخذ تابعیت با این روش باید شرایط سنی 18 سال را طرفین داشته باشند.

در این کشور باید به همراه همسر بلژیکی خود به مدت 5 سال زندگی کنید. اما در صورتی که پیش از 5 سال بتوانید صاحب فرزند شوید، تابعیت این کشور را کمی زودتر به دست خواهید آورد. برای ازدواج با کسی که تبعیت این کشور را دارد شما باید تمکن مالی خوبی داشته باشید.

مهاجرت به بلژیک به روش سرمایه‌گذاری

برای اخذ اقامت موقت یا طولانی‌مدت در بلژیک رقمی به‌عنوان حداقل بودجه برای سرمایه‌گذاری در این کشور تعیین نشده است. بلژیک از همه مهاجران سرمایه‌گذار می‌خواهد که منابع مالی کافی داشته باشند. به این معنی که درآمد و منابع مالی آنان باید بیشتر از حداقل حقوقی دریافتی مصوب این کشور باشد.

بلژیک پایتخت مالی اروپا است و به سرمایه‌گذاران واجد شرایطی که علاقه‌مند به مهاجرت و سرمایه‌گذاری در این کشور هستند، ویزای طلایی (ویزای سرمایه‌گذار بلژیک) ارائه می‌دهد. در ازای تشکیل یک شرکت بلژیکی، ابتدا به متقاضیان و اعضای خانواده آن‌ها اجازه اقامت و پس از پنج سال تابعیت بلژیکی داده می‌شود. از این رو روش‌های مختلفی برای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری وجود دارد.

خرید ملک در کشور بلژیک

خرید ملک در بلژیک به دلیل عملکرد قوی بازار املاک، فرایندی نسبتا ساده است. هزینه خرید ملک در این کشور در مقایسه با سایر کشورها ارزان‌تر است. هیچ محدودیتی برای خرید ملک در بلژیک یا گرفتن وام مسکن بلژیکی برای مهاجران غیر مقیم وجود ندارد. شما می‌توانید پس از پنج سال زندگی در بلژیک با خرید ملک اقامت دائم دریافت کنید.

کارآفرینی در کشور بلژیک

بلژیک مکانی مناسب برای راه‌اندازی کسب‌وکار است. این کشور دارای فرهنگ کارآفرینی قوی، به‌خصوص در شهر بروکسل و برخی از شهرهای بزرگ‌تر است. ویزای کارآفرینی نام دیگری برای کارت حرفه‌ای در بلژیک است. با این حال، این ویزا به‌عنوان مجوزی برای کسب‌وکار و سایر فعالیت‌های تجاری است، و به معنی مجوز اقامت نیست.

ثبت شرکت در بلژیک

شرکت‌های متداول برای ثبت در کشور بلژیک حدود 10 هزار تا 20 هزار یورو در سال اول به همراه پرداخت حق‌الزحمه مدیران و نیز حدود 5 هزار یورو در سال‌های بعد نیاز دارند. 6 هزار یورو در سال برای اجاره شرکت اداری مورد نیاز است. حدود هزار یورو در ماه نیز برای پوشش هزینه‌های حسابداری، اظهارنامه مالیاتی و نگهداری شرکت باید در نظر گرفته شود.

 

هزینه‌های مهاجرت و زندگی در بلژیک

هزینه تخمین زده شده برای یک خانواده چهار نفره ماهانه 2888 یورو به‌غیراز اجاره خانه است. هزینه‌های ماهانه یک نفر نیز 813 یورو تخمین زده می‌شود. سه شهر ارزان بلژیک عبارت‌اند از Colfontaine، Quaregnon و Boussu که همگی در حومه مونس قرار دارند. مونس خود یکی از ارزان‌ترین شهرهای در سراسر این کشور است. برای زندگی در شهرهای بزرگ، ممکن است به درآمد بیشتری نیاز داشته باشید. البته این موضوع تا حد زیادی به نوع محل اقامت و نوع خرج کردن شما بستگی دارد. در ادامه چند نمونه از هزینه‌های متوسط زندگی در شهرهای مختلف بلژیک را مشاهده می‌کنید:

  • آنتورپ: بین 780 تا 1230 یورو در ماه
  • بروکسل: بین 890 تا 1300 یورو در ماه
  • جنس: بین 750 تا 1200 یورو در ماه
  • لوون: حدود 800 و 1300 یورو در ماه
  • لیژ: حدود 700 و 1100 یورو در ماه

تخمین هزینه محل اقامت از طرفی موضوع مهمی پیش از مهاجرت به بلژیک است. تالارهای اقامتی دانشگاه یک اتاق در شهرک‌های دانشجویی می‌تواند حدود 200 تا 400 یورو در ماه باشد. یک اتاق خصوصی برای یک دانشجو می‌تواند حدود 500 یورو در ماه باشد. همچنین اجاره یک آپارتمان حدود 600 تا 700 یورو در ماه برای شما در این کشور هزینه دارد. هرچه آپارتمان به مرکز شهر نزدیک‌تر باشد، قیمت نیز به مراتب بالاتر است. همچنین، در لیست هزینه‌های مهاجرت به بلژیک قبوض آب و برق بسیار مهم هستند. در شهرک‌های دانشجویی هزینه آب و برق و غیره در مبلغ اجاره لحاظ شده است. اما اگر یک مکان خصوصی اجاره کنید، هزینه برق، آب، اینترنت و سایر خدمات برقی شما بین 100 تا 400 یورو در ماه خواهد شد.

 

شهرهای برتر بلژیک جهت مهاجرت

زندگی در شهر محبوب بروکسل یک انتخاب مناسب برای مهاجران است. اما شهرهای زیبا و دیدنی زیادی در بلژیک وجود دارد که خانه‌های عالی برای کسانی که قصد مهاجرت به بلژیک را دارند، می‌سازند. از طریق شبکه‌های جاده‌ای بین شهری و کامل بلژیک، می‌توان دورتر از بروکسل زندگی و به راحتی به محل کار خود رفت‌وآمد کنید. از این رو، در ادامه مطلب با بهترین شهرهای بلژیک آشنا خواهیم شد.

بروکسل؛ پایتختی بزرگ

این شهر پایتخت کشور بلژیک. مکانی شلوغ با مراکز متنوع و شیک و نیز مناطق حومه‌ آرام‌تر است. بروکسل نه‌تنها پایتخت بلژیک است، بلکه یک ناحیه نیز بشمار می‌رود. ناحیه بروکسل خود دارای 19 منطقه شهرداری است و تنها یکی از آن‌ها شهر بروکسل نام دارد. این شهر با جمعیت 2.5 میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین شهر بلژیک است، بروکسل جمعیت متنوعی دارد زیرا حدود 70 درصد از ساکنان آن منشا خارجی دارند. به علاوه، این شهر دارای بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی است. بنابراین کارآفرینان و افراد بسیار ماهر را به خود جذب می‌کند. برخی از جاذبه‌های فرهنگی اصلی عبارت‌اند از Grote Markt و La Monnaie. همچنین برخی از مناطق معروف در ناحیه بروکسل عبارت‌اند از:

  • Etterbeek و Elsene: معروف به معماری‌های زیبا و امکانات فرهنگی
  • Ukkel: مناسب برای کسانی که به زندگی و محیط سبز علاقه دارند
  • Anderlecht: مناسب برای زندگی مقرون به صرفه
  • Les Marolles: دارای مناظر و تجربیات دوست‌داشتنی است مانند انواع بازار دست‌فروشی سنتی
  • Schaerbeek: یک منطقه بزرگ برای تفریحات فرهنگی و مرتبط با غذا

شهر آنتورپ

 آنتورپ به‌عنوان یکی از شیک‌ترین شهرهای کشور شناخته می‌شود. محیطی با فرهنگ‌های مختلف و کاملا فراگیر با طیف گسترده‌ای از ملیت‌ها، از جمله مهاجران بریتانیایی و آمریکایی است. این شهر دارای طیف گسترده‌ای از باشگاه‌ها و انجمن‌های انگلیسی زبان و همچنین مدارس بین‌المللی است. امکانات تحصیلی این شهر تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی را به خود جذب کرده است و نیز فرصت‌های شغلی فزاینده‌ای را به آن‌ها ارائه می‌دهد. در نتیجه، رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز تفریحی مختلف زیادی برای پاسخگویی به جمعیت روبه‌رشد جوانان در این شهر تاسیس شده است.

بخش شمالی شهر عمدتا مسکونی است و مهاجران مجرد میز معمولا نزدیک‌تر به مرکز شهر زندگی می‌کنند که هزینه آپارتمان‌ها بسیار لوکس هستند. برخی از مناطق معروف این شهر عبارت‌اند از Berchem، Het Eilandje (محله‌ای در کنار اسکله که به‌عنوان محبوب‌ترین مکان در بلژیک شناخته می‌شود) و Sint Andries که حس روستایی را به شما ارائه می‌دهد. محله‌های چشمگیر دیگر عبارت‌اند از Den Dam و Park Spoor Noord با فواره‌ها و باربیکیوهای فضای باز و همچنین زورنبورگ (Zurenborg) واقع در ضلع جنوب شرقی آنتورپ با عمارت‌های عجیب و غریب، میدان‌های شلوغ با جمعیتی متنوع. منطقه میچلن (Mechelen) نیز نه تنها یک محله، بلکه یک شهرستان کوچک‌تر در آنتورپ در نظر گرفته می‌شود. به علت نرخ پایین جرم و جنایت، این شهر در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین مناطق زندگی در این کشور است.

شهر گنت

شهر گنت که به دلیل هجوم دانشجویان به این شهر شهرت دارد، به‌عنوان زیباترین شهر بلژیک نیز شناخته می‌شود. این شهر دارای کانال‌های آب بسیاری با تعداد زیادی آپارتمان در کنار رودخانه است. با این حال، یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای مهاجران، محله Muinparkwijk است که به‌خاطر خانه‌های مقرون به صرفه‌اش شناخته شده است. منطقه Coupure به علت داشتن باغ‌هایی با خانه‌های قدیمی در نزدیکی رودخآنه‌ها، شهری بسیار زیبا است. از طرفی دانشگاه گنت راه را برای تبدیل شدن این شهر به یک مرکز تحقیقاتی قوی هموار می‌کند. محله آرام Visserij در گنت به علت قانون «اول دوچرخه‌سواری» معروف است. همچنین دارای اسکله‌های درختکاری شده و خانه‌های شهری قدیمی است که مکانی دلپذیر را برای زندگی فراهم می‌کند.

 

شهر لیژ

مرکز شهر لیژ به‌خاطر جشنواره‌های محلی و طیف وسیعی از تفریحات شبانه معروف است. لیژ بزرگ‌ترین شهر در بخش فرانسوی زبان کشور بلژیک است. دارای خیابان‌های قرون وسطایی با فروشگاه‌هایی عجیب است. شهرک‌های دانشگاهی مشهور سارت تیلمن، کوئینت و امبورگ همچنین در این شهر قرار دارند. در مرکز شهر طیف وسیعی از ساختمان‌های بزرگ آپارتمانی قرار دارند که این شهر را به انتخابی محبوب برای مهاجران تبدیل کرده است.

بروژ؛ شهری رویایی در بلژیک

بروژ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. خیابان‌های سنگ‌فرش، راه‌آب‌های قرون وسطایی و معماری چشمگیر این شهر بسیار جذاب هستند. همچنین در نواحی شرقی این شهر می‌توانید برج بلفری، تالار شهر و نیز تعداد زیادی موزه را ببینید. همچنین می‌توانید از طیف گسترده‌ای از رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های شکلات‌فروشی استفاده کنید و به‌ویژه از کالسکه‌ سواری در سطح شهر لذت ببرید. برای یک زندگی آرام‌تر، مناطقی را در حومه شهر بروژ به شما پیشنهاد می‌کنیم، از جمله محله‌های مسکونی مانند سینت جوزف، سینت پیترز، سینت آندریس و سینت میشیل.

 

آینده خود را با مهاجرت به بلژیک تضمین کنید

کشور بلژیک یکی از مراکز برتر اقتصاد و مرکز مالی اروپا است. این کشور با داشتن مناظر زیبا، نرخ جرائم پایین، امکان تحصیل در بهترین موسسات آموزشی و باکیفیت‌ترین دانشگاه‌ها، خدمات درمانی عالی و دسترسی آسان به سایر کشور‌های اروپایی، مقصدی مناسب برای مهاجران است. با مهاجرت به بلژیک و اخذ تابعیت آن، شما قادر خواهید بود تا زندگی آرام، پردرآمد و رویایی داشته باشید و آینده خود را در این کشور تضمین کنید. از طرفی مهاجرت به این کشور توسعه‌یافته روش‌های مختلفی از جمله مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، ازدواج و غیره دارد. برای آگاهی از دیگر جزئیات مهاجرت به بلژیک می‌توانید از خدمات مشاوره گروه مهاجرتی ApplyPal بهره بگیرید.

کلمه کلیدی: 
قاره: 
اروپا
کشور: 

سفارشات مرتبط

مشاوره تخصصی مهاجرت
Consultion for immigration process

مشاوره ی تخصصی مهاجرت به سراسر دنیا

 

مشاوران متخصص گروه ApplyPal به شما کمک میکنند تا بهترین مسیر را برای پروسه ی مهاجرت خود در نظر بگیرید.

جهت آماده‌سازی ایمیل خود و بهره‌مندی از این خدمت مراحل زیر را درنظر داشته باشید:

  •  درخواست خود را ثبت و هزینه را به صورت آنلاین بپردازید.
  • پس از ثبت درخواست و پرداخت، از طرف تیم اپلای پل با شما تماس گرفته می‌شود تا هماهنگی اولیه صورت گیرد.
  • لطفا راس ساعت مقرر در محل موسسه حضور بهم رسانید.
  • هزینه ی درنظر گرفته شده برای  حداکثر 45 دقیقه مشاوره ی تخصصی متناسب با رزومه و نیاز شماست.

هزینه: 150,000 تومان

مشاوره با وکلای مهاجرتی
Immigration services

 

Move in your best way

 

مشاوره با وکلای خارجی (آلمان، کانادا، اروپا)

توجه فرمائید که برای مشاوره  با وکلای رسمی مهاجرت ما در سرتاسر دنیا میتوانید این سفارش را انتخاب نمائید

 

09901848006

هزینه: 500,000 تومان