استفاده از رتبه بندی دانشگاه ها


How to use ranking of universities
چگونگی استفاده از رتبه بندی دانشگاه ها برای اپلای
در اینجا وب سایت هایی را که رتبه بندی (رنکینگ) های دقیقی از دانشگاه های جهان برای تحصیل ارائه می کنند، معرفی کرده و چگونگی استفاده از این رتبه بندی ها را در انتخاب دانشگاه برای ادامه تحصیل شرح خواهیم داد.

 

وب سایت های معتبر ارائه دهنده رتبه دانشگاه های آمریکا و سایر نقاط جهان

 

۱- www.arwu.org

The Academic Ranking of World Universities یا ARWU یکی از مشهورترین منتشرکنندگان رتبه دانشگاه‌های سراسر جهان می باشد. عمدتا این رتبه بندی‌ها بر اساس بودجه ی تحقیقاتی، طرح‌های پژوهشی و اعتبار اساتید دانشکده است و تمرکز رتبه بندی‌ها معطوف به تحقیق و پژوهش می باشد. این رتبه بندی از سال ۲۰۰۳ توسط دانشگاه Shanghai Jiaotong تالیف و منتشر شده است.

 

۲- www.topuniversities.com  

 گروه QS از سال ۲۰۰۴ با همکاری Times Higher Education فعالیت خود را در زمینه ی رتبه بندی دانشگاه های جهان آغاز نمود. این رتبه بندی ها از روشی که توسط Quacquardli Symonds ابداع شده است، پیروی می کنند. شاخص هایی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از: بررسی فعالیت های علمی، بررسی وضعیت استخدام، نسبت تعداد اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو ها، تعداد مقالات ارجاع شده برای هر استاد و جهت گیری های بین المللی. در سال ۲۰۰۹ همکاری QS با Times Higher Education به پایان رسید و هریک مکانیزم متفاوتی را برای رتبه بندی دانشگاه های جهان دنبال کردند. رتبه بندی دانشگاهی جهانی QS هنوز با همان مکانیزم قدیمی و طراحی شده توسط QS منتشر می شود.

 

۳- www.timeshighereducation.co.uk 

 همانطور که قبلا گفته شد، Times Higher Education همکاری خود را با گروه QS به پایان رساند و از سال ۲۰۰۹ با استفاده از روشی مستقل فعالیت خود را آغاز کرد. روشی که برای این رتبه بندی ها استفاده می شد، بسیار کاربردی تر بودند؛ چرا که آنها دانشگاه ها را نه بر اساس شهرت بلکه بر پایه ی کارایی و خروجی رتبه بندی می کردند. اغلب رتبه بندی های دیگر بر اساس شهرت و بررسی های ارائه شده توسط استادان دانشکده و افراد صاحب عنوان در جهان شکل گرفته اند. برخی از شاخص های مورد استفاده در رتبه بندی های گروه Times Higher Education عبارتند از: میزان درآمد از طریق همکاری با صنعت، تنوع بین المللی، تدریس، تحقیق و میزان نفوذ پژوهش.

 

۴- www.usnews.com/education 

این وب سایت، که توسط مجله ی US News and World Report منتشر می شود، از جمله محبوب ترین منابع مورد استفاده توسط دانشجویان برای انتخاب دانشگاه های آمریکا در زمینه ی تحصیلات عالی می باشد. اما در چند سال گذشته، این وب سایت به دلیل ارائه ی رتبه بندی های بحث برانگیز و گزارش هایی که عمدتا متمرکز برشهرت و درآمد، به جای کیفیت تحصیل بودند، مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال، این رتبه بندی ها هنوز مرجع عمده ی انتخاب دانشگاه های آمریکا توسط دانشجویان در سراسر جهان می باشند.

 

انواع رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزشی آمریکا در وب سایت US News and World Report 

 

 ۱- رتبه بندی‌ دبیرستان‌ها

همانطور که اسم آن برای ما مشخص می کند، این رتبه بندی‌ فهرستی از بهترین دبیرستان‌های ایالات متحده ی آمریکا می باشد. متقاضیانی که برای تحصیلات عالی و دکترا در آمریکا درخواست می دهند نیازی به کنترل کردن این رتبه بندی‌ها ندارند.

۲- رتبه بندی‌ کالج ها

این رتبه بندی‌ شامل رتبه بندی دانشگاه ها، کالج‌ها و مدارس در آمریکا تا تحصیلات دوره ی کارشناسی (لیسانس) می باشد. این رتبه بندی‌ها تحصیلات عالیه و دکترا را دربرنمیگیرند و تمامی داده‌های آماری تنها تا دوره ی کارشناسی معتبر هستند. متقاضیانی که برای تحصیلات عالی در آمریکا درخواست می دهند نیازی به کنترل این رتبه بندی‌ها ندارند.

۳- رتبه بندی‌ دانشگاه‌ها در سطح ملی

این رتبه بندی‌ شامل مقایسه‌ای از دانشگاه‌های آمریکا در سطح ملی تا تحصیلات دوره ی لیسانس می باشد. متقاضیانی که برای تحصیلات لیسانس در آمریکا درخواست می دهند می توانند به سادگی دانشگاه‌ها آمریکا را در سطح ملی با هم مقایسه کنند.

۴- رتبه بندی کلی تحصیلات تکمیلی

وب سایت US News and World Report رتبه بندی کلی‌ای از تحصیلات تکمیلی در آمریکا منتشر می کند. این رتبه بندی‌های کلی، مقایسه ای نسبی‌ از کیفیت آموزش و اعتبار دانشگاه ها را در بخش آموزش عالی در آمریکا ارائه می کنند. متقاضیانی که برای تحصیلات عالیه در آمریکا درخواست می دهند می توانند به سادگی دانشگاه‌های آمریکا را در زمینه ی تحصیلات تکمیلیمقایسه کنند.

۵- رتبه بندی تحصیلات تکمیلی بر اساس برنامه‌

بر خلاف رتبه بندی‌ قبلی که بر اعتبار کلی دانشگاه استوار بود، این رتبه بندی‌ دانشگاه ها را براساس کیفیت آموزش در برنامه ای خاص ارزیابی می نماید.متقاضیان تحصیلات تکمیلی بایستی این نوع ارزیابی را جهت انتخاب دانشگاه مد نظر قرار دهند.

 

از کدام رتبه بندی در انتخاب دانشگاه های آمریکا در زمینه تحصیلات عالی استفاده کنیم؟

همانطور که قبلا اشاره شد، تعدادی مکانیزم مختلف رتبه بندی توسط US News and World report وجود دارند اما هیچ نیازی به بررسی تمامی آن رتبه بندی ها نیست. رتبه بندی کلی تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها، وضعیت دانشگاه ها را در زمینه های مختلفی از جمله علوم اجتماعی، آموزش و پرورش، فنی و مهندسی، پزشکی، حقوق، کتابخانه، سلامت و هنرهای زیبا مقایسه می کند. اگر دانشگاهی فاقد کیفیت آموزشی مناسب در یک رشته باشد، جایگاه دانشگاه در رتبه بندی کلی به طور چشمگیری سقوط می کند، در نتیجه رجوع به رتبه بندی های کلی تحصیلات تکمیلی برای انتخاب رشته چندان توصیه نمی شود. به جای استفاده از رتبه ی کلی دانشگاه، شما می توانید از رتبه بندی تحصیلات تکمیلی بر اساس برنامه‌ های آموزشی استفاده کنید، مثلا رتبه بندی فنی و مهندسی بهترین دانشگاه های آمریکا؛ اما دوباره این رتبه بندی ها تمامی رشته های فنی و مهندسی مانند علوم کامپیوتر، الکترونیک، مکانیک ، عمران و غیره را در بر می گیرد. در این صورت اگر دانشگاهی تنها در یکی از این رشته ها به خوبی عمل نکند، رتبه بندی آن در بخش فنی و مهندسی نزول می کند. بنابراین، هنگامیکه از این رتبه بندی ها برای مختصر کردن فهرست دانشگاه هایتان استفاده می کنید، بسیار هوشیار باشید.

 

مفیدترین اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب رشته را می توان در رتبه بندی برنامه ی مربوطه (مثلا مهندسی برق) یا رتبه بندی دانشکده های مربوطه (مثلا دانشکده های مهندسی برق) که توسط US News and World report تهیه شده است، یافت. این اطلاعات قابل اطمینان ترین داده ها می باشند و شما را در مختصر کردن فهرست دانشگاه های ایالات متحده آمریکا در زمینه ی تحصیلات عالیه کمک خواهند کرد.

 

رتبه بندی دانشگاه های آمریکا با توجه به نوع رشته

فهرستهای زیر، رتبه بندی دانشگاه های آمریکا را در زمینه ی برنامه های پایه ای خاص ارائه می کند. این فهرست توسط US News and World report تهیه شده است و می توان در مختصر کردن فهرست دانشگاه های آمریکا برای اپلای از آن بهره برد.

 

کلمه کلیدی: