آزمون GRE


GRE Test
معرفی آزمون GRE برای اپلای
آزمون GRE‌ مخفف Graduate Record Examination است و در واقع آزمون سنجش توانایی تحصیلی متقاضیان تحصیل در مقاطع عالی تحصیلی بوده و ۳ موضوع: مهارت محاسبات ریاضی، درک مطلب و هم چنین مقاله نویسی را می سنجد.

 دانشگاه‌های آمریکا و بسیاری از دانشگاه‌های  معتبر کشورهای دیگر (اکثراً کانادا و بخش ریاضی آن در ترکیه) نمرهٔ این آزمون را به‌عنوان یکی از مدارک درخواست پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر ملاک قرار می‌دهند.

این آزمون به دو صورت ورقه‌ای  "Paper base " و کامپیوتری "Computer base" برگزار می‌شود که نوع کامپیوتری آن‌هم در ایران در دفعات متعدد برگزار می‌شود و پاسخ دو قسمت از سه  قسمت بلافاصله پس از اتمام آزمون بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود.

نوع ورقه‌ای سالی سه بار برگزار می‌شود، یک‌بار در اکتبر و یک‌بار در نوامبر و یک‌بار هم در فوریه. تعداد شرکت‌کننده در این امتحان دارای محدودیت نبوده و ثبت‌نام در این آزمون می‌تواند از طریق سایت موسسه ETS انجام پذیرد.

نمرات این آزمون تقریباً 45 روز پس از برگزاری آماده خواهد شد و لازم به ذکر است جهت ارسال نمرات به دانشگاه تا 4 دانشگاه رایگان است در صورت ماندن برای پس از برگزاری رایگان نخواهد بود.

 


‌ نوع عمومی آزمون جی آر ای "GRE General " ورقه‌ای " Paperbase " شامل سه بخش است:

  1. Quantitative (ریاضیات)
  2. Verbal (واژگان) 
  3. Analytical Writing (بخش نوشتاری) 

‌ 

بخش ریاضیات این آزمون بسیار ساده و چیزی بیش از کتاب‌های دبیرستان نیست. شاید یک دانش‌آموز خوب سوم راهنمایی هم بتواند به‌راحتی به سؤالات آن پاسخ دهد. نمره این بخش از 800 (ورژن جدید 170) است که معمولاً اکثر افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند این نمره را کسب می‌کنند. بیشترین نکته این بخش دقت زیاد و سرعت عمل است.

 


توصیه به کسانی که به دنبال بورس‌های تحصیلی می‌باشند:

گرفتن نمره کمتر از 170 نشان می‌دهد که شما خیلی هم با دقت نیستید. لذا خواندن این بخش حتماً توصیه می‌شود. حتماً چند دوره از آزمون‌های قبلی را تست بزنید تا کاملاً به نوع سؤالات آشنا شوید و تعداد اشتباهات خود را کاهش دهید و سرعتتان در زدن تستها افزایش پیدا کند.

همچنین در بسیاری از دانشگاه‌هایی که نمره GRE برای آن‌ها اهمیت دارد، برای مجموع نمره ریاضیات و واژگان حدنصابی مانند 1100، 1200، 1250، و حتی بیشتر یعنی 1350 نیز تعیین می‌شود. پس سعی کنید که بخش ریاضیات را از دست ندهید. البته با تغییراتی که در آزمون GRE از August 2011 اعمال گشت، پایه نمرات نیز تغییر کردند، ملاک جدید نمرات بین 170 - 130 است. ولی کماکان نمره‌ها هم به‌صورت معیار قدیمی و هم به‌صورت معیار جدید در کارنامه ثبت می‌شود.

 

بخش ریاضیات " Quantitative":

  • سؤالات مربوط به آزمون جدید 2 سری سؤال 25 تایی است که در 35 دقیقه باید پاسخ داده شود.

 

بخش واژگان "Verbal":

  • سؤالات بخش درک واژگان شامل ۲ سری سؤال ۲۰ تایی است که باید در ۳۰ دقیقه پاسخ داده شود. نمره این بخش نیز بین ۱۳۰–۱۷۰ محاسبه می‌شود.

 

بخش نوشتاری "Analytical Writing":

  • قسمت نوشتاری تحلیلی شامل نوشتن ۲ انشا است که هرکدام دارای ۳۰ دقیقه زمان است. نمره این بخش از ۶ محاسبه می‌شود.


نکته بسیار مهم:

دوستان، کلاً نوشتن یک انشاء خوب احتیاج به حرافی زیاد دارد که در تافل این کار بسیار خوب است که شما هر چه می‌توانید موضوع را بشکافید و با دلایل متفاوت عقیده خود را پشتیبانی کنید. مثلاً اگر در تافل با دلایل خود ثابت کنید که سیگار کشیدن خوب است، شما نمره را خواهید گرفت. ولی در این آزمون تحلیل صحیح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با دقت موضوع را بشکافید. در غیر این صورت نمره‌ای بیشتر از 3.5 به دست نمی‌آورید. بازهم به کسانی که برای دکترا به دنبال بورس تحصیلی می‌گردند این بخش نیز بیشتر توصیه می‌شود. کسانی که این آزمون را به‌صورت موازی با تافل (TOEFL) یا آیلتس (IELTS) می‌خوانند و زمان نسبتاً مناسبی نیز در اختیاردارند می‌توانند روی بخش نوشتاری GRE و بخش جای خالی و خواندن Verbal بیشتر سرمایه‌گذاری نمایند.

در آزمون بعد از بخش نوشتاری، سؤالات ریاضی و واژه در یک دفترچه داده می‌شود که به‌صورت یک‌درمیان می‌باشند. (یعنی بخش اول واژه و بعد ریاضی و مجدداً بخش سوم واژه و بخش آخر ریاضی است).

طبق قوانین آزمون که از سوی ETS تعیین‌شده است باید هر بخش را در زمان قانونی آن به پایان رساند و امکان بازگشت به عقب و یا رفتن به جلوتر وجود ندارد؛ گرچه در حوزه‌های امتحانی در ایران نیز کم‌وبیش این قانون اجرا می‌شود اما در برخی از حوزه‌های امتحانی سخت‌گیری‌های مراقبین کمتر است. این را به خاطر داشته باشید که به‌هرحال هیچ‌وقت تقلب و قانون‌شکنی کار درست و پسندیده‌ای نیست.

 

مراکز برگزاری در ایران

در حال حاضر این آزمون در ۹ مرکز سازمان سنجش، مؤسسه فرهنگی علامه سخن، مؤسسه آموزشی معرفت، مؤسسه آموزشی امیر بهادر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه ارومیه، دانشگاه شمال در آمل، دانشگاه شیراز و مجتمع آموزشی گسترش داده‌ورزی زنجان برگزار می‌گردد.

 

GRE Subject چیست و چقدر اهمیت دارد؟

  • یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی که شرکت در آن می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در ارتقای رزومه داوطلبین داشته باشد جی آر ای سابجکت است.

این آزمون برای رشته‌های زیر برگزار می‌شود:

  • بیوشیمی-زیست سلولی-مولکولی
  • زیست‌شناسی
  • شیمی
  • ادبیات انگلیسی
  • ریاضی
  • فیزیک
  • روانشناسی

برای اکثر دانشگاه‌ها، دادن این آزمون ضروری نیست اما نمرهٔ بالا در این آزمون شانس شما را به‌طور فراوانی در دریافت فاند در این رشته‌ها بالا می‌برد.

اگر دریکی از این رشته‌هایی که GRE سابجکت دارند تحصیل‌کرده‌اید و معدل بالایی ندارید، با دادن جی آر ای سابجکت مربوط به رشته خود و کسب نمره بالا در این آزمون تا حدود قابل قبولی می‌توانید شانس گرفتن پذیرش همراه با فاند را برای خود افزایش دهید.

این آزمون سه بار در سال در شهریور، آبان و فروردین‌ماه به‌صورت کاغذی در تهران و اصفهان برگزار می‌شود.