مراحل مقدماتی اپلای چیست؟


What is the 13 steps of the apply?
13 مرحله مهم تا قبل از اپلای کردن
متقاضیان apply در دانشگاه‌های خارج از کشور، باید در فرآیند اقدام برای تحصیل و بورسیه، یک سری گام‌ها را حتماً برداشته و مقدمات این کار را فراهم کنند. در این مطلب، فرآیند مقدماتی اپلای را در ۱۵ گام توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

در این مطلب، برای کسانی که عشق خارج هستند و قصد اپلای در دانشگاه‌های خارج از کشور دارند و می‌خواهند در این زمینه به یک راهنمای جامع در یک مطلب دست یابند، مطالب زیر پیشنهاد می‌شود. با رعایت این نکات، شاید از استفاده از مؤسسات مجاز اعزام دانشجو نیز بی‌نیاز شوید.

 

 

گام اول: به کتاب ارزشیابی دانشگاه‌های خارج از کشور وزارت علوم بروید

اگر تکلیف شما برای تحصیل در کارشناسی یا کارشناسی ارشد در خارج مشخص است، پس‌ازآنتخاب دانشگاه و کشور مقصد، اطلاعات دانشگاه موردنظر خود را در کتاب دانشگاه‌های ارزشیابی شده وزارت علوم بررسی کنید. اگر قصد دارید در خارج از کشور تحصیل کنید، بهتر است در دانشگاه‌های مورد تائید وزارت علوم کشورمان درس بخوانید.

 این فهرست، شامل هزاران دانشگاه در سراسر جهان است که ارزش و کیفیت تحصیل و تحقیق خوبی دارند. این فهرست، از طریق پرتال اداره کل دانش‌آموختگان وزارت علوم در دسترس خواهد بود. هم‌چنین با توجه به ارائه ارز دانشجویی، بهتر است از این خدمات دولتی نیز استفاده کنید. گفتیم که اگر متقاضی عزیزی قصد استفاده از مدرک خود در ایران داشته باشد، باید در دانشگاه‌های خارجی ارزشیابی شده توسط وزارت علوم کشورمان تحصیل‌کرده باشد.

رشته‌های پزشکی را از وزارت بهداشت و درمان، استعلام کنید.

پس گام اول در فرآیند اپلای، ارزشیابی کیفی دانشگاهی است که قصد ادامه تحصیل‌دارید.

 

 

گام دوم: رزومه خوب بنویسید

نوشتن روزمه خوب، بخشی از شانس پذیرش و دریافت بورسیه است. دراین‌باره در مطلبی به‌طور مفصل سخن گفته‌ایم. برای نوشتن رزومه خوب، از نمونه رزومه‌های دانشجویانی که موفق به پذیرش و بورسیه در دانشگاه‌های معتبر شده‌اند، الگو بگیرید.

الگوهای خوب برای نوشتن رزومه‌های خوب جهت اخذ پذیرش‌های خوب ضروری است؛ اما شرط کافی نیست. آماده کردن رزومه و مدارک تحصیلی، گام دوم است که باید در نظر داشت.

 

 

گام سوم: مدارک زبان را آماده کنید

اگر در آمریکای شمالی قصد اپلای دارید، GRE-GMAT الزامی است. اگر درجاهای دیگر دنیا قصد ادامه تحصیل‌دارید، آیلتس یا تافل الزامی خواهد بود. البته اگر در اسپانیا یا فرانسه یا کشورهای آلمانی‌زبان قصد ادامه تحصیل‌دارید، به شما توصیه می‌کنیم بخش آشنایی با ۵ زبان پرمخاطب بین‌المللی را مطالعه کنید.

هراندازه بتوانید نمره بالاتری در بخش زبان به دست آورید،‌ بخش پذیرش دانشگاه را به اعطای بورس و پذیرش تحصیلی غیر مشروط، ترغیب می‌کنید. چراکه فضای پذیرش، کاملاً رقابتی است و BAND SCORE هایی که توسط دانشگاه‌ها معرفی می‌شود، درواقع MINIMUM ADMISSION REQUIREMENTS خواهد بود.

پس برای کسب نمره بالا در آزمون‌های بین‌المللی تلاش کنید.

اگر قبلاً به زبان انگلیسی در دانشگاهی درس خواندید، معافیت از مدرک زبان را از دانشگاه مقصد استعلام کنید.

 

 

گام چهارم: کارنامه زبان و ثبت‌نام آنلاین

برخی از دانشگاه‌ها، ثبت‌نام آنلاین دارند و باید هزینه APPLICATION FEE را ابتدا پرداخت کنید. پر کردن درست ONLINE APPLICATION اهمیت دارد. باید در این زمینه به‌خوبی عمل کنید و مدارک و اطلاعات موردنظر را UPLOAD‌ کنید. بعضی از دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند تا توصیه‌نامه‌ها را نیز حتماً به‌صورت آنلاین ارائه کنید.

علاوه بر این، کارنامه زبان شما باید از محل صدور به دانشگاه مقصد ارسال شود و شما نمی‌توانید به همراه بسته مدارک خود به دانشگاه پست کنید. کارنامه را در اسرع وقت سفارش دهید تا به دانشگاه ارسال شود.

به دلیل این‌که این قضیه بین ۱ تا ۳ هفته به طول خواهد انجامید،‌ این بازه زمانی را در DEADLINE ها در نظر بگیرید. معمولاً ۲ ماه پیش از پایان زمان ارسال مدارک، نسبت به تهیه مدارک موردنیاز و ارسال به دانشگاه اقدام کنید تا در صورت نیاز به اصلاح، وقت کافی در اختیار داشته باشد.

 

 

گام پنجم: تقویت زبان انگلیسی

شاید شما چند ماه یا چند سال پیش مدرک زبان‌گرفته و حداقل نمره را دارا هستید، اما مدتی است که از تمرین زبان انگلیسی غافل بودید. توصیه می‌کنیم در کلاس‌های مکالمه آزاد (FREE DISCUSSION) شرکت کرده تا سطح زبان انگلیسی شما همواره تقویت و گوش و زبان شما در معرض کلمات و اصطلاحات و جملات انگلیسی تخصصی قرار بگیرد.

مخصوصاً که شما در صورت پذیرش،‌ می‌بایست درهر کورس، چندین مقاله بنویسید،‌ تلاش کنید مقاله‌نویسی حرفه‌ای را کارکنید و از معلم کلاس مکالمه آزاد برای تصحیح WRITING‌ های خود کمک بگیرید.

این گام گر چه تأثیر زیادی در فرآیند پذیرش ندارد، اما شمارا همواره برای شرکت در کلاس‌های دانشگاه مقصد و ادامه تحصیل، آماده نگه می‌دارد. این گام، تأثیر غیرمستقیم در فرآیند پذیرش و موفقیت تحصیل شما خواهد داشت.

راستی یادتان نرفته که آزمون تافل دیگر کاغذی نیست!

 

 

گام ششم: برای متقاضیان تحصیل در آمریکای شمالی

متقاضیان تحصیل در آمریکای شمالی باید توجه داشته باشند که برخی از دانشگاه‌ها، اگرچه حداقل نمره برای GRE در نظر نمی‌گیرند،‌ اما همواره پذیرش با بورس را به دانشجویانی می‌دهند که نمرات بالاتر دارند. اگرچند ماه تا اعلام پذیرش و یا ارسال مدارک فرصت دارید، دوباره شانس خود را برای کسب نمره بالاتر در جی آرایی امتحان کنید.

حداقل کسب نمره مشابه این فایده را دارد که وقتی درخواست ارسال کارنامه به سایت GRE می‌دهید، هر دو کارنامه شما به دانشگاه مقصد ارسال می‌شود و دانشگاه متوجه تلاش شما برای کسب نمره بیش‌تر در آزمون جی آرایی می‌شود و این تا حدودی شانس برای کسب پذیرش است.

 

 

گام هفتم: ترجمه رسمی مدارک تحصیلی اهمیت دارد

اکنون هزینه‌های ترجمه رسمی مدارک تحصیلی زیاد است و چون دانشجویان برای چند دانشگاه هم‌زمان اپلای می‌کنند، این هزینه فراوان خواهد بود. روزگاری این هزینه‌ها پایین بود، اما اکنون هم وزارت امور خارجه و هم وزارت دادگستری برای مهر زدن بر روی مدارک ترجمه‌شده رسمی، هزینه‌های حق التمبر خود را افزایش داده که این قضیه،‌ هزینه تمام‌شده را افزایش می‌دهد.

توجه داشته باشید که عنوان رشته‌ها و کلیدواژه‌هایی که برای شما در ترجمه اهمیت دارد، می‌بایست به‌درستی ترجمه شود و نقطه ابهامی وجود نداشته باشد. دراین‌باره در آینده بیشتر خواهیم گفت تا در ترجمه رسمی مدارک تحصیلی، مواردی را حتماً در نظر داشته باشید.

 

 

گام هشتم: انگیزش نامه خوب برای دانشجویان خوب!

دانشجویان ارشد و دکترا برای ادامه تحصیل، می‌بایست انگیزش نامه خوب داشته باشند. انگیزش نامه در ۲ صفحه و درنهایت ۱۵۰۰ کلمه به دانشگاه مقصد، محورهای زیر را منتقل می‌کند که اهمیت فراوانی دارند:

  • شما چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟
  • شما چرا این رشته و گرایش را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟
  • تجربه علمی و عملی و فنی شما در گرایشی که قصد تحصیل‌دارید چیست؟
  • درواقع RESEARCH INETRESTS های شمارا به دانشگاه مقصد نشان می‌دهد.
  • درواقع MISSION شمارا برای تحصیل در رشته‌ای خاص تبیین می‌کند.
  • آینده‌نگری شما (VISION) را برای ادامه تحصیل و حتی پس‌ازآن بیان می‌کند.

 

 

گام نهم: توصیه‌نامه‌ها را جدی بگیرید.

هر دانشجوی ارشد و دکترا برای پذیرش می‌بایستی توصیه‌نامه (LETTER OF RECOMMENDATION) داشته باشد. برخی از دانشگاه‌ها تا ۳ توصیه‌نامه برای اعطای پذیرش به دانشجویان نیاز دارند. توصیه‌نامه برگه‌ای است که استادی یا کارشناسی که شمارا می‌شناسد، دران دلایل خود را درباره این‌که شما فردی موجه برای ادامه تحصیل در دانشگاه مقصد هستید را بیان می‌کند.

توصیه‌نامه نباید اغراق‌آمیز باشد و از هرکسی نباید این توصیه‌نامه اخذ شود. درباره توصیه‌نامه‌های تحصیلی در آینده مواردی ارائه خواهیم کرد.

 

 

گام دهم: پروپوزال تحقیقاتی به‌خصوص برای دانشجویان دکترا

برای دانشجویان دکترا اهمیت دارد که (PhD Proposal) داشته باشند. اگر شما از این پروپوزال تهی باشید، شانس پذیرش شما از بین نخواهد رفت، اما با داشتن آن به دانشگاه مقصد می‌فهمانید که در دوره دکترا دنبال چه موضوعاتی هستید و بخش admission office می‌تواند استاد مربوط به علاقه‌مندی‌های شمارا برای بررسی پرونده تحصیلی شما مشخص کند.

پیشنهاد کسانی که پذیرش با بورس دریافت کرده‌اند آن است که حتماً پروپوزال تحقیقاتی خود را پس از اقدام رسمی برای اپلای، در اختیار faculty members قرار دارد تا نظر آن‌ها را درباره مواردی که قصد تحصیل‌دارید، دریافت کرد و به نقطه مشترکی با آن‌ها برسید که نظر مساعد آنان، تضمین‌کننده صدور پذیرش برای شما خواهد بود.

پروپوزال، نه شرط لازم است نه شرط کافی!

 

 

گام یازدهم: مقاله‌نویسی حرفه‌ای برای ژورنال‌های PEER-REVIEW

اصول مقاله‌نویسی حرفه‌ای را پیش از آغاز تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور باید بیاموزید. مقطع ارشد و دکترا، مقطع نوشتن مقاله و تحقیقات انفرادی است. اصول این کار و الفبای آن از مرور منابع گرفته تا انتخاب رفرنس و سیستم‌های رفرنس دهی و امثالهم را باید در اصول تحقیق (Research Methodology) بیاموزید.

اگر در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد از این موضوع غافل بودید، تلاش کنید پیش از پذیرش و ادامه تحصیل، با الفبای این کار آشنا شوید.

کتاب‌های اصول تحقیق کیفی (Qualitative) و کمی (Quantitative) را گرفته و به زبان انگلیسیان ها را مطالعه کنید و از نظرات مشاوران و کارشناسان و دانشجویان ارشد و دکترای ایرانی خارج از کشور برای افزایش سطح اطلاعات خود استفاده کنید.

 همان‌طور که می‌دانید،‌ تب مقاله‌نویسی برای نشریاتی که در این فهرست قرار دارند در کشورمان بسیار بالا است به‌گونه‌ای که اگر سری به میدان انقلاب تهران و روبروی دانشگاه تهران و شریف بزنید،‌ آگهی‌هایی را در سطح شهر می‌بینید که درباره انتشار مقاله در نشریات آی اس آی آگهی می‌دهند و بعضاً،‌ برای شما مقاله‌ای را آماده و به نام شما در نشریه‌ای خاص منتشر می‌کنند و پول‌های گزافی هم‌چنین مؤسساتی به جیب می‌زنند. مراقب آگهی‌های این گونه‌ای که در تلگرام هم رواج یافته است باشید!

 

 

گام دوازدهم: با منابع علمی بورس و تحصیل آشنا شوید.

چه پیش از فرآیند پذیرش و چه حین پذیرش و چه پس‌ازآن، آشنایی با منابع علمی درزمینهٔ فرصت‌های تحصیلی، بورس و هم‌چنین دسترسی به مقالات علمی اهمیت دارد. چراکه آشنایی با آن‌ها است که می‌توانید به مقالات خوب اساتید درزمینهٔ موردعلاقه خود دسترسی یافته و از آن‌ها برای تعامل با اساتید گوناگون استفاده کنید.

از طرفی، منابع علمی و دیتابیس‌های دانشگاهی سبب می‌شود تا شما با دانشجویان و اساتید درزمینهٔ مختلف آشنا شده و بتوانید با آن‌ها برای آشنایی با روش‌ها و فرآیندهای تحقیقاتی و تحصیلی و اخذ بورس،‌ تعامل کنید.

البته شبکه‌های اجتماعی تخصصی مانند لینکدین هم می‌توانند شمارا در این مسیر یاری دهند.

در آینده در سرویس وبلاگ، تلاش می‌کنیم تا مخاطبان عزیز سایت، با منابع علمی و بانک‌های اطلاعاتی معروف و مشهور اروپا مانند اسکوپوس، الزویر، اسپرینگر و هم‌چنین پرتال‌های پایان‌نامه‌های معتبر اروپا آشنا شوند و از این منابع در آینده استفاده کنند. هم‌چنین، پرتال‌هایی برای فرصت‌های تحصیلی بورسیه در سراسر این قاره معرفی خواهد شد.

 

 

گام سیزدهم: شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی

در فصل‌هایی به‌تفصیل درباره اهمیت شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی و هم‌چنین شرکت در کارگاه‌های جنبی نمایشگاه‌ها و همایش‌های مختلف، مطالبی اشاره شد.

شرکت در کنفرانس‌ها برای انتشار مقاله در نشریات این مجموعه‌ها و رایزنی با اعضای هیئت‌علمی کنفرانس‌های معتبر، اهمیت زیادی دارد. اول هم از کشورهایی که نیاز به روادید ندارند و رفت‌وآمد آسان است استفاده کنید؛ مانند تایلند و مالزی و ترکیه و آذربایجان و حتی امارات متحده عربی.

شرکت در کنفرانس‌ها و عضویت در محافل و انجمن‌های معتبر جهانی مانند IEEE یا PMI و انتشار مقاله در ژورنال‌های معتبر کنفرانس‌ها، رزومه شمارا تقویت خواهد کرد و نقش مؤثری در کسب نظر اساتید برای سرپرستی پرونده تحصیلی شما خواهد داشت.

 البته در مطالب ماه‌های آینده، به تفکیک به مسائل زندگی، تحصیل و اقامت در کشورهای آمریکای جنوبی خواهیم پرداخت.