20 مدرسه برتر موسیقی در جهان


Top 20 World Music Schools
20 مدرسه برتر موسیقی در جهان برای اپلای
در شرایطی که بسیاری از آهنگسازان بدون هیچ‌گونه تحصیلات رسمی می‌توانند بر دنیای هنر بسیار تأثیرگذار باشند، مدارسی چون جولیارد (Juilliard) هنوز در صدر صنعت موسیقی قرار دارند. برای کسانی که دوست دارند به‌صورت سنتی آموزش ببینند، کنسرواتوار همچنان گزینه خوبی برای توسعه مهارت‌هایشان است، بدون اینکه نگران مسائل مالی باشند. 

مارکو بلترامی (Marco Beltrami) آهنگساز (فیلم The Homesman) دراین‌باره از تجربه شخصی خودش در مدرسه موسیقی ییل (Yale's conservatory) می‌گوید: "از این نظر مدرسه موسیقی برای من خیلی راهگشا بود. بیشتر یک محیط آکادمیک بود تا یک مدرسه تجاری- بیشتر روی گسترش فرایندهای خلاق ذهنی تمرکز داشت." اما جف بیل (Jeff Beal) که به‌تازگی جایزه‌امی (Emmy) را به خاطر موسیقی متن سریال خانه پوشالی (House of Cards) برنده شد و اخیراً مشغول تدوین برنامه‌ای برای مدرسه موسیقی ایستمن (Eastman) است، معتقد است کلید موفقیت تجاری در صنعت موسیقی در تنوع و گستردگی است. "من آهنگسازان جوان بسیاری دیده‌ام که مستیقما از جولیارد آمده‌اند و خیلی از آن‌ها آهنگساز کنسرت بسیار خوبی هستند ولی به فیلم هم علاقه دارند. به نظر من آهنگسازی خطی است که در آینده محو و محوتر می‌شود. "

 

 

20. دانشگاه فول سیل (Full Sail University)

 

فارغ‌التحصیلان برجسته: سباستین کرایس (Sebastian Krys)، گری ریتزو (Gary Rizzo)

اگر کسب درآمد از موسیقی را به غرق شدن در مطالعات موسیقی کلاسیک ترجیح می‌دهید، بهتر است بدانید دانشگاه فول سیل در رشته هنر ضبط مدرک موسیقی ارائه می‌دهد. در طول دوره تحصیل به ریزودرشت دنیای تکنولوژی ضبط، میکس و ویرایش موسیقی آشنا می‌شوید.

دوره کارشناسی تولید برنامه (Show Production) این دانشگاه مقدمات ورود به حوزه ضبط زنده و نورپردازی کنسرت و تورهای موسیقی را فراهم می‌کند و دوره کارشناسی تجارت موسیقی (Music Business) آن بیشتر به جنبه‌های حقوقی، مالی، مدیریت برنامه‌های هنرمندان و حتی توزیع می‌پردازد. میت رامنی (Mitt Romney) سال ۲۰۱۲ از این مدرسه بازدید کرد تا از ایده دانشگاه‌های انتفاعی حمایت کند. او بعدها اعلام کرد که فول سیل هزینه‌های خود را به دلیل رقابت با سایر مدارس پایین نگه می‌دارد.

 

 

19. دانشگاه بلمونت (Belmont University)

 

فارغ‌التحصیلان برجسته: مینی پیرل (Minnie Pearl)، تریشا یروود (Trisha Yearwood)

با موقعیت مکانی‌اش در قلب شهر موسیقی، یعنی دو مایلی جنوب غربی نشویل، تعجبی ندارد که بلمونت مقصد اکثر دانشجویان ارشد برای موسیقی کانتری است. این مدرسه همچنین سکوی پرتاب چندین فینالیست امریکان آیدل (American Idol ) و امریکاز گات تلنت (America’s Got Talent) نیز بوده است.

برخلاف شهرت این مدرسه به موسیقی کانتری و یا داشتن جو مسیحی، به عقیده دانشجویان هیچ‌یک از این دو بر روی برنامه درسی این مدرسه تأثیر منفی نگذاشته و اغلب فارغ‌التحصیلان این مدرسه راه خود را به سن‌های موسیقی لس‌آنجلس پیدا می‌کنند. کالج تجارت موسیقی و سرگرمی کرب (The Curb College of Entertainment & Music Business) که در این دانشگاه واقع است دانشجویان غیر موسیقی نیز می‌پذیرد- بدون مصاحبه! برای کسانی که صرفاً به مدیریت و تجارت موسیقی علاقه‌مند هستند.

 

 

18. موسسه هنر سئول (Seoul Institute of the Arts)

 

فارغ‌التحصیلان برجسته: لی بو رام (Lee Bo Ram)، بی سوزی (Bae Suzy)

این موسسه هنری از معتبرترین مؤسسات آسیاست که در سال ۱۹۶۲ توسط چین جین یو (Chi Jin Yoo) تأسیس شد. دانشجویان خارجی هم در آن می‌توانند با دریافت بورسیه، هزینه تحصیلی خود را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

این مدرسه دارای رشته‌های موسیقی کاربردی، موسیقی سنتی کره، اجرای خلاق رسانه‌ای، رقص، تبلیغات خلاق و اجرای خلاقانه است و مرکز نامسان (Namsan Center) آن دارای یک صحنه نمایش با تکنولوژی پیشرفته، یک سینمای بلک باکس (black-box theater)، استیج صدا، استودیوهای ضبط و کلاس‌های درس و تمرین است.

 

 

17. دانشگاه سیراکیوز (Syracuse University)

 

فارغ‌التحصیلان برجسته: جسیکا کولمن (Jessica Kullman)، مایکل کرویتر (Michael Croiter)

 دانشگاه سیراکیوز اولین دانشگاه تاریخ آمریکا بود که مدرک موسیقی ارائه داد. ساختمان کروز کالج (Crouse College) این دانشگاه یک ساختمان زیبا و جادویی یادآور دنیای هری پاتر است و دارای یک  ارگ (ارغنون) قدیمی ۳۸۲۳ لوله ایست که در سال ۱۸۹۹ ساخته‌شده است. این مجموعه بیشتر رنگ و بوی سنتی دارد اما مدرسه موسیقی سنتور (Setnor School of Music) در این دانشگاه بیشتر تمرکزش را بر روی تقویت توانایی‌های اجرا و آهنگسازی، تنظیم و نیز آموزش و تجارت موسیقی معطوف کرده است. برای ورود به مدرسه باید مصاحبه حضوری بدهید و احتمال پذیرش شما ۵۰ درصد است.

 

 

16. مدرسه موسیقی پاریس (Conservatoire de Paris)

 

فارغ‌التحصیلان برجسته: موریس جار (Maurice Jarre)، مایکل لگراند (Michel Legrand)

این مدرسه در سال ۱۷۹۵ تأسیس‌شده و تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه اداره می‌شود. کنسرواتوار پاریس نام‌های بزرگی را وارد دنیای موسیقی کرده که به گوش هر طرفدار موسیقی کلاسیکی آشنا هستند. نام‌هایی چون: کامیل سنتشان (Camille Saint-Saens)، ژان پیر رامپل (Jean-Pierre Rampal)، ادگار واریز (Edgard Varese)، هکتور برلیوز (Hector Berlioz)، جورج بیزه (Georges Bizet)، کلود دبوسی (Claude Debussy) و حتی آهنگساز ژاپنی فیلم گودزیلا (Godzilla) تاکایوکی هاتوری (Takayuki Hattori).

مدرسه موسیقی مشهورتر و با درصد قبولی کمتر از این نمی‌شود سراغ گرفت: با یک آزمون ورودی سه مرحله‌ای درصد قبولی بی‌رحمانه ۲ الی ۳ درصدی را برای متقاضیان رقم می‌زند که چیزی حدود ۳۰ دانشجو از کل ۱۳۰ دانشجو مدرسه را تأمین می‌کنند. 

 

 

15. موسسه هنری کالیفرنیا (California Institute of the Arts)


فارغ‌التحصیلان برجسته: جان دبنی (John Debney)، رَوی کولترِین (Ravi Coltrane)

شهرت این موسسه بیشتر به خاطر طراحی و تولید انیمیشن است و استعدادهایی مثل تیم برتون (Tim Burton) و جان لاستر (John Lasseter ) و برد بیرد (Brad Bird ) را به دنیا معرفی کرده است؛ اما مدرسه موسیقی هرب آلپرت این دانشگاه با برنامه خصوصی‌اش تحت عنوان «توسط هنرمندان برای هنرمندان» اعتباری هم درزمینهٔ موسیقی برای خود دست‌وپا کرده است.

نرخ پذیرش ۲۷ درصدی این مدرسه که ۴۰ درصد از متوسط مدارس موسیقی کمتر است به‌خصوصی‌تر شدن این موسسه دامن می‌زند. رشته‌های تحصیلی آن شامل موسیقی تونال وآتونال، هیپ هاپ، جاز، پاپ، هنرهای صدا و راک می‌شود که توسط اساتیدی همچون گیتاریست جاز لری کونز (Larry Koonse ) و خواننده تیمور بکبوسونوف (Timur Bekbosunov) ارائه می‌شوند.

در کنار دانشجویان انیمیشن، دانش آموزان موسیقی از فرصت آهنگسازی فیلم‌های دانشجویی و نیز ارتباط با دانشجویانی که شاید اعضای استودیو پیکسار نسل بعد را تشکیل دهند برخوردارند. 

 

 

14. مدرسه موسیقی جیکوبز دانشگاه ایندیانا (Indiana University Jacobs School of Music)


فارغ‌التحصیلان برجسته: جاشوا بل (Joshua Bell)، لئونارد اسلاتکین (Leonard Slatkin)

اگر این توانایی را دارید که باوجود تمام جذابیت‌های ورزشی بیگ تن (Big Ten sports)، همچنان باقدرت به مطالعه موسیقی خود ادامه دهید، مدرسه موسیقی جیکوبز با دانشجویانی از تمام ایالات آمریکا و بیش از ۵۵ کشور جهآن‌یکی از ده مدرسه برتر صدا در این کشور است.

اما ورود به این مدرسه آسان نیست: پذیرش تنها با اجرای زنده یا ضبط‌شده انجام می‌شود و تنها ۲۵ درصد از متقاضیان دوره کارشناسی پذیرفته می‌شوند. جیکوبز سالانه بیش از هزار اجرا- ازجمله سه اجرای باله و هفت اجرای اپرا- برگزار می‌کند. البته اساتید معتبر و برجسته دوره کارشناسی ارشد آن را نباید نادیده گرفت.

 

 

13. مدرسه موسیقی منهتن (Manhattan School of Music)


فارغ‌التحصیلان برجسته: آنجلو بادالامنتی (Angelo Badalamenti)، الیوت گلدنتال (Elliot Goldenthal)

اگر اطمینان دارید مسیر موفقیت شما از گرِیت وایت وِی (Great White Way) می‌گذرد، شاید بهتر باشد از مدرسه موسیقی منهتن شروع کنید: پاییز ۲۰۱۶ قرار است این مدرسه نیز به همراه مدرسه موسیقی بوستون به‌عنوان دومین مدرسه‌ای که مدرک تئاتر موزیکال ارائه می‌دهد، فصل جدیدی از فعالیت آکادمیک خود را رقم بزند.

مثل تمام مدارس منهتن، هزینه تحصیل در آن بسیار بالاست: بیش از ۶۰ هزار دلار با احتساب هزینه دانشگاه و امکانات رفاهی. ۳۶ درصد از دانشجویان آن کمک‌هزینه ۲۱۳۵۲ دلاری دریافت می‌کنند. دانشگاه حدود ۴۰ درصد از متقاضیان تحصیل در این دانشگاه را به جمع دانشجویان ۴۰۰ نفری دوره کارشناسی خود می‌پذیرد.

از رشته‌های پرطرفدار این دانشگاه می‌توان به صدا و اپرا، سازهای زهی، سازهای کیبوردی، موسیقی عمومی و سازهای بادی اشاره کرد؛ اما در کنار تحصیلات موسیقی کلاسیک این دانشگاه خدماتی درزمینهٔ موسیقی معاصر نیز ارائه می‌دهد که بیشتر بر اساس مدل برنامه‌های گروه‌هایی همچون کرونوس کوارتت (Kronos Quartet) است.

 

 

12. دانشگاه ایالتی تنسی مرکزی (Middle Tennessee State University)


فارغ‌التحصیلان برجسته: گری اووِرتون (Gary Overton)، بلِیک چانسی (Blake Chancey)

مجاورت این دانشگاه با نشویل- شهر موسیقی- از جذابیت‌های آن است. بااین‌وجود مسئولانش از برگزاری دوره‌های تجارت موسیقی در دپارتمان صنعت ضبط آن‌که بیشتر بر روی جنبه عملی و تجاری موسیقی تأکید دارد، هیچ ابایی ندارند. با اساتیدی از گوشه و کنار دنیای موسیقی دانشجویان این دانشگاه از این فرصت بهره‌مند می‌شوند تا با تمام فوت‌وفن‌هایی که در صنعت موسیقی کاربرد دارد آشنا شوند و از اتفاقاتی که همه‌روزه در یک‌قدمی آن‌ها در نشویل می‌افتد غافل نمانند.

این دانشگاه اخیراً بورلی کییل (Beverly Keel) را- که سابق بر این معاون ارشد بخش ارتباط رسانه و هنرمند گروه موسیقی یونیورسال نشویل (Universal Music Group Nashville) بوده است- به سمت ریاست دپارتمان صنعت ضبط موسیقی خود برگزیده و اودی بلکمن (Odie Blackman) را نیز به ریاست بخش ترانه نویسی تجاری منصوب کرده است.

 

 

11. دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نورثریج (California State University Northridge)


فارغ‌التحصیلان برجسته: اندی سامرز (Andy Summers)، دایانا وارن (Diane Warren)

دانشگاه نورثریج که در نقطه‌ای دورافتاده از درهٔ سان فرناندو (San Fernando Valley) و در مکانی قرار دارد که کمی آن‌طرف تر از آن‌یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در صنعت موسیقی (کل آرتس) انتظار دانشجویان را می‌کشد قرار دارد و به همین دلیل شاید در نگاه اول انتخابی چندان رؤیایی برای هنرآموزان نباشد.

اما در یک روز بی ترافیک تنها ۴۰ دقیقه از آن تا هالیوود راه است و کمک‌هزینه ۸۲۰۸ دلاری آن‌هم برای دانشجویان بومی کالیفرنیا، این دانشگاه را ۲۳ درصد ارزان‌تر از سایر مدارس موسیقی کشور می‌کند. همچنین با نرخ پذیرش ۶۰ درصدی‌اش، شما از شانس خوبی برای گرفتن پذیرش از این دانشگاه برخوردارید- البته تا زمانی که به خاطر تکمیل ظرفیت، محدودیت‌های ثبت‌نام قرار ندهد.

این مزیت‌های نورثریج این مدرسه را با سایر مدارس خصوصی قابل‌رقابت می‌کند. دوره‌هایش هم درزمینهٔ صنعت موسیقی، رسانه و فیلم، جاز و کلاسیک در سراسر آمریکا شناخته‌شده است.

 

 

10. کنسرواتوار موسیقی سانفرانسیسکو (San Francisco Conservatory of Music)

 

فارغ‌التحصیلان برجسته: آیزاک اشترن (Isaac Stern)، جورج دوک (George Duke)

قدیمی‌ترین مدرسه موسیقی ساحل غربی (West Coast) که زمان تأسیسش به سال ۱۹۱۷ برمی‌گردد و در رشته‌های آهنگسازی، آواز و نوازندگی به بیش از ۴۰۰ دانشجو مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس ارائه می‌دهد. آموزش‌های پیش‌دانشگاهی به بیش از ۲۰۰ هنرآموز و اجرای برنامه‌های آزاد عمومی برای بیش از ۶۰۰۰ سکنه بی اریا (Bay Area) از دیگر فعالیت‌های این کنسرواتوار است. برخلاف شهرتش به‌عنوان یک مدرسه موسیقی سنتی، این کنسرواتوار درزمینهٔ «موسیقی مدیا» یکی از بهترین دوره‌های کل کشور را تحت عنوان «تکنولوژی و آهنگسازی کاربردی» ارائه می‌دهد که دانشجویان را برای ورود به زمینه‌های کنسرت و فیلم و طراحی صدای بازی آماده می‌کند.

آهنگساز لری گروپ (Larry Groupé) که سه سال را به سفر در تمام مدارس موسیقی آمریکا و سخنرانی درباره موسیقی فیلم گذرانده، کنسرواتوار موسیقی سانفرانسیسکو را بهترین مدرسه موسیقی آمریکا می‌داند. به گفته گروپ:
"این کنسرواتوار از هر نظر بهترین است. مدرسه پرفورمنسشان جای هیچ حرف‌وحدیثی باقی نمی‌گذارد. رئیس جدید کنسرواتوار اخیراً میلیون‌ها دلار به برنامهٔ تکنولوژی و آهنگسازی تکمیلی اختصاص داده است. برنامه‌ای با آخرین فناوری‌های روز و ترکیبی واقعی از رسانه و آهنگسازی نوین. اکثر مدارس هرگز اجازه برگزاری چنین ترکیبی را نمی‌دهند. این مدرسه همچنین دموهایی از ضبط تمام ارکسترال، ویژهٔ پلی‌استیشن سونی ارائه می‌دهد. آن‌ها حقیقتاً مرزهای رسانه، تجارت و آهنگسازی باکیفیت را درهم‌شکسته‌اند."



9. مدرسه موسیقی و نمایش گیلد هال (Guildhall School of Music and Drama)


فارغ‌التحصیلان برجسته: جورج مارتین (George Martin)، داریو ماریانلی (Dario Marianelli)، دبی وایزمن (Debbie Wiseman)

یکی از برترین مدارس بریتانیا که ساختمان سیلک استریت گیلدهال (Guildhall’s Silk Street) آن بیش از ۸۰۰ دانشجو را از ۴۰ کشور دنیا در خود جای‌داده و تنها مدرسه موسیقی دنیاست که موسیقی و تئاتر را در یک فضا ارائه می‌دهد.

این مدرسه رشته‌های سازهای زهی، چنگ و گیتار، صدا و مطالعات اپرا، موسیقی مجلسی (chamber music)، موسیقی الکترونیک جاز و آهنگسازی دارد. مسئولین مدرسه ارتباط خود را با صنعت موسیقی حفظ می‌کنند و با مراکزی همچون باربیکن سنتر (Barbican Centre)، سمفونی لندن (the London Symphony)، ارکستر سمفونی بی‌بی‌سی (BBC Symphony Orchestras)، خانه اپرای رویال (Royal Opera House) و آکادمی موسیقی باستانی (House and the Academy of Ancient Music) همکاری می‌کند؛ و اگر دغدغه‌های زیست‌محیطی دارید نگران نباشید- چراکه گیلدهال از طرف اتحادیه دانشگاهی انسان و زمین (People & Planet University League) به‌عنوان برترین موسسه هنرهای اجرایی پایدار در بریتانیا انتخاب شد.

آهنگساز فیلم «مریخی (The Martian)» هری گرگسون ویلیامز (Harry Gregson-Williams) در این مدرسه درس‌خوانده است. او می‌گوید: من پیانو، آواز و ویالون را در این مدرسه آموختم و هر سه آن‌ها به ارتقای جایگاهم به‌عنوان یک آهنگساز بسیار کمک کرده‌اند. درواقع من همه نوع سازوآوازی را در این مدرسه آموختم به‌جز آهنگسازی. تئوری موسیقی و هارمونی موسیقی را که مطالعه می‌کردم متوجه شدم باید درزمینهٔ آهنگسازی فیلم ادامه دهم و در این راه باید از تمام دانش موسیقایی خود استفاده کنم. هنگامی‌که مشغول به کار با هنس زیمر (Hans Zimmer) شدم علاوه بر موسیقی یاد گرفتم چه طور از دانشگاه زندگی هم بیاموزم و می‌دانستم روزی خواهم توانست موسیقی خودم را بسازم.

جورج ویلیامز اخیراً ارتباط خود را، این بار به‌عنوان استاد، با این مدرسه از سر گرفته است: "حدود سه سال پیش تصمیم گرفتم به بریتانیا برگردم و این شد که یک سال در آنجا به‌عنوان استاد مشغول به تدریس شدم. گیلدهال هم به من لطف داشت و مرا به‌عنوان ‌یکی از اساتید دپارتمان موسیقی الکترونیک پذیرفت. من در سانتا مونیکا زندگی می‌کنم ولی آن‌ها قطعه‌های فیلم را برای من ارسال می‌کنند و من از طریق اسکایپ با دانشجویان آن قطعه را کار می‌کنم و هر وقت فرصتی دست بدهد به بریتانیا می‌روم."

 


8. دانشگاه تگزاس شمالی (University of North Texas)


فارغ‌التحصیلان برجسته: کریستوفر کارتر (Kristopher Carter)، نورا جونز (Norah Jones)

اگر مشغول مطالعه جاز هستید، می‌توانید با شرکت نکردن در اولین دانشگاهی که مدرک رسمی این ژانر موسیقی کاملاً آمریکایی را ارائه می‌دهد، لگد محکمی به بخت خود بزنید. دانشگاه تگزاس شمالی پس از اولین سالی که مدرک جاز ارائه داد (۱۹۴۷)، به یکی از پیشگامان مطالعه جاز و در کل موسیقی بدل شد. این‌یکی از اهداف بنیادین تأسیس دانشگاه در سال ۱۸۹۰ بود.

این مدرسه در سال ۱۹۸۳ مرکزی برای موسیقی الکترونیک و مدیا تأسیس کرد. هشت سالن اجرا و یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های موسیقی از دیگر امکانات این مدرسه است. با داشتن ۱۰۰ عضو هیئت‌علمی، ۱۱۰۰ دانشجوی کارشناسی و ۵۰۰ دانشجوی ارشد، بدون شک یکی از بزرگ‌ترین مدارس موسیقی آمریکا محسوب می‌شود.

کریستوفر یانگ (Christopher Young) آهنگساز معروف فیلم‌هایی چون «The Single Moms Club, Deliver Us From Evil»، قبل از رفتن به لس‌آنجلس برای آغاز کار در فیلم در این مدرسه درس‌خوانده و می‌گوید: "این تنها مدرسه‌ای بود که مرا پذیرفت و باید اعتراف کنم ازنظر آموزش، بهترین اوقات زندگی موسیقایی‌ام را در اینجا گذراندم. نکته‌ای که مدرسه موسیقی تگزاس شمالی را از بقیه مدارس موسیقی آمریکا متمایز می‌کند این است که در یک دانشکده و زیر یک سقف هم دپارتمان موسیقی کلاسیک و هم دپارتمان جاز به طرز مسالمت‌آمیزی در کنار هم مشغول به فعالیت‌اند. واقعاً تکه‌ای از بهشت دنیای موسیقی بر روی زمین بود. مدرسه‌ای در ناکجاآباد."

 

 

7. مدرسه موسیقی فراست دانشگاه میامی (University of Miami Frost School of Music)


فارغ‌التحصیلان برجسته: بن فولدز (Ben Folds)، بروس هورنزبی (Bruce Hornsby)، جوئل مک نیلی (Joel McNeely)

اگرچه فاصله این مدرسه با هالیوود زیاد است، به‌واسطه موسسه هنری مانچینی (Henry Mancini Institute) ارتباط تنگاتنگی با سن‌های فیلم لس‌آنجلس و همچنین دنیای موسیقی معاصر دارد. از افتخارات ارکستر این مدرسه اجرا در سه ویژه‌برنامه شبکه PBS با حضور استعدادهایی همچون دیو گروسین (Dave Grusin) و گلوریا استفان (Gloria Estefan) است. 

موسسه مانچینی در رشته‌های موسیقی کلاسیک و جاز با رویکرد ایجاد آمادگی در دانشجویان برای حضور مؤثر در هر دو زمینه فیلم و اجرا و باهدف جذب مخاطب از سلایق مختلف و نیز جوانان، دوره‌هایی در: موسیقی کلاسیک سنتی، جاز، راک، هیپ‌هاپ و موسیقی لاتین، کوبایی، آسیایی و سایر نقاط جهان ارائه می‌دهد. امسال آهنگساز شناخته‌شدهٔ فیلم‌های The Fugitive و  The Hunger Games  Mockingjay —Part 2 جیمز نیوتون هاوارد (James Newton Howard) به سمت مدیر هنری موسسه منصوب شد. پیش از او آهنگساز ترنس بلنکارد (Terence Blanchard) این سمت را بر عهده داشت.

اساتید دانشکده جاز این مدرسه پت متنی (Pat Metheny) و بروس هورنزبی (Bruce Hornsby) دوره موسیقی خلاق آمریکایی (Creative American Music Program) را نیز باهدف جذب استعدادهای آینده ترانه نویسی آمریکا تأسیس کرده‌اند. 



6. مدرسه موسیقی ییل (Yale School of Music)


فارغ‌التحصیلان برجسته: مارکو بلترامی (Marco Beltrami)، جان ماسری (John Mauceri)

اگرچه اخیراً در ییل دعوایی بر سر ورود یا عدم ورود جاز به برنامه تحصیلی دانشگاه بین دانشجویان و ریاست مدرسه رابرت بلاکر (Robert Blocker) صورت گرفته است، همچنان اعتبار دوره‌هایش (برای دوران ارشد و دکترا) به‌خصوص برای یافتن جایگاه حرفه‌ای در موسیقی با هیچ‌کدام از مدارس آمریکا قابل‌مقایسه نیست.
نرخ پذیرش ۸ درصدی این مدرسه نسبت به نرخ متوسط پذیرش در سایر مدارس آمریکا ۵۹ درصد کمتر است؛ اما پس از اهدایی باورنکردنی ۱۰۰ میلیون دلاری فارغ‌التحصیل سابق استفن آدامز (Stephen Adams) و همسرش دنیس (Denise)، تمامی پذیرفته‌شدگان مدرسه از کمک‌هزینه کامل تحصیلی برخوردار می‌شوند. مارکو بلترامی (Marco Beltrami) آهنگساز فیلم برنده اسکار هرت لاکر (The Hurt Locker) می‌گوید: "در دورهٔ ارشد یا دکترای ییل، یکی از مهم‌ترین نکات افرادی هستند که با آن‌ها کار و تحصیل می‌کنید، چراکه بیشترین دانش خود را از همین افراد کسب می‌کنید. وقتی من اینجا درس می‌خواندم جیکوب دراکمن (Jacob Druckman) هم اینجا بود و او بود که چشم مرا به روی اهمیت هماهنگی ارکستر، تنظیم و ارکستراسیون و رنگ‌بندی ارکستر باز کرد؛ و این به‌عنوان سرمشق برای من همیشه در ذهنم جا گرفت. باوجود تمام پیشرفت‌هایی که درزمینهٔ ابزارآلات و موسیقی الکترونیک صورت گرفته، درنهایت همه‌چیز به گوش‌نواز بودن و کارهای جدید برمی‌گردد و این‌که چه قدر در ارکستر خلاقیت داشته باشی."

 

 

5. رویال کالج (Royal College of Music)

 

فارغ‌التحصیلان برجسته: جیمز هورنر (James Horner)، جان آدیسون (John Addison)

درست رو به روی رویال آلبرت هال (Royal Albert Hall) قرار دارد و وسعتی معادل مدرسه هاگوارتز در داستان‌های هری پاتر دارد. ۱۰۰۰ دانشجو در رویال کالج تحصیل می‌کنند. فیلم ارکستر دانشجویی (Students’ Film Orchestra) این دانشگاه اجرای آثار ولفگانگ کورنگلد (Wolfgang Korngold)، فرانز واکسمن (Franz Waxman)، سر ویلیام والتون (Sir William Walton) و حتی برگشت به آینده (Back to the Future) اثرآلن سیلوستری (Alan Silvestri’s) را در کارنامه دارد. جیمز هورنر (James Horner) که از شاگردآن‌همین کالج بود و چندی پیش درگذشت، اجرای باشکوهی از اثر خودش، موسیقی متن فیلم ذهن زیبا (A Beautiful Mind) را به همراه همین ارکستر در رویال کالج برگزار کرد.

این کالج دارای آرشیو عظیمی از آثار موسیقی و فیلم و متن نوشته‌های موسیقی و نیز موزهٔ ابزارآلات سنتی موسیقی است. مسئولان رویال کالج همچنین درخواست انتقال مرکز باله ملی انگلستان (English National Ballet) به این مدرسه را داده‌اند و به همین دلیل قصد دارند سالن‌های اجرا را افزایش دهند. 

این مدرسه برای سنین پایین هم‌دوره‌هایی دارد که ادوارد شرمر (Edward Shearmur) آهنگساز (Diary of a Wimpy Kid, She’s Funny That Way) هم از ۹ تا ۱۳ سالگی در آن آموزش‌دیده. او می‌گوید: "کمی تاریخ می‌خواندیم، کمی موسیقی‌ها را تحلیل می‌کردیم و بعد چرخی هم در مجموعه‌ها می‌زدیم که این بیشتر به‌منظور افزایش دانش موسیقایی هنرجو هم‌زمان بامطالعه ابزارآلات موسیقی در آن سن پایین است." 

 

 

4. دانشگاه نیویورک (New York University)

 

فارغ‌التحصیلان برجسته: آلن منکن (Alan Menken)، المر برنستین (Elmer Bernstein)

 قرار گرفتن در قلب نیویورک برای این دانشگاه مزایای بسیاری - ازجمله سالن‌های کنسرت معتبر، مکان‌های نمایش باکلاس‌های آموزشی، فرصت‌های کارآموزی در مؤسسات هنری معتبرو لیبل های موسیقی که همه و همه در این شهر بزرگ جمع شده‌اند- برای دانشجویان NYU داشته است. 

آهنگسازان بسیاری از این شهر به دنیای موسیقی معرفی‌شده‌اند. استیو ریچ (Steve Reich)، بروس براتون (Bruce Broughton)، مارک ایشام (Mark Isham) و کارتر بورول (Carter Burwell) چند نمونه از این آهنگسازان‌اند. از اساتید برجسته این دانشگاه هم می‌توان به ایرا نیوبورن (Ira Newborn )، مارک اسنو (Mark Snow) اشاره کرد. پردیس گرینویچ ویلج دانشگاه نیویورک (The Greenwich Village campus) هم فرصت استثنایی برای دانشجویانی ایجاد می‌کند که به دنبال تجربهٔ تحصیل موسیقی کلاسیک در کالج منهتن (Manhattan college) هستند.

 

 

3. مدرسه موسیقی ایستمن (Eastman School of Music)

 

فارغ‌التحصیلان برجسته: الکساندر کارج (Alexander Courage)، لارنس روزنتال (Laurence Rosenthal)

این مدرسه موسیقی یکی از بهترین‌های آمریکا است و تنها ۱۳ درصد از هنرجویانی که تقاضای پذیرش می‌کنند موفق به ورود به آن می‌شوند. شاید بهترین مزیت ایستمن مراودات نزدیکش با هالیوود باشد – در ابتدا این مدرسه به کوشش جورج ایستمن (George Eastman) از سوی موسسه ایستمن کوداک (EastmanKodak) برای تولید موسیقی برای فیلم‌های صامت تأسیس شد.

هزینه تحصیل در ایستمن بسیار بالاست اما تقریباً تمام دانشجویان آن به‌نوعی از کمک‌هزینه‌های تحصیلی بهره‌مند می‌شوند. جف بیل (Jeff Beal) برنده جایزه‌امی برای موسیقی متن سریال خانه پوشالی (House of Cards) شبکه نتفلیکس می‌گوید: "این مدرسه معرکه است، نمی‌توانید درجایی مثل ایستمن درس بخوانید و از اصول ارکستر و تولید موسیقی اطلاعی نداشته باشید. ایستمن همیشه نوعی برنامه رسانه‌ای  داشته - هم آموزش جَز داشت و هم آهنگسازی فیلم که من به هر دو آن‌ها سرک کشیدم، اما مهارتی که بیشتر از همه به داد من رسیده دانش موسیقایی است. آهنگسازی برای فیلم آن‌قدر شما را با محدودیت‌های زمانی مواجه می‌کند که مجبور می‌شوید از پس هر کاری برآیید. "

بیل به همراه همسرش جون اخیراً با اهدای ۲ میلیون دلار به ایستمن برای تأسیس موسسه موسیقی فیلم بیل و رسانه‌های معاصر (Beal Institute for Film Music and Contemporary Media)، دین خود را به این مدرسه ادا کرد. " اینجا یک مدرسه کوچک است و دوست داشتم به‌عنوان مدرس خدمتی به آن کرده باشم."

 

 

2. موسسه موسیقی کورتیس (Curtis Institute of Music)

 

فارغ‌التحصیلان برجسته: لئونارد برنستین (Leonard Bernstein)، ساموئل باربر (Samuel Barber)

با رقمی در حدود ۱۵۰ هنرجو و نرخ پذیرش ۴ تا ۱۱ درصدی، کورتیس یکی از دشوارترین مدارس موسیقی برای پذیرش گرفتن است- تازه برای گرفتن پذیرش از آن باید اجرای زنده هم داشته باشید؛ اما کافی است از این هفت‌خوان عبور کنید، آنگاه کمک‌هزینه کامل تحصیلی در انتظار شماست و این یعنی تحصیل رایگان در سرسخت‌ترین رقیب مدرسه جولیارد.

این مدرسه در سال ۱۹۲۴ توسط یکی از وارثان انتشارات خانواده کورتیس تأسیس شد و گفته می‌شود لئوپولد استوکوفسکی (Leopold Stokowski) یکی از حامیان آن بوده است. اگر نوازنده باشید بعد از فارغ‌التحصیلی از این مدرسه به‌احتمال بسیار زیاد دریکی از ارکستر سمفونی‌های معتبر خواهید نواخت.  متخصص ویالون هیلاری هان (Hilary Hahn) بهترین نمونه از این هنر جویان است.

 

 

1. کنسرواتوار نیو اِنگلند (New England Conservatory)

 

فارغ‌التحصیلان برجسته: شین کالری (Sean Callery)، سسیل تیلور (Cecil Taylor)

این مدرسه در سال ۱۸۶۷ در قلب فرهنگ و تاریخ آمریکا، شهر بوستون، تأسیس شد و به همین جهت از بسیاری از مجامع مهم موسیقی شهر ازجمله ارکستر سمفونیک بوستون (Boston Symphony Orchestra) استفاده می‌کند.
می‌توان گفت رقابت برای تحصیل در این مدرسه نسبتاً نزدیک است (نرخ پذیرشش ۳۰ درصد است) اما پذیرش گرفتن از آن خیلی هم دور از دسترس نیست. هنر آموزان می‌توانند در رشته‌های جَز، کلاسیک، خلاقیت‌های معاصر و موسیقی اولیه و موسیقی جهان مشغول به تحصیل شوند. این مدرسه در مدارس ابتدایی موسیقی خود، مراکز تحصیل در کنار اجراهای جمعی (Continuing Education and Community Performances) و نیز برنامه‌های مشارکتی خود دوره‌هایی نیز برای کودکان کودکستانی تا دانش آموزان دبیرستانی و بزرگ‌سالان دارد.
و اگر به دنبال کسب درآمد از موسیقی هستید، برنامه کارآفرینی موسیقی (Entrepreneurial Musicianship program) این مدرسه می‌تواند شما را در ورود به صنعت موسیقی یاری دهد. 

 

کلمه کلیدی: