نکات اپلای و سفر به ایتالیا


Tips of Apply and Migration to Italy
ایتالیا و نکاتی که باید قبل از سفر و اپلای دانست
مهاجرت ازنظر لغوی به معنای تغییر مکان زندگی باهدف کار یا تحصیل و یا اهداف مرتبط است و دلایل بسیاری در پدید آمدن آن نقش دارند، دلایلی که برای هرکس متفاوت از دیگری است. در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت تعداد بسیار زیادی از جوانان کشورمان باانگیزه‌های مختلفی چون کسب تجربه جدید، ادامه تحصیل و… به کشورهای اروپایی بوده‌ایم. تفاوت‌های بسیاری از جوانب مختلف فرهنگی، آموزشی، سیاسی و اقتصادی دو کشور وجود دارد که شاید دانستن این تفاوت‌ها برای کسانی که هنوز در مراحل  نخست مهاجرت و تعیین مقصد هستند خالی از لطف نباشد.

 

مسکن

همان‌طور که در ایران برای دانشجویان غیربومی دانشگاه‌ها امکان استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی فراهم بود، در ایتالیا هم برای دانشجویان خارجی و یا دانشجویان ایتالیایی غیربومی در شهرهای مختلف این امکان مهیاست. اما شرایط پذیرش هر خوابگاه بسته به نوع دانشگاه و شرایط دانشجو متفاوت است. اکثر دانشجویان ایرانی تمایل بیشتری به اقامت در خانه‌های دانشجویی دارند چراکه اگر شما واجد شرایط بورسیه دانشگاه نباشید لازم است هزینه‌ای ماهیانه برای اقامت در خوابگاه پرداخت کنید که با هزینه اجاره یک اتاق در منزلی شخصی برابری خواهد کرد.

 

در ایران مبنای رابطه و تعامل بیشتر بر پایهٔ رفاقت و محبت است، اما در اینجا مبنای کار فقط احترام است. البته ممکن است روابط دوستانه هم بعد از مدتی شکل بگیرد. برخی خانه‌ها فقط برای دختران و برخی دیگر هم بدون محدودیت هستند و برای هر دو جنس پذیرش دارند. شرایط یافتن اتاق در یک‌منزل مسکونی برای دانشجویان دختر راحت‌تر است و مالکان در باب اجاره و ودیعه مبلغی مابین دو تا سه ماه اجاره را دریافت خواهند کرد. این اجاره‌بها بدون در نظر گرفتن مخارج ماهیانه مانند آب و برق و گاز و یا مالیات‌هایی از قبل مالیات برای سیستم روشنایی شهری و سیستم جمع‌آوری زباله است که در مقایسه با ایران این بخش متفاوت است و شهرداری شهرهای ایتالیا شهروندان را موظف به پرداخت کرده است. بدیهی است یافتن و صحبت با مالک منزل یا سایر ساکنین خانه از طریق وب‌سایت‌های مرتبط با اجاره مسکن در ایتالیا از ایران و قبل از سفر از پرداخت مبلغ اضافه جهت اقامت در هتل جلوگیری خواهد کرد در گروه‌های دانشجویی فیس‌بوک و نه‌تنها گروه‌های ایرانی بلکه گروه‌های دانشجویان ایتالیایی هم می‌توان موارد مناسبی برای اقامت پیدا کرد.

 

مدارک بورسیه

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که اکثر دانشجویان ایرانی را ترغیب به اخذ پذیرش از کشور ایتالیا می‌کند، بورسیه و کمک‌هزینه‌های تحصیلی اختصاص‌یافته به دانشجویان خارجی است. برای دریافت این کمک‌هزینه باید از دو جنبهٔ مالی و همین‌طور تحصیلی مورد تأیید دانشگاه مربوطه باشید. از جنبه مالی باید این اطمینان حاصل شود که درآمد سرپرست خانواده برای ادامه تحصیل متقاضی کافی نیست که به دلیل اختلافات ارزی تقریباً تمام ایرانی‌ها واجد این شرایط هستند. برای به انجام رساندن این قسمت باید ترجمهٔ شناسنامهٔ سرپرست که علاوه بر ترجمه رسمی ممهور به مهر سفارت است، به‌علاوه فیش حقوقی و یا برگه‌ای که میزان درآمد سرپرست را نشان دهد ارائه کرد. سازمان‌هایی بانام «کاف» وجود دارند که کار بررسی وضعیت معیشتی و ارزیابی وضعیت مالی دانشجو را انجام می دهند. همان‌طور که گفتم به دلیل اختلاف ارزی در اکثر موارد به دانشجویان ایرانی تأییدیه مالی تعلق خواهد گرفت. نکتهٔ بسیار مهم در این بخش این است که نباید به گفته‌های دانشجوهای قبلی اکتفا کرد و حتماً باید از جدیدترین آیین‌نامه‌ها شرایط و مدارک موردنیاز را جویا شد چراکه به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی ایتالیا ضوابط برای واجدین شرایط روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود و در ضمن منطقه به منطقه متفاوت است. به‌عنوان‌مثال قرارداد منزل مسکونی که ازجمله پیوست‌های مدارک بود که باید ارائه می‌شد. بخش بعدی مربوط به وضعیت تحصیلی دانشجوست که بسته به نوع رشته، تعداد واحد و معدل مشخصی را مدنظر قرار می دهند. معمولاً ایرانی‌ها بورس سال اول را با احتمال بالا دریافت می‌کنند و بورس سال‌های بعد را با توجه به تعداد واحدهای گذرانده کم‌کم از دست می دهند.

 

دنیایی جدید و دیدگاه‌های متفاوت

پس از یافتن مسکن و ثبت‌نام در دانشگاه و نام‌نویسی در سازمان بورس و امتحان انواع و اقسام پنیرها و پیدا کردن بهترین فروشگاه‌ها و مراکز خرید، نوبت به پیدا کردن خودتان است! این بخش هم تلخ است هم شیرین، هم ترش است هم گس! اما باز بودن درهای اتاق فکر ذهن آدمی برای پذیرش ایده‌ها و دیدگاه‌های نو و ارزیابی آن‌ها یکی از نکات بسیار مؤثر در خوش‌طعم کردن این خودشناسی است. ایتالیا کشوری کاملاً مذهبی است و نمادهای مذهبی و احترام بیش‌ازحد مسیحیان به آیین‌ها و مراسم و مناسک خاص در میان مردم آنجا به‌وضوح قابل‌تشخیص و درک است. اکثر ما ایرانیان مسلمان‌زاده هستیم و شاید دین و اعتقاد ما با پس‌زمینهٔ ساختگی رسانه‌های غرب از اسلام و مسلمانان کاملاً متفاوت باشد. در اینجا شما در برخورد اول ایرانی و مسلمان خطاب خواهید شد و شاید به‌مرور و با آشنایی بیشتر دوست یا هم‌صحبت ایتالیایی شما به گرایش فکری و مذهبی شما پی ببرد. پس در اثبات خود به آن‌ها عجله نکنید. خیلی زود خواهید فهمید که اصلاً نیازی به اثبات هم نیست، گاهی ممکن است از برخی پیش‌داوری‌های آن‌ها رنجور شوید و یا حتی نسبت به تمام راه و مسیری که تاکنون پیموده‌اید تردید کنید. اما خوشحال باشید که شک و تردید و دودلی آغاز آگاهی است. اینجا شما فرصت خودتان بودن را خواهید یافت. فارغ از فشارهای اجتماعی و به‌دوراز ملاحظات خانوادگی می‌توانید شخصیتی کاملاً مستقل و ناب با هر دیدگاه و نگرشی داشته و پیرو آن باشید. برای رسیدن به ثبات باید صبور باشید و عجله نکنید.

 

ایتالیا شاید ازنظر اقتصادی و تحصیلی مکان ایده آلی برای زندگی نباشد، اما بی‌شک یکی از زیباترین پل‌های عبور برای رفتن به سمت سایر کشورهای اروپایی ازجمله اتریش و آلمان و حتی دروازه‌ای برای ورود به دیگر قاره‌هاست. شاید برای یک جوان ایرانی امکان اخذ پذیرش تحصیلی یا کاری به‌صورت مستقیم از ایران به امریکا، کانادا و یا آلمان مهیا نباشد. در این صورت ایتالیا یکی از بهترین سکوهای پرتاب است. ایستگاهی که اگر مدتی در آن توقف کنید و مدتی بودن و زیستن به شیوه آن‌ها را تجربه کنید، در عین لذت از زیبایی‌های جغرافیایی و فرهنگی خواهید توانست تجربه‌ای بی‌نظیر از زندگی در یک کشور اروپایی را به کوله‌بارتان بیفزایید و با دستی پر برای مقصد بعدی آماده شوید.

 

 

آداب غذایی

یکی از پررنگ‌ترین و البته خوشمزه‌ترین جوانب زندگی در ایتالیا غذاهای ایتالیایی است. فعل "خوردن" در مکالمات روزمره یک ایتالیایی بالاترین رتبه تکرار را داراست! ایتالیایی‌ها عاشق آشپزی هستند و از غذا لذت می‌برند. هر شهر در این کشور غذاهای خاص خودش را دارد که بسته به موقعیتش (اینکه در شمال قرار داشته باشد یا جنوب) رنگ و بوی متفاوتی دارد. ما در ایران برای هر وعده، یک غذای اصلی که اکثراً شامل برنج و مرغ یا گوشت است را به همراه سالاد یا ماست مصرف می‌کنیم؛ اما خوردن ماست یا سالاد به‌طور هم‌زمان با غذای اصلی برای ایتالیایی‌ها عجیب است. ایتالیایی‌ها از ماست‌های شیرین و طعم دار، آن‌هم به‌عنوان دسر، و از سالاد به‌عنوان وعده‌ای جداگانه استفاده می‌کنند.

منوهای ایتالیایی شامل:

 

بخش اول – Primo

بخش اول معمولاً شامل انواع پاستا، سوپ‌ها، یا ریسوتو (همان برنج دم نکشیده) است. معمولاً چندین نوع پاستا برای انتخاب وجود دارد. پاستاهای ایتالیایی معمولاً نسبت به آمریکائی‌ها که عادت دارند با سُس فراوان آن را میل کنند، با سُس کمتری سرو می‌شود. در ایتالیا، نوع پاستا معمولاً مهم‌تر از سُس آن است.

 

بخش دوم – Secondo

بخش دوم که شامل غذای اصلی است اغلب گوشت قرمز، مرغ و یا ماهی است. در ایتالیا در این بخش معمولاً سیب‌زمینی و یا هر نوع سبزیجات دیگری سرو نمی‌شود. معمولاً برای افراد گیاهخوار که گوشت نمی‌خورند یک یا دو نوع غذای گیاهی وجود دارد.

 

مخلفات میز – Contorno

معمولاً در این بخش می‌توان مخلفاتی مانند سیب‌زمینی، یا سبزیجات آب‌پز و سالادها را سفارش داد.

 

دسر– Dolce

آخرین بخش و خوشمزه‌ترین بخش از وعده غذایی را اغلب دسرها تشکیل می‌دهند؛ در این بخش می‌توان برای دسر، میوه سفارش داد که یک ظرف حاوی چند نوع میوه برای شما آورده می‌شود تا از بین آن‌ها انتخاب کنید. ایتالیایی‌ها پنیر را نیز به‌عنوان دسر می‌خورند. تنوع در نوع و طعم پنیر در ایتالیا یکی از اولین نکاتی است که نظر ایرانی‌ها را به خود جلب می‌کند. پس از دسر می‌توان سفارش قهوه داد. قهوه قبل از غذا سرو نمی‌شود. در مورد کاپوچینو هم معمولاً ایتالیایی‌ها آن را صبح و با وعده صبحانه سفارش می دهند.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: