تکنیک در امتحان اسپیکینگ IELTS


Techniques in the IELTS Speaking
8 نکته که باید در روز امتحان اسپیکینگ آیلتس باید به یاد داشته باشید
تجربه شرکت در امتحا آیلتس نشان داده است که باید 8 تکنیک مهم در روز امتحان اسپیکینگ آیلتس باید به یاد داشته باشید تا بتوانید نمره بالایی بگیرید و استرس نداشته باشید.

تأثیر اولیهٔ خوبی بر روی ممتحن بگذارید

ابتدا و پیش از هر چیز، تأثیر اولیهٔ خوبی بگذارید. اگر در بخش‌های آغازین مصاحبه توانایی فوق‌العادهٔ خود در اسپیکینگ را به ممتحن ثابت کنید نمرهٔ شما قطعاً بیشتر می‌شود زیرا در ابتدای کار تصویر خوبی از مهارت شما در ذهن او شکل می‌گیرد و در بخش‌های بعدی آزمون حتی اگر اشتباه کنید یا به همان خوبی نباشید او همچنان شما را یک شرکت‌کنندهٔ ماهر می‌داند.

 

روی لهجهٔ خود کارکنید

لهجه و همین‌طور تلفظ شما بسیار اهمیت دارد. این دو تأثیر مثبت فراوانی بر روی تعامل شما با ممتحن دارد و او خودبه‌خود فرض می‌کند گرامر شما نیز همان‌قدر عالی است.

 

تماس چشمی (eye contact) را حفظ کنید

حتی در گفتگوهای سادهٔ روزمره، برقرار کردن تماس چشمی نقش مهمی در بالا بردن کیفیت گفتگو و همین‌طور بالا بردن اعتمادبه‌نفس شما و تشویقتان برای بهتر حرف زدن دارد. پس نگاه خود را از ضبط‌صوت و زمان‌سنج دورنگه دارید چون این وسایل نه‌تنها حواس شما را پرت و رشتهٔ افکارتان را قطع می‌کند بلکه شما را مضطرب‌تر و هیجان‌زده‌تر می‌کند و درنتیجه نمرهٔ شما پایین می‌آید.

 

موضوعات مختلفی را مطالعه کنید که احتمال مطرح‌شدنشان در مصاحبه زیاد است

به‌هیچ‌عنوان نیازی به مطالعهٔ با جزئیات همهٔ رشته‌ها نیست؛ هدفتان این باشد که تنها دانشی مختصر راجع به هر موضوع به دست آورید تا ممتحن دربارهٔ هرکدامشان که پرسید شما آماده‌باشید.

 

رمز موفقیت آمادگی است

می‌دانم زمان برای شما ارزشمند است، اما نیازتان به آمادگی هم ارزشمند است. دست‌کم ۲۰ دقیقه را در روز- اگر بیشتر باشد که چه‌بهتر- صرف تمرین مصاحبه‌های ساختگی کنید که شامل موضوعات گوناگون باشد و ترجیحاً از سؤالات آزمون‌های واقعی قبلی در آن استفاده کنید. مهم است که جملات را بر زبان بیاورید و فقط در دلتان حرف نزنید. اگر تنها به جواب‌ها فکر کنید و مانند مصاحبهٔ واقعی آن‌ها را معمولی و با زبان بیان نکنید، بلندی صدا، یکپارچگی آوایی و شیوهٔ بیان افکارتان رشد نمی‌کند و حتی ممکن است توسط ممتحن تشخیص داده نشود. تمرین اسپیکینگ با یک پارتنر روش خوبی است، زیرا می‌توانید جایتان را عوض کنید و از یکدیگر سؤال بپرسید. اما برای بعضی افراد ـــ ازجمله خودم ـــ صحبت کردن با خود کارآمدتر از جواب دادن به سؤالات دوستان و اعضای خانواده است، زیرا در تنهایی اعتمادبه‌نفس شما بالاتر است و بهتر و آسان‌تر می‌توانید حرف بزنید. پس اصولاً این انتخاب به ترجیح شخصی بستگی دارد.

 

 با آینه حرف بزنید

ممکن است مسخره به نظر بیاید، اما تجربه همیشه به من نشان داده که این روش آماده‌سازی نتایج قابل‌توجهی دارد. فارغ از هر نوع مصاحبه‌ای که داشته‌ام، تمرین به این شیوه همیشه به من اعتمادبه‌نفس داده و می‌دهد و بسیار دلگرم‌کننده است. مطمئنم برای شما هم این‌گونه خواهد بود.

 

ریلکس باشید

لبخند بزنید و دوستانه رفتار کنید. اعتمادبه‌نفس شما نمرهٔ جداگانه‌ای در آزمون ندارد؛ و تأثیر مستقیمی هم‌روی نمرهٔ شما نمی‌گذارد، اما شدیداً بر ذهنیت ممتحن از شما مؤثر است. به‌طور طبیعی فرض بر این است که شرکت‌کنندگان خاطرجمع و با اعتمادبه‌نفس مهارت‌های بهتری هم دارند.

 

قبل از مصاحبه یک‌چیز شیرین بخورید

قبل از شروع مصاحبه چندتکه شکلات بخورید. با این کار فعالیت مغز شما افزایش می‌یابد و احتمال اینکه نمرهٔ بالاتری بگیرید بیشتر می‌شود.

 

کلمه کلیدی: