تحصیل در رشته‌های پزشکی آمریکا


Studying in the USA Medicine
شرایط اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا همواره با چالش زمان، هزینه و تلاش‌های فکری بسیار روبه‌رو بوده است. معیارهای اخذ پذیرش دانشگاه‌های پزشکی آمریکا بسیار دشوار است و آموزش‌ها به‌صورت گسترده می‌باشند ولی پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان مهارت ایجاد تفاوت‌های بنیادی در زندگی افراد را کسب می‌کنند. پس موضوع سخت‌کوشی به‌تنهایی بسیار ارزشمند است.

 

شرایط اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا

برخلاف تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا بعد از گذراندن دوره چهارساله مقطع کارشناسی صورت می‌گیرد. واحدهای آموزشی و گرایش‌های موجود برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا در دانشگاه‌های مختلف آمریکا متفاوت است اما گرایش‌های زیست‌شناسی، شیمی و شیمی آلی به‌عنوان علوم اصلی یکسان می‌باشند.

دوره 4 ساله تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی آمریکا به دودسته تقسیم می‌شود:

  1. پیش بالینی (شرکت در دوره‌های علوم اصلی)
  2. بالینی (شرکت در دوره‌های کارآموزی در بیمارستان‌ها)

پس از تکمیل موفقیت‌آمیز دوره‌های تخصص، افراد قادر به فعالیت در بخش‌هایی از قبیل زیست‌شناسی، شیمی و یا دیگر گرایش‌های مربوط به پزشکی می‌باشند.

مدارس پزشکی محدودی وجود دارند که متقاضیان را برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا آماده می‌کنند. دانشجویان به‌صورت موقت و بر اساس نمراتی که در دبیرستان کسب نموده‌اند در این مدارس پذیرفته می‌شوند و درصورتی‌که فعالیت آنان مطلوب ارزیابی شود اجازه شرکت در دوره‌هایی برای اخذ مدرک کارشناسی را کسب می‌کنند. اخذ مدرک کارشناسی به‌طورمعمول 6 تا 7 سال به طول می‌انجامد و پذیرش در این دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی به‌صورت رقابتی است.

دانشجویان داوطلب پزشکی در آمریکا باید در آزمون MCAT (آزمون پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی آمریکا) شرکت نمایند. انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC) به همراه دانشکده‌های پزشکی آمریکا، آزمون MCAT را طراحی و برگزار می‌کند. این آزمون بیش از 60 سال قسمتی از فرآیند اخذ پذیرش مدارس پزشکی بوده است. امروزه تمامی دانشکده‌های پزشکی در آمریکا از متقاضیان می‌خواهند که نمرات اخیرشان در آزمون MCAT را ارائه دهند.

 

دندانپزشکی

برای ورود به دانشکده‌های دندانپزشکی در امریکا ابتدا آزمون در DAT شرکت کنید. این آزمون ۴ ساعته شامل چهار بخش علوم، قابلیت ادراک، درک مطلب و استدلال کمی است. هزینهٔ آزمون 385$ است و نمرهٔ آن بین 1 تا 30 است. برای شرکت در این آزمون ابتدا باید از موسسه دندان‌پزشکان آمریکا شماره نظام دندانپزشکی دریافت کنید.

 

معایب تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا

  1. حمایت مالی دولت عمدتاً معطوف به دانشجویان بومی و یا کسانی که مقیم دائم آمریکا هستند، است.
  2. در برخی ایالات به‌اندازه کافی پزشک وجود دارد و ظرفیت‌های اخذ پذیرش بسیار پایین است.
  3. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بسیار بالا است.
  4. ظرفیت تخصیص‌یافته جهت پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مدارس پزشکی پایین است.

 

 

موارد موردنیاز جهت اخذ پذیرش تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا

  1. سابقه تحصیلی در مقطع کارشناسی
  2. نمره اخذشده در آزمون (MCAT)
  3. توصیه‌نامه
  4. تجربه شرکت در فعالیت‌های فوق‌برنامه مرتبط

 

 

تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا

هر یک از تخصص‌ها و گرایش‌های پزشکی، برنامه‌های درسی خود رادارند و تعاریف متفاوتی در مورد مدت‌زمان و مفهوم تخصص ارائه می‌کنند. برنامه‌های درسی در نظر گرفته‌شده برای گرایش پزشکی داخلی به‌طورمعمول 3 تا 5 سال، جراحی‌ها 7 سال و جراحی مغز و اعصاب 8 سال است. همچنین این دوره‌ها 1 تا 4 سال تحقیق در خصوص اخذ مدرک دکترا را دربرنمی گیرند. شرکت در تمام برنامه‌های آموزشی و حتی دوران کارآموزی جهت اخذ مدرک بسیار مهم است.

 

 

شهریه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا جزء گران‌ترین تحصیلات در جهان محسوب می‌شود؛ زیرا هیچ‌گونه حمایت مالی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته نمی‌شود. دانشجویان متقاضی ملزم به ارائه مدارکی دال بر پوشش مبلغ 250000 دلار در سال هستند. همچنین بسیاری از دانشگاه‌هایی که به دانشجویان بین‌المللی پذیرش می‌دهند، خصوصی هستند و شهریه آن‌ها حدود 40000 دلار در سال است.

میزان شهریه در دانشگاه‌های پزشکی دولتی و خصوصی آمریکا طی 10 سال گذشته بالغ‌بر 10 برابر شده است و بیش از 35000 تا 50000 دلار در سال است. علاوه بر شهریه سالانه دانشگاه، مخارج و هزینه زندگی در حین تحصیل نیز به این مبالغ اضافه می‌شود. دانشجویانی که امکان زندگی و تحصیل با هزینه بالا در دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی آمریکا رادارند، پس از اخذ مدرک خود از این دانشگاه‌ها قادر به فعالیت در هر نقطه از جهان می‌باشند.

 

چگونه خود را برای دورهٔ تخصص دندانپزشکی در آمریکا آماده کنیم؟

به‌غیراز آزمون‌های زبان تافل/آیلتس و جی آر ای، برای ورود به دوره‌های تخصص دندانپزشکی در امریکا که بین ۲ تا ۴ سال طول می‌کشد، شما نیاز به قبولی در آزمون National Dental Board Examination دارید. این آزمون شامل دو مرحله است که گاها دانشگاه‌های تراز اول قبولی در هر دو مرحله را از شما می‌خواهند. پس از قبولی در این آزمون از طریق انجمن آموزش دندانپزشکی امریکا می‌توانید برای دوره‌های تخصص اقدام کنید.

 

توصیه هایی به دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشکده های پزشکی در امریکا

اگر شما به‌عنوان یک دانشجوی پزشکی، مشتاق ورود به یکی از دانشکده‌های پزشکی آمریکا هستید درحالی‌که شهروند و یا مقیم دائم این کشور نیستید، احتمالاً شنیده‌اید که بسیار دور از ذهن است دانشجویان خارجی در یک مدرسهٔ پزشکی در امریکا پذیرفته‌شده و یا حمایت مالی دریافت کنند.

وب‌سایت‌های متعلق به مراکز دوره‌های لیسانس در سراسر کشور، که در مورد دوره‌های مقدماتی پزشکی مشاوره می‌دهند، به دانشجویان خود گوشزد می‌کنند که بسیار غیرمحتمل است که دانشجویی خارجی بتواند به یک دانشکدهٔ پزشکی آمریکایی راه یابد و یا حمایت مالی دریافت کند. دانشگاه Yale حتی یک‌قدم فراتر می‌گذارد و به دانشجویان آینده‌نگر دورهٔ لیسانس توصیه می‌کند در مورد درخواست پذیرش از مدارس پزشکی امریکا به‌دقت زیادی بیندیشند.

بزرگ‌ترین مشکلی که دانشجویان خارجی با آن مواجه هستند، محرومیت از بودجهٔ وام دانشجویی فدرال است. وب‌سایت دانشگاه Yale همچنین خاطرنشان می‌کند که بورس‌های تحصیلی دانشکده‌های پزشکی حتی برای متقاضیان آمریکایی نیز کمیاب است، چه رسد به افرادی که از خارج از مرزهای این کشور می‌آیند.

انجمن آمار پذیرش دانشگاه‌های پزشکی امریکا ذکر می‌کند که از سال ۲۰۱۱، از بین متقاضیان خارجی، ۸۸.۴% آن‌ها موفق به نام‌نویسی در موسسه‌ای آمریکایی نشده‌اند که این رقم در مقابل عدم موفقیت ۴۰ تا ۶۰ درصدیِ متقاضیان هر ایالت امریکا قرار دارد. این انجمن همچنین تأکید می‌کند که موسسه‌های دولتی به‌ندرت داوطلبان آمریکایی که از ایالت خودشان نیستند را می‌پذیرند و به علت محدودیت‌های بودجه، تقریباً هیچ خارجی را پذیرش نمی‌کنند.

بهترین راه‌حل برای راه یافتن به یک مدرسهٔ پزشکی در امریکا کدام است؟

۱- هرچه سریع‌تر شروع به تحقیق کنید: شاید به نظر واضح برسد ولی بسته به اینکه در کدام مرحله از تحقیق در مورد دانشکده‌های پزشکی هستید، یک جست‌وجوی جامع برای پیشگیری از یأس‌های آتی یا از دست دادن فرصت‌های بالقوه، حائز اهمیت است.

برای مثال، تصمیم‌گیری در مورد محل ادامهٔ فعالیت‌های کارشناسی‌تان مهم است. رویه‌های دانشکدهٔ انتخابی شما راجع به تخصیص کمک‌های مالی به دانشجویان خارجی، از اهمیت بیشتری حتی برخوردار است؛ زیرا بعضی از دانشکده‌ها از شما می‌خواهند که شهریهٔ چهار سال را از قبل به یک حساب سپرده واریز کنید یا مدرکی دال برداشتن دارایی به ارزش صدها هزار دلار ارائه دهید.

اگر دانشکده‌ای مشخصاً درخواست اطلاعات مالی نکند، احتمالاً نیاز به درخواست ویزای تحصیلی F-1 خواهید داشت.

وب‌سایت انجمن ملی مشاوران شغل‌های مرتبط با سلامت می‌تواند شروع خوبی باشد. این وب‌سایت فهرستی جامع از خط‌مشی‌های خاص هر مرکز آموزشی را در اختیار می‌گذارد، همراه با این توضیح که دانشجوی خارجی به چه کسانی گفته می‌شود و اینکه این دانشجویان احتمالاً از چه مزایایی برخوردار خواهند شد.

۲- گذراندن چندترم در امریکا: مراکزی که دانشجویان بین‌المللی را پذیرش می‌کنند، عموماً شرط داشتن مدرک لیسانس از یکی از دانشگاه‌های امریکا را مطرح می‌کنند و یا حداقل گذراندن یک سال مطابق با یک سال تحصیلی در امریکا. این مراکز ترجیح می‌دهند که‌ترم مربوطه در مدرسهٔ آمریکایی، مربوط به یکی از شاخه‌های علوم باشد.

اگر شما مقطع کارشناسی را در خارج از امریکا (و یا خارج از کانادا، در مورد بعضی دانشکده‌ها) تمام کرده و یا به‌زودی تمام خواهید کرد، ارزشش را خواهد داشت که برای گذراندن یک سال در یک مرکز آموزشی آمریکایی برنامه‌ریزی کنید. این امر نه‌تنها شما را با پیش‌نیازهای درخواست پذیرش آشنا کرده و شانس درخواست پذیرش از مدارس بیشتری را به شما می‌دهد، بلکه به شما کمک خواهد کرد تصمیم بگیرید که آیا تحصیل در ایالات‌متحده برای شما مناسب است یا خیر.

۳- برنامه‌های مقطع فوق‌لیسانس و دکتری را بررسی کنید: ازآنجایی‌که این جایگاه‌ها معمولاً کمک مالی کاملی دارند، به سبب محتوای مقطع دکتری، عموماً این تصور وجود دارد که دانشجویان خارجی برای دنبال کردن تحصیلات پزشکی، درگرفتن پذیرش و کمک مالی در ایالات‌متحده، تا حدی از این راه موفق‌تر عمل می‌کنند.

بااین‌حال، پیش‌نیازهای لازم برای دانشجویان خارجی نیز مانند دیگران است؛ باید سابقهٔ تحقیقات بالایی داشته باشند و به‌عنوان یک پزشک-دانشمند، دارای شغلی باشند. ازآنجایی‌که هزینهٔ آموزش دانشجویان در این دوره‌ها بالغ‌بر 350 هزار دلار است، مراکز آموزشی به بلندهمتی‌های متقاضیان درزمینهٔ شغلی بسیار ارج می‌نهند. مراکز ملی سلامت، از طریق برنامه آموزشی پرورش دانشمند درزمینهٔ طبی، فهرستی از مؤسساتی را که تعدادی جایگاه شغلی پیشنهاد می‌کنند، در اختیار می‌گذارد.

اگر درصدد گرفتن پذیرش از یک مدرسهٔ پزشکی در ایالات‌متحده هستید، ناامید نشوید. بر اساس گزارش‌های AAMC (انجمن دانشگاه‌های پزشکی امریکا)، در سال ۲۰۱۱، ۱۷۴ نفر متقاضی غیر آمریکایی در مدارس پزشکی امریکا ثبت‌نام کرده‌اند.

بسیاری از دانشکده‌ها استانداردهای یکسانی برای پذیرش افراد بومی و غیربومی اعمال می‌کنند و طبق روشی یکسان به آن‌ها پذیرش می‌دهند. هرچند گاهی اعطای پذیرش‌های خارجی، مشروط به تأمین منابع مالی است. همچنین در بعضی از دانشگاه‌ها، مانند Yale، برنامه‌های مشخصی برای واگذاری وام وجود دارد که این علاوه بر دیگر برنامه‌هایی است که از سوی بانک‌های بزرگ ارائه می‌شود و برخی از آن‌ها نیاز به یک امضاکننده (ضامن) آمریکایی دارند.

 

کشور: