تحصیل در رشته‌های پزشکی نروژ


Studying in Norway Medicine
شرایط اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در نروژ
برای تحصیل پزشکی در نروژ تسلط به زبان نروژی الزامی می باشد. همچنین داشتن مدرک IELTS با حداقل امتیاز 5 نیاز است. مدرک دیپلم در رشته های ریاضی و تجربی نیز مورد قبول است. هر ساله آخرین فرصت جهت تحویل مدارک اول March می باشد. دوره پزشکی در نروژ 6 ساله می باشد.

آموزش و شرایط تحصیل پزشکی نروژ

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ کمک می‌کند تا روش‌های جدید و هیجان‌انگیز علم روز را بیاموزید. شما می‌توانید در رشته‌های انتخابی خود تخصص را نیز دریافت کنید. کلاس‌ها معمولاً از تعداد پایین دانشجو تشکیل‌شده است. خلوت بودن کلاس‌ها به دانشجو کمک می‌کند دانش بیشتری را بیاموزد. پس از تحصیل 18 ماه کارآموزی برای به دست آوردن مدرک پزشکی لازم است. برنامه تحصیل پزشکی به‌صورت 6 ساله است، پس از گذراندن تمامی واحدها و کسب امتیازات لازم دانشجو واجد شرایط اخذ مدرک تحصیلی می‌گردد و پس‌ازآن قادر است به کار در بیمارستان‌ها در سراسر دنیا بپردازد. در نروژ کالج‌های اختصاصی برای ورود به دانشکده‌های پزشکی و آماده‌سازی دانشجویان وجود دارد.

ممکن است در یک‌رشته خاص اما در دانشگاه‌های مختلف دروس دانشگاه‌های نروژ با یکدیگر متفاوت باشند. مدرسه و مدارس نیز برای دانش‌آموزانی که سنین آن‌ها کمتر از 18 سال یا سن دانشگاه است موجود است. تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان ممکن نیست، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ در این کشور به زبان انگلیسی نیز در برخی از دانشگاه‌ها مقدور است. شرایط تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی یا لیسانس مانند دیگر کشورهای است اما مسلماً تفاوت‌هایی وجود دارد که قبل از اقدام بایستی از آن‌ها آگاه گردید. زبان تحصیل در این کشور به زبان نروژی و انگلیسی است.

 

شرایط و آموزش تحصیل دندانپزشکی در نروژ

دانشجویان دندانپزشکی در نروژ به تحصیل در رابطه با حفره دهان و تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازند. تخصص دندانپزشکی شامل دروس بهداشت دندانپزشکی، دندانپزشکی کودکان، رادیولوژی و جراحی فک و صورت، پروتزهای دندانی پریودنتیکس، ارتودنسی، کاشت دندان، زیبایی‌شناسی دندان و … است.

در دوره‌های آموزشی دندانپزشکی دانشجویان در مورد: سر و آناتومی گردن، روش‌ها و وسایل جراحی، مورفولوژی دندان، لمینیت های دندانی، جراحی ایمپلنت دندان، حساسیت دهانی، دندانپزشکی قانونی، بیومواد و ارگونومی در بیماری‌های دهان آموزش می‌بینند. دانشجویان نیز این فرصت را دارند در برنامه‌های خاص ارائه‌شده در رابطه با مراقبت‌ها دندان تحت نظارت مستقیم دندان‌پزشکان حرفه‌ای شرکت کنند. فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی مهارت‌های زیر را داشته باشند: مهارت در راهنمایی بیمار، حافظه بصری خوب، مهارت حل مسئله و تشخیص بیماری‌های دهان و دندان، انتخاب بهترین روش درمان و …

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کلینیک‌های خصوصی و یا بیمارستان کار کنند را و در زمینه‌های تشخیص بیماری، بهبود زیبایی، تکمیل گزینه‌های درمان دهان، آموزش عمومی و بهداشت به کار بپردازند.

 

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ به زبان انگلیسی

دانشجویانی که خواهان تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی هستند می‌توانند در بیش از 200 برنامه کارشناسی ارشد زبان انگلیسی شرکت کنند،  بسیاری از رشته‌ها به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی نیز تدریس می‌گردند. به‌عنوان‌مثال، برنامه‌های زبان انگلیسی در دانشگاه اسلو شامل زمینه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق، الهیات، ریاضی و علوم طبیعی، آموزش‌وپرورش، پزشکی، دندانپزشکی، انرژی، توسعه، مطالعات جنسیتی و نروژی برای تحصیل وجود دارند.

 

شهریه و بورسیه تحصیلی و هزینه‌های زندگی در نروژ

آموزش‌وپرورش عمومی در نروژ برای هر دانشجوی بومی و بین‌المللی رایگان است، وزارت آموزش و پژوهش نروژ مسئول هزینه‌های کلی آموزش افراد است. شما ممکن است لازم باشد هزینه اندکی برای هر ترم پرداخت کنید، به‌طورمعمول این هزینه حدود  NOK300-600 US 35-71 برای هر ترم است که این هزینه برای رفاه خود دانشجو دریافت می‌گردد، این خدمات عبارت‌اند از دسترسی به خدمات بهداشتی، مشاوره و امکانات ورزشی، کارت دانشجویی رسمی و هزینه حمل‌ونقل عمومی است البته قیمت بلیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی برای دانشجویان پایین‌تر است. دانشگاه‌های خصوصی در نروژ دارای شهریه به نسبت بالایی می‌باشند.

دقت کنید قبل از مهاجرت بایستی اطلاعات لازم در رابطه با مبلغ تمکن یا پشتیبان مالی سفارت را به دست آورید؛ و همچنین به علت اینکه یکی از موارد بسیار مهم در امر مهاجرت هزینه است از قبل از هزینه زندگی دانشجویی در نروژ مطلع گردید.

بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های نروژ معمولاً به افرادی با رزومه‌های بالا تعلق می‌گیرد در صورت پذیرش از دانشگاه‌های نروژ  با بورسیه در هر دانشگاهی شرایط تحصیل رایگان در نروژ برای شما امکان‌پذیر می‌گردد. معمولاً بورسیه برای تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکتری PHD و کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد و شرایط تحصیل در نروژ در مقطع دکترا یا PhD و شرایط تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق‌لیسانس را آسان‌تر می‌کند. سطح علمی دانشگاه‌های نروژ با یکدیگر متفاوت است حتماً قبل از انتخاب دانشگاه موردنظر خود رتبه این دانشگاه در سال جاری را بیابید.

به خاطر داشته باشید که هزینه‌های زندگی در نروژ به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از بسیاری از کشورهای دیگر است و برای پوشش هزینه‌هایی نظیر خوابگاه یا اقامتگاه، کتاب، غذا و بلیت یا به‌طورکلی هزینه‌های زندگی هزینه‌های زیادی دانشجو باید صرف کند. اگر شما نیاز به کمک مالی، بورس‌های تحصیلی مختلف و فرصت‌های مطالعاتی و وام دانشجویی دارید این امکانات برای دانشجویان محلی و بین‌المللی وجود دارد. مطمئن شوید که بودجه کافی برای تحصیل در نروژ را قبل از سفر در دسترس دارید.

 

کار دانشجویی هم‌زمان با تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی نروژ

امکان کار پاره‌وقت در کنار تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ وجود دارد، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا برای کار پاره‌وقت در این کشور نیاز به یک مجوز کاردارند و باید برای کار در یک موسسه اجازه کار دریافت کنند و تضمین کنند که کار بر روی تحصیلات آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد و همچنین دارای پیشنهاد کار از کارفرما باشند. دانشجویان اتحادیه اروپا برای کار نیاز به اجازه کار ندارند، همراه با اجازه کار اجازه اقامت نیز به افراد اعطا می‌گردد. در هر دو مورد، دانشجویان مجاز هستند تا 20 ساعت در هفته در طول مدت‌زمان اقامت خود به کار در این کشور بپردازند.

 

تحصیل در دانشگاه‌هایی با شهریه رایگان پزشکی در نروژ

نروژ به دلیل آموزش‌وپرورش باکیفیت بالا یک مقصد مطالعاتی بسیار محبوب برای دانشجویان بین‌المللی است. به‌طورکلی، دانشگاه‌های دولتی نروژ و کالج دانشگاه ایالتی شهریه‌ای برای تحصیل از دانشجویان بومی و خارجی دریافت نمی‌کند و هزینه تحصیل این افراد را با مالیات دریافت می‌کند.

مطالعه و بورس‌های تحصیلی چه برای  دانشجویان بومی و چه دانشجویان خارجی در دسترس است. بخش آموزش عالی نروژ شامل هشت دانشگاه، نهادهای دانشگاهی تخصصی، 20 کالج دانشگاه ایالتی، دو دانشکدهٔ ملی هنر و 16 کالج  خصوصی است.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: