تحصیل در رشته‌های پزشکی آلمان


Studying in the Germany Medicine
شرایط اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در آلمان
تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در آلمان با توجه به شرایط تحصیل در این کشور بسیار موردتقاضا است. علت این تقاضا همان‌طور که بارها گفته شد رایگان بودن تحصیل و همچنین کیفیت مطلوب آموزش در این کشور است. در کشور آلمان دانشگاه‌های پزشکی بسیار معتبری وجود دارد که تقریباً مورد تأیید همهٔ کشورهای دنیا می‌باشند، افرادی که تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان را انتخاب می‌کنند، شانس اقامت در این کشور و یا به عبارتی مهاجرت دائم را از طریق تحصیل‌دارند.

 

 شرایط اخذ پذیرش دانشجو پزشکی و دندانپزشکی به آلمان

شرایط متقاضیان جهت ورود به رشته پزشکی متفاوت است و بر اساس شرایط هر شخص احتمال ورود به چنین دوره‌ای می‌تواند وجود داشته باشد.

 

دسته اول: متقاضیانی که آخرین مدرک آن‌ها پیش‌دانشگاهی است، باید دارای شرایط زیر باشند:

  • مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی با حداقل معدل ۱۷ به بالا (هر دو مدرک ملاک است)
  • مدرک زبان آلمانی با سطح B1(عمده مراکز آلمان تنها با مدرک زبان آلمانی در حد B2 پذیرش می‌دهند، با این مدرک متقاضی شانس بهتر و گزینه‌های بیشتر برای اخذ پذیرش در اختیار دارد)
  • اخذ پذیرش کالج یک‌ساله M-Kurs
  • فارغ‌التحصیلی از کالج M-Kurs با معدل بالا (معدل بالا در این مرحله، ضعف معدل در مراحل اول و دوم را جبران می‌نماید)

 

دسته دوم: متقاضیانی که دارای تحصیلات دانشگاهی می‌باشند و یا دوره کالج خاصی را طی کرده‌اند. این دوره‌ها هیچ مزیتی جهت ورود به  پزشکی برای ایشان نخواهد داشت و حتی ممکن است شرایط ورود را سخت‌تر هم بکند. زیرا برای ایشان امکان اخذ کالج M-Kurs وجود ندارد و نمی‌توانند معدل و شرایط خود را بهبود بخشند. پس باید به‌طور مستقیم وارد رشته پزشکی شوند.

این متقاضیان جهت ورود به رشته پزشکی بایستی حداقل دارای شرایط زیر باشند:

  • مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی با حداقل معدل 19 به بالا (هر دو مدرک ملاک است)
  • مدرک زبان آلمانی با سطح B2
  • مدرک دانشگاهی با معدل بالا

تک‌تک موارد بالا جهت اخذ پذیرش لازم است و در صورت نقص در هرکدام احتمال پذیرش بسیار کاهش پیدا می‌کند.

 

 نکته بسیار مهم: پذیرش در دوره یک‌ساله کالج M-kurs به‌هیچ‌وجه به مفهوم پذیرش در رشته پزشکی نیست. زیرا دیپلم آلمان ۱۳ ساله بوده و هر شخصی بر اساس رشته تحصیلی خود باید یک سال کالج بگذراند. متقاضیانی که رشته دیپلم آن‌ها تجربی است باید کالج M-Kurs و افرادی که در رشته فنی و مهندسی مشغول به تحصیل بوده‌اند، کالج T-Kurs را باید بگذرانند.

متأسفانه این تصور توسط برخی افراد به متقاضیان اعلام می‌شود که در صورت تحصیل در کشورهایی مانند مجارستان، بلاروس و...، امکان انتقال به آلمان را در رشته پزشکی با هر شرایطی را دارند. این مطلب کاملاً اشتباه است زیرا تحصیل در کشور مجارستان و بلاروس، شرط معدل دیپلم و پیش‌دانشگاهی و سطح زبان آلمانی را تغییر نمی‌دهد و بهتر است بجای تحصیل در کشورهای مجارستان و بلاروس، دوره M-Kurs در کشور آلمان گذرانده شود تا باعث بهبود شرایط و افزایش احتمال اخذ پذیرش رشته پزشکی در آلمان شود.

 

 

محدودیت سنی جهت تحصیل پزشکی آلمان

تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی کشور آلمان دارای محدودیت سنی نیست، ولی لازم به ذکر است که سفارت کشور آلمان در ایران بسیار به فاصلهٔ بین تحصیلات افراد حساس است، به‌نحوی‌که اگر شخصی بین دوره‌های تحصیلش فاصله زیادی باشد امکان رد درخواست ویزای تحصیل وی وجود دارد. توصیه می‌شود متقاضیان حداکثر تا سن 26 سالگی برای این امر اقدام نمایند و البته برای افراد در سنین بالاتر نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد.

طول دوره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور آلمان، برای رشته‌های پزشکی حدود 6 سال و دندانپزشکی 5 سال است، در آلمان پزشکی عمومی به‌عنوان کارشناسی ارشد محسوب می‌شود، درحالی‌که که در ایران به‌عنوان دکترای حرفه‌ای شناخته می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی عمومی می‌توانند پس از اتمام تحصیلات وارد مقطع دکترا شوند. البته این امر ضروری نیست و دریافت پروانه پزشکی با همان مدرک کارشناسی ارشد نیز امکان‌پذیر است.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: