تحصیل در رشته‌های پزشکی انگلستان


Studying in the England Medicine
شرایط اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در انگلستان
تحصیل در رشته‌های پزشکی در انگلستان تنها از طریق گذراندن دوره A-Level امکان‌پذیر است. به‌طورمعمول طول دوره پزشکی و دندانپزشکی عمومی ۵ تا ۶ سال است. همچنین دوره تخصص پزشکی و دندانپزشکی ۳٫۵ تا ۵ سال وابسته به تخصص به طول می‌انجامد.

پزشکان ایرانی که مایل به شرکت در دوره تخصص هستند، باید در ۲ امتحان  plab 1, plab 2 شرکت کنند و سپس مجوز کار بگیرند. علاوه بر این بایستی مدرک زبان دریافت کنند که دوره‌های Exam Preparation پیشنهاد می‌شود. پزشکان عمومی ایران می‌توانند کارشناسی ارشد علوم پایه و مدیریت کلینیک و درمان را بخوانند (clinical Management or Health Management).

رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در انگلستان همانند دیگر کشورهای دنیا، سرآمد رشته‌های تحصیلی جهت فراهم ساختن آینده‌ای روشن محسوب می‌شوند. اگرچه هرساله تعداد محدودی از خارج اتحادیه اروپا موفق به ورود به دانشگاه‌های انگلستان برای رشتهٔ تحصیلی پزشکی و یا دندانپزشکی می‌شوند اما درصورتی‌که متقاضی قادر باشد دوره تحصیلی خود را در انگلستان پایان دهد، آینده‌ای بسیار روشن در انتظار وی است.

در ادامه مطلب به‌تفصیل به موارد نیاز متقاضیان ورود به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی اشاره می‌شود.

 

تحصیل در رشته پزشکی

متقاضیان ورود به رشته پزشکی در کشور انگلستان می‌بایست پس از طی دورهٔ 10 ساله دبستان و دبیرستان، نسبت به اخذ پذیرش دوره دوساله A-level در کالج‌های انگلستان اقدام نمایند. لازم به توضیح است اگر فرد مدارک تحصیلی دیگری را نیز در اختیار دارد، ملزم به گذراندن دوره‌های A-level است.

متقاضیان پس از سپری نمودن دوره‌های A-level می‌بایست در امتحانی موسوم به ukcat (Uk clinical aptitude) شرکت نمایند و با کسب نمره‌های موردنیاز در دانشگاه‌های مربوطه درخواست پذیرش دانشجویی نمایند.

 

تحصیل در رشته دندانپزشکی

متقاضیان رشتهٔ دندانپزشکی نیز همانند رشتهٔ پزشکی باید پس از سپری کردن دوره‌های دبستان و دبیرستان نسبت به سپری کردن دورهٔ دوساله A-level و پس‌ازآن شرکت در آزمون ukcat اقدام کنند تا بتوانند جهت اخذ پذیرش در رشتهٔ دندانپزشکی انگلستان اقدام نمایند. لازم به ذکر است تعداد دانشگاه‌های ارائه‌دهندهٔ رشتهٔ دندانپزشکی در این کشور بسیار محدود هستند.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: