تحصیل در رشته‌های پزشکی بلژیک


Studying in the Belgium Medicine
شرایط اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در بلژیک
اگر شما مایل به تحصیل در دوره‌های پزشکی و یا دندانپزشکی کالج‌ها و دانشگاه‌ها بلژیک هستید، شما باید یک مدرک معتبر از اتمام دبیرستان داشته باشید. شما همچنین باید سنی بالاتر از 18 سال را برای شرکت در این دوره داشته باشید.

توجه داشته باشید که برای شرکت و ارسال درخواست در دوره موردنظر خود، شما باید در دروس زیست شناسی، فیزیک و شیمی در دوره قبلی خود نمرات عالی کسب کرده باشید. نمره خوب در چنین دروسی به شما تا حدی کمک می‌کند تا در اولویت پذیرش دانشگاه‌های بلژیک قرار گیرید. با این حال، آشکار است که دارندگان مدارک خاص نمی‌توانند در دوره‌های خاص پزشکی و دندانپزشکی پذیرفته شوند.

 

وضعیت دانشجویان خارجی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک

برای شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد پزشکی و دندان پزشکی، در بلژیک، دانش آموزان باید یک مدرک لیسانس داشته باشد و در آزمون ECTS  باید حداقل امتیاز 180  را به دست آورده باشد. اگر شما دانشجوی سال آخر لیسانس هستند، شما نیز ممکن است در شرایط خاصی بتوانید برای اخذ پذیرش در دوره کارشناسی ارشد اقدام کنید. با این حال، شما باید برای تکمیل گرفتن مدرک لیسانس قبل از آغاز دوره بایستی اقدام کنید. جدای از این، شما مجبور به رعایت و دارا بودن همه موارد کنسرسیوم AFEPA هستید، به طوری که دانشجویان بایستی هر درس مربوطه را در زمان مقرر تکمیل کند. علاوه بر این، به دنبال کارشناسی ارشد در دوره هایمختلف در بلژیک، دانش آموزان باید صلاحیت شفاهی و کتبی بسیار عالی در زبان انگلیسی را داشته باشد که یکی از الزامات اخذ پذیرش در این دوره نیز است.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های بلژیک معمولاً وابسته به دانشگاه و زبان انتخابی شما دارد. اخذ پذیرش در دانشگاه‌های دولتی سخت‌تر از اخذ پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی است زیرا شهریه دانشگاه‌های خصوصی بلژیک بسیار بالاتر است.

 

 مهارت زبان تحصیل پزشکی در بلژیک

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها دوره زبان اسپانیایی و فرانسوی را برای تحصیل در بلژیک ارائه می‌کنند. اگر شما از یک کشور اسپانیایی و فرانسوی نیستید، باید مدرک یکی از این دو زبان را بسته به دوره انتخابی خود به دست آورید سطح آستانه  1 B و سطح  B DELF به ترتیب است میزان بهره‌وری زبان شما را اثبات می‌کند. درصورتی‌که شما تصمیم گرفتند در دوره‌هایی با زبان انگلیسی شرکت کنید، شما باید حداقل 550 امتیاز در نسخه کاغذی، 213 امتیاز در نسخه رایانه‌ای و 79 امتیاز در نسخه اینترنتی آزمون TOEFL را کسب کنید. این امتیازات یا نمره‌ها حداقل نمره موردنیاز برای شرکت در برنامه‌های پزشکی و دندانپزشکی در مؤسسات پیشرو بلژیک است. نمره 6 آزمون IELTS  نیز برای پذیرش در این دوره‌ها موردقبول است.

شرایط تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی یا لیسانس مانند دیگر کشورهای است اما مسلماً تفاوت‌هایی وجود دارد که قبل از اقدام بایستی از آن‌ها آگاه گردید. تحصیل پزشکی در بلژیک بدون مدرک زبان ممکن نیست، تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی نیز در برخی از دانشگاه‌ها مقدور است زبان تحصیل در این کشور به زبان اسپانیایی و فرانسوی و انگلیسی است.

 

مدرک زبان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک

ارائه مدارک زیر برای پذیرش در دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک الزامی است:

جستجو آنلاین برای پیدا کردن کالج پیشرو که یادگیری شما را تسهیل کند، دوره موردنظر خود را که میدانید می‌توانید از تحصیل در آن لذت ببرید و زندگی حرفه‌ای بسیار عالی در آینده داشته باشید انتخاب کنید. شما می‌توانید به‌صورت آنلاین در سایت دانشگاه‌های مختلف بگردید و برنامه‌ای مناسب ارائه‌شده توسط موسسه قابل‌اعتماد پیدا کنید. درخواست خود را به دفتر دولتی برای تصویب ارسال کنید. شما باید همراه با درخواست مدرک دوره‌های قبلی خود را همراه با رزومه عکس‌دار خود، مدرک زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا هلندی، همراه بافرم درخواست خود ارسال کنید. فراموش نکنید که برای دریافت ویزای و یا کارت هویت در زمان مقرر به مقامات مربوطه مراجعه کنید.

در سیستم آموزش‌وپرورش بلژیک ممکن است در یک‌رشته خاص اما در دانشگاه‌های مختلف دروس دانشگاه‌های بلژیک با یکدیگر متفاوت باشند. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک در دانشگاه‌های پزشکی تأیید وزارت علوم این کشور امکان‌پذیر است.  مدرسه و مدارسی نیز برای دانش آموزان بین‌المللی که سن آن‌ها کمتر از 18 سال است موجود است.

 

دوره‌های چندمنظوره

شما می‌توانید چندین کالج و دانشگاه در بلژیک برای اخذ گواهی‌های گسترده‌ای از دیپلم گرفته تا کارشناسی ارشد و دکتری در سراسر بلژیک پیدا کنید. شما همچنین می‌توانید طیف گسترده‌ای از برنامه‌های چندمنظوره شامل دوره‌های پیشرفته دندانپزشکی و علوم بهداشت دهان و تناسب‌اندام فیزیکی یا آموزش‌وپرورش احیا و درمانی حرفه، خدمات بهداشتی و کمک‌های پزشکی، بهداشت، علوم تغذیه، پزشکی (MD) و بسیاری از دوره‌های لذت‌بخش جهت تحصیل را در بلژیک بیابید. سطح علمی دانشگاه‌های بلژیک با یکدیگر متفاوت است حتماً قبل از انتخاب دانشگاه موردنظر خود رتبه این دانشگاه در سال جاری را بیابید.

 

بورسیه تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک

بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک معمولاً به افرادی با رزومه‌های بالا تعلق می‌گیرد در صورت پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک با بورسیه در هر دانشگاهی شرایط تحصیل رایگان در بلژیک برای شما امکان‌پذیر می‌گردد.

معمولاً بورسیه برای تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکتری PHD و کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد و شرایط تحصیل در پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک در مقطع دکترا یا PhDD و شرایط تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق‌لیسانس را آسان‌تر می‌کند.

 

هزینه و شهریه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک

هزینه‌های دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک تا حد زیادی بر اساس ملیت دانش آموزان متفاوت است. در اغلب موارد، البته هزینه استاندارد برای یک دانشجوی اروپایی در حدود 835 یورو در هرسال است درحالی‌که این هزینه برای یک دانشجوی بین‌المللی معمولاً در حدود € 1923 تا 3845 € در هرسال، به ترتیب برای کشورهای درحال‌توسعه و کشورهای صنعتی تغییر است. به‌غیراز هزینه دوره شما هزینه‌های دیگر بین € 550 و 650 € در هرماه، بر اساس استاندارد زندگی خود برای زندگی در بلژیک دارید.

هزینه زندگی دانشجویی در بلژیک یکی از موارد مهمی است که تعیین‌کننده روند مهاجرت به یک کشور است. بنابراین قبل از اقدام در رابطه با آن تحقیقات لازم را به عمل‌آورید.

 

چشم‌انداز شغلی پزشکی در بلژیک

حرفه پزشکی یکی از مرفه‌ترین مشاغل در سراسر جهان است. در سال‌های اخیر، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع در تمامی کشورها در نظر گرفته می‌شود.

راه‌های متعددی شرایط مهاجرت به بلژیک وجود دارد. مهاجرت تحصیلی به بلژیک و اخذ اقامت از طریق تحصیل است یکی از بهترین روش‌ها است.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: