راهکار های دریافت بورسیه


Solutions For Winning A Scholarship
راهکارهای دریافت بورسیه / گرفتن فاند از دانشگاه ها در فرآیند اپلای چیست؟
یکی از تصمیم‌های مهمی که در طی آماده شدن برای تحصیلات تکمیلی با آن مواجه می‌شوید، چگونگی تأمین هزینه‌های تحصیل است. اطلاعات راجع به کمک‌ هزینه‌های مالی، خیلی زود به شما داده خواهد شد. حتی ممکن است این اطلاعات در نامهٔ اعلام پذیرفته شدگان اعلام شود. در ادامه، پنج راهکار کلیدی برای اخذ کمک مالی آکادمیک در تحصیلات تکمیلی را ذکر می‌کنیم.
  1. تمامی مدارک کمک‌هزینهٔ دانشجویی و فرم‌های وام را در صورت واجد شرایط بودن پرکنید. به‌مانند قسمت‌های دیگر درخواستتان، این مورد هم باید به‌درستی و سروقت انجام شود. متأسفانه بعضی دانشجویان کمک‌هزینه را از دست می‌دهند به علت آنکه سروقت اپلای نکرده‌اند، مراحل را به‌درستی طی نکرده‌اند یا اشتباهی مرتکب شده‌اند. اگر طی یک یا دو هفته پس از پذیرش، اطلاعات راجع به کمک‌هزینه را دریافت نکردید، با دفتر مربوطه تماس بگیرید.
  2. برای یک سری مذاکرات با حسن نیت در مورد پیشنهاد‌های کمک‌هزینه‌ای که دریافت می‌کنید، آماده‌باشید. تعداد زیادی از دانشجویان در این مورد راه را اشتباه می‌روند. آن‌ها با اساتید و مسئولین دانشگاه تماس می‌گیرند و مثلاً می‌گویند: "من همین‌الان یک پیشنهاد کمک‌هزینه از طرف شما دریافت کردم. یک دانشگاه دیگر به من دو برابر پیشنهاد داده! شما با همان مقدار یا بیشتر موافقت می‌کنید؟" این راه برخورد با مسائل نیست. می‌توانید از طریق تماس باکسی که نامهٔ پذیرش شما را امضا کرده، در مورد پیشنهادها مذاکره کنید. با تشکر کردن از وی بابت پذیرش و بابت کمک سخاوتمندانهٔ دانشکده شروع کنید. این کار به نظر ساده می‌آید ولی با این کار راهی طولانی را طی می‌کنید. اجازه بدهید بدانند که پیشنهاد‌ها دیگری هم دارید (که آن‌ها انتظار همین را هم دارند) اما اشاره‌ای به مبلغ پیشنهاد‌ها دیگرتان نکنید مگر آنکه از شما سؤال شود. در آخر سؤال کنید که آیا دانشکده خط‌مشی‌ای مبنی بر ارزیابی مجدد بستهٔ کمک‌هزینه دارد. پاسخ به این سؤال معمولاً مثبت است. سپس بپرسید: "ممکن است که پیشنهاد مرا جهت ارزیابی مجدد بررسی کنید و آیا می‌توانم برای کمک به این موضوع، اطلاعاتی ارائه کنم؟". تقاضای شما ممکن است منجر به کسب بودجهٔ اضافی نشود، اما به شکل مثبت‌تری به ارزیابی مجدد بستهٔ کمک‌هزینهٔ اعطایی به شما برخورد خواهد شد.
  3. پس از ثبت‌نام در دانشگاه از درخواست کمک و مساعدت غافل نشوید. کمک‌هزینه‌های تحصیلات تکمیلی در طول سال تحصیلی هم ارائه می‌شود. مهم این است که بدانید چه موقع در مورد آن پرس‌وجو کنید. بهترین زمان برای تحقیق در مورد آنکه آیا کمک‌هزینه‌های موردنظر، دسترس‌پذیر شده است یا خیر، چند هفته مانده به امتحانات پایان‌ترم است. به دفتر کمک‌های مالی بروید و جویا شوید که آیا کمک‌هزینه‌های اضافی قابل‌دسترس هستند یا خیر؛ اما به همین‌جا بسنده نکنید؛ به آن‌ها بفهمانید که شما برای ارائهٔ هر نوع اطلاعات موردنیاز که برای این کمک‌هزینه‌های اضافی لازم است، آماده‌اید.
  4. به دنبال دیگر منابع کمک‌هزینه‌های تحصیلی باشید. کشورهای مختلفی وجود دارند که کمک‌هزینه‌هایی به‌صورت بورس تحصیلی برای جذب دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کنند؛ به‌عنوان نمونه، کشور آلمان بورس‌هایی تحت عنوان DAAD به دانشجویان خارجی ارائه می‌کند و یا دولت استرالیا بورس‌هایی تحت عنوان Endeavour Scholarships and Fellowships به دانشجویان ممتاز بین‌المللی اعطا می‌نماید. وب‌سایت آموزش‌وپرورش کشور موردنظر خود را برای کمک‌هزینهٔ تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی جست‌وجو کنید. می‌توانید جست‌وجوی مشابهی در وب‌سایت آموزش‌وپرورش کشور خودتان انجام دهید یا اگر به‌نوعی به یک سازمان مدنی و یا مذهبی وابسته هستید، تحقیق کنید آیا این سازمان‌ها نوعی کمک مالی به اعضا و یا وابستگان اعضا ارائه می‌دهند یا نه.
  5. درخواست تمدید زمان پرداخت ودیعهٔ ثبت‌نام کنید. اگر نیاز به تمدید مهلت‌دارید، درخواست آن هیچ ایرادی ندارد. وجوه ثبت‌نام تقریباً همیشه غیرقابل استرداد می‌باشند و مقدار این وجوه نیز رو به افزایش است. بعضی مراکز آموزشی، هزینهٔ چند صددلاری مطالبه می‌کنند درحالی‌که بعضی دیگر چند هزار دلار شهریه تعیین می‌کنند. دانشجویان پذیرفته‌شده که منتظرند تا از برنامه‌های دیگر یا در مورد کمک‌های مالی از طرف برنامه‌هایی که قبلاً در آن‌ها پذیرفته‌شده‌اند اطلاعات کسب کنند، باید درخواست تمدید پولِ پیش ثبت‌نام را در نظر داشته باشند. همچنین دانشجویانی که ممکن است تصمیم خود را مبنی بر شروع تحصیلات تکمیلی در آن سال مورد بازبینی قرار دهند و یا در مورد به تعویق انداختن آن فکر می‌کنند، باید درخواست تمدید را در برنامهٔ کار خود قرار دهند. با دفتر پذیرش تماس بگیرید و بپرسید که آیا می‌توانید چند هفته دیرتر وجه درخواستی را به‌حساب واریز کنید. اگر دلایل شما معتبر باشند، معمولاً چند هفتهٔ اضافی به شما وقت می‌دهند. درصورتی‌که با درخواست شما موافقت صورت بگیرد، مدت بیشتری زمان خواهید داشت تا از متضرر شدن در صورت انصراف از ثبت‌نام جلوگیری به عمل‌آورید.

 

کلمه کلیدی: