پاسخ به ابهامات توصیه نامه


Reply to the ambiguities of the recommendation letter
پاسخ به 8 سوال در مورد توصیه نامه اپلای
در این مطلب به هشت سوال راجع به توصیه نامه علمی، اطلاعات، نویسنده، تعداد، طول، تماس و ... مرتبط با توصیه نامه پاسخ داده می شود.

پرسش اول: هدف توصیه‌نامه علمی چیست؟

توصیه‌نامه‌های علمی، نامه‌هایی هستند که توسط اساتیدی که شما را می‌شناسند نوشته می‌شوند. هدف آن‌ها این است که توانایی شما را در مورد رشته‌ای که شما برای آن اپلای کرده‌اید بسنجند. به عبارت بهتر، هدف آن است که به افرادی که تصمیم گیر هستند این اجازه داده شود که تصویری بهتر از شما را در ذهن داشته باشند. غالباً بهترین توصیه‌نامه‌ها از جانب اساتیدی نوشته می‌شوند که شما را در محیط آموزشی‌ای خارج از کلاس درس و به‌عنوان‌مثال در قالب یک پروژه تحقیقاتی بشناسند.

 

پرسش دوم: چه اطلاعاتی لازم است که در یک توصیه‌نامه علمی گنجانده شود؟

یک توصیه‌نامه علمی یک توضیح به‌تفصیل است که از جانب یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه نوشته می‌شود و در بهترین حالت شامل اطلاعاتی راجع به توانایی‌های شخصی، دست آورد ها و تجاربی است که شما را یگانه و بی‌نقص برای آن برنامه موردنظر جلوه دهد. یک توصیه‌نامه علمی که به‌خوبی تهیه‌شده باشد، اطلاعاتی را به کمیته پذیرش ارائه می‌دهد که از سایر مدارک پوشهٔ درخواست پذیرش قابل‌برداشت نیستند. به‌عنوان‌مثال، توصیه‌نامه‌هایی که فقط شامل جملاتی مثل "ایشان دانشجوی خوبی هستند" و یا اینکه "ایشان دانشجوی سخت‌کوشی هستند" باشند عموماً قابل‌اتکا نیستند؛ مخصوصاً در قیاس با آن‌هایی که به‌طور ریزتر توضیحاتی راجع به روحیه دانشجو و نحوه کار کردن او ارائه داده باشند.

در بیشتر مواقع کمیته تصمیم‌گیری بیشتر از اینکه به موفقیت‌های کسب‌شده توسط دانشجو دقت کنند، دوست دارند ببینند که او توانایی کسب چه چیزهایی را دارد. این دست از اطلاعات در یک توصیه‌نامه علمی می‌تواند پیدا شود.

 

پرسش سوم: چه شخصی مناسب‌تر است برای درخواست توصیه‌نامه علمی؟

بهترین نامه از طرف شخصی نوشته می‌شود که در یک سطح حرفه‌ای و علمی با شما همراه بوده باشد. این شخص می‌بایستی در مرتبه اول، شما و کار شما را بشناسد و در مرتبهٔ بعد تجربه مثبتی از شما در ذهن داشته باشد.

گزینه‌های مناسب می‌تواند شامل:

  • شخصی که پژوهش شما را تحت سرپرستی دارد، به‌عنوان‌مثال استاد راهنمای فعلی و یا قبلی شما،
  • همکار شما در آزمایشگاه با داشتن حداقل مدرک علمی دکتری،
  • استاد تدریس یکی از درس‌های شما که با شما رابطهٔ خوبی دارد،
  • رئیس و یا معاون دانشکده،
  • نامه رئیس شرکت محل کار نیز می‌تواند مفید باشد، درصورتی‌که برنامه موردنظر به وظایفی که شما در آن شرکت انجام داده‌اید نزدیک باشد و اینکه در آن نامه از نحوه کار شما تعریف‌شده باشد.

 

پرسش چهارم: آیا لازم است که توصیه‌کننده من یک فرد شناخته‌شده باشد؟

این نکته بسیار به نفع شما خواهد بود، اگر فردی که شما را توصیه و معرفی کند شخصی شناخته‌شده باشد و اینکه کمیته پذیرش در آن برنامهٔ خاص، نام او را بشناسند. این هم شایان‌ذکر است که فقط یک نامه از یک فرد بسیار شناخته‌شده که فقط شامل این جمله باشد که "ایشان دانشجوی خوبی هستند" و شامل نکاتی راجع به نحوهٔ کار شما در حوزه پژوهش نباشد، نمی‌تواند کارساز باشد. در این زمینه بهتر است که از یک فرد کمتر شناخته‌شده درخواست شود که شما را به‌خوبی بشناسد و نظر بسیار مثبتی از شما در ذهن داشته باشد؛ تا بتواند نامه بسیار مثبتی برای شما بنویسد.

 

پرسش پنجم: چه تعداد توصیه‌نامه علمی لازم است؟

در اکثر دانشگاه‌ها، تعداد سه توصیه‌نامه علمی لازم است، به‌ندرت ۲ یا ۴. جهت اطلاعات دقیق‌تر بایستی با آن دانشکده موردنظر تماس گرفت تا این‌گونه اطلاعات را به دست آورد.

 

پرسش ششم: یک توصیه‌نامه علمی چه قدر می‌تواند طولانی باشد؟

طول بهینه یک توصیه‌نامه علمی بین دوسوم تا یک صفحه کامل است. اگر توصیه‌نامه کوتاه‌تر باشد، کمیته تصمیم‌گیرنده ممکن است فکر کنند که شخص توصیه‌کننده انگیزه لازم جهت نوشتن توصیه‌نامه را نداشته است که نشانه مثبتی نیست.

 

پرسش هفتم: آیا بهتر است که نامه را خودم بنویسم و یا اینکه از استاد موردنظر تقاضا کنم؟

این سؤال بسته به استاد موردنظر، پاسخ متفاوت خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، اساتیدی که فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و یا اروپا باشند و به زبان انگلیسی مسلط باشند، عموماً خودشان توصیه‌نامه را می‌نویسند. ولی در مواردی هم هست که استاد موردنظر از شما تقاضا می‌کند که خودتان یک نامه نوشته و به او بدهید تا او بررسی و سپس امضا کند. این‌ها همگی به نظر او بستگی دارد و درنتیجه بهتر است که از همان استاد پرسیده شود که کدام روش را ترجیح می‌دهد.

 

پرسش هشتم: آیا این ممکن است که کمیته تصمیم‌گیری، با شخص توصیه‌کننده تماس بگیرد؟

این حالت ممکن است ولی در موارد نادر اتفاق می‌افتد. یکی از مواردی که ممکن است با شخص توصیه‌کننده تماس بگیرند وقتی است که توصیه‌نامه بسیار خوبی از جانب یک شخص بسیار شناخته‌شده نوشته‌شده است. در این صورت، آن‌ها جهت بررسی صحت‌وسقم توصیه‌نامه ممکن است با شخص توصیه‌کننده تماس بگیرند. 

 

کلمه کلیدی: 

سفارشات مرتبط

ویرایش حرفه‌ای متن توصیه‌نامه
Editing the Context of Recommendation letter

 

  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  • پس از سفارش این خدمت، مسئول هماهنگی گروه اپلای پال با شما تماس گرفته و مدارک شما از قبیل متن توصیه‌نامه نوشته شده شما را از طریق اینترنت و یا حضوراً در دفتر موسسه دریافت می‌کند.
  • یکی از متخصصین گروه اپلای پال متن ازلحاظ نگارشی ویرایش شده و جملات قوی و تأثیرگذار به متن اضافه می‌شود.
  • درنهایت پس از بررسی نهایی مدرک، مسئول هماهنگی گروه اپلای پال نتیجه نهایی را خدمت شما ارائه می‌دهد تا شما نیز توصیه‌نامه را بررسی نمایید.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 400,000 تومان

نگارش حرفه‌ای توصیه‌نامه
Writing Context of Recommendation Letter

 

  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  • پس از سفارش این خدمت، مسئول هماهنگی گروه اپلای پال با شما تماس گرفته و مدارک شما از قبیل رزومه و اطلاعات اساتید شما را از طریق اینترنت و یا حضوراً در دفتر موسسه دریافت می‌کند.
  • ابتدا در مرحله اول، یکی از متخصصین گروه اپلای پال متنی براساس اطلاعات رزومه شما و اطلاعات اساتید شما به صورت حرفه‌ای تدوین می کند؛ همچنین متن آن با نرم‌افزار ویرایش متن Word به‌صورت استاندارد تایپ می‌شود.
  • در مرحله دوم، متن ازلحاظ نگارشی ویرایش شده و جملات قوی و تأثیرگذار به متن اضافه می‌شود.
  • درنهایت پس از بررسی نهایی مدرک، مسئول هماهنگی گروه اپلای پال نتیجه نهایی را خدمت شما ارائه می‌دهد تا شما نیز توصیه‌نامه را بررسی نمایید.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 800,000 تومان