ساختار پیشنهادی رزومه خوب


Propose Structure of a Good Resume
رزومه خوب از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
همواره این سؤال در بین دانشجویان و متقاضیان تحصیل در خارج از کشور مطرح است که ساختار یک رزومه خوب چه گونه هست و بهترین ساختار چطور هست.

هزاران مدل و ساختاری که در اینترنت درباره رزومه ارائه‌شده است، تنها یک پیشنهاد هست وی بهترین ساختار وجود خارجی ندارد. هراندازه شما بتوانید رزومه افراد متخصص و کسانی که در دانشگاه‌های مختلف پذیرش با بورس گرفته‌اند را بررسی و مطالعه کنید، با ادبیات و ساختار آماده کردن یک رزومه اثربخش بیش‌تر آشنا می‌شوید که کمک خوبی به شما برای آماده کردن یک رزومه کاربردی است.

در رزومه می‌بایست کلیاتی رعایت شود. مثلاً نام و نام خانوادگی و آدرس و کد پستی و پست الکترونیک و شماره تماس شما در بالاترین قسمت رزومه درج شود. حتماً هم قید کنید که آقا هستید یا خانم. چراکه برخی از اسامی قابلیت تشخیص دادن جنسیت فرد در آن مشکل است. این‌که عکس به رزومه الحاق کنید یا خیر، مسئله شخصی است و خیلی در رزومه‌ها متداول نیست.

به‌هرحال، ساختار یک رزومه مؤثر بهتر است که در قسمت‌های ۷ گانه زیر تشکیل‌شده باشد:

  1. ارائه اطلاعات شخصی که تحت قالب PERSONAL NOTIFUCATION مطرح هست. در این قسمت همان‌طور که در بالا ذکر شد، اطلاعات شخصی شما درج می‌شود.
  2. پروفایل شخصی یا اصطلاحاً PERSONAL PROFILE در این قسمت ارائه می‌شد. مثلاً شما در یک پاراگراف ذکر کنید که چه کسی هستید و چه می‌کنید. مثلاً عنوان شغلی و مختصری از خود. البته الزامی برای ارائه این بخش در پروفایل‌ها وجود ندارد و شما بر اساس سلیقه خود، می‌توانید از ارائه این بخش اجتناب کنید.
  3. تحصیلات که تحت قالب EDUCATION ارائه می‌شود. کلیه QUALIFICTION‌ های شما بهتر است در این بخش ارائه شود. مقاطع تحصیلی از دیپلم و کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌بایست در این قسمت درج شود. عنوان رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی گذرانده شده، دانشگاه، شهر و کشوری که این مقطع در آن گذرانده شده است باید درج شود. هم‌چنین تاریخ شروع و پایان تحصیلات نیز در این بخش ارائه شود. برخی‌ها، عنوان تز کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را نیز در این بخش زیر اطلاعات رشته و دانشگاه ذکر می‌کنند. اگر احیاناً مقطعی را در حال گذرانده هستید، تاریخ پایان را PRESENT درج کنید. اگر دوره‌های غیر آکادمیک نیز طی کردید که DEGREE PROGRAM یا NON DEGREE PROGRAM  بوده است نیز اطلاعاتش را قید کنید.
  4. سوابق شغلی  (Skills and Work Experiences) در این بخش باید کل سوابق شغلی شما، اعم از تمام‌وقت یا پاره‌وقت، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار، به‌اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود. همه‌چیز باید خلاصه باشد. در بخش سوابق شغلی، فهرست جاهایی که دران جا کارکردید را از آخر به اول ذکر کنید. نام کارفرما، مدت فعالیت، عنوان شغلی و شهر  و کشور مربوطه را ارائه کنید. همان‌طور که قبلاً توضیح دادیم، در این قسمت اطلاعات تخصصی و فنی مربوطه به شغلی که داشتید را ذکر کنید چرا ک جذابیتی برای دانشگاه مقصد ندارد.
  5. معرفی سوابق و فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی مقوله‌ای هست که باید در قسمت PUBLICATION ارائه شود. فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کردید را به‌طور کامل ذکر کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های رزومه‌های تحصیلی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، همین بخش است. هراندازه این بخش کامل و شفاف باشد، شانس شما برای پذیرش با بورس افزایش خواهد یافت. نحوه ارائه عنوان فعالیت‌های تحقیقاتی خود را مانند روشی که رفرنس نویسی می‌کردید ارائه کنید.

برای اطلاعات بیشتر سبک رفرنس نویسی هاروارد یا Harvard Referencing system را مطالعه کنید. همه مطالبی که در این بخش ارائه می‌کنید باید به‌محض درخواست دانشگاه، فایل آن ارائه شود. از معرفی مطالبی که به زبان فارسی منتشر کردید، درصورتی‌که کتاب نیست، اجتناب کنید.

۶-اطلاعات اضافی آخرین بخش یک رزومه هست. در این بخش که نگارش آن ضرورتی ندارد اما توصیه می‌شود که به آن پرداخته شود، درباره مقولاتی صحبت می‌کنید که نه آکادمیک هست و نه ارتباطی به شغل شما دارد. مثلاً علاقه‌مندی‌های ورزشی، هنری، فرهنگی، اجتماعی، مشارکت‌های مدنی و زیست‌محیطی و بشردوستانه و امثالهم در این بخش ارائه شود. عضویت در مؤسسات داخلی و بین‌المللی انجمن‌های علمی و مسائلی ازاین‌دست بهتر است در این بخش بگنجانید. برای خیلی از دانشگاه‌ها اهمیت دارد که شما فردی ورزشکار، باروحیه کار مشارکتی و خرد جمعی و به قول eco friendly student باشید. این موارد را در این بخش می‌توانید قید کرده و در صورت نیاز، گواهینامه یا معرفی‌نامه‌ای برای اثبات مطالب به رزومه ضمیمه کنید.

در  برخی از رزومه‌ها مشاهده می‌شود که عنوان افرادی که توصیه‌نامه تحصیلی نیز به دانشجو داده‌اند در بخش رفرنس ارائه می‌شود. البته این قسمت ضروری نیست و بیشتر برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی پیشنهاد می‌شود.

کلمه کلیدی: 

سفارشات مرتبط

ویرایش حرفه‌ای رزومه تحصیلی و شغلی
Professional Revision Of CV & Résumé
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  •  

  • این پکیج مناسب افرادی است که رزومه خود را نوشته‌اند. حال قصد دارند ایرادات احتمالی آن را برطرف کنند و کیفیت آن را ارتقاء دهند. لازم به ذکر است که خدمات این پکیج فقط شامل ویرایش حرفه‌ای رزومه ارائه شده از سوی شما می‌شود و نوشتن آن را در نمی‌گیرد. تغییرات لازم از طرف کارشناس تیم اپلای‌پل بر روی رزومه تحویل داده شده از سوی شما اعمال و نواقص آن رفع می‌گردد. اکیداً توصیه می‌شود قبل از نگارش رزومه خود، رزومه تحصیلی خود را تهیه و تدوین سازید. 

    مراحل ویرایش رزومه شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و رزومه شما تحویل می‌گیرد.
  • 2. پس از دریافت رزومه، ویرایش لازم بر روی آن صورت می‌گردد.
  • 3. پس از ویرایش، نسخه اولیه در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات لازم بر روی نسخه اولیه ویرایش شده اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارشات 7 روز کاری می باشد

هزینه: 600,000 تومان

تهیه و تدوین حرفه‌ای رزومه تحصیلی و شغلی
Professional Preparation Of CV & Résumé
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  •  

در پکیج حاضر، نگارش حرفه‌ای رزومه (تحصیلی / شغلی) شما طی مدت هفت روز کاری صورت می پذیرد.

مراحل آماده سازی رزومه شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و پرسشنامه‌ای را جهت حصول اطلاعات موردنیاز برای تدوین رزومه به شما ارسال می‌کند که شما می بایست آن را تکمیل کنید و ارجاع دهید.
  • 2. پس از ارسال پرسشنامه تکمیل شده به همراه رزومه تحصیلی از سوی شما به تیم اپلای‌پل، مرحله آماده سازی رزومه آغاز می‌گردد.
  • 3. پس از تدوین نسخه اولیه، رزومه شما در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد تا آن را چک کنید.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات و اصلاحات نهایی بر روی نسخه اولیه اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 1,000,000 تومان