برنامه ریزی برای تافل


Prepare for TOEFL
۶ نکته‌ که باید پیش از شروع مطالعه برای آزمون تافل بدانید
فارغ از آمادگی زبان انگلیسی شما برای شرکت در آزمون تافل، برای موفقیت در این امتحان لازم است تا با یک استراتژی مشخص عمل کرده تا نتیجه مطلوب را به دست آورید. این بدان معنی است که شما برای موفقیت در آزمون تافل به چیزی بیش از تسلط به زبان انگلیسی نیاز دارید و آن یک برنامهٔ مشخص است که شما را از نقطه شروع به نقطه پایان برساند. این برنامه و استراتژی شامل مراحل مختلفی ازجمله ارزیابی خودتان تا برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای مطالعه می‌شود.

در این مطلب اقداماتی که بهتر است پیش از شروع مطالعه جهت آمادگی در آزمون تافل انجام دهید، بیان‌شده است.

 

۱- تعیین سطح زبان

با پشت سر گذاشتن دوران دبیرستان، زبان انگلیسی را در سطح پایه آموخته‌ایم، ولی همان‌طور که می‌دانید برای شرکت در آزمون تافل باید به سطوح بالاتری از زبان مسلط باشیم. نخستین گام برای افرادی که می‌خواهند در آزمون تافل شرکت کنند، تعیین سطح زبان است. یکی از راه‌های دانستن سطح زبان، شرکت در کلاس‌های زبان است که طبیعتاً با توجه به سطحی که مشغول گذراندن آن هستید، می‌توانید بگوئید مثلاً در سطح Intermediate هستید. درصورتی‌که در این کلاس‌ها شرکت نکرده‌اید، بهتر است قبل از شروع فراگیری زبان جهت آزمون تافل، در آزمون تعیین سطح شرکت نمایید و به کمک این آزمون یا آزمون‌های مشابه، سطح دانش زبان انگلیسی خود را ارزیابی کنید.

 

۲- بررسی زمان موردنیاز برای کسب آمادگی شرکت در آزمون

پس از دریافت نتیجه ارزیابی، نکته حائز اهمیت دیگر برای شرکت در آزمون تافل، فرصت شما تا روز آزمون است. برای مثال اگر زبان شما در حد متوسط (Intermediate) باشد و شش ماه را برای شرکت در آزمون تافل در نظر گرفته‌اید، بامطالعه روزانه یک الی دو ساعت نمره خوبی از آزمون تافل خواهید گرفت، ولی اگر فرصت شما کمتر بوده و یا سطح زبان شما در حد پایه (Beginner) باشد برای کسب نمره خوب باید حداقل روزانه ۳ الی ۴ ساعت وقت بگذارید. همچنین با توجه به زمانی که در اختیاردارید نقاط ضعف و قوت خود را ارزیابی نمایید و تعیین کنید در کدام‌یک از چهار بخش خواندن، نوشتن، گوش کردن و صحبت کردن آزمون تافل نیاز به تلاش بیشتر دارید.

همواره به یاد داشته باشید که روی هر چهار مهارت، وقت بگذارید. تمرین متمرکز و پیوسته در زمان کوتاه نیز برای شما نتایج مطلوب‌تری دربر خواهد داشت. به‌طورکلی زمان موردنیاز برای آماده شدن جهت شرکت در آزمون تافل را بر اساس سطح دانش زبان انگلیسی می‌توان به‌صورت زیر دسته‌بندی نمود:

  • سطح پایه (Beginner): چنانچه خودتان مطلع هستید که در سطح پایه به زبان انگلیسی آشنایی دارید و یا با شرکت در آزمون تعیین سطح مؤسسات زبان، این سطح برای شما تعیین‌شده، بهتر است دست‌کم یک سال و نیم جهت کسب آمادگی کامل برای شرکت در آزمون تافل وقت بگذارید.
  • سطح متوسط (Intermediate): اگر سطح زبان انگلیسی شما در حد متوسط است یک سال تا شش ماه وقت برای آماده شدن در آزمون تافل کافی است.
  • سطح بالاتر از متوسط (Upper intermediate): افرادی که در این سطح قرار دارند با صرف زمانی در حدود ۳ ماه برای شرکت در آزمون تافل به نتیجه مطلوب خود خواهند رسید.

اگر فرصت شما اندک است و زمان زیادی برای شما تا شرکت در آزمون باقی نمانده است، بهتر است روزانه ۵ الی ۶ ساعت برای شرکت در آزمون تافل وقت بگذارید و بدانید که بهترین نمره حدنصاب خود را به دست خواهید آورد.

 

۳- تعیین نمره هدف

چنانچه برای ادامه تحصیل قصد اپلای دارید، در تنظیم جدول زمانی خود جهت برنامه‌ریزی اپلای، تعدادی دانشگاه را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنید؛ بنابراین بامطالعهٔ شرایط پذیرش دانشگاه، حداقل نمره موردنیاز در آزمون تافل برای دانشگاه مقصد را بررسی نمایید. با مشخص شدن این نمره، نمره هدف شما از آزمون تافل نیز به‌دست‌آمده و ازآن‌پس می‌دانید که هم‌اکنون چه میزان به این نمره نزدیک هستید و چه مقدار تلاش و زمان لازم است تا به نمرهٔ هدف خود دست‌یابید.

 

۴- سرمایه‌گذاری بر روی فن‌ها

تمامی آزمون‌های بین‌المللی در سطح دنیا، دارای استانداردهایی هستند و برای شرکت در هرکدام از آن‌ها بهتر است از قبل با تکنیک‌های پاسخ‌دهی به سؤالات در آن آزمون آشنا باشید. این امر کمک می‌کند تا در آزمون، زمان کمتری از دست بدهید و تسلط بیشتری بر موضوعات مطرح‌شده، داشته باشید. برای موفقیت در آزمون تافل باید قدرت استدلال و منطق خوبی داشته باشید. موفقیت در این آزمون به‌خصوص در بخش نوشتن و خواندن وابسته به استدلال‌های منطقی شما بوده و بر همین اساس چنانچه استدلال و منطق خوبی داشته باشید، می‌توانید از این بخش‌ها نمره خوبی دریافت کنید؛ بنابراین با فراگیری فن‌ها و مهارت‌های پاسخگویی به سؤالات و تقویت خود در آن‌ها، کسب نمره بالا در آزمون تافل دور از دسترس نخواهد بود.

 

۵- شرکت در آزمون‌های آزمایشی

شرکت در آزمون‌های آزمایشی تافل علاوه بر اینکه در مرحله اول آماده‌سازی برای آزمون، سطح شما را مشخص می‌کند، در میانه راه نیز می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد. علاوه بر سایت ETS، امروزه مؤسسات آموزشی زیادی، آزمون‌های آزمایشی تافل را برگزار می‌کنند. این آزمون‌ها به دلیل شباهت‌هایی که با آزمون اصلی تافل دارد، می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی شما باشد و نقاط ضعف و قوتتان را به شما نشان دهد. در کنار آزمون‌های آزمایشی مطالعه منابع مفید را از دست ندهید، این منابع را بیابید و سعی کنید بخشی قابل‌توجهی از زمان‌بندی شما برای مطالعه این منابع و تسلط به آن‌ها باشد.

 

۶- داشتن جدول زمانی و برنامه منسجم

برنامه‌ریزی و متعهد بودن به انجام آن، یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده درست از زمان است. اگر با برنامه‌ریزی پیش بروید در مدت‌زمان کوتاه‌تری به نتایج دلخواه خود دست پیدا می‌کنید. برای تمام مراحلی که پیش رودارید یک جدول زمانی تعیین کنید، به‌عنوان‌مثال مشخص کنید که در چه تاریخی قصد شرکت در آزمون تافل را دارید، چه زمانی آزمون آزمایشی می‌دهید و یا چه کتاب‌ها و منابعی را می‌خواهید مطالعه کنید. برای همه این موارد، ددلاینی مشخص کنید. این تاریخ را طوری در نظر بگیرید که بتوانید به آن پایبند بوده و آن را اجرایی کنید.

نکته آخر این‌که سعی کنید برای شرکت در آزمون تافل با مشخص کردن نقاط ضعف و قوت خود، روش خاصی برای موفقیت خود بیابید. در برخی از کلاس‌های آمادگی برای آزمون تافل، قصد دارند به شما شیوه‌های خاصی را جهت حصول نتیجه مطلوب بیاموزند اما بهتر است با تمرین و ممارست، شیوه خاص خودتان را بیابید، چراکه تأثیر آن بسیار بیشتر است.

 

کلمه کلیدی: