آماده شدن برای مصاحبه


Prepare for an interview
چگونه برای مصاحبه با اساتید جهت کسب کمک هزینه/فاند آماده شویم؟
جهت اخذ پذیرش در برخی از رشته‌ها نیاز به گذراندن مصاحبه است. با داشتن آمادگی کامل، شما می‌توانید مصاحبه را به‌عنوان یکی از فاکتورهای قابل‌توجه و ارزشمند اپلیکیشن خود درآورید. مصاحبات تحصیلات عالیه به گونه‌های مختلفی انجام می‌گیرند: به‌صورت ملاقات دونفره، مصاحبهٔ گروهی، ملاقات‌هایی در محوطهٔ دانشگاه و یا رایج‌ترین نمونهٔ اخیر مصاحبهٔ تلفنی فوری. صرف‌نظر از صورت‌های مختلف مصاحبه، راهنمایی‌های کلی‌ای وجود دارند که می‌توانند به شما در آمادگی بهتر کمک کنند:

 

قبل از مصاحبه

تحقیقات خود را انجام دهید

مدرسه، برنامه و اساتیدی را که با آن‌ها می‌خواهید در ارتباط باشید، بشناسید (از وب‌سایت‌ها و مهارت‌های ارتباطی خود استفاده کنید). با فارغ‌التحصیلان مدرسه ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات کافی در رابطه با اساتید و گروه آموزشی به دست آورید. شما بنا بر دلیل خاصی برای این مدرسه درخواست داده و این رشته را انتخاب کرده‌اید، بنابراین باید دلیل آن را به یادآورید و در حین مصاحبه آن را نقل کنید.

 

اهداف خود را بشناسید

دربارهٔ آن‌ها بیندیشید. آیا هدف شما تدریس کردن است، تحقیق کردن است و یا وارد صنعت شدن و ... دربارهٔ بخشی که دوست دارید در آن متخصص شوید و یا دربارهٔ موضوعی که راغب به انجام آن به‌عنوان پایان‌نامهٔ خود هستید، تعمق کنید.

 

ریزنمرات خود را مرور کنید

از فراز و نشیب‌های ریزنمرات خودآگاهی یابید و آمادگی کافی برای توضیح دادن آن را به دست آورید. (درست شبیه چیزی که در شرح اهداف انجام داده‌اید). علاوه بر آن تعهداتی را که در خارج از محیط آموزشی بر عهده شما بوده به یادآورید و اینکه چگونه به شما در تبدیل‌شدن به کاندیدای موفق و قوی در تحصیلات عالیه کمک کرده است.

 

تمرین کنید

ترجیحاً بیشتر از یک‌بار مصاحبهٔ ساختگی انجام دهید. از منابعی مانند سرویس‌های مشاوره و اساتید رهنما استفاده کنید. از این افراد دربارهٔ ترتیب دادن یک مصاحبهٔ ساختگی درخواست کنید و یا حداقل دربارهٔ استراتژی‌های مصاحبه بحث کنید تا هنگام مصاحبهٔ واقعی آماده‌تر باشید.

 

در حین مصاحبه

  • اگر مصاحبه به‌صورت حضوری انجام می‌گیرد پوشش مناسب شما در تحت تأثیر قرار دادن مصاحبه‌گر نقش به سزایی دارد. اولین دیدار، بسیار پرمعنا خواهند بود. مطمئن شوید که مرتب و حرفه‌ای به نظر می‌رسید. به‌علاوه باید احساس آرامش و اعتمادبه‌نفس خود را نشان دهید.
  • سروقت آنجا باشید (اما نه خیلی زود).
  • کپی‌ای از رزومهٔ خود شامل خلاصهٔ تجربیات و چکیده و شرح کوتاهی از آخرین ارائه‌تان را به همراه داشته باشید.
  • حضار خود را بشناسید. آن‌ها را با احترام خطاب کرده و از عنوان‌هایشان استفاده کنید؛ مانند یک دوست با آن‌ها صحبت نکنید.
  • راهنمایی‌های مصاحبه‌گر را دنبال کنید و به‌طور مناسب لحن، مدت‌زمان معرفی و نتیجه‌گیری خود را تنظیم کنید. هرگز سعی بر کم‌گویی و یا زیاده‌گویی در مصاحبه نداشته باشید.
  • سؤالات مربوط به تحقیق و رشتهٔ خود را پیش‌بینی کنید.
  • سؤالات مربوط به رویارویی با مشکلات و پشتکار در تحصیلات عالیه را پیش‌بینی کنید.
  • اشتیاق خود را برای تحقیق نشان دهید چراکه به خاطر آن، شما ترغیب به تحصیلات عالیه شده‌اید و این فرصتی برای مطرح کردن آن نزد فرد مصاحبه‌کننده است.
  • درصورتی‌که از سؤال پرسیده شده مطمئن نیستید و یا به زمان بیشتری برای فکر کردن و پاسخ دادن نیاز دارید، درخواست کنید تا بیشتر توضیح دهند و یا سؤال را تکرار کنند. هرگز صحبت مصاحبه‌گر را قطع نکنید و یا سؤال را کوتاه نکنید.
  • سؤالات آماده‌شده‌ای برای آخر مصاحبه داشته باشید. در بیشتر مواقع شما شانس پرسیدن سؤالات خود را خواهید داشت. سؤالات پرمعنایی بپرسید تا نشان دهد که شما گروه آموزشی و رشتهٔ مربوطه را به‌دقت بررسی کرده‌اید. همچنین درصورتی‌که خبر پذیرش خود را شنیدید می‌توانید پرسش‌های خود را مطرح کنید.
  • خودتان باشید. طبیعی رفتار کنید اما حرفه‌ای و مؤدب باشید.

 

بعد از مصاحبه

اگر در آخر مصاحبه یا ملاقات، پیشنهادی دریافت نکردید، پیگیر شوید. از افرادی که به شما در ایجاد ارتباط برای مصاحبه کمک کردند سپاسگزاری کنید. اگر اطلاعات تماس با مصاحبه‌گر (ها) را دارید، نامه و یا ایمیلی برای آن‌ها بفرستید و از آن‌ها برای ملاقات و مصاحبه تشکر کنید. درصورتی‌که تا تاریخ اصلی تعیین‌شده برای شما خبری دریافت نکردید، می‌توانید با دفتر پذیرش تماس بگیرید.

 

مصاحبهٔ تلفنی

مصاحبات تلفنی راه جدیدی برای تأیید یا مردود کردن درخواست‌های متقاضیان تحصیلات عالیه در سال‌های اخیر شده است. این مصاحبه‌ها بسیار متداول و تقریباً قابل‌انتظار در علوم اجتماعی و انسانی هستند (رشته‌های مرتبط با علوم بیشتر از بیرون فاند جذب می‌کنند و از ملاقات کاندیداها به‌طور حضوری لذت می‌برند). البته این قانون از یک دانشگاه تا دانشگاه دیگر و از یک گروه آموزشی تا گروه آموزشی دیگر متفاوت است. مصاحبه‌های تلفنی تقریباً در زمان تماس صورت می‌گیرند و درصورتی‌که شما تماس اصلی را از دست دادید، ممکن است پیامی برای تماس مصاحبه‌گر در زمان بعدی دریافت کنید.

 

چند توصیه در رابطه با چگونگی آماده کرده خودتان در مصاحبهٔ تلفنی:

  • مدارک درخواست پذیرش خود را نزدیک تلفن قرار دهید. در این حالت شما می‌توانید سریعاً اطلاعات دانشگاهی که با شما در تماس است را پیدا کنید.
  • به افراد خانواده و یا هم‌اتاقی‌های خود اطلاع دهید که چگونه پاسخ دهند.
  • مطمئن شوید که پیامی مناسب بر روی پیغام‌گیر تلفن و یا موبایل خوددارید و اگر آمادگی مصاحبه ندارید بهانهٔ مؤدبانه‌ای بیاورید. (مثل درراه کلاس بودن) و زمان دیگری را برای تماس پیشنهاد کنید.

تمامی توصیه‌هایی که در بالا در قسمت " در حین مصاحبه " ذکر شد، در مصاحبهٔ تلفنی نیز قابل‌استفاده است. به‌هرحال برای مصاحبه با مصاحبه‌گری که کمی رک یا شاید سرد و غیردوستانه باشد نیز خود را آماده کنید. (به خاطر داشته باشید، مکالمات تلفنی گاهی سرد و سنگین احساس می‌شوند). در نظر داشته باشید که هدف هر مصاحبه‌ای گفتگو کردن با مصاحبه‌گر است و شما باید نشان دهید که برای برنامهٔ تحصیلات عالیهٔ آن‌ها آماده و هیجان‌زده هستید. به یاد داشته باشید که مصاحبه، مؤلفه‌ای از اپلیکیشن است که شما بر روی آن کنترل کامل دارید، بنابراین تلاش کنید تا شانس اخذ پذیرش را با یک مصاحبه خوب بالا ببرید!

 

کلمه کلیدی: