نت برداری در تافل و آیلتس


Note Tacking in IELTS and Toefl
مهارت نت برداری در آزمون‌های تافل و آیلتس
لازم است جهت نت‌برداری، یک سیستم مؤثر داشته تا به کمک آن سرعت تحلیل، پاسخگویی و یادآوری مطالب برای شما، کاهش یابد و یا در بخش‌هایی مانند Speaking و یا Listening، بتوانید به‌سرعت از هر آنچه می‌شنوید، نت‌بردارید.

شرکت در آزمون‌های زبان مانند آزمون‌های آیلتس و تافل، با توجه به میزان تسلط شما بر روی بخش‌های تشکیل‌دهنده آن، نیاز به کسب یک سری تکنیک‌ها و مهارت‌ها دارد، یکی از این مهارت‌ها نت‌برداری است. نت‌برداری (Note Taking) درواقع یادداشت کردن سریع ایده‌های اصلی (main ideas) است ضمن آن‌که نت‌برداری، زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که اطلاعات ارائه‌شده، گسترده و پیچیده باشند. به همین منظور در این مقاله به بررسی چگونگی نت‌برداری، برای آزمون‌های زبان تافل و آیلتس می‌پردازیم.

 

چگونه نت‌برداری کنیم؟

ازآنجاکه یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در بخش Speaking، Listening و Reading آزمون تافل iBT و آیلتس نت‌برداری است، این مهارت کمک شایانی به شما می‌کند تا با داشتن نکات کلیدی که خودتان ثبت کرده‌اید، پاسخ‌های مناسب را ارائه نمایید؛ بنابراین به کمک تکنیک‌هایی که در زیر معرفی می‌گردد، می‌توانید بامهارت نت‌برداری آشنا شوید.

 

در نت‌برداری همه‌چیز را ننویسید

نوشتن همه موارد تمرکز را از شما خواهد گرفت، سرعت نوشتن شما حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد سرعت حرف زدنتان است. درنتیجه نوشتن تمامی موارد امکان‌پذیر نیست و سرعت و تمرکز شما را به‌شدت کاهش می‌دهد. نت‌برداری به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی که احتمال دارد در زمان پاسخ‌دهی آن‌ها را فراموش کرده باشید، سریعاً به یادتان بیاید.

 

از علائم اختصاری استفاده نمایید

گاهی حتی نوشتن کامل کلمه کلیدی نیز وقت شما را خواهد گرفت. ازآنجایی‌که این نت‌برداری فقط برای شما کاربرد دارد و نوشتن درست لغت به لحاظ املایی مهم نیست، می‌توانید کلمات را به‌صورت اختصاری بنویسید و برای مثال به‌جای نوشتن کلمه You از حرف اختصاری U استفاده نمایید. برای مواردی که به صعود و نزول مواردی اشاره‌شده از فلش استفاده نمایید مانند: ↑↓، برای کاهش یا افزایش درجه سانتی گراد. بعضی موارد را با اشکال هندسی مشخص نمایید که به مهارت گرافیکی شما وابسته است، مثلاً برای میدان بزرگ شهر، دایره‌ای کوچک بکشید و همین‌طور از نشانه‌ها و سایر علائم گرافیکی که برای ذهن شما آشناست، کمک بگیرید.

 

مطالب مهم را نت‌برداری نمایید

هدف باید نت‌برداری از جزییاتی باشد که درنهایت نکات مهمی که ممکن است پرسیده شود را به خاطر شما بیاورد؛ بنابراین از موارد فرعی و کم‌ارزش نت‌برداری نکنید و توجه داشته باشید نت‌برداری یکی از مهم‌ترین توانایی‌ها برای دریافت نمره مناسب در آزمون تافل iBT است که نیاز به قابلیت‌هایی چون سرعت عمل، دقت، تندنویسی به‌صورت خوانا و خلاصه‌نویسی دارد. بهترین راه برای بهبود توانایی در نت‌برداری، تمرین زیاد برای استفاده از این تکنیک، با استفاده از نمونه سؤالات آزمون تافل iBT  و آیلتس است.

 

سعی کنید نت‌برداری به زبان خودتان باشد

نیازی نیست در نت‌برداری تمرکز شما بر روی نت‌برداری به زبان انگلیسی باشد گاهی با نوشتن معنای فارسی ممکن است سرعت بالاتری داشته باشید. حتی ممکن است از نشانه‌ها و علائم مخصوص به خودتان که فقط برای شما معنادار است استفاده کنید. نشانه‌ها و علائمی که به‌مرور برای خود اختراع می‌کنید یا استفاده از ترجمه فارسی به‌صورت خلاصه، یا هر روشی که متناسب با علایق و راحتی شما باشد، ابزاری قدرتمند برای نت‌برداری شما خواهد بود. خوش‌خط و منظم بودن برگه نت‌برداری شما، کمک می‌کند تا در زمان استفاده از آن‌ها الگوی منظمی داشته باشید.

مهارت نت‌برداری جز آن دسته از مهارت‌هایی است که نه‌تنها در آزمون‌هایی مانند آیلتس و تافل بلکه در آزمون‌های دانشگاهی هم می‌تواند به کمک شما بیاید. با تمرین زیاد در بخش‌های شنیداری و تستی می‌توانید تکنیک‌هایی را که با آن‌ها راحت‌تر هستید را پیدا نموده و در پس از کسب مهارت لازم، در روز آزمون از آن‌ها بهره گیرید.

 

کلمه کلیدی: