حداقل معدل مورد نیاز اپلای


Minimum GRE for Applay
برای کسب پذیرش تحصیلی و موفقیت در اپلای چه معدلی لازم است؟
همان‌گونه که می‌توان حدس زد، این قبیل پرسش‌ها را عمدتاً دانشجویانی مطرح می‌کنند که معدل نمرات یکی از مقاطع تحصیلی آن‌ها پایین بوده است. این دانشجویان در پی پذیرش از دانشگاه‌های خوب و دریافت بورس‌های تحصیلی هستند و همواره پایین بودن معدل یکی از مقاطع تحصیلی آن‌ها، نگرانی‌هایی را در خصوص عدم دریافت پذیرش یا فاند مناسب برای آن‌ها ایجاد می‌کند. چنانچه شما هم در فکر اپلای هستید و سؤالاتی از این قبیل درباره معدل خوددارید، مطالعهٔ ادامه این مقاله به شما کمک می‌کند. در اینجا دانشجویان متقاضی اپلای را ازنظر نمرهٔ معدل، فارغ از نوع و رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران به ۴ گروه تقسیم کرده‌ایم و توضیحاتی پیرامون هر یک بیان کرده‌ایم.

با نگاهی به فروم‌ها و گروه‌های موجود در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که مختص دانشجویانی است که درصدد اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی هستند، با سؤال‌های زیادی پیرامون معدل لازم برای اپلای مواجه می‌شویم.

  • معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد چه تأثیری بر روند اپلای من می‌گذارد؟
  • آیا می‌توانم با معدل پایین کارشناسی به دریافت پذیرش امیدوار باشم؟
  • آیا راهکاری برای جبران معدل پایین دوره کارشناسی یا ارشد در هنگام اپلای وجود دارد؟

 

دسته‌بندی دانشجویان متقاضی اپلای بر مبنای معدل

 

۱- دارای معدل بالا در هر دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد

چنانچه در این گروه قرار دارید، شانس دریافت پذیرش برای شما زیاد است، اما توجه کنید، مقصود ما در اینجا پذیرش در دانشگاه‌های متوسط است. درصورتی‌که بخواهید در دانشگاه‌هایی تحصیل کنید که رتبه‌های بسیار خوب را در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها دارا هستند، باید نمره‌های زبان بسیار بالایی داشته باشید. بر همین اساس اگر دارای معدل خوبی هستید و قصد دارید در دانشگاه‌های برتر دنیا نیز ادامه تحصیل دهید، باید به کسب نمره تافل یا GRE بالا نیز توجه داشته باشید.

 

۲- دارای معدل بالا در دوره کارشناسی اما معدل پایین در کارشناسی ارشد

اگر دوره ارشد خود را با معدل خوبی پشت سر نگذاشته‌اید و در فکر اپلای نیز هستید، باید به فکر جبران این نمرهٔ ازدست‌رفته باشید. شما می‌توانید با کسب نمرهٔ بالای در GRE یا تافل و همچنین کار بر روی رزومه خود و ارائه یکرزومه قوی تا حدود زیادی پایین بودن معدل دوره ارشد خود را جبران کنید و با امیدواری روند اپلای خود را پیگیری کنید. خوب بودن این دو فاکتور تأثیر بسیار زیادی در موفقیت شما خواهد داشت.

 

۳- دارای معدل پایین در دوره کارشناسی اما معدل بالا در کارشناسی ارشد

بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور در این گروه قرار دارند یعنی معدل دوره کارشناسی آن‌ها پایین بوده اما معدل دوره ارشد آن‌ها بالاست. اگر در این گروه قرار دارید زیاد نگران نمرات دوره کارشناسی خود نباشید، زیرا عموماً کمیته‌های پذیرش و اساتید خارجی در مورد دوره کارشناسی بیشتر بر روی نمرات دو سال آخر کارشناسی تمرکز دارند که غالباً بهتر از ترم‌های آغازین است. نکته دیگر این است که اگر در رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی تحصیل‌کرده‌اید، نمرات دروس ریاضی ۱ و ریاضی ۲ کارشناسی شما، در جلب نظر استادان خارجی تأثیرگذار است و اگر در این دو درس نمره خوبی ندارید باید نمره ریاضی GRE شما بالای ۱۷۰ باشد تا بتوانید نمرات پایین ریاضی دوره کارشناسی را جبران کنید.

در این گروه نیز با بهتر کردن رزومه تحصیلی، ارائه مقالات و شرکت در کنفرانس‌های پژوهشی معتبر، شانس دریافت فاند و پذیرش تحصیلی خود را می‌توانید بالا ببرید.

 

۴- دارای معدل پایین در هر دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد

قرار گرفتن در این گروه شانس پذیرش شما را از بین نمی‌برد، اما اگر در این گروه قرار دارید برای کسب پذیرش راه بسیار سخت‌تری پیش روی شما قرار دارد و نسبت به گروه‌های دیگر تلاش بیشتری لازم است. برای موفقیت در پذیرش، شما باید رزومه تحصیلی و علمی خود را بسیاری قوی کنید و آزمون‌های تافل و GRE را با نمرات بالا پشت سر بگذارید. بسیاری از دانشجویانی که در این گروه قرار داشته‌اند و موفق به دریافت پذیرش‌شده‌اند با تلاش و پشتکار توانسته‌اند علاوه بر پذیرش، فاند (کمک‌هزینه تحصیلی) نیز دریافت کنند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که در هر گروهی از دسته‌بندی‌های ذکرشده قرار بگیرید، شانس دریافت پذیرش خواهید داشت، اما افزایش این شانس رابطه مستقیمی با تلاش و پشتکار شما دارد؛ بنابراین با داشتن امید و تمرکز در کارهای خود شرایط را برای یک اپلای موفق بهبود بخشید و با خیالی آسوده پا به فرآیند اپلای بگذارید و مطمئن باشید که به هدف خودخواهید رسید.

 

کلمه کلیدی: