هزینه زندگی و تحصیل در نروژ


Living and education cost in Norway
هزینه تحصیل و زندگی در نروژ چقدر است؟
اگر شما هم قصد تحصیل در نروژ دارید، باید مقداری با هزینه تحصیل در نروژ و آنچه باید در آینده در این کشور انتظار آن را داشته باشید، آشنا شوید.

تحصیل در خارج از کشور و این بار هزینه تحصیل در نروژ، کشوری که از بالاترین استانداردهای کیفیت زندگی در جهان برخوردار است، گران‌تر از کشورهای همسایه است. اگرچه زمانی که نوبت به تحصیل در نروژ می‌رسد، شرایط متفاوت است و برای تحصیل و زندگی در این کشور، باید در مورد هزینه تحصیل در نروژ اطلاعات کافی در اختیار داشت. دانشجویان در هیچ مقطعی از تحصیل، کارشناسی، کارشناسی ارشد و PhD، ملزم به پرداخت شهریه نیستند. برای مثال دانشگاه اسلو، فرصت‌های تحصیلی رایگان بسیاری در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

تحصیل در نروژ که از بالاترین استانداردهای کیفیت زندگی در جهان را دارا است، همیشه برای دانشجویان بین‌المللی جذاب بوده است؛ اما همین بالا بودن کیفیت زندگی، طبیعتاً نروژ را به یکی از گران‌ترین کشورهای دنیا هم تبدیل می‌کند. اگرچه زمانی که نوبت به تحصیل در نروژ می‌رسد، شرایط متفاوت است و برای تحصیل و زندگی در این کشور، باید در مورد هزینه تحصیل در نروژ اطلاعات کافی در اختیار داشت. دانشجویان در هیچ مقطعی از تحصیلات دانشگاهی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و PhD، ملزم به پرداخت شهریه نیستند. برای مثال دانشگاه اسلو، فرصت‌های تحصیلی رایگان بسیاری در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

 

 

هزینه تحصیل در نروژ

علی‌رغم این‌که در نروژ شهریه دانشگاهی وجود ندارد، اما دانشجویان باید مبلغی را به‌عنوان هزینه‌ترم بپردازند که معمولاً ۵۰۰ کرون بلژیک (۲۵۰ هزار تومان) برای هر ترم است. این هزینه جهت اجازه به دانشجو برای شرکت در امتحانات اخذ می‌شود؛ اگرچه با پرداخت این هزینه، کارتی بانام «کارت ترم» به شما تعلق می‌گیرد که از برخی مزایای کشور نروژ برخوردار خواهید شد. کارت ترم به شما امکان استفاده رایگان از تسهیلات زیر را فراهم می‌آورد:

  • امکانات ورزشی
  • حمل‌ونقل عمومی
  • موزه‌ها
  • کنسرت‌ها
  • رخدادهای فرهنگی

 

هزینه اقامت در نروژ

اگر بورسیه تحصیلی خود را برای تحصیل در نروژ از پیش تضمین کرده‌اید، دیگر جای نگرانی نیست. هزینه اقامت مهم‌ترین نگرانی و بیش‌ترین هزینه را برای یک دانشجوی خارجی با قصد تحصیل در نروژ در پی خواهد داشت. میزان تقاضا برای اتاق‌ها بسیار بالا است، بنابراین پس از ثبت‌نام در دانشگاه، مکان اقامت باید اولویت اول یک دانشجو باشد؛ زیرا وقتی که‌ترم تحصیلی آغازشده باشد، پیدا کردن یک اتاق بسیار سخت‌تر می‌شود.

هزینه ماهیانه اتاق‌های دانشجویی بدون احتساب هزینه‌های دیگر همچون آب، برق و غیره تا ۴۰۰۰ کرون (۲ میلیون تومان در ماه) هم می‌شود. یک سپرده تقریباً ۵۰۰۰ کرونی (۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان) هم عموماً باید در ابتدا پرداخت شود که در زمان تخلیه اتاق عودت داده خواهد شد.

 

هزینه خرید کتاب و دیگر لوازم تحصیل در نروژ

هزینه تحصیل در نروژ شامل هزینه‌های خرید کتاب و لوازم تحصیلی هم می‌شود؛ شما درنهایت مبلغ زیادی را برای لوازم تحصیلی همچون کتاب پرداخت خواهید کرد. اگرچه هزینه‌های این‌چنینی تنها در ابتدای هر ترم و بسته به رشته تحصیلی پرداخت خواهد شد. خرید کتاب دست‌دوم در نروژ از دانشجوهای فارغ‌التحصیل بسیار رایج است؛ بنابراین برای کاهش هزینه تحصیل در نروژ می‌توانید آگهی‌های فروش کتاب را دنبال کنید.

 

هزینه رفت‌وآمد در شهرهای نروژ

یکی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در نروژ، هزینه رفت‌وآمد است. حمل‌ونقل عمومی حتی با تخفیف دانشجویی بسیار گران و تقریباً ۵۰۰ کرون در ماه (۲۵۰ هزار تومان) است؛ بنابراین آسان‌ترین راه برای پس‌انداز، خرید یک دوچرخه است.

زمانی که به دلایلی همچون بارندگی، امکان استفاده از دوچرخه را ندارید، بلیت‌هایی بااعتبار یک‌ساعته را برای اتوبوس و تراموا می‌توانید تهیه کنید. بلیت‌های یک‌روزه و همچنین کارت‌های بلندمدت هم در مراکز خدماتی شهر قابل‌خرید است.

 

هزینه غذا در نروژ

همچون دیگر هزینه‌ها در نروژ، غذا هم می‌تواند تهدیدی بزرگ برای بودجه محدود دانشجویی شما باشد؛ اما یک فهرست خرید معقول و همچنین خریدهای روزانه از سوپرمارکت‌ها تا حد زیادی به شما برای ادامه تحصیل در نروژ کمک خواهد کرد. مغازه‌های کوچک فروش غذا همچون موارد زیر هم بسیار مناسب است:

  • بونپریس (Bunnpris) که بافاصله ارزان‌ترین اجناس را دارد.
  • رما ۱۰۰۰ (Rema 1000)
  • ایکا مکسی (Ica Maxi)
  • کوپ پریکس (Coop Prix)

 

بسیاری از آن‌ها برای اغلب محله‌های مسکونی با پای پیاده قابل‌دسترسی هستند. قیمت برخی اقلام خوراکی از قرار زیر هستند:

  • نان: ۲۵ کرون (۱۲۵۰۰ تومان)
  • یک لیتر شیر: ۱۲ کرون (۷۵۰۰ تومان)
  • ۵۰۰ گرم پنیر: ۵۰ کرون (۲۵۰۰۰ تومان)
  • ۱۲ تخم‌مرغ: ۳۰ کرون (۱۵۰۰۰ تومان)

به‌علاوه رستوران‌های فراوانی با غذاهای کشورهای دیگر (البته گران) و فست فودهای ارزان هم در سرتاسر شهر یافت می‌شود.

 

سایر هزینه‌های تحصیل در نروژ

برای مثال، بزرگ‌ترین مراکز خرید در تروندهایم تورگ، سولسیدن و مرکور نام دارند؛ مراکزی مملو از اجناس مختلف از قبیل لباس، لوازم‌خانگی، کفش، کتاب، لوازم‌آرایشی بهداشتی، لوازم ورزشی، اسباب‌بازی و غیره که برای همه سلایق با سطح درآمدی مختلف، به‌خصوص دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در نروژ دارند، بسیار مناسب است.

ازآنجایی‌که شهری همچون تروندهایم بسیار نزدیک به مرز سوئد است، بسیاری از افراد سفر با اتوبوس به کشور همسایه را برای خرید مایحتاج خود ترجیح می‌دهند. قیمت‌ها در سوئد پایین‌تر است، سفر ارزان است و همچنین اگر رسید خرید از سوپرمارکت‌های سوئد را به راننده نشان دهید، هزینه بلیت اتوبوس را به شما برمی‌گردانند. قبل از این‌که اتوبوس به سمت تروندهایم حرکت کند، یک ساعت فرصت دارید تا در سوئد اجناس خود را بخرید. کل سفر درمجموع ۳ ساعت به طول می‌انجامد؛ درحالی‌که سفر در کشور سوئد با عبور از تونل‌های مختلف و کوهستان‌های زیبا بسیار لذت‌بخش است.

همچنین اگر در فهرست پستی دانشجویان خارجی مشترک شوید، ایده خوبی است؛ چراکه اطلاعات به‌روز از دانشجویانی که تحصیلات خود را به پایان رسانده‌اند و اجناس خود را باقیمت‌های عالی به فروش می‌رسانند، دریافت خواهید کرد. مثلاً تخفیف‌های فوق‌العاده‌ای بر اجناسی همچون دوچرخه، لوازم خانه، کتاب و تجهیزات برقی خواهید گرفت.

 

کدملی و حساب بانکی در نروژ

تمام دانشجویانی که بیش از سه ماه در نروژ اقامت داشته باشند، نیاز به اجازه اقامت دارند که در ایستگاه‌های پلیس قابل دریافت است. ظرف یک هفته پس از ورود شما، باید با گذرنامه معتبر، نامه پذیرش از دانشگاه و کارت بیمه درمانی در اداره مهاجرت ثبت‌نام کنید. اگر بیش از ۶ ماه در نروژ بمانید، باید برای کدملی در اداره ثبت ملی جمعیت درخواستی را تنظیم نمایید. این کدملی، یک پزشک شخصی دریکی از مراکز پزشکی در تروندهایم را برای هر فرد معین می‌کند و همچنین برای باز کردن حساب بانکی ضروری است.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: