هزینه زندگی و تحصیل در ایتالیا


Living and education cost in Italy
هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا چقدر است؟
به‌طورکلی هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور ایتالیا به طرز قابل‌توجهی پایین است و علت آن وجود یارانه‌ای است که از سوی دولت این کشور به امر آموزش اختصاص داده‌شده است. یک مزیت بسیار مهم در این خصوص یکسان بودن شهریه دانشگاه برای دانشجویان ایتالیایی و دانشجویان بین‌المللی است. مزیت دیگر این است که دانشجویان می‌توانند بر اساس میزان درآمد خانواده‌شان شهریه کمتری را پرداخت کنند. هزینه‌های یک دانشجو در ایتالیا را می‌توان به بخش‌های زیر تقسیم‌بندی نمود:

 

هزینه‌های تحصیل

هزینه سالیانه تحصیل در مقاطع، دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف ایتالیا متغیر است. شهریه سالیانه از 600 تا حداکثر 5000 یورو در سال است. تنها برای برخی رشته‌های خاص نظیر MBA و مشابه آن ممکن است شهریه به 5000 یورو در سال برسد. به‌طورمعمول میانگین شهریه پرداختی توسط دانشجویان سالانه کمتر از 2000 یورو است، این عدد در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا نظیر ترکیه و مالزی نیز ارزان‌تر است.

 

هزینه‌های خوراک

هزینه‌های زندگی با توجه به شرایط و سبک زندگی فردی هر دانشجو متفاوت است. اما طبق تجربه عینی دانشجویان ایرانی حاضر در ایتالیا، ماهانه بین 150 تا 200 یورو برای هزینه‌های مربوط به مواد غذایی کفایت می‌کند.

 

 هزینه‌های مسکن

هزینه اجاره یک آپارتمان دو خوابه در شهرهای بزرگ بین 1000 تا 1500 یورو است. البته به‌طورمعمول دانشجویان به‌صورت مشترک آپارتمان را اجاره می‌کنند. در این حالت هزینه مسکن 250 تا 350 یورو در هرماه به ازای هر دانشجو خواهد بود.

 

هزینه‌های رفت‌وآمد

رفت‌وآمد در شهرهای کشور ایتالیا عمدتاً توسط وسایل نقلیه عمومی انجام می‌گیرد و هزینه استفاده از آن برای دانشجویان، پس از دریافت کارت دانشجویی در مواردی تا یک‌سوم هزینه معمول کاهش خواهد یافت. هزینه رفت‌وآمد برای افراد غیر دانشجو 30 تا 45 یورو در ماه است. لازم به ذکر است این هزینه برای دانشجویان زیر 25 سال می‌تواند تا 40 درصد شامل تخفیف شود.

در کشور ایتالیا بورسیه‌هایی تحت عنوان کمک‌هزینه‌های 5200 یورویی در سال به دانشجویان ارائه می‌شود. این کمک‌هزینه در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و بدون توجه به ارزشیابی سوابق تحصیلی از سازمان‌های منطقه‌ای ارائه می‌شوند که از مهم‌ترین عوامل جذابیت ایتالیا جهت تحصیل است.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: