هزینه زندگی و تحصیل در دانمارک


Living and education cost in Denmark
هزینه تحصیل و زندگی در دانمارک چقدر است؟
در این مطلب با مواردی نظیر هزینه تحصیل در دانمارک، بورسیه و کمک‌هزینه‌های تحصیلی، هزینه زندگی در دانمارک و  میانگین هزینه‌های زندگی در دانمارک که برا یاپلای کردن و مهاجرت تحصیلی مهم است آشنا می شوید.

هزینه تحصیل در دانمارک

دانشجویان بین‌المللی که از اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سوئیس هستند می‌توانند به‌صورت رایگان به تحصیل در دانمارک بپردازند. همچنین برای افرادی که شرایط زیر را داشته باشند امکان تحصیل رایگان وجود دارد:

  1. اشخاصی که اقامت دائم دانمارک permanent opholdstilladelse دارند.
  2. دارندگان اقامت موقت که قابلیت و صلاحیت اخذ کارت اقامت دائم یا midlertidig opholdstilladelse mmf varigt ophold را دارند.
  3. کودکان تبعهٔ کشورهای غیر از اتحادیه اروپا و سوئیس که به‌واسطهٔ اقامت کاری والدین اقامت موقت دارند.

 

در باب هزینه تحصیل و زندگی در دانمارک، اما اتباع سایر کشورها باید هزینه‌های تحصیل و شهریه دانشگاه بین ۶ تا ۱۶ هزار یورو، ۴۵ تا ۱۲۰ هزار کرون پرداخت نمایند. این دانشجویان باید هنگام درخواست ویزای دانشجویی شهریه را پرداخت کرده باشند. دانشجویانی می‌توانند درخواست ویزا بدهند که از دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مؤسسات آموزشی مجاز دانمارک پذیرش داشته باشند و البته اثبات تمکن مالی به جهت تأمین مخارج زندگی و تحصیل در طول سال الزامی است. اثبات این امر با ارائهٔ نامهٔ بانکی از پرینت حساب و گردش حساب فرد متقاضی امکان‌پذیر است.

 

بورسیه و کمک‌هزینه‌های تحصیلی

لازم به ذکر است که امکان استفاده از کمک‌هزینه‌های مالی و بورس تحصیلی در دانمارک برای دانشجویان غیر دانمارکی وجود دارد. طرح‌های مختلفی به همین منظور تعریف‌شده و مورداستفادهٔ دانشجویان قرار می‌گیرد.

  1. طرح Nordplus که مخصوص اتباع کشورهای حوزهٔ بالتیک و اسکاندیناوی است.
  2.  طرح Erasmus به دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سوئیس کمک می‌کند تا ۳ تا ۱۲ ماه از تحصیلشان را در کشور خود به انجام دهند.
  3.  طرح Erasmus Mundus مشترک با کارشناسی ارشد که برای دانشجویان اروپایی و غیراروپایی قابل‌دسترسی است. که برای رشته‌های خاصی در مقطع کارشناسی ارشد قابل‌استفاده است.
  4.  طرح بورس تحصیلی دولتی برای تعداد محدودی از دانشجویان واجد شرایط غیراروپایی توسط مؤسسات آموزش عالی دانمارک ارائه می‌شود. شرایط استفاده از این بورسیه به‌این‌ترتیب است:
  • متقاضی شهروند کشوری غیر از کشورهای اتحادیه اروپا، منطقهٔ اقتصادی اروپا  و سوئیس باشد.
  •  متقاضی در یکی از مقاطع تحصیلات عالی تمام‌وقت دانمارک ثبت‌نام کرده باشد.
  •  متقاضی دارنده اقامت موقت دانشجویی باشد.

 

و چنانچه یکی از حالات زیر اتفاق افتاده باشد متقاضی صلاحیت استفاده از این طرح را ندارد:

  • در انتظار اخذ پذیرش از موسسهٔ آموزش عالی هنری باشد.
  • حق قانونی برای استفاده از حقوق شهروندی دانمارک داشته باشد.
  • به‌عنوان کودکی که والدین غیر دانمارکی دارد، زمان اخذ پذیرش به استناد ماده ۹ قانون اتباع خارجی در دانمارک اقامت دائم دریافت کرده باشد.
  • دانشجویی که برابر قوانین دانمارک محق به استفاده از کمک‌هزینه‌های مالی دولتی است.

بورس تحصیل در دانمارک به دو بخش تقسیم می‌گردد. بورسیه‌هایی که تمام هزینه تحصیل در دانمارک را در برمی‌گیرد یا کمک‌هزینه‌های تأمین مخارج زندگی. تعیین اینکه فرد از کدام‌یک از این مزایا می‌تواند استفاده کند با واحد پذیرش دانشگاه است.

 

هزینه زندگی در دانمارک

اگر بتوانید همانند عادات بومیان دانمارک مسیر رفتن به دانشگاه را با دوچرخه طی کنید و وعده‌های غذایی را در منزل میل کنید هزینه تحصیل و زندگی در دانمارک تا حد زیادی کاهش می‌یابد. کشور دانمارک جزو کشورهای پرهزینهٔ جهان به‌حساب می‌آید اما استاندارهای زندگی در بالاترین سطح ممکن است. هزینهٔ زندگی شما بسته به شیوهٔ امرارمعاش و عادات شما بستگی دارد.

به‌تمامی دانشجویان بین‌المللی پیشنهاد می‌شود که در دانمارک حساب بانکی افتتاح نمایند. به این منظور ابتدا باید شمارهٔ CPR یا شماره شناسایی فرد ارائه شود. همچنین هزینه‌های تحصیل و زندگی یک سال اقامت فرد در دانمارک باید به‌حساب مذکور واریز گردد. به‌عنوان‌مثال برای پرداخت اجاره‌بهای مسکن یا پیش‌پرداخت خوابگاه یا خرید لوازم منزل نیازی به پرداخت وجه نقد ندارید. اگر شخصی مشتری یک بانک بزرگ بین‌المللی باشد می‌تواند پول خود را به‌سرعت به‌حساب صاحب‌خانه یا فروشنده مذکور منتقل نماید.

شخص باید حساب بانکی خود را در سیستم مالی عمومی دانمارک Nemkonto به ثبت برساند. این عمل به دولت اجازه می‌دهد به‌راحتی به‌حساب شما برای پرداخت حقوق، استفاده از تخفیفات یا کسر مالیات دسترسی داشته باشد.

 

 میانگین هزینه‌های زندگی در دانمارک به شرح ذیل است:

  • اجاره‌بهای مسکن در دانمارک بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کرون (میانگین یک‌میلیون و پانصد هزار تومان)
  • هزینه‌های بیمه و خدمات درمانی ۲۰۰ کرون (۸۰ هزار تومان)
  • هزینه‌های تلفن همراه و تماس ۱۵۰ تا ۲۵۰ کرون (میانگین ۸۰ هزار تومان)
  • هزینهٔ خوردوخوراک ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کرون (میانگین ۸۰۰ هزار تومان)
  • حمل‌ونقل و جابجایی ۳۰۰ کرون (۱۲۰ هزار تومان)
  • سایر مخارج شخصی ۱۰۰۰ کرون (۴۵۰ هزار تومان)

 

کلمه کلیدی: 
کشور: