هزینه زندگی و تحصیل در بلژیک


Living and education cost in Belgium
هزینه تحصیل و زندگی در بلژیک چقدر است؟
 برخی از متقاضیان ادامه تحصیل به نادرست بر این تصورند که هزینه‌های زندگی و تحصیل در کلیه کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه و بلژیک یکسان است! و لذا به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان بلژیک همچون گنت مبادرت می‌ورزند درحالی‌که پس از چند ماه اقامت متوجه می‌شوند که هزینه متوسط زندگی در شهری چون بروکسل برابر با هزینه زندگی و تحصیل در شهر پرهزینه‌ای چون پاریس است!

لذا بنده دانشگاه‌های کشور بلژیک را تنها به متقاضیان دارنده شرایط ذیل توصیه می‌کنم و لا غیر: 

  • افرادی که از مؤسسات عالی و یا دانشگاهی بورسیه تحصیلی دارند‚
  • پزشکان و یا دندان‌پزشکانی که مایل به گرفتن تخصص بوده و امکان کسب درآمد نیز برایشان در مراکز درمانی فراهم می‌شود‚
  • افرادی که بنیه مالی خوبی دارند و دغدغه هزینه‌های تحصیلی و زندگی ندارند‚
  • افرادی که دارای وابستگان درجه‌یکی در آن کشور هستند که با پشتوانه آنان بتوانند در کسب‌وکاری شاغل شوند‚
  • و افرادی که نسبتاً تأمین مالی داشته و به زبان انگلیسی مسلط باشند (در حد تدریس) و با زبان فرانسه بنا به هر دلیلی نتوانسته‌اند ارتباط خوبی برقرار کنند.

دانشجویان دکتری در علوم انسانی و اجتماعی که مایل به تردد به آن کشور هستند و در ایران نیز از کسب‌وکار درآمدزایی برخوردارند. 

 

شایان‌ذکر است که هزینه کمک مسکن  که دانشجویان و افراد مقیم در فرانسه از آن بهره‌مند می‌شوند در کشور بلژیک وجود ندارد و لذا علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در این کشور که شانس بیشتری هم برای اخذ پذیرش و حتی اقامت را در قیاس با فرانسه دارند می‌بایست ماهیانه مبلغی بین 800 تا 1000 یورو را در سال پیش‌بینی نمایند!

 

هزینه‌های زندگی در بلژیک برای دانشجویان به‌صورت میانگین بین 500 تا 700 یورو در ماه است که شامل هزینه‌های مسکن، غذا، رفت‌وآمد، بیمه و سایر هزینه‌هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آن‌ها در زمان تحصیل و در مقطع لیسانس در کشور بلژیک است.

 

دولت بلژیک با توجه به این‌که به دانشجویان در هفته اجازه کار بین 10 تا 20 ساعت را داده است. آن‌ها می‌توانند بابت هر ساعت کار بین 10 تا 7 یورو را کسب کرده قسمتی از مخارج زندگی خود را پرداخت نمایند. هزینه زندگی در بلژیک حداقل 500 یورو در ماه است که بیشترین هزینه را مسکن در بردارد. ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور بلژیک را داشته باشد قبل از رفتن به بلژیک و برای رفتن به سفارت باید نامه‌ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در بلژیک است. کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور بلژیک مشغول به کار تمام‌وقت شوند می‌بایستی به زبان بلژیکی مسلط بوده و دورهٔ تحصیلی خود را به‌خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی  را پیدا کنند و درنتیجه بعد از کسب شغل ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. این نکته را نیز باید ذکر کرد که گرفتن اقامت دائم در کشور بلژیک بسیار دشوار است و طولانی و افراد می‌بایستی مدت‌زمان زیادی را در کشور بلژیک کار کنند تا طول دوره را سپری کرده و اقامت دائم را اخذ کنند و پس از اخذ اقامت دائم پروسه گرفتن پاس بلژیکی را بگذرانند.

 

 

هزینه تحصیل در بلژیک

دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در بلژیک ممکن است هنگام ثبت‌نام نیاز به پرداخت هزینه بیشتر داشته باشند که مقدار آن به موسسه انتخابی و مقطع تحصیلی بستگی دارد. شهریه تحصیل در بلژیک می‌تواند به در حدود  ۸۰ یورو (یا ۱۰۸ دلار آمریکا) برای دانشجویان دارای بورسیه و حدود ۸۳۰ یورو در سال برای دانشجویان بدون بورسیه باشد. خوابگاه دانشجویی در بلژیک به سهولت برای دانشجویان بین‌المللی در دسترس است. اگر مایل به اجاره آپارتمان شخصی هستید اغلب ضروری است که قرارداد یک‌ساله امضا کنید که برای اجاره ماهانه می‌توان انتظار داشت بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ یورو (۴۰۰ تا ۵۴۰ دلار امریکا) پرداخت کنید. همچنین اقامت دانشجویان در حال تحصیل در بلژیک در خانه ساکنین در بلژیک رایج است و به دانشجویان فرصتی می‌دهد تا درباره فرهنگ این کشور اطلاعات کسب کنند و درعین‌حال به تقویت مهارت زبانی خود بپردازند.

 

 

بیمه سلامت

دانش آموزان عضو غیر اتحادیه اروپا که بیمه درمانی از کشور خود را پوشش می‌دهد اقامت در بلژیک ندارد موردنیاز برای پیوستن به یک "mutuelle" برای دریافت مزایای مراقبت‌های بهداشتی. دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید کارت بیمه بهداشت اروپا از کشور خود داشته باشند. این کارت اجازه می‌دهد تا آن‌ها را برای پیوستن به یک mutuelle تحت شرایط مشابه به‌عنوان یک ملی بلژیک. بیمه بهداشت و درمان هزینه حدود 50 € در هر سه‌ماهه برای هر فرد است و باید در مدت مطالعه پرداخت.

 

کلمه کلیدی: 
کشور: