نحوه ی بررسی پیشنهادات پذیرش


How to review acceptance suggestions
نحوه ی بررسی پیشنهادات پذیرش بعد از اپلای
حال شما پس‌ازاینکه از پذیرش خود در دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی مطمئن شدید، چه باید بکنید؟ کدام یک از پذیرش ها را باید رد یا قبول کنید. معیار های انتخابتان چه باشد و ...

مشتاقانه در پاکت نامه و یا ایمیل خود را باز می‌کنید: پذیرفته‌شده‌اید! تبریک! مدت‌های زیادی سخت کوشیده‌اید تا تجارب لازم، معدل بالا، تجارب تحقیقاتی و روابط خوب با هیئت‌علمی به دست آورید. شما با موفقیت پروسهٔ درخواست را پشت سر گذاشته‌اید؛ کار آسانی نبوده! صرف‌نظر از آن، خیلی از متقاضیان پس از دریافت پذیرش خود برای مقطع تحصیلات تکمیلی، هم‌زمان هم به وجد می‌آیند و هم متحیر هستند. دلیل شادی که مشخص است اما سرگشتگی هم ازآنجایی‌که دانشجویان در مورد گام‌های بعدی خود مطمئن نیستند، رایج است. حال شما پس‌ازاینکه از پذیرش خود در دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی مطمئن شدید، چه باید بکنید؟

 

ذوق‌زده شوید!

ابتدا وقتی را به لذت بردن از این لحظهٔ فوق‌العاده بگذرانید. هیجان و احساسات را به روشی که ترجیح می‌دهید، تجربه کنید. بعدازاینکه یک سال گذشته یا بیشتر را به تمرکز بر آینده سپری کرده‌اید، اکنون از لحظهٔ حال لذت ببرید. شادی یک پاسخ طبیعی و مقبول نسبت به قبول شدن در یک برنامهٔ تحصیلات تکمیلی است. بااین‌حال خیلی از دانشجویان متعجب می‌شوند از اینکه می‌بینند بی‌قرار و یا تا حدی نگران هستند. نگرانی پاسخی مشترک و درعین‌حال غیرمنتظره نسبت به کسب پذیرش و تحصیل در دانشگاه‌های دور از وطن است.

 

شرایط را بررسی کنید

وضعیت خود را بررسی کنید. چند درخواست پرکرده بودید؟ آیا این اولین نامهٔ پذیرش شماست؟ شاید وسوسه شوید که سریعاً به یک پیشنهاد پاسخ دهید اما اگر برای موارد دیگری هم درخواست داده‌اید، صبر کنید. حتی اگر منتظر پاسخ‌های دیگری هم نیستید، بلافاصله پیشنهاد را قبول نکنید. قبل از قبول یا رد یک پیشنهاد پذیرش، به‌دقت آن را بررسی کنید. تا کی فرصت دارید تا به پیشنهاد پذیرش پاسخ دهید؟ این ددلاین را مدنظر داشته باشید.

 

دو یا چند پیشنهاد را معلق نگه ندارید

اگر خوش‌شانس باشید، این پذیرش ارائه‌شده برای شما اولی نیست. برخی از متقاضیان ترجیح می‌دهند که برای تمامی پیشنهادها صبر کنند و هنگامی تصمیم بگیرند که تمامی پاسخ‌ها را دریافت کرده باشند. مشکلی که این‌گونه افراد ممکن است با آن مواجه بشوند این است که انتخاب بین برنامه‌های تحصیلات تکمیلی، چالش‌برانگیز است. تصمیم بین سه یا تعداد بیشتری از پذیرش‌ها، در نظر گرفتن تمامی نقاط قوت و ضعف می‌تواند –در اکثر قریب به‌اتفاق موارد- روند تصمیم‌گیری را تضعیف کند. در ضمن با جواب ندادن به پیشنهادی که قصد ندارید قبولش کنید، فرصت دریافت پذیرش را از متقاضیان لیست انتظار می‌گیرید. پس به‌طور خلاصه، درصورتی‌که دو یا تعداد بیشتری پیشنهاد پذیرش دارید، به آن‌هایی که می‌دانید رد خواهید کرد هرچه زودتر پاسخ دهید.

 

جزئیات را روشن کنید

به‌عنوان بررسی پیشنهاد‌ها، جزئیات را شفاف‌سازی کنید. چه برنامه‌ای است؟ فوق‌لیسانس یا دکتری؟ آیا کمک مالی به شما پیشنهادشده است؟ کمک‌هزینهٔ پژوهشی یا آموزشی؟ آیا از کمک مالی، وام و پول کافی برای تأمین هزینه‌های تحصیل برخوردار هستید؟ اگر شما دو پیشنهاد دریافت کرده‌اید -یکی با کمک مالی و یکی بدون آن- بهتر است این موضوع را با مسئول مربوطه در بخش پذیرش مطرح کنید و امیدوار باشید که پیشنهاد بهتری دریافت کنید. درهرصورت اطمینان حاصل کنید از اینکه در حال قبول و یا رد چه پیشنهادی هستید.

 

تصمیم بگیرید

در بسیاری از موارد، تصمیم‌گیری بین دو تا سه دانشگاه اتفاق می‌افتد. چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیرید؟ وضعیت کمک‌های مالی، شهرت و کیفیت سیستم آموزشی دانشگاه، وضعیت گروه تحقیقاتی مربوط به شما، محل دانشگاه، زندگی و خواسته‌های شخصی و کیفیت زندگی‌تان را در نظر بگیرید. فقط از دید خود نگاه نکنید. با افراد دیگری هم‌صحبت کنید. دوستانِ نزدیک و خانواده شما را به‌خوبی می‌شناسند و می‌توانند چشم‌انداز خوبی ارائه دهند. اساتید می‌توانند موضوع را از چشم‌انداز تحصیلی و شغلی به بحث بگذراند. درنهایت تصمیم با شماست. نقاط ضعف و قوت را بسنجید. هنگامی‌که تصمیم گرفتید، دیگر به عقب نگاه نکنید.

 

تصمیم خود را به اطلاع دانشگاه‌ها برسانید

هنگامی‌که تصمیمتان را اتخاذ کردید، در اطلاع دادن به آن برنامهٔ تحصیلات تکمیلی تردید نکنید. این به‌ویژه در مورد برنامه‌هایی که قصد رد آن‌ها را دارید، توصیه می‌شود. زمانی که آن‌ها خبر شما مبنی بر رد پیشنهادشان را دریافت کنند، می‌توانند به فردی از افراد لیست انتظار خبر بدهند.

چگونه پیشنهادی را قبول یا رد کنید؟ ارسال ایمیل یک روش کاملاً مناسب برای در میان گذاشتن تصمیمتان محسوب می‌شود. اگر شما از طریق ایمیل، پیشنهادی را قبول یا رد می‌کنید، به خاطر داشته باشید که حرفه‌ای برخورد کنید! با طرز نوشتاری مؤدبانه و رسمی از کمیتهٔ پذیرش تشکر کنید. پس‌ازآن پیشنهادشان را قبول یا رد کنید.

 

جشن بگیرید!

حال که مراحل ارزیابی، تصمیم‌گیری و خبر دادن به برنامه‌های تحصیلات تکمیلی مربوطه به اتمام رسیده است، جشن بگیرید. زمان انتظار به پایان رسیده است. تصمیمات دشوار گرفته‌شده‌اند. می‌دانید که سال دیگر کجا خواهید بود. از موفقیت خود لذت ببرید!

 

کلمه کلیدی: