رزومه تحصیلی خوب


Good CV
چگونه یک رزومه تحصیلی خوب بنویسیم؟
برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، در اختیار داشتن یک رزومه تحصیلی خوب که بیان‌کننده قابلیت‌ها و ظرفیت‌های علمی و شغلی آن‌ها باشد، اهمیت زیادی در فرآیند پذیرش دارد.

در گفتار امروز به این موضوع اشاره می‌کنیم که چه گونه برای افزایش شانس پذیرش خود از دانشگاه‌های موردنظر، یک رزومه خوب و مفید داشته باشیم. رزومه‌ای که بتواند درک خوبی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ما به دانشگاه هدف داده و زمینه را برای یک پذیرش آسان فراهم کند. به‌هرحال، ضمیمه کردن رزومه تحصیلی به مدارک پذیرش (admissions requirement) یکی از مهم‌ترین مدارکی هست که دانشگاه‌ها از دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته‌های مختلف درخواست می‌کنند و هم چون بیانیه هدف و توصیه‌نامه و مدارکی که تاکنون نام بردیم، رزومه تحصیلی نیز از اهمیت زیادی در فرآیند پذیرش و اعطای بورس برخوردار است.

 

رزومه تحصیلی با رزومه شغلی تفاوت دارد. در رزومه تحصیلی شما باید قابلیت‌های تحصیلی و تحقیقاتی خود را به‌خوبی معرفی کنید و در معرفی کردن این توانمندی‌ها، شفاف و واضح و مستند صحبت کنید. در رزومه‌ای که برای پیدا کردن شغل آماده می‌کنیم، شاخص کردن فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در سطوح مختلف، خیلی کمکی به افزایش شانس ما برای APPLY کردن جهت JOB OFFER موردنظر نمی‌کند. چراکه در رزومه‌های شغلی، آنچه بیش‌تر اهمیت دارد، تجربه عملی شما و سابقه کاری در موضوعی هست که می‌خواهید در آن شغل به کار گرفته شوید و این‌که شما چه اندازه مقالات و کنفرانس و فعالیت‌های تحقیقاتی کردید، خیلی موردتوجه مدیران منابع انسانی کارفرمایان قرار نمی‌گیرد.

 

پس مسئله اولی که در رزومه تحصیلی باید به آن توجه کنیمان است که هم ادبیات نوشتاری و هم نوع برخورد با رزومه‌ای که آماده می‌کنیم، می‌بایست کاملاً متفاوت با روشی باشد که در رزومه شغلی به آن می‌پردازیم. مقالات و حتی کتاب‌ها و ویدئوهای زیادی در اینترنت درباره تفاوت‌های رزومه شغلی و رزومه تحصیلی ارائه‌شده است.

 

رزومه خوب

ناگفته پیداست که متقاضیان تحصیلی در خارج از کشور، باید طی نامه‌ای، علاوه بر اپلیکیشن اصلی، به معرفی خود به‌صورت سریع، صحیح و اثربخش بپردازند تا مسئولان پذیرش دانشکده یا دانشگاهی که قصد اپلای دارند، در چند دقیقه بتوانند درک کلی از ظرفیت‌های و قابلیت‌های علمی و اجرایی APPLICANT پیدا کنند. هدف اصلی این هست که این دانشجو بر اساس این نامه که رزومه نام دارد تا چه اندازه برای رشته و مقطعی که اپلای کرده است، شایسته است. این شایستگی را از طریق رزومه نمی‌توان متوجه شد، اما کلیاتی را در اختیار بررسی‌کننده که معمولاً ADMISSION FOFFICER یا Graduate Department هست قرار می‌دهد.

مثلاً وقتی دانشجویی برای تحصیل در مقطع دکترای مهندسی مکانیک در دانشگاه اپلای می‌کند، از طریق رزومه ایشان سریعاً می‌توان فهمید که این متقاضی، حداقل شرایط لازم را برای پذیرش تحصیلی و متعاقب آن، بررسی دیگر مدارک تحصیلی‌اش دارد یا خیر. وقتی یک متقاضی با لیسانس فیزیک و فوق‌لیسانس MBA درخواست تحصیل در مقطع دکترای مهندسی مکانیک را دارد، از طریق رزومه‌ای که ارائه کرده است می‌توان فهمید که این متقاضی، شرایط علمی لازم را ندارد چراکه هر دو مقطع تحصیلی ایشان، ارتباطی با مهندسی مکانیک ندارد و حداقل شرایط علمی لازم را برای پذیرش و تحصیل در این داشته در اختیار ندارد.

مسئولان پذیرش دانشگاه‌ها معمولاً با بررسی رزومه‌ها، شماری از درخواست‌های بین‌المللی متقاضیان تحصیل را در مرحله ارزیابی مقدماتی، رد یا قبول می‌کنند. این پذیرش یا رد درخواست متقاضی، از طریق بررسی رزومه ایشان اتفاق می‌افتد و دیگر نیازی به بررسی بیانیه هدف و توصیه‌نامه‌ها و دیگر مدارک موردنیاز برای پذیرش نخواهد بود.

پس توجه کنید که برخلاف باور عمومی، رزومه خوب،‌ به‌عنوان نخستین مدرکی که معمولاً پس از مدارک زبان بررسی می‌شود،‌ اهمیت زیادی در ارزیابی‌های مقدماتی دانشگاه‌ها برای پرونده متقاضیان تحصیل دارد.

به‌هرحال هر دانشگاهی برای فهمیدن این موضوع که متقاضی، چه توانایی‌های برای تحصیل در این دانشگاه دارد و این‌که چرا باید به‌عنوان یک دارایی یا ASSET دانشگاه به‌حساب آید، از رزومه استفاده می‌کند و شما باید برای پذیرش همراه با بورس،‌ رزومه خوب داشته باشید.

رزومه خوب یک برگ برنده نیست، اما وضعیت شما را برای ادامه فاز بررسی مدارک، در وضعیت نرمالی قرار می‌دهد. برخی از اسائت دانشگاه‌ها برای آشنایی با یک دانشجو قبل از اعطای پذیرش، از وی می‌خواهند تا رزومه‌ای از خود را برای آنان ارسال کند. این رزومه درصورتی‌که حرفه‌ای و متناسب با استانداردها و نیازهای موردنظر محافل آکادمیک نوشته‌شده باشد، می‌تواند نقش خوبی در MOTIVATE کردن یک POTENTIAL SUPERVISOR ایفا کند و درنهایت پذیرش همراه با بورس را برای دانشجو به ارمغان آورد. مقوله‌ای که تاکنون بارها برای پذیرفته‌شدگان مقاطع عالی تحصیلی مشاهده‌شده است.

در رزومه تحصیلی (EDUCATIONAL RESUME) هر متقاضی می‌بایست درباره تجارب مختلف خود صحبت کند. برای یک دانشگاه همان اندازه که مهم هست که شما:

  • چه تحقیقاتی انجام دادید
  • چه مقاطع تحصیلی را طی کرده‌اید
  • چه نمراتی کسب کردید
  • چه مقالات یا کتاب‌هایی منتشر کرده‌اید

به همان اندازه هم اهمیت دارد که شما:

  • به چه ورزش‌هایی علاقه‌مند هستید
  • چه افتخارهای علمی و شغلی و ورزشی کسب کرده‌اید
  • چه دوره‌های ملی و بین‌المللی مرتبط یا غیر مرتبط با شغل و تجربه تحصیلی قبلی خود گذرانده‌اید

مجموعه‌ای از المان‌های فوق، می‌تواند در جلب نظر یک استاد و گروه پذیرش دانشگاه تأثیرگذار باشد. درحالی‌که شما قید این موارد در رزومه شغلی، خیلی تأثیرگذار نباشد. رزومه، درواقع بیانی است برای آنچه بوده و هست و نه تلاشی برای نشان دادن آنچه در آینده خواهد بود و دنبالش خواهید رفت!

 

چرا بیانیه هدف با رزومه تحصیلی فرق دارد؟

این پرسشی خیلی مهمی هست. بعضی‌ها فکر می‌کنند که رزومه باید به سبک بیانیه هدف که قبلاً توضیح دادیم آماده شود یا بیانیه هدف می‌بایست در سبک و سیاق رزومه طراحی و آماده شود. درحالی‌که این‌طور نیست و ساختار و سبک آماده کردن بیانیه هدف و رزومه باهم کاملاً متفاوت هست. قبلاً اشاره گردیم که بیانیه هدف (STATEMENT OF PORPOSE) به این موضوع اشاره دارد که شما قصد دارید در آینده چه‌کاری را انجام دهید و تجربه قبلی و آموزشی که قصد دارید ببینید، چه کمکی به شما در نیل به این هدف خواهد کرد.

بیانیه‌ای برای مأموریت‌های آینده و چشم‌اندازی برای جایی هست که قصد دارید باشید؛ اما رزومه، درواقع به گذشته شما اشاره دارد و آنچه هستید، نه آنچه و آنجایی که فکر می‌کنید خواهید بود. این تفاوت را توجه کنید. رزومه درواقع نگاهی است اجمالی به قابلیت‌های شخصی، علمی، اجتماعی و آکادمیک شما و بیان‌گر بخشی از توانمندی‌های علمی و تجربی شما در زمینه‌های گوناگون است.

از طریق رزومه یک فرد می‌توان تشخیص داد که این شخص در زمینه‌ای که قصد تحصیل یا کار در آینده دارد، از چه پتانسیل‌هایی برخوردار است و در چه حوزه‌هایی تبحر بیش‌تری دارد. مثلاً، فردی که مهندسی متالوژی خوانده و برخی از دوره‌های مهندسی بین‌المللی جوش را گذرانده است و تجربه جوشکاری و بازرسی فنی جوش دارد، رزومه مناسبی جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای متالوژی، مهندسی مکانیک و رشته‌های مربوطه دارد و حتی برای استخدام شغلی نیز، برای کارهای مربوطه با این تخصص، رزومه و قابلیت‌های تکنیکی لازم را دارا هست.

بعضی‌ها معتقدند که رزومه خوب، سخنگوی کاغذی قابلیت‌ها و توانمندی‌های شماست که ظرف چند دقیقه، قابلیت‌های شما را به تصویر می‌کشد. این قضیه درک خوبی را در ذهن خواننده رزومه ایجاد می‌کند و به‌طرف می‌گوید که تا چه اندازه شما با موقعیتی که دنبالش هستید، نزدیک خواهید بود؛ بنابراین اهمیت نوشتن یک رزومه خوب و اثربخش در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی و بورس‌های تخصصی از دانشگاه‌های خارج از کشور به‌ویژه اروپا و آمریکای شمالی بر کسی پوشیده نیست.

کلمه کلیدی: 

سفارشات مرتبط

ویرایش حرفه‌ای رزومه تحصیلی و شغلی
Professional Revision Of CV & Résumé
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  •  

  • این پکیج مناسب افرادی است که رزومه خود را نوشته‌اند. حال قصد دارند ایرادات احتمالی آن را برطرف کنند و کیفیت آن را ارتقاء دهند. لازم به ذکر است که خدمات این پکیج فقط شامل ویرایش حرفه‌ای رزومه ارائه شده از سوی شما می‌شود و نوشتن آن را در نمی‌گیرد. تغییرات لازم از طرف کارشناس تیم اپلای‌پل بر روی رزومه تحویل داده شده از سوی شما اعمال و نواقص آن رفع می‌گردد. اکیداً توصیه می‌شود قبل از نگارش رزومه خود، رزومه تحصیلی خود را تهیه و تدوین سازید. 

    مراحل ویرایش رزومه شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و رزومه شما تحویل می‌گیرد.
  • 2. پس از دریافت رزومه، ویرایش لازم بر روی آن صورت می‌گردد.
  • 3. پس از ویرایش، نسخه اولیه در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات لازم بر روی نسخه اولیه ویرایش شده اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارشات 7 روز کاری می باشد

هزینه: 600,000 تومان

تهیه و تدوین حرفه‌ای رزومه تحصیلی و شغلی
Professional Preparation Of CV & Résumé
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  •  

در پکیج حاضر، نگارش حرفه‌ای رزومه (تحصیلی / شغلی) شما طی مدت هفت روز کاری صورت می پذیرد.

مراحل آماده سازی رزومه شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و پرسشنامه‌ای را جهت حصول اطلاعات موردنیاز برای تدوین رزومه به شما ارسال می‌کند که شما می بایست آن را تکمیل کنید و ارجاع دهید.
  • 2. پس از ارسال پرسشنامه تکمیل شده به همراه رزومه تحصیلی از سوی شما به تیم اپلای‌پل، مرحله آماده سازی رزومه آغاز می‌گردد.
  • 3. پس از تدوین نسخه اولیه، رزومه شما در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد تا آن را چک کنید.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات و اصلاحات نهایی بر روی نسخه اولیه اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 1,000,000 تومان