گرفتن نمره کامل در GMAT


GMAT High Score
چگونه در آزمون GMAT نمره کامل بگیریم
نمرهٔ کامل جیمت ـــ همان نمرهٔ ۸۰۰ که همه آرزو داریم در کارنامه‌مان بدرخشد ـــ چقدر دست‌یافتنی است؟ خب، باید گفت تنها سی نفر این نمرهٔ دلخواه را به دست می‌آورند و چون می‌دانم تعدادی از این سی نفر معلم‌های جیمت هستند پس عدهٔ از این هم کمتری موفق به کسب نمرهٔ کامل جیمت می‌شوند.

برای روشن‌تر شدن سختی کار بد نیست بدانید هرسال صد و پنجاه نفر به اورست صعود می‌کنند (البته پنج نفرشان می‌میرند ـــ  که تابه‌حال نشنیده‌ام این اتفاق برای شرکت‌کنندگان جیمت بیفتد). واضح است که کسب نمرهٔ کامل جیمت کاری است بسیار دشوار (هرچند غیرممکن نیست). اگر دنبال نمرهٔ کامل جیمت هستید نکات زیر به دردتان می‌خورد.

 

 

برخی معیارهای تأثیرگذار در کسب نمرهٔ کامل

 

 رشتهٔ تحصیلی

 

فیلسوف- فیزیکدانان این مورد را از همه بهتر دارند. این افراد که مهارت عالی در کوانت و همچنین در حل مسئله‌دارند قادرند فوراً تصویر بزرگ را ببینند و جواب را تشخیص دهند.

فیزیک‌دان‌ها نیز در بخش وربال مهارت زیادی در دیدن الگوهای پنهان دارند؛ اما فیلسوف‌ها واقعاً برترند. بخش critical reasoning که جای خود دارد و فیلسوف‌ها این نوع تفکر تحلیلی را سال‌هاست که انجام می‌دهند و سطح استدلال‌های منطقی‌ای که داشته‌اند باعث می‌شود این بخش جیمت برایشان به‌راحتی یک امتحان دبیرستانی باشد.

اگرچه ایدئال‌ترین افراد فیلسوف- فیزیکدانان هستند اما دانش‌آموختگان رشته‌های دیگری هم هستند که خوب از پس جیمت برمی‌آیند. اگر رشتهٔ شما علوم کامپیوتر باشد مهارت‌های لازم برای حل مسائل را به‌خوبی دارید. روی‌هم‌رفته افراد رشته‌های ریاضی دار خوب عمل می‌کنند. حتی بخش وربال بر مبنای منطق است (مثلاً sentence correction را در نظر بگیرید). البته این افراد باید کتاب زیاد بخوانند. اگر آن‌ها علاقهٔ زیادی به ادبیات داشته باشند و نویسندگانی چون دیکنز و اشتاین‌بک را خوانده باشند احتمالاً در بخش وربال خوب کار خواهند کرد. درنهایت، کسی موفق می‌شود که ترکیب مناسبی از توانایی‌های تفکر تحلیلی و ریاضی و توانایی‌های وربال دارد ـــ خواه او فارغ‌التحصیل ادبیاتی باشد که در اوقات فراغتش جدول سودوکو حل می‌کند و خواه مهندسی باشد که رمان‌های جین آستین می‌خواند.

 

کتاب‌خوانی فراوان

 

کسانی که کتاب‌ها و مقالات چالش‌برانگیز می‌خوانند خیلی با زبان متراکم و نیمه آکادمیک جیمت مشکلی ندارند و جملات را با همان فراغتی به زبان می‌آورند که ما هنگام صحبت از آب‌وهوا به زبان می‌آوریم. ظرافت‌های گرامری در میان کلمات و عبارات حواس‌پرت‌کن جیمت خود را به آنان نشان می‌دهد. (این را با استناد به حرف‌های رفقای ادبیات دوستم که می‌گویند گوششان در بخش تصحیح جمله خیلی خوب ـــ حتی بهتر از خیلی از انگلیسی‌زبانان ـــ عمل می‌کند می‌گویم).

 

 

 پیشنهاد من: مقالات چالش‌برانگیز ـــ اما نه خیلی خسته‌کننده ـــ بخوانید و به زبان و سبک نوشتار توجه کنید. همچنین متنوع مطالعه کنید. برای صبحانه مقاله‌ای دربارهٔ انقراض گونه‌های جانوری در نیویورکر بخوانید و بعد از نهار آخرین رمان برندهٔ جایزهٔ بوکر را ورق بزنید.

 

 وسواس

 

کسی که نمرهٔ کامل می‌گیرد لزوماً سریع‌ترین نیست اما بااحتیاط‌ ترین چرا. افرادی که نمرهٔ کامل می‌گیرند جواب‌ها را دو بار چک می‌کنند و به جواب ظاهراً درست حمله نمی‌کنند. آنان از تله‌های جیمت آگاه‌اند و بسیار مراقب‌اند که گرفتارشان نشوند. درواقع حتی بهترین‌ها نیز همیشه ابتدا بهترین نبوده‌اند. احتمالاً فهمیده‌اند جوابشان غلط بوده و توانسته‌اند به سؤال بازگردند و ایراد کار را بیابند. اشتباه آن‌ها از روی بی‌دانشی نبوده بلکه از روی بی‌دقتی بوده.

معمولاً این بی‌احتیاطی است که نمی‌گذارد افراد به نمرهٔ ۸۰۰ برسند: جواب آن سؤال data sufficiency (که معروف است به گمراه‌کنندگی و گول زنندگی) را دوباره چک کنید، آن گزینهٔ سؤال reading comprehension را به‌دقت بخوانید تا لغت مهمی را که درستی آن گزینه را باطل می‌کند از دست ندهید.

وسواس علاوه بر پاسخ دادن به سؤالات در جنبه‌های دیگر جیمت نیز مهم است. چگونگی آماده کردن خودتان بسیار بر امتیازی که می‌گیرید تأثیرگذار است، بخصوص وقتی آن امتیاز تفاوت بین ۷۵۰ و ۸۰۰ باشد (آن ۵۰ امتیاز اضافی نتیجهٔ انضباط اضافی شماست).

کسب کنندگان نمرهٔ ۸۰۰ بسیار منضبط‌اند و برای جیمت برنامهٔ مطالعه دارند. آنان بر روی نقاط ضعف خود تمرکز دارند و وقتی می‌خواهند بدانند دقیقاً چه چیز باعث شد آن چند نمرهٔ عزیز را از دست دهند و به ۸۰۰ نرسند تا جای ممکن دقت به خرج می‌دهند. «من در علوم سخت (hard science) ضعیفم» به کارتان نمی‌آید و عوضش باید بگویید «بجای این‌که سعی کنم جوابی را برای خودم توجیه کنم که می‌دانم آن‌قدرها درست نیست چون دارم جای اشتباهی از متن را می‌خوانم، باید حواسم را جمع کنم و ببینم نویسنده آن اصطلاح فنی را که چند خط بالاتر به‌کاربرده بود دوباره چگونه در متن می‌گنجاند». کسب کنندگان نمرهٔ کامل افراد سمجی هستند که از اشتباهات کوچک ریاضی گرفته تا نکات ریز گرامری مراقب همه‌چیز هستند.

 

 

 بهترین مؤسسات آماده‌سازی برای جیمت

 

برای به دست آوردن نمرهٔ کامل در جیمت باید ظرافت‌های آن را بشناسید و تنها مؤسسات رسمی هستند که واقعاً کمکتان می‌کنند.

مؤسسات خوبی در این زمینه فعال‌اند که بعضی از آن‌ها خوب کار می‌کنند مانند Magoosh GMAT (بله می‌دانم که خودمان را تبلیغ کردم)، Manhattan GMAT (آزمون‌های آزمایشی‌اش حتی از خود جیمت سخت‌تر است) و Veritas (که کارش قابل‌قبول است) و باقی مؤسسات که از نسبتاً ضعیف تا بسیار بد که ضرر هم دارند، بین‌شان هست.

شاید اولین بارتان باشد که اسم مگوش را می‌شنوید. ما در مگوش هرچند قول نمرهٔ کامل را به شما نمی‌دهیم اما تضمین می‌کنیم که کلاس آنلاین ویدئویی ما بهترین است. در مگوش کاملاً به پایه‌ها مسلط می‌شوید (حتی اگر یک شاعر فیلسوف نبوده باشید) و صدها سؤال تمرینی خواهید داشت که در صعودتان به اورست جیمت کمک می‌کند.

 

کلمه کلیدی: