تجارب نوشتن رزومه تحصیلی


Experience in Writing Resume
تجارب خوبی برای نوشتن یک رزومه تحصیلی برا یاپلای کردن و گرفتن بورس / کمک هزینه تحصیلی / فاند
نکات این مطلب تجارب خوبی برای نوشتن یک رزومه تحصیلی ارزنده هست و مطالبی که باید در آن رعایت کنید تا رزومه، کاربردی و مؤثر باشد. لازم به ذکر است راهنما ذیل و رعایت یا عدم رعایت آن، تضمینی برای قبولی یا عدم قبولی نهایی شما ندارد. همان‌طور که بارها در مشاوره‌های رایگان به متقاضیان اشاره‌شده است، رزومه گرچه یکی از مهم‌ترین مدارک شما است ولی تنها بخشی از ارزیابی شما را شامل می‌شود.
  1. موضوع نخست این هست که شما نباید انتظار داشته باشید که کمیته پذیرش و استاد دانشگاهی که اپلای کردید، به مسائل ریز درباره حرفه و تخصص شما علاقه‌مند باشد و خواهان بررسی آن‌ها باشد. مسائل ریز و جزئی را نباید در رزومه‌ای که باید ۱ یا ۲ صفحه باشد قید کنید. مثلاً اهمیتی ندارد که شما در مقطع کارشناسی، چه دروسی را گذرانده‌اید و معدل نهایی شما مهم هست. در صورت نیاز کمیته یا استاد به ریزنمرات دریافتی شما مراجعه خواهد کرد.
  2. فردی که رزومه‌های تحصیلی دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه‌ها را بررسی می‌کند، داور نشریات ISI نیست که بخواهد ریزبه‌ریز، جزییات را با واقعیت منطبق کند. وی می‌خواهد درک جامعی از قابلیت شما و بررسی نزدیکی وضعیت حال شما به آنچه قصد دنبال کردن دارید، داشته باشد و نه بیشتر! به این موضوع توجه کنید!
  3. مخاطبان خود را بشناسید. رزومه شما و نحوه تعامل شما با اساتید و کمیته دانشگاه باید به صورتی باشد که به این سؤال که "چرا باید به شما پذیرش و فاند بدهند؟" را به‌خوبی جواب بدهد. اطلاعات لازم را برای ارزیابی بهتر توانایی‌های خود را در رزومه به طرز ماهرانه‌ای بیان کنید.
  4. به نظر نکته بدیهی می‌آید ولی همیشه به یاد داشته باشید وقایع را در رزومه از جدیدترین به قدیمی‌ترین اشاره‌کنید که موضوعی منطقی و معمول است. اگر هنوز قانع نشدید، به یاد داشته باشید رزومه‌ها در مدت کوتاهی مرور خواهند شد و برای مثال شما در قسمت مقالات به اولین مقاله خود در سال 2007 اشاره‌کنید و خواننده نتیجه می‌گیرد که شما از این تاریخ به بعد مقاله‌ای نداده‌اید و به‌احتمال‌زیاد به خواندن ادامه نخواهد داد!
  5. اساتید و کمیته وقتی دارند رزومه شما را می‌خوانند می‌دانند دارند چه‌کار می‌کنند! پس از کلمه 'Curriculum Vitae' در بالای رزومه خود به‌عنوان Header استفاده کنید و به‌جای آن اسم کامل خود را بنویسید بدون هیچ عنوانی مثل مهندس، دکتر و غیره.
  6. هر چیزی که در رزومه به آن اشاره می‌کنید باید مستند و مستدل باشد. یعنی بتوانید در صورت درخواست دانشگاه یا کارفرما، مرجع یا مستند مربوطه را در اختیار قرار دهید. درصورتی‌که اطلاعات غلط یا دروغ بدهید، در هر مقطعی از کار یا تحصیل که باشید، از ادامه کار شما جلوگیری خواهد شد. ریسک نکنید.
  7. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مدرکی که برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور اهمیت دارد، رزومه خوب هست. چراکه بعد از مدارک آزمون زبان مانند آیلتس یا تافل و GRE، مهم‌ترین مدرکی که دانشگاه به آن مراجعه می‌کنند، همین رزومه است. پس باید به این مدرک خوب توجه کنید چون اگر رزومه شما رد بشود، نگاه کردن به مدارک دیگر معمولاً بی‌فایده هست.
  8. مسئله دیگری که باید در رزومه توجه کنید، کلی‌گویی و خلاصه گویی هست. مثلاً اگر شما یک دوره تخصصی درزمینهٔ روانکاوی لکانی را در فلان کشور گذرانده‌اید و تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌اید، لزومی ندارد جزییات کامل این کار را در رزومه منعکس کنید. تنها ذکر نام، مکان و کشوری که دوره را گذرانده‌اید و ارائه عنوان دوره و مدت و نتیجه کسب‌شده کفایت می‌کند. هیچ‌وقت رزومه خود را با یک مقاله علمی یا انشا دبیرستان اشتباه نگیرید.
  9. رزومه موفق رزومه‌ای است که اگر در اختیار فردی که اصلاً شما را نمی‌شناسد قرار بگیرد، بتواند با زبان ساده و نثر شیوای رزومه، درک درست و واضحی از قابلیت‌های فردی، علمی و تجربی شما ظرف چند دقیقه کسب کند. بنابراین هیچ استاندارد و روش خاصی برای نوشتن و تولید رزومه وجود ندارد. تلاش کنید رزومه انگلیسی خود را درنهایت، در اختیار یک متخصص قرار داده تا ازنظر جمله‌بندی ویرایش کند.
  10. به این موضوع توجه کنید که رزومه خوب را از تعداد صفحات آن و نگارش ادبی آن تشخیص نمی‌دهند. رزومه خوب را رزومه‌ای می‌توان تعریف کرد که بتواند منعکس‌کننده حقیقت‌ها و واقعیت‌های علمی و فردی شما در 1 الی 2 صفحه باشد و آینه تمام نمای ظرفیت‌های مختلف شما برای موقعیتی که اپلای کرده‌اید به‌طور خلاصه باشد. حتی‌الامکان رزومه خود را خود تهیه کنید ولی درصورتی‌که عدم امکان و یا کمبود وقت می‌توانید از خدمات نگارش رزومه تحصیلی ما استفاده کنید.
  11. همانند هر مقاله یا نوشته دیگر، رزومه خود را همواره در اختیار افرادی که انگلیسی‌زبان هستند و تخصص در رزومه نویسی دارند قرار دهید تا ملاحظه کرده و به شما نظرات خود را بدهند. این مرورها، سبب می‌شود تا رزومه شما بازنگری گردد و این بازنگری‌ها، درنهایت یک ویرایش نهایی از رزومه شما را آماده انتشار کند. پس استفاده از تجربه افرادی که موفق به اخذ بورسیه‌های عالی، پذیرش‌های تحصیلی و استخدام‌های شغلی در دانشگاه‌ها و شرکت‌های طراز اول دنیا شده‌اند، بهترین راهکار برای ارزشیابی و تصحیح رزومه شما هستند. به رزومه به‌عنوان ویترین قابلیت‌های خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  12. خودداری از اغراق نویسی، مسئله مهمی هست که در رزومه باید به آن توجه داشت. همواره برای هر کلمه یا جمله‌ای که در رزومه بیان کرده‌اید، سند مستدلی داشته یا به رزومه خود ضمیمه کنید تا درصورتی‌که خواننده رزومه از شما مرجع این ادعا را خواست، بتواند آن سند را مشاهده کند. مثلاً ادعای تسلط بر مدیریت پروژه حرفه‌ای یا تحصیل در فلان مرکز تخصصی در فلان کشور، مانند تسلط بر Microsoft Office نیست که شما بخواهید بدون ارائه سند و مدرک، آن را در رزومه خود بگنجانید.
  13. رزومه باید معتبر و موثق باشد چراکه There is no validity without reliability
  14. ادبیات نوشتاری در رزومه اهمیت دارد. غلط املایی اصلاً نباید در رزومه باشد. رزومه‌ای که با غلط همراه باشد تأثیر خوبی در ذهن خواننده رزومه نمی‌کند. چراکه اگر متن نگارشی رزومه شما ضعیف و حاوی اشکالات گرامری و زبانی باشد و هدف خاصی در رزومه دنبال نشده باشد، خواننده که معمولاً فردی باتجربه یا دانشگاهی هست، به غیرحرفه‌ای بودن شما و سابقه کم شما در اپلای کردن پی خواهد برد و این ذهنیت بر روی ارزشیابی نهایی شما می‌تواند تأثیر منفی بگذارد.
  15. رزومه بر اساس رشته تحصیلی که برای آن اپلای می‌کنید باید متفاوت باشد. رزومه، هدف محور هست. به‌عنوان‌مثال، اگر شما برای پذیرش دانشگاهی رزومه می‌نویسید، این رزومه قطعاً با رزومه‌های که برای تصدی یک شغل در کارخانه نوشته می‌شود، تفاوت خواهد داشت. در رزومه دانشگاهی، به موضوعات علمی و آکادمیک و تحقیقاتی تمرکز می‌شود و این مسائل پررنگ می‌گردد اما در رزومه شغلی، بر قابلیت‌های تجربی و سابقه کار عملی تمرکز می‌شود و توانایی‌های تحقیقاتی آکادمیک، برجسته نمی‌شود. تفاوت سبک و ساختار رزومه نویسی برای اهداف مختلف را در نظر داشته باشید. خواندن رزومه افراد موفق و متخصص در دانشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف جهان که معمولاً از طریق پرتال‌های وب در دسترس می‌باشند، شما را به درک بهتری در رزومه نویسی تخصصی خواهد رساند.
  16. همیشه رزومه خود را به افرادی بدهید که شناخت کافی از شما ندارند. از آن‌ها بخواهید پس از خواندن رزومه، درباره شما صحبت کنند و درک و نظر آن‌ها را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که اگر بررسی‌کننده رزومه شما، فردی بود که فقط ۶۰ ثانیه دوست دارد برای مطالعه رزومه شما وقت اختصاص دهد، می‌تواند در این محدوده زمانی کم، حداقل ۷۰ درصد حرف شما را متوجه شود یا خیر. نوشتن جمله‌های بلند و توضیحات غیرضروری، درواقع به رد شدن رزومه شما و درنهایت کاهش شانس شما برای پذیرش کمک می‌کند و فایده دیگری نخواهد داشت. مثلاً اگر در بخش معرفی پس‌زمینه تحصیلی خود، نام رشته و دانشگاه و معدل و عنوان پایان‌نامه را ذکر کردید، لزومی ندارد که در بخش پروفایل رزومه خود، به این موضوع مجدداً اشاره‌کنید.
  17. رزومه‌های با طراحی عجیب غریب که این روزها در اینترنت زیاد شده به درد شما نمی‌خورد. استفاده از فونت و رنگ‌های خاص، در رزومه حرفه‌ای مرسوم نیست.
  18. به این موضوع توجه کنید که اگر معتقدید که به نرم‌افزار اداری یا مهندسی یا طراحی خاصی مسلط هستید، نام دقیق نرم‌افزار، نسخه‌ای که به آن تسلط دارید و سطح تسلط خود را ذکر کنید و از کلی‌گویی بپرهیزید.
  19. رزومه شما نباید نیاز به رمزگشایی توسط کمیته یا اساتید داشته باشد. همه‌چیز باید شفاف باشد، اما مختصر.
  20. استفاده از کلیدواژه‌های تخصصی مربوط به رشته و تخصص شما در رزومه، نشان‌دهنده تسلط شما به موضوعی که قصد اپلای دارید هست. از کلیدواژه‌های رشته و تخصص خود در رزومه خود استفاده کنید تا مخاطب رزومه شما متوجه شود که به محدوده کاری خود آشنایی دارید و با یک حرفه‌ای طرف هستند.
  21. برای بسیاری از دانشگاه‌ها این مسئله اهمیت دارد که در بیان قابلیت‌های فردی و اجتماعی، خود را فعال، خلاق، علاقه‌مند به نوآوری، حامی محیط‌زیست و طرفدار موسیقی و هنر و کار تیمی نشان دهید. این موارد به‌ظاهر ساده، تأثیر زیادی در شکل‌گیری ذهنیت مخاطب رزومه شما و جمع‌بندی نهایی وی خواهد داشت. البته اگر در رشته ورزشی یا مجسمه‌سازی فعال هستید و صاحب گواهی و مدرک، بد نیست که این موضوع را در رزومه خود منعکس کنید. حتی اگر برای دکترای هوافضا اپلای کرده‌اید مهم است که خود را فردی چندبعدی نشان دهید.
  22. تلاش کنید در رزومه، اعداد و عناوین حرفه‌ای، سخن بگویند و خلاصه‌نویسی را فراموش نکنید. عناوین، کفایت می‌کند. اطلاعات بیش‌تر، در مصاحبه اینترنتی با شما در صورت نیاز پاسخ‌گو خواهد بود.
  23. گزافه‌گویی در رزومه، نکته منفی هست. به این مسئله توجه کنید و به حوصله مخاطب رزومه که مجبور هست در روز، ده‌ها رزومه را بررسی کند دقت کنید.
  24. تیتر بندی اصلی و فرعی را در رزومه فراموش نکنید. همواره رزومه شما باید حاوی تیترهای اصلی و عناوین فرعی باشد. این تیترها و عناوین را به بهترین شکل انتخاب کنید تا نظر مخاطب به رزومه شما جلب شود.
  25. یک رزومه خوب برای اخذ پذیرش یا بورس تحصیلی باید به این پرسش‌ها به‌خوبی پاسخ دهد: ۱- این شخص کیست و کجا زندگی می‌کند؟ ۲- آخرین دوره‌های دانشگاهی گذرانده شده چیست؟ ۳- عنوان پایان‌نامه دوره‌هایی که طی کرده چیست و چه نمره‌ای اخذ کرده است؟ ۴- سابقه تجربی فرد، مرتبط با رشته‌ای که خوانده و رشته‌ای که متقاضی تحصیل به آن هست است یا خیر؟ ۵- متقاضی از چه توانمندی‌های علمی و آکادمیک برای تحصیل در رشته موردنظر برخوردار است؟ ۶- آیا متقاضی سابقه کار تحقیقاتی، تألیفی و حضور در پروژه‌های پژوهشی را در کارنامه دارد؟ ۷- قابلیت‌های فردی و اجتماعی متقاضی درزمینهٔ مسئولیت‌پذیری، خلاقیت، کار تیمی و امثالهم چگونه است؟ ۸- آیا متقاضی، موفقیت‌های ملی یا بین‌المللی خاصی داشته است؟
  26. پاکیزه بودن رزومه، بسیار مهم است. رزومه‌ای مؤثر است که متعادل باشد، پاکیزه باشد، سازگار و جذاب و خوشایند باشد، تقسیم‌بندی شده باشد و عنوان‌های هر بخش هوشمندانه انتخاب‌شده باشند. این موضوع را هم همیشه به خاطر داشته باشید که شاید لازم باشد برای هر دانشگاهی یک رزومه مخصوص تهیه کنید.
  27. اگر قصد داشتید اطلاعات تکمیلی درباره رزومه بدهید، این اطلاعات را در cover letter قید کنید تا در نیم‌صفحه، پیش از خواندن رزومه شما، خواننده درک بهتری‌ای رزومه‌ای که قرار است بخواند داشته باشد. (دقت کنید که cover letter در تمامی دانشگاه‌ها متداول نیست).
کلمه کلیدی: 

سفارشات مرتبط

ویرایش حرفه‌ای رزومه تحصیلی و شغلی
Professional Revision Of CV & Résumé
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  •  

  • این پکیج مناسب افرادی است که رزومه خود را نوشته‌اند. حال قصد دارند ایرادات احتمالی آن را برطرف کنند و کیفیت آن را ارتقاء دهند. لازم به ذکر است که خدمات این پکیج فقط شامل ویرایش حرفه‌ای رزومه ارائه شده از سوی شما می‌شود و نوشتن آن را در نمی‌گیرد. تغییرات لازم از طرف کارشناس تیم اپلای‌پل بر روی رزومه تحویل داده شده از سوی شما اعمال و نواقص آن رفع می‌گردد. اکیداً توصیه می‌شود قبل از نگارش رزومه خود، رزومه تحصیلی خود را تهیه و تدوین سازید. 

    مراحل ویرایش رزومه شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و رزومه شما تحویل می‌گیرد.
  • 2. پس از دریافت رزومه، ویرایش لازم بر روی آن صورت می‌گردد.
  • 3. پس از ویرایش، نسخه اولیه در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات لازم بر روی نسخه اولیه ویرایش شده اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارشات 7 روز کاری می باشد

هزینه: 600,000 تومان

تهیه و تدوین حرفه‌ای رزومه تحصیلی و شغلی
Professional Preparation Of CV & Résumé
  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  •  

در پکیج حاضر، نگارش حرفه‌ای رزومه (تحصیلی / شغلی) شما طی مدت هفت روز کاری صورت می پذیرد.

مراحل آماده سازی رزومه شما به قرار ذیل است:

  • 1. پس از سفارش این پکیج، مسئول هماهنگی تیم اپلای‌پل با شما تماس می‌گیرد و پرسشنامه‌ای را جهت حصول اطلاعات موردنیاز برای تدوین رزومه به شما ارسال می‌کند که شما می بایست آن را تکمیل کنید و ارجاع دهید.
  • 2. پس از ارسال پرسشنامه تکمیل شده به همراه رزومه تحصیلی از سوی شما به تیم اپلای‌پل، مرحله آماده سازی رزومه آغاز می‌گردد.
  • 3. پس از تدوین نسخه اولیه، رزومه شما در قالب فایل PDF برای شما ارسال می‌گردد تا آن را چک کنید.
  • 4. در مرحله آخر، تغییرات و اصلاحات نهایی بر روی نسخه اولیه اعمال و نسخه نهایی در قالب Word و PDF به شما تحویل داده می‌شود.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 1,000,000 تومان