مقاطع تحصیلی و شرایط اخذ پذیرش و بورسیه در آمریکا


Education levels and Admission Requirement in the USA
دوره های مختلف کارشناسی، ارشد و دکتری , شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در ایالات متحده آمریکا به چه صورت است؟
در این مطلب با دوره های کارشناسی (دوره های دو ساله و دوره های چهارساله)، دوره های کارشناسی ارشد (پیش نیاز، مدت زمان، پذیرش و ...)، دکترا در ایالات متحده آمریکا و ... آشنا می شوید.

دوره‌های کارشناسی در آمریکا

 

دوره‌های دوساله

 

بیش از هزاران کالج در ایالات مختلف آمریکا هستند که دوره‌های دوساله برگزار می‌کنند. (Junior or Community colleges) متقاضیان می‌توانند دوره‌های دوساله کاردانی Associate Degree را در شرایطی بگذرانند که این دوره‌ها شامل دو سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان است. برای دریافت Associate Degree دانشجو باید 60 ساعت کلاسی را بگذراند، به‌طوری‌که عموماً دو سال به طول می‌انجامد. این دوره درمجموع به سه قسمت تقسیم می‌شود: واحدهای درسی عمومی General، واحدهای درسی اصلی Major و اختیاری Elective.

 

در دوره کاردانی بنا بر اینکه دانشجو در چه رشته‌ای مشغول به تحصیل شود تفاوت‌هایی دیده می‌شود و به شکلی طراحی‌شده‌اند که دانشجویان را برای منتقل کردن به دوره‌های چهارساله آماده می‌سازد. در رشته‌های علوم نیز این دوره طوری طراحی‌شده است که دانشجویان می‌توانند پس از پایان مدرک دوساله خود مشغول به کار شوند. چنین مدرکی، مدرک کاری یا حرفه‌ای نامیده می‌شوند که توسط عده‌ای از کارفرمایان در صنایع و علوم مربوطه برای مشاغل سطح میانی ترجیح داده می‌شوند.

 

دوره‌های چهارساله

 

بیشتر از 2000 کالج و دانشگاه دوره‌های چهارساله کارشناسی را ارائه می‌نمایند. مدرک کالج College Degree و کارشناسی Bachelor’s Degree معمولاً چهارساله هستند و متشکل از کلاس‌های 128-120 ساعته هستند.

 

این دوره‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی عموماً به نام‌های Freshman, Sophomore, Junior and Senior شناخته می‌شوند. برنامهٔ آموزشی بسیاری از مدارک کارشناسی بر پایه هنرهای آزاد سازماندهی‌شده است که در این برنامه دانشجویان نیازمند به تحصیل بسیاری از واحدها می‌باشند تا بتوانند یک‌پایه آموزشی گسترده را تشکیل بدهند.

 

بعد از گذراندن واحدهای درسی اصلی از دانشجویان در اکثر مؤسسات درخواست می‌شود تا رشته تحصیلی اختصاصی خود را انتخاب کنند. این مدرک اصلی Major نامیده می‌شود. دانشجو این مدرک را باید در محیط آکادمیکی که علاقه‌مند به آن است و شغل آینده خود را در آن  می‌بیند انتخاب کند. واحدهای گذرانده شده در دو سال آخر مربوط به مدرک Major می‌باشند.

 

ساختار واحدهای درسی دانشجویانی که مدرک Major آن‌ها در زمینه‌های تجارت، مهندسی یا علوم است، از رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی تخصصی‌تر است و مجبور به گذراندن واحدهای اختصاصی بیشتر و واحدهای اختیاری کمتری هستند.

 

 

 

دوره‌های کارشناسی ارشد در آمریکا

 

عده‌ای از دانشجویان بعد از مدرک کارشناسی مدرک خود را به کارشناسی ارشد ارتقا می‌دهند. به علت تعدد مؤسسات آموزشی در آمریکا انتخاب کردن کالج یا دانشگاه با در نظر گرفتن تمامی جوانب به‌صورت انفرادی دشوار است و نیاز به مشاوره است. برای دانشجویان کارشناسی تجهیزات یا تحقیقاتی که در موسسه موردنظر ارائه می‌شود بسیار مهم است.

 

هرساله بیش از 500000 دانشجو مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های آمریکا دریافت می‌کنند. تنوع مدارک کارشناسی ارشد در کشور آمریکا بسیار زیاد است. ولی اصولاً دو مدرک اصلی M.A. (Master's of Arts) - M.S. (Master's of Science) ارائه می‌شوند. بقیهٔ مدارک معمول شامل مدرک M.B.A.، M.F.A.، L.L.M، M.S.W؛ و Ed.S است. دانشجویان به‌طورمعمول بین دو تا سه سال برای مدرک کارشناسی ارشد آموزش می‌بینند، هرچند اتمام دوره در طول یک سال نیز مقدور است. دانشجویان کارشناسی ارشد علاوه بر پایان‌نامه‌ای که باید تحویل دهند، نیاز به تکمیل شش تا هشت واحد پیشرفته را نیز دارند. برخی از دوره‌های کارشناسی ارشد برای کسب تجربه و آشنایی، موقعیت کار نیز ارائه می‌نمایند.

 

تفاوت مدرک کارشناسی ارشد و مدرک کارشناسی در تحویل پروژه‌ها و واحدهای درسی مربوطه است. در مدرک کارشناسی ارشد تحویل همه پروژه‌ها در رابطه با موضوع دوره موردنظر است و دانشجو نیازمند گذراندن تعدادی از واحدها به‌صورت اجباری است ولی حق انتخاب واحدهای اختیاری بیشتری نسبت به دوره کارشناسی را دارا است.

 

تنها 3 درصد از آمریکایی‌ها مدرک کارشناسی ارشد کسب می‌کنند بنابراین دانشجویان با دریافت مدرک کارشناسی ارشد شانس بالایی برای اقامت در آمریکا را درخواهند داشت.

 

مدارک کارشناسی ارشد در کشور آمریکا به دودسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. مدارک حرفه‌ای (Professional Degrees)
  2. مدارک تحقیقی (Research Degrees): مدارک تحقیقی همه تحت یک نام Master of Science ارائه می‌شوند.

 

این دو مدرک چند تفاوت اساسی دارند:

 

  1. پیش‌نیازها: برای مدارک حرفه‌ای دانشجویان احتیاج به نگارش تز یا مقاله پژوهشی ندارند و فعالیت اصلی دوره روی گذراندن 30 واحد درسی و اتمام یک یا دو پروژه است. در مدارک تحقیقی دانشجویان باید یک پایان‌نامه تحقیقاتی را ارائه دهند و باید یک مقاله تحقیقاتی را نیز به چاپ برسانند ولی تعداد واحد درسی کمتری می‌گذرانند.
  2. مدت‌زمان دوره تحصیلی: مدارک حرفه‌ای اغلب در طول دوره‌های یک‌ساله می‌باشند و مدارک تحقیقی دوساله هستند که دانشجویان سال اول مشغول گذراندن کلاس‌ها و سال دوم را با تحقیق می‌گذرانند.
  3. کمک‌های مالی: مدارک حرفه‌ای بیشتر به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری برای ارتقا موقعیت شغلی محسوب می‌شوند و کمک‌های مالی کمتری دریافت می‌کنند؛ اما در مدارک تحقیقی طبق نظر استاد راهنمای و از محل اعتبار کمک‌های مالی جهت انجام تحقیقات ارائه می‌شود.
  4. پذیرش: در مدارک حرفه‌ای به‌این‌علت که دانشجو معمولاً هزینه تحصیل را متقبل می‌شود، اخذ پذیرش راحت‌تر از مدرک تحقیقی است. علاوه بر این بسیاری از دانشگاه‌ها مدارک تحقیقی کارشناسی ارشد را فقط به‌صورت پیوسته با مدرک دکترا ارائه می‌دهند.
  5. ارزش و اعتبار: هر دو مدرک در ایالات‌متحده آمریکا دارای ارزش و اعتبار یکسانی هستند و دانشگاه‌های طراز اول هر دو مدرک را ارائه می‌دهند.

 

 

 

دکترا در آمریکا

 

دوره دکترا یا Ph.D بالاترین مدرک تحصیلی در ایالات‌متحده آمریکا است که از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. همچنین دانشگاه‌های آمریکا دارای امکانات منحصربه‌فردی ازلحاظ علمی و پژوهشی برای تحصیل در این دوره‌ها هستند. به‌طور میانگین، دانشجویان باید بین چهارتا شش سال برای کسب مدرک دکترا بعد از مدرک کارشناسی ارشد تحصیل کنند. پذیرش سالیانه در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور آمریکا بسیار محدود است و بستگی به تعداد اساتید و بودجه‌ای که دانشگاه برای آن رشته‌ها در نظر می‌گیرد، دارد.

 

دوره دکترا به‌طورمعمول از سه تا چهار ترم تمام‌وقت تشکیل می‌شود که در سمینارهای کوچک برگزار می‌شوند. دانشجویان باید امتحانات کتبی و شفاهی را قبل از شروع پایان‌نامه بگذرانند. پس از اتمام پایان‌نامه و دفاع در حضور کمیته سه تا پنج‌نفره از اساتید، دانشجویان مدرک دکترا را دریافت می‌کنند.

 

اخذ پذیرش در مقطع دکتری

 

ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکترا در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا به‌طورمعمول بین 3 تا 15 نفر است. به دلیل این محدودیت، پرونده‌هایی موردتوجه قرار می‌گیرند که از شرایط و پیشینه بهتری ازنظر علمی و پژوهشی برخوردار باشند. اخذ پذیرش در مقطع دکترا بدون داشتن مدرک زبان امکان‌پذیر نیست.

 

نکته مهم: امکان دریافت کمک‌هزینه تحصیلی وزندگی برای دانشجویان مقطع دکترا در آمریکا وجود دارد. لازم به توضیح است برخی رشته‌ها از سوی دانشگاه یا مراکز تحقیقاتی همکار با دانشگاه موردحمایت مالی قرار می‌گیرند که در این صورت هزینه زندگی و تحصیل به‌طور کامل پرداخت خواهد شد و این مبلغ گاهی تا چهل هزار دلار سالانه نیز می‌رسد.

 

پس از انتخاب دانشگاه و شهر محل تحصیل باید به‌طورمعمول متقاضی باید شرایط زیر را احراز نماید:

 

  1. مدرک کارشناسی با معدل بالای 15
  2. مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالای 16
  3. توصیه‌نامه از اساتید دانشگاه که صلاحیت، توانایی و علاقه شما را تأیید کند. (حداقل دو توصیه‌نامه)
  4. انگیزه نامه شخصی، مرتبط با رشته موردنظر که در آن می‌خواهید درس بخوانید. (SOP)
  5. مدرک زبان انگلیسی (IELTS, 6.5) و یا (TOEFL, iBT: 100; CBT: 250; PBT: 600)
  6. مدرک آزمون GRE با نمره 700 (Quantitative: 700, Verbal: 350, Writing: 3.5)
  7. مقالات علمی و پژوهشی در نشریات بین‌المللی.
  8. ارتباط با اساتید برتر دانشگاه محل تحصیل، برای اخذ توصیه‌نامه مناسب.
  9. شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی و در صورت امکان ارائه مقاله
  10. به خاطر داشته باشید که برای اخذ بورسیه در دوره دکترا موارد 7 تا 9 دارای اهمیت به سزایی هستند.

 

 

دکترای پیوسته در آمریکا چیست و چه میزان شانسی در دریافت بورسیه دارد؟

در بیشتر دانشگاه‌ها در کشور آمریکا، شما برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا نیازی به مدرک کارشناسی ارشد ندارید! چیزی که "ما " به آن دکترای پیوسته میگوییم. این در حالی است که این لفظ در خود آمریکا استفاده نمی‌شود!

پس از پایان مقطع کارشناسی، شما می‌توانید بر اساس هدفتان، مقطع ارشد و یا دکترا را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که اساتید تمایل دارند که پول خود را بیشتر صرف دانشجویان دکترا کنند تا دانشجویان ارشد، زیرا دانشجویان دکترا مدت بیشتری در دانشگاه هستند و مقالات بیشتری چاپ می‌کنند و برای اساتید مفیدتر خواهند بود. پس برای افزایش شانس خود درگرفتن فاند، بیشتر دکترا اپلای کنید تا ارشد!
مثلاً اگر مجموعاً برای ۸ دانشگاه اپلای می‌کنید، ۶ تا را دکترا و تنها ۲ تا ارشد اپلای کنید!

 

 

تقویم تحصیلی

 

ترم پاییز (سپتامبر/ اکتبر)

بیشترین میزان پذیرش دانشجو درترم پاییز صورت می‌گیرد و بیشتر برنامه‌ها نیز در این زمان ارائه می‌شوند. همچنین اکثر کمک‌هزینه‌های مالی نیز در این ترم در دسترس هستند.

 

ترم بهار (ژانویه/ فوریه)

تعداد پذیرش کمتری در این ترم صورت می‌گیرد و کمک‌های مالی محدودی برای این ترم تخصیص می‌یابد.

 

ترم تابستانی (جولای)

بعضی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها به دانشجویان این فرصت را می‌دهند که توانایی‌های خود را تا بالاترین سطح ممکن ارتقا دهند. هر دانشجو می‌تواند در کلاس‌ها و برنامه‌های تابستانی شرکت کند و با گذراندن دروس پیش‌نیاز دروس پیشرفته را تحصیل کند.

 

 

روند درخواست

 

قبل از ارائهٔ درخواست

  • زمان‌بندی اپلای: دانشجویان باید حداقل 15 ماه قبل از شروع ترم، تحقیقات در مورد دانشگاه‌ها را شروع کند.
  • تهیه لیست کوتاهی از دانشگاه‌ها

 

تقاضای فرم درخواست

بسته به اینکه دانشجو در کدام دانشگاه یا کالج اقدام به درخواست می‌کند، تفاوت‌هایی در روند درخواست وجود دارد. دو راه برای دریافت فرم درخواست وجود دارد:

  • تقاضای فرم از دانشگاه: می‌توان با تکمیل یک فرم به‌صورت آنلاین و مستقیم از طریق سایت دانشگاه‌ها، مفاد درخواست را تقاضا داد.
  • دانلود فرم از سایت دانشگاه: بسیاری از دانشگاه‌ها نسخه‌ای قابل دانلود و چاپ از فرم خود را بر روی سایت قرار می‌دهند.

 

 

امتحانات اصلی

 

 

آزمون استدلالی SAT (SAT Reasoning Test)

گذراندن آزمون استدلالی SAT برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی اغلب دانشگاه‌های آمریکا موردنیاز است. این آزمون توانایی تفکر انتقادی، حل مسئله و قابلیت‌های ارتباطی را محک میزند که برای موفقیت در کالج نیاز می‌باشند. آزمون SAT متعلق به College Board است و توسط آن‌ها انتشار و ارتقاء داده‌شده است. College Board اظهار می‌کند که استفاده از این آزمون در تلفیق با معدل دبیرستان (GPA) شاخصی دقیق از میزان موفقیت فرد در کالج را فراهم می‌آورد.

 

 

آزمون موضوعی SAT (SAT Subject Test)

آزمون موضوعی SAT دانش و توانایی دانشجو را در یک زمینه خاص می‌سنجد. بسیاری از کالج‌ها این آزمون موضوعی را در راستای پذیرش، برگزاری دوره و راهنمایی دانشجویان استفاده می‌کنند. این آزمون‌ها به کالج‌ها مقیاسی قابل‌اعتماد از میزان آمادگی دانشجو برای تحصیل در سطح کالج و در یک زمینهٔ خاص، ارائه می‌دهند.

 

 

ACT

این آزمون پیشرفت کلی دانش آموزان دبیرستانی و توانایی ایشان را در تکمیل تحصیلات کالج توسط آزمون‌های چندگزینه‌ای می‌سنجد. این آزمون‌ها چهار توانایی را پوشش می‌دهند: زبان انگلیسی، ریاضی، علوم و خواندن. این آزمون یک بخش اختیاری نیز دارد که توانایی طراحی و نوشتن یک مقالهٔ کوتاه را می‌سنجد. نتیجه آزمون شاخصی از میزان "آمادگی برای کالج" را ارائه می‌دهد.

 

 

TOEFL

آزمون تافل مهارت زبان انگلیسی را از طریق چهار آیتم "گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن" اندازه‌گیری می‌کند.

 

 

GRE

آزمون نمرات تحصیلات تکمیلی (GRE) توسط ETS بر اساس سنجش مهارت‌های زبانی، استدلال کمی، تفکر انتقادی و نوشتار تحلیلی تنظیم‌شده است. این مهارت‌ها مخصوص هیچ رشته خاصی نیستند. نمرات این آزمون استاندارد و به دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی یا هر دپارتمان کمک می‌کند تا در دانشجویان آینده خود میزان پتانسیل پیشرفت را دریابند. با توجه به رشتهٔ تحصیلی، دانشگاه‌ها ممکن است از دانشجو بخواهند که آزمون عمومی (GRE-General) یا آزمون موضوعی (GRE-Subject) را پشت سر بگذارد.

 

 

GMAT

آزمون پذیرش مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد (GMAT)، یک آزمون استاندارد برای مشتاقان رشته MBA (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی) است. این آزمون به‌منظور سنجش توان بالقوه دانشجویان از طریق ارزیابی ریاضیات، درک لغات و نوشتار تحلیلی، طراحی‌شده است.

 

LSAT

آزمون پذیرش دانشکده حقوق (LSAT)، یک آزمون استاندارد برای دریافت پذیرش دانشکده‌های حقوقِ عضو LSAC (کنسول پذیرش دانشکده‌های حقوق) است. این آزمون برای اخذ پذیرش در اکثر دانشکده‌های حقوق آمریکا و کانادا و بسیاری از دانشکده‌های حقوق که توسط ABA (انجمن داوطلبانهٔ حقوقدانان و دانشجویان حقوق) تأییدشده‌اند، الزامی است. این آزمون درواقع معیاری استاندارد از مهارت‌های خواندن و درک لغات را فراهم می‌کند که دانشکده‌ها می‌توانند به‌عنوان یکی از فاکتورها برای ارزیابی متقاضیان به کار ببرند. این آزمون سالانه 4 بار در سرتاسر دنیا برگزار می‌شود.

 

 

MCAT (آزمون پذیرش کالج پزشکی)

انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC) به همراه دانشکده‌های پزشکی آمریکا، آزمون MCAT را طراحی و برگزار می‌کند. این آزمون بیش از 60 سال قسمتی از فرآیند اخذ پذیرش مدارس پزشکی بوده است. امروزه تمامی دانشکده‌های پزشکی در آمریکا از متقاضیان می‌خواهند که نمرات اخیرشان در آزمون MCAT را ارائه دهند.

کشور: