مقاطع تحصیلی و شرایط اخذ پذیرش و بورسیه در آلمان


Education levels and Admission Requirement in Germany
شرایط مقاطع تحصیلی در آلمان و اخذ پذیرش تحصیلی
توضیح شرایط و پذیرش مقاطع تحصیلی در آلمان از قبیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این مطلب ارائه می شود. مدارک مورد نیاز و معیار های لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در این مقاطع متفاوت است که در زیر توضیح داده شده است.

 

دوره‌های کارشناسی در آلمان

در کشور آلمان، سیستم آموزشی به دلیل حساسیت بسیار زیاد دولت این کشور بر روی زبان آلمانی طوری طراحی‌شده است که تمامی رشته‌ها به زبان آلمانی ارائه شوند.

مقطع کارشناسی در آلمان 4 ساله است و افرادی که متقاضی ورود به این مقطع هستند باید دارای مدرک دیپلم باشند تا بتوانند در این دوره شرکت کنند. دیگر نکته حائز اهمیت این است که دوره 4 ساله کارشناسی به زبان آلمانی تدریس می‌شود و فرد متقاضی باید مدرک زبان آلمانی B1 یا B2 را داشته باشد. بهتر است متقاضی این مدرک را در ایران کسب کرده و بعدازآن به کشور آلمان مهاجرت تحصیلی کند، زیرا گذراندن دوره کالج زبان آلمانی در کشور آلمان دوره‌ای نیست که سفارت را متقاعد و راضی به دادن ویزا کند و جهت تحصیل در آلمان حتماً باید پذیرش در یک مقطع تحصیلی را به سفارت ارائه دهید.

 

 

دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل در آلمان با داشتن معتبرترین دانشگاه‌های اروپا، سرآمد کشورهای اروپایی در بحث آموزش است و بسیاری از علاقه‌مندان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نظیر دکترا، کشور آلمان را برای اتمام دوره کارشناسی ارشد خود انتخاب می‌کنند. چراکه می‌توانند به‌صورت کاملاً رایگان مدارک تحصیلی خود را از بهترین دانشگاه‌های اروپا گرفته و شانس خود را جهت اخذ بورسیهٔ تحصیلی در مقطع دکترا افزایش دهند. لازم به توضیح است دوره تحصیلات کارشناسی ارشد در آلمان دوساله است.

 

 

دکترا در آلمان

آلمان مانند سایر کشورهای پیشتاز در بحث آموزش، توجه ویژه‌ای به دانشجویان مقطع دکترا دارد. این کشور شرایط ویژه‌ای را جهت تسهیل دورهٔ دکترا در آلمان فراهم آورده است.

تحصیلات در مقطع دکترا در دانشگاه‌های آلمان به 2 صورت زیر است:

  1. تحصیل با بورسیه تحصیلی
  2. تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریهٔ دانشگاه را شخصاً پرداخت می‌کند

تحصیل در شرایطی که دانشجو ملزم به پرداخت هزینه‌های دانشگاه است، همانند اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد است به همین خاطر در اینجا شرایط لازم جهت اخذ فرصت تحصیلی در مقطع دکترا به همراه بورسیه تحصیلی را بررسی می‌کنیم.

کشور آلمان برای افرادی که در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند، حقوق ماهیانه‌ای به میزان حدوداً 2 هزار دلار را مدنظر قرار می‌دهند، پس متقاضیان رقابت بسیار سختی را در راستای اخذ بورسیه دکترا در پیش دارند.

 

موارد لازم جهت اخذ بورسیهٔ تحصیل مقطع دکترا در کشور آلمان

  1. داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های معتبر
  2. مدرکی بر تسلط کافی و زبان انگلیسی (حداقل آیلتس 6.5)
  3. جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor) که تز پیشنهادی فرد را پشتیانی نماید.
  4. داشتن تألیفات از قبیل مقالات بین‌المللی، کتاب و...

داشتن هر چهار فاکتور و یا تعدادی از آن‌ها، می‌تواند در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش به سزایی ایفا نماید.

 

لیست ظرفیت‌های پذیرش دکترا در آلمان به تفکیک دانشگاه

Link

University Name

http://adb.zuv.uni-heidelberg.de:8888/info/INFO_LS$.Startup

Ruprecht-karls-universität heidelberg

http://portal.mytum.de/jobs/wissenschaftler

Technical university of munich

http://www.rwth-aachen.de/cms/root/Die-RWTH/

Rwth aachen

https://www.wiwi.hu-berlin.de/en/faculty/jobs

Humboldt-universität zu berlin

https://www.uni-goettingen.de/en/138801.html

Gottingen university

http://stellen.jobs.kit.edu/cgi-bin/appl/list.pl?tmpl=job

Karlsruhe institute of technology

http://www.uni-freiburg.de/administration/stellenboerse

University of freiburg

https://www.uni-due.de/stellenmarkt/stellenangebot

University of duisburg-essen

http://www.tu-darmstadt.de/karriere_planen/

Technische universität darmstadt

http://www.uni-kiel.de/personal/de/stellen

Kiel university

http://www.phmi.uni-mainz.de/ENG/542.php

University of mainz

http://dezv.uni-mannheim.de/stellenausschreibungen/

University of mannheim

http://www.service.uni-konstanz.de/en/jobs-and-vacancies/

University of konstanz

 

هزینه زندگی در آلمان

همان‌طور که در مطالب قبلی بیان شد تحصیل در آلمان به‌صورت رایگان است و دانشجو فقط باید هزینه‌های زندگی خود را تقبل کند. دولت آلمان به دانشجویان اجازه 10-20 ساعت کار در هفته را داده است. دانشجویان می‌توانند بابت هر ساعت کار 7 تا 10 یورو درآمد کسب کرده و قسمتی از مخارج زندگی خود را پرداخت نمایند. هزینه زندگی در این کشور حداقل 500 یورو در ماه است که بیشترین قسمت آن مربوط به مسکن است. شایان توجه است که هر فرد متقاضی ادامه تحصیل در آلمان، باید قبل از عزیمت باید نامه‌ای مبنی بر پشتوانه مالی تحویل سفارت دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در آلمان است.

دانشجویانی که قصد کارم تمام‌وقت بعد از پایان تحصیل خود در کشور آلمان را دارند باید به زبان آلمانی مسلط بوده و دورهٔ تحصیلی خود را به‌خوبی بگذراند تا بتوانند شغل مناسبی را پیدا کنند و درنتیجه بعد از یافتن شغل ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. لازم به ذکر است که گرفتن اقامت دائم در کشور آلمان بسیار دشوار است و طولانی. افرادی که قصد اخذ اقامت دائم را دارند، می‌بایستی مدت‌زمان زیادی را در کشور آلمان مشغول به کار باشند تا طول دوره را سپری نمایند و اقامت دائم را اخذ کنند و پس‌ازآن پروسه گرفتن پاس آلمانی را بگذرانند.

 

 

شرایط اخذ پذیرش در آلمان

 

درگرفتن پذیرش از آلمان باید این نکته موردتوجه باشد که رشته موردنظر برای ادامه تحصیل باید همان رشته‌ای باشد که در ایران گذرانده شده است و یا رشته‌ای شبیه به آن باشد، در غیر این صورت باید از مقطع کارشناسی و با شرایط مربوط به آن مقطع اقدام به اخذ پذیرش شود. از سال ۲۰۰۴ اخذ پذیرش بسیاری از دانشگاه‌ها از طریق سازمان Uni Assist انجام می‌شود. این ارگان مدارک را دریافت کرده و پس از بررسی در صورت وجود شرایط کافی، مدارک را به دانشگاه مربوطه ارسال می‌کند. در فرآیند گرفتن پذیرش نمرات دیپلم یا دانشگاه و همچنین نمره زبان آلمانی و انگلیسی بسیار مهم است. هزینه درخواست اولیه ۷۵ یورو است.

 

 

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی

  • مدرک دیپلم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی
  • قبولی در دانشگاه سراسری
  • مدرک دوره زبان آلمانی و یا انگلیسی (با توجه به زبان رشته تحصیلی)
  • قبولی در امتحان ورودی دانشگاه و احتمالاً گذراندن یک سال کالج در آلمان

نکته: منظور از قبولی در دانشگاه سراسری تنها قبولی در مقطع کارشناسی روزانه یا شبانه مدنظر است و مقطع کاردانی، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، فنی حرفه‌ای و … موردقبول نیست.

 

مرحله اول: کالج

 

کالج دوره‌ای یک‌ساله است که معمولاً از ۲ ترم تحصیلی تشکیل‌شده است. همان‌طور که قبلاً گفته شد، ممکن است در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها نیاز به گذراندن دوره یک‌ساله کالج باشد. در کشور آلمان بیش از ۳۷ کالج به بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی خارجی خدمات تحصیلی می‌دهد. شرکت در دوره کالج کاملاً رایگان است و همچنین برخی هزینه‌ها مانند هزینه‌های حمل‌ونقل در محدوده کالج را پوشش می‌دهد. لازم به ذکر است دانشجویان در مدت تحصیل دوره کالج اجازه کار ندارند و تنها در تعطیلی ما بین دو ترم می‌توانند کار کنند. بنابراین هزینه زندگی در طول این دوره بر عهده خود دانشجو است. این هزینه بین ۵۰ تا ۲۰۰ یورو در هر ترم است. متقاضیان ایرانی که مایل به تحصیل در دانشگاه‌های آلمان هستند، درصورتی‌که در ایران دانشجو نبوده باشند یا کمتر از دو سال در ایران تحصیل‌کرده باشند، معمولاً باید این دوره را بگذرانند. شرط ورود به دوره کالج قبولی در امتحان زبان آلمانی است. پس گذراندن حداقل ۶۰۰ ساعت زبان آلمانی برای قبولی الزامی است. امتحان دوره کالج 2 بار در سال برگزار می‌شود. همچنین در صورت قبول نشدن در امتحان، دانشجو تنها یک‌بار دیگر و آن‌هم پس از گذشت یک نیم سال تحصیلی می‌تواند تجدید دوره کند. ارسال مدارک به این کالج‌ها معمولاً به‌صورت مستقیم نیست. بدین ترتیب که دانشجو باید اصل و ترجمه مدارک خود را برای دانشگاهی که کالج تحت پوشش آن است یا ارگان‌های مربوط به این کار ارسال کند. برای دانستن جزییات این امر باید با کالج مربوطه مکاتبه نمایید.

 

مرحله دوم پس از دریافت پذیرش کالج، دریافت ویزای تحصیلی است. مرحله سوم پس از قبولی در امتحان دوره کالج، دانشجو می‌تواند پذیرش دانشگاه را اخذ نماید. متقاضیان تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی باید بدانند تحصیل در آلمان تحت برنامه Bologna-Reform اجرا می‌شود، به‌طوری‌که اولین مقطع، کارشناسی (Bachelor) است و سپس دانشجو در صورت تمایل می‌تواند در مقطع کارشناسی ارشد (Master) و دکترا ادامه تحصیل دهد.

 

مدارک لازم جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به شرح زیر است:

  • مدرک کارشناسی
  • مدرک دوره زبان آلمانی و یا انگلیسی (با توجه به زبان رشته تحصیلی)
  • رزومه کاری
  • احتمالاً قبولی در یک امتحان ورودی

نکته: برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر، دانشجو به‌شرط داشتن مدرک کارشناسی از هر دانشگاه و موسسه‌ای می‌تواند اقدام نماید. لازم به ذکر است دانشجو نباید انتظار داشته باشد که تمامی واحدهای گذرانده شده پذیرفته شود و احتمال دارد دانشگاه تعدادی از واحدهای وی را قبول نکند.

 

سطح زبان برای اخذ پذیرش: درصورتی‌که متقاضی قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را دارد، دانستن زبان آلمانی نیز در سطح B1 الزامی است. امکان تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی وجود دارد و دانشجو باید مدرک زبان TOEFL یا IELTS را با توجه به حدنصاب درخواستی دانشگاه ارائه کند. بیشتر کالج‌ها انتظار دارند که متقاضی مدرک دوره مقدماتی (ZD) یعنی حداقل 500 ساعت را گذرانده باشد.

 

کشور: