مقاطع تحصیلی و شرایط اخذ پذیرش و بورسیه در انگلستان


Education levels and Admission Requirement in England
توضیح شرایط و پذیرش مقاطع تحصیلی در انگلستان
توضیح شرایط و پذیرش مقاطع تحصیلی در انگلستان از قبیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این مطلب ارائه می شود. مدارک مورد نیاز و معیار های لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در این مقاطع متفاوت است که در زیر توضیح داده شده است. همچنین شرایط مدارک وزارت علوم و آموزش پرورش برای اخذ پذیرش تحصیلی توضیح داده شده است.

 

دوره‌های کارشناسی در انگلستان

دوره کارشناسی در انگلستان یک دوره ۳ ساله است و به‌صورت حضور در کلاس درس انجام می‌پذیرد. دانشگاه‌های انگلستان به‌اصطلاح به دوره‌های قبل از کارشناسی ارشد، Under Graduate می‌گویند. پس دوره کارشناسی نیز به‌طورکلی دوره UG نامیده می‌شود. برای ورود به دوره‌های کارشناسی انگلستان نمرات مناسب دوره‌های Foundation و  A-Levels لازم است.

متقاضیان با مدرک دیپلم ایران، برای ورود به دانشگاه‌های انگلستان در مقطع کارشناسی باید حتماً دوره Foundation و یا A-Levels را بگذرانند.

متقاضیانی که دارای مدرک پیش‌دانشگاهی ایران می‌باشند، اگر IELTS UKVI 6.5 به بالا داشته باشند تنها می‌توانند وارد سال اول دوره کارشناسی دانشگاه‌های متوسط انگلستان شوند. ولی اگر هدفشان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های تراز اول انگلستان است، باید دوره  A-Levels و یا Foundation را بگذرانند.

متقاضیانی که دارای مدرک فوق‌دیپلم ایران هستند باید معدل ۱۴ به بالا داشته باشند، اگر IELTS UKVI 6.5 به بالا داشته باشند در برخی از رشته‌ها می‌توانند وارد سال اول یا دوم دوره کارشناسی بعضی از دانشگاه‌های انگلستان شوند.

مدرک دانشجویان انصرافی از دوره کارشناسی ایران، مدرک پیش‌دانشگاهی برای دانشگاه‌های انگلستان محسوب می‌شود. امکان پذیرفتن واحدهای درسی گذرانده شده در دانشگاه‌های ایران (تطبیق واحد)، توسط اکثر دانشگاه‌های انگلستان وجود ندارد.

وزارت علوم و تحقیقات فناوری ایران مدرک دانشجویان فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی انگلستان (BSc یا BA) را معادل مدرک کارشناسی ایران ارزیابی می‌نماید.

در کشور انگلستان دوره‌هایی مانند HND، HNC وجود دارد که معادل مدرک فوق‌دیپلم کشور ایران محاسبه می‌شود.

 

 

دوره‌های کارشناسی ارشد در انگلستان

دوره کارشناسی ارشد (MA یا MSc) در اکثر دانشگاه‌های انگلستان یک دوره ۱۲ ماهه است. این دوره دارای دو قسمت است:

  1. قسمت اول Course & Exam
  2. قسمت دوم Dissertation

 به‌طوری‌که ابتدا دوره حضور در کلاس و شرکت در امتحانات انجام می‌شود (Course & Exam) و پس‌ازآن دانشجویان می‌توانند زیر نظر استاد راهنما در موضوعی مرتبط با رشته خود به تحقیق و پژوهش بپردازند (Dissertation).

معمولاً ۹ ماه از طول این دوره 12 ماهه به‌صورت درس و امتحان و ۳ ماه برای پروژه است، اما با توجه به شرایط رشته و سیاست دانشگاه این ترکیب زمانی می‌تواند متفاوت باشد. به‌طورمعمول چون ماه سپتامبر شروع دوره‌هاست، از سپتامبر تا ژوئن دوره درس و امتحان و سه ماه تابستان زمان انجام پروژه است. در برخی رشته‌های خاص در بعضی از دانشگاه‌ها شروع دوره ماه ژانویه است.

 

4 سطح ازنظر نتیجه، برای کارشناسی ارشد وجود دارد:

  1. بالای ۷۰ - متمایز (Distinction)
  2. بین ۶۰ تا 70 - شایسته (Merit)
  3. بین ۵۰ تا 60 - Just Pass
  4. زیر ۵۰ - Fail

نحوه اجرای درس و امتحان متفاوت است. به‌طوری‌که ممکن است دانشگاهی هر هفته، ماهیانه، انتهای دوره و یا شکل‌های گوناگون دیگر امتحانات این دوره را برگزار نماید.

دانشجویان فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ایران برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد می‌توانند وارد دوره MSc یا MA انگلستان شوند. برای ورود به این دوره‌ها باید دارای حداقل نمره IELTS 6.5 (یا TOEFL PBT 580 و یا TOEFL IBT 92) باشند.

 

اگر دانشجویان فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی از دانشگاه‌های ایران دارای یکی از آیتم‌های زیر باشند، باید دوره Pre – Master را بگذرانند تا آماده حضور در دوره کارشناسی ارشد شوند.

  1. مدرک زبان با نمره کمتر از حد مجاز
  2. قصد تغییر رشته را داشته باشند
  3. معدل کارشناسی ایشان ضعیف باشد
  4. از دانشگاه معتبری فارغ‌التحصیل نشده باشند

وزارت علوم و تحقیقات فناوری ایران مدرک دانشجویان فارغ‌التحصیل از دوره‌های MSc یا MA را معادل کارشناسی ارشد ارزیابی می‌نماید.

 

انتخاب رشته در دانشگاه‌های انگلستان بر اساس دو معیار زیر صورت می‌گیرد:

  1. انتخاب رشته بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه: در این نحوه انتخاب رشته، بالاتر بودن رتبه کلی دانشگاه در جدول رتبه‌بندی مدنظر قرار می‌گیرد. این رتبه‌بندی توسط مجله معتبر Times صورت می‌گیرد.
  2. انتخاب رشته بر اساس رتبه‌بندی رشته: در این نحوه انتخاب رشته بالاتر بودن رتبه رشته خاص مدنظر قرار می‌گیرد. این رتبه‌بندی هم توسط مجله معتبر Times انجام می‌شود.

وزارت علوم و تحقیقات فناوری ایران دانشگاه‌های بریتانیا را به دودسته خوب و ممتاز تقسیم‌بندی می‌کند و برای مقطع کارشناسی ارشد هر دودسته را عالی می‌داند اما برای مقطع دکترا توصیه‌شده که دانشگاه‌های ممتاز انتخاب شوند.

 

 

دکترا در انگلستان

متقاضیانی که فارغ‌التحصیل BA یا BSc و یا مدرک کارشناسی ایران باشند و بخواهند دکترای پیوسته بخوانند، همچنین اگر فارغ‌التحصیل MA یا MSc و یا مدرک کارشناسی ارشد ایران باشند و بخواهند دکترا بخوانند، باید ابتدا در دوره Mphil (Master of Philosophy) ثبت‌نام کنند.

بیشتر دوره‌های دکترا در انگلستان به‌صورت تحقیقاتی برگزارشده و کلاسی در آن‌ها برگزار نمی‌شود. در پایان سال اول پروژه دانشجویان این مقطع توسط دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. چنانچه سطح پروژه ارائه‌شده در سطح دکتری ارزشیابی شد، از سال دوم دانشجوی دکترا محسوب می‌شوند. با طی حداقل ۲ سال پس از سال اول (درمجموع حداقل ۳ سال) دوره دکترا را به پایان می‌رسانند. اگر چنانچه سطح پروژه ارائه‌شده در سطح دکترا ارزشیابی نشد با گذراندن یک دوره یک‌ساله پژوهشی دیگر (درمجموع ۲ سال) Mphil می‌گیرند.

 

 

 

شرایط اخذ پذیرش در انگلستان

رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور انگلستان ازنظر شرایط پذیرش به ۳ دستهٔ زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. دانشگاه‌هایی با رتبه‌بندی یک تا ده دنیا: این دسته شامل بهترین‌های این کشور نظیر آکسفورد، کمبریج و لندن است که جدا از شرایط سخت پذیرش، هزینهٔ زیادی برای افراد بین‌المللی دارد و خیلی مورد توصیه نیست.
  2. دانشگاه‌هایی با رتبه‌بندی ده تا صد دنیا: دانشگاه‌های این دسته بهترین نوع پذیرش تحصیلی را دارا می‌باشند که به‌مراتب ازلحاظ هزینه‌ای و امکاناتی در سطح جهانی را در بر دارد و مورد توصیه برای اخذ پذیرش است.
  3. مراکز آموزش فانتزی و لوکس: ازلحاظ کیفی پایین بوده و هزینهٔ بسیار بالای تحصیلی را در برداشته و برای اخذ پذیرش مورد توصیه نیست.

 

مدارک موردنیاز جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی

  1. مدرک زبان آیلتس (حداقل 5.5)، تافل و یا ESOL در سطح B1
  2. مدرک دیپلم
  3. ریزنمرات دورهٔ دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  4. پرداخت دپازیت (60% شهریه سالانه)
  5. انگیزه نامه SOP
  6. رزومه CV
  7. سایر مدارک (وابسته به درخواست دانشگاه)

 

مدارک موردنیاز جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

  1. مدرک زبان آیلتس (حداقل 6.5)، تافل و یا ESOL در سطح B2
  2. مدرک لیسانس
  3. ریزنمرات دورهٔ لیسانس
  4. پرداخت دپازیت (60% شهریه سالانه)
  5. انگیزه نامه SOP
  6. رزومه CV
  7. سایر مدارک (وابسته به درخواست دانشگاه)

 

مدارک موردنیاز جهت اخذ پذیرش در مقطع دکترا

  1. مدرک زبان آیلتس (حداقل 7)، تافل و یا ESOL در سطح B2
  2. مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد
  3. ریزنمرات دورهٔ کارشناسی و کارشناسی ارشد
  4. پرداخت دپازیت (60% شهریه سالانه)
  5. انگیزه نامه SOP
  6. رزومه CV
  7. مقالات و سوابق پژوهشی
  8. سایر مدارک (وابسته به درخواست دانشگاه)

 

کشور: