مقاطع تحصیلی و شرایط اخذ پذیرش و بورسیه در بلژیک


Education levels and Admission Requirement in Belgium
توضیح شرایط و پذیرش مقاطع تحصیلی در بلژیک
معرفی دوره‌های کارشناسی در بلژیک، دوره‌های کارشناسی ارشد در بلژیک و دکترا در بلژیک به انظمام شرایط حق کار و زبان تدریس در این مطلب صورت گرفته است. همچنین شرایط اخذ پذیرش از بلژیک، بررسی قوانین و شرایط انواع بورسیه تحصیلی بلژیک و انواع دوره‌های تحصیلی بلندمدت برای اپلای کنندگان توضیح داده شده است.

دوره‌های کارشناسی در بلژیک

دوره کارشناسی در دانشگاه‌های بلژیک ۳ تا ۴ سال است و معمولاً تدریس در اکثر دانشگاه‌های دولتی به زبان فرانسوی انجام می‌شود. دوره کارشناسی در این کشور به 2 دسته تقسیم می‌شود: ” کارشناسی حرفه‌ای” که بیشتر بر کسب مهارت و تخصص برای بازار کار تأکید می‌کند و ” کارشناسی آکادمیک ” که برای افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دارند مناسب است.

البته امکان تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و انگلیسی‌زبان وجود دارد اما هزینه تحصیل دانشگاه‌های خصوصی بسیار بالا است درحالی‌که تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های دولتی برخی کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، اسپانیا و سوئد به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است.

 

لیسانس در دانشگاه‌های کشور بلژیک را به دودسته از علاقه‌مندان به مهاجرت توصیه می‌نمایند:

گروه اول: افرادی که می‌توانند هزینه‌های زندگی خود را از طریق اقوام و یا آشنایان خود کاهش دهند و یا به‌صورت کلی حذف نمایند. با حذف شدن هزینه  زندگی دانشجویان می‌تواند با کار دانشجویی خود هزینه تحصیل خویش را فراهم نماید.

گروه دوم: افرادی هستند که استطاعت مالی پرداخت هزینه‌های تحصیل وزندگی در کشور بلژیک را دارا می‌باشند ولیکن کشور بلژیک به دلیل شرایط اقامتی مناسبی که دارا است موردتوجه ایشان است. علاوه بر دارا بودن شانس اخذ فرصت شغلی در کشور بلژیک با توجه به اینکه مدرک تحصیلی ایشان به زبان انگلیسی بوده است می‌توانند کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و انگلستان شرایط بسیار ویژه‌ای جهت اخذ اقامت این کشورها را کسب  نماید. چراکه در بسیاری از کشورها داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر اروپا جزو فاکتورهای تأثیرگذار در سیستم‌های امتیازبندی جهت اخذ اقامت این کشورها است.

 

حق کار

دانشجویان مقطع کارشناسی کشور بلژیک مجوز کار در محدوده‌ای 10 ساعته به‌صورت هفتگی دارا می‌باشند و میانگین حقوق این افراد حدوداً بین 8 تا 10 یورو به ازای هر ساعت است که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می‌تواند هزینه‌های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد.

 

 

دوره‌های کارشناسی ارشد در بلژیک

دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های بلژیک ۱ تا ۲ سال است و مدارک لازم جهت ثبت‌نام در دوره کارشناسی ارشد، مدرک لیسانس به همراه ریزنمرات همچنین مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس ۶ یا ۵/۶ است.

این کشور همواره موردتوجه بسیاری از متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع فوق‌لیسانس قرارگرفته است. کشور بلژیک همچنین تحصیلات در مقطع دکترا را به‌صورت شغل احتساب می‌نماید و برای دانشجویان این مقطع حقوقی ماهیانه، حداقل به میزان 2300 دلار معین می‌گردد. بدیهی است که شانس افرادی که مدرک فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه بلژیک دریافت کرده‌اند بسیار بیشتر از رقبای خود است پس کشور بلژیک می‌تواند مقصد بسیار مناسبی جهت ادامه تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس برای افرادی باشد که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا و بهره‌مند شدن از شرایط استثنایی کشور بلژیک در این مقطع را دارا می‌باشند. طول دوره تحصیلات در مقطع فوق‌لیسانس در کشور بلژیک در همه رشته‌ها بین 1 تا 2 سال است.

مدارک موردنیاز جهت اخذ پذیرش مقطع فوق‌لیسانس کشور بلژیک همانند دیگر کشورهای جهان است که شامل مدارک سوابق تحصیلی، مدارک دال بر تسلط به زبان انگلیسی، توصیه‌نامه از اساتید سابق و مدارک شناسایی به همراه گواهی اثبات استطاعت مالی از یکی از بانک‌های ایرانی است.

 

حق کار

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کشور بلژیک مجوز کار در محدوده‌ای 20 ساعته به‌صورت هفتگی دارا می‌باشند و میانگین حقوق این افراد حدوداً بین 8 تا 10 یورو به ازای هر ساعت است که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می‌تواند به‌راحتی هزینه‌های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد.

 

 

دکترا در بلژیک

به‌صورت کلی تحصیلات در مقطع دکترا در دانشگاه‌های کشور بلژیک به 2 صورت تحصیل با بورسیه تحصیلی و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریهٔ دانشگاه را شخصاً پرداخت می‌کند، صورت می‌پذیرد.

تحصیل در شرایطی که دانشجو مستلزم به پرداخت هزینه در دانشگاه‌های کشور بلژیک است، همانند اخذ پذیرش در مقطع فوق‌لیسانس کشور بلژیک است ولیکن در این مطلب شرایط لازم جهت اخذ فرصت تحصیل در مقطع دکترا به همراه اخذ بورسیه تحصیلی می‌پردازیم.

با توجه به این نکته که کشور بلژیک برای افرادی که در مقطع دکترا در این کشور مشغول به تحصیل هستند، حقوقی ماهیانه به میزان تقریباً 2  هزار دلار را مدنظر قرار می‌دهند، فلذا دانشجویان ایرانی رقابت بسیار سختی را در راستای اخذ بورسیه دکترا در کشور بلژیک در پیش دارند.

در جهت اخذ بورسیهٔ تحصیل مقطع دکترا در کشور بلژیک فرد متقاضی می‌بایست پارامترهای ذیل را احراز نماید:

  • در دست داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های معتبر
  • اخذ مدرک دال بر تسلط کافی و زبان انگلیسی  (حداقل آیلتس 5)
  • جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor) که از دکترا فرد را پشتیانی نماید.
  • داشتن تألیفات از قبیل مقالات بین‌المللی، کتاب و …
  • داشتن همه و یا تعدادی از آیتم‌های ذکرشده، می‌توان در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

 

زبان تدریس

بسیاری از رشته‌های مهندسی در مقطع دکترا در کشور بلژیک به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

 

حق کار

دانشجویان مقطع دکترا کشور بلژیک مجوز کار در محدوده‌ای 30 ساعته به‌صورت هفتگی دارا می‌باشند و میانگین حقوق این افراد حدوداً بین 8 تا 10 یورو به ازای هر ساعت است که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می‌تواند به‌راحتی هزینه‌های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد.

 

شرایط اخذ پذیرش از بلژیک

برای تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی، باید مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی مورد تأیید بلژیک و یا  گواهی که معادل‌سازی شده باشد ارائه دهید. بسته به اینکه درخواست  شما برای حضور در یک دانشگاه در جامعه فرانسوی، فلاندرز و یا در جامعه آلمانی‌زبان باشد مراکز مختلفی برای معادل‌سازی وجود دارند که شما می‌توانید با آن‌ها  تماس بگیرید. اخذ پذیرش برای تحصیل در بلژیک برای هر دانشگاه مختص به آن دانشگاه بوده و هر موسسه قوانین پذیرش مخصوص به خود را دارد. به‌طورکلی، کسانی که مایل برای تحصیل در پزشکی /دندانپزشکی، هنر، مدیریت و (فقط در جامعه فرانسوی) علوم مهندسی هستند باید در آزمون ورودی شرکت کنند و در برخی موارد همچنین ممکن است نیاز به شرکت در امتحان برای اثبات مهارت در زبان فرانسه یا هلندی باشد. درنهایت پرداخت شهریه قبل از تکمیل شدن فرآیند ثبت‌نام ضروری است.

 

بررسی قوانین و شرایط انواع بورسیه تحصیلی بلژیک

بلژیک برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی ناشناخته است، تعدادی برنامه‌های بورسیه تحصیلی بلژیک به‌طور خاص برای دانشجویان بین‌المللی در کشورهای درحال‌توسعه وجود دارد. دولت بلژیک در تلاش است همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه را توسعه دهد، کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان خارجی که مایل به ادامه تحصیل در بلژیک هستند ارائه می‌گردد. دانشگاه بلژیک در بین 100 دانشگاه برتر جهانی درزمینهٔ ارائه بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی قرار دارد.

بورسیه تحصیل رایگان بلژیک معمولاً به افرادی با رزومه‌های بالا تعلق می‌گیرد، معمولاً بورسیه تحصیلی بلژیک در مقطع دکترا یا Phd و  اخذ بورسیه مقطع فوق‌لیسانس یا کارشناسی ارشد بلژیک بیشتر از بورسیه‌های تحصیلی دوران کارشناسی در دسترس هستند. بورسیه تحصیلی پزشکی بلژیک نیز در این کشور در برخی دانشگاه‌های خاص ارائه می‌شود برای اطلاعات بیشتر بایستی به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید. شرایط اخذ بورسیه پذیرش از دانشگاه‌های بلژیک متفاوت است.

 

بورسیه تحصیلی بلژیک برای دانشجویان بین‌المللی

همکاری دانشگاه فنی بلژیک (BTC)  برای ارائه بورس‌های تحصیلی و کارآموزی

آژانس توسعه بلژیکی کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان از 18 کشور همکار در ارائه بورس با این کشور را ارائه می‌دهد. حمایت و کمک‌هزینه تحصیلی (کارشناسی ارشد و دکترای)، کارآموزی، آموزش، تورهای و سفرهای تحصیلی برخی از برنامه‌های این بورسیه‌های تحصیلی می‌باشند. این فرصت‌ها در بلژیک و یا در کشورهای شریک ارائه می‌شود.

 

بورسیه مقطع کارشناسی ارشد VLIR-UOS در بلژیک

بورسیه VLIR-UOS به دانشجویان کشورهای درحال‌توسعه در آسیایی، آفریقایی و امریکا لاتین که به دنبال یک تحصیل در مقطع  کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه‌های بلژیک باشند ارائه می‌گردد. بورس‌های تحصیلی شهریه، مسکن، کمک‌هزینه زندگی، هزینه‌های سفر و سایر هزینه‌های مربوط به برنامه را پوشش می‌دهند.

 

بورسیه تحصیلی بلژیک برای دانشجویان بین‌المللی کارشناسی ارشد و دکتری

دولت بلژیک یک برنامه جدید بورس تحصیلی، کارشناسی ارشد ذهن را باهدف ترویج بین‌المللی دانشگاه فلاندرز راه‌اندازی کرده است. این بورسیه تا 35 کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان کارشناسی ارشد برجسته از همه کشورها ارائه می‌کند. به دانشجوی ورودی با بورس تحصیلی تا حداکثر 7.500 یورو در هرسال تحصیلی تعلق می‌گیرد.

 

کمک‌هزینه تحصیلی بورسیه تحصیل دانشگاه بلژیک برای دانشجویان بین‌المللی

بورس‌های تحصیلی دانشگاه علوم لوون برای دانشجویان بین‌المللی

بورس تحصیلی لوون برای دانشجویان باانگیزه و بااستعداد بین‌المللی، علاقه‌مند به شرکت در یک دوره تحصیلی کارشناسی ارشد بین‌المللی در دانشکده علوم K.U.Leuven.  تعلق می‌گیرد، میزان کمک‌هزینه تحصیلی می‌تواند تا 10000 یورو به مدت 1 سال باشد. بورس تحصیلی همیشه شهریه 1 سال، بیمه و پوشش بیمه درمانی عمومی را پوشش می‌دهد. مقداری که معمولاً به دانشجو برای هزینه‌های زندگی تعلق می‌گیرد می‌تواند متفاوت باشد.

همچنین برنامه کمک‌هزینه تحصیلی IRO دکتری به دانشجویان مستحق از کشورهای درحال‌توسعه جهت گذران دوره دکترای خود در K.U. لوون تعلق می‌گیرد.

 

کمک مالی بورسیه دانشگاه گنت بلژیک برای کشورهای درحال‌توسعه

دانشگاه گنت کمک‌هزینه تحصیلی کارشناسی ارشد را برای دانشجویان بین‌المللی برجسته از کشورهای درحال‌توسعه که مایل به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در دانشگاه گنت باشند را فراهم می‌کند. در سال 2016، تنها برای دانشجویان سال اول کارشناسی ارشد در دانشگاه گنت این بورسیه وجود داشت. بورس تحصیلی شامل بیمه، یک کمک‌هزینه زندگی 1000 یورو به ازای هرماه، پرداخت هزینه شهریه 500 € و وام شهریه سالانه با حداکثر 105 €. است.

    همچنین بورسیه دکتری دانشگاه گنت به دانشجویان دکترا از کشورهای درحال‌توسعه که مایل به انجام نیمی از دوره دکترای خود در دانشگاه گنت و نیمی در یک دانشگاه در یک کشور درحال‌توسعه خود باشند اعطا می‌شود.

 

بورسیه تحصیلی بلژیک دانشگاه لیژ برای دانشجویان بین‌المللی

دانشگاه لیژ کمک‌هزینه تحصیلی برای هر دو دانشجویان از اتحادیه اروپا و دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه باشند را ارائه می‌دهد. بورس تحصیلی شامل کمک‌هزینه ماهانه برای مدت‌زمان تحصیل، هزینه‌های سفر و هزینه‌های ثبت‌نام است.

 

بورسیه تحصیلی موسسه بلژیکی برای دانشجویان بین‌المللی

زبان تحصیل در بلژیک در این کشور هلندی، آلمانی و فرانسوی است؛ و تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی نیز مقدور است. در این کشور اخذ بورسیه تحصیلی بلژیک بدون مدرک زبان ممکن در برخی از دانشگاه‌ها ممکن است.

 

بورسیه‌های تحصیلی ARES بلژیک

هرسال، ARES  به‌طور میانگین 150 بورسیه کارشناسی ارشد و کمک‌هزینه تحصیلی را به اتباع کشورهای درحال‌توسعه تقدیم می‌کند. بورس تحصیلی هزینه‌های مسافرت‌های بین‌المللی، کمک‌هزینه زندگی، شهریه، بیمه، کمک‌هزینه مسکن و غیره را پوشش می‌دهد.

 

فرصت‌های مطالعاتی بنیاد آموزش‌وپرورش آمریکا در بلژیک

بنیاد آموزشی آمریکایی (B.A.E.F.) بلژیک شهروندان یا مقیمان دائم ایالات‌متحده را با کمک،  هزینه‌های تحصیلی پیشرفته به تحقیقات در طول یک سال تحصیلی، در یک دانشگاه بلژیک و یا موسسه آموزش عالی تشویق می‌کند. B.A.E.F. تا ده کمک‌هزینه‌های تحصیلی را تا قیمت 27،000 $ برای دوره کارشناسی ارشد و تا 31000 $ برای بورسیه دوره دکترا به دانشجویان اعطا می‌کند.

مبلغ بورسیه و فاند تحصیلی بلژیک بسته به دانشگاه انتخابی شما متفاوت است؛ و بسته به مقدار کمک‌هزینه تحصیلی شهریه دانشجویان بورسیه بلژیک به‌طور کامل چشم‌پوشی می‌گردد یا مقداری از آن کسر می‌گردد.

دولت و یا سازمان‌های رسمی یا خصوصی در کشور بلژیک ممکن است سالانه بورسیه‌های تحصیلی جدیدی را تعریف کنند. در برخی مناطق این کشور امکان استفاده از بورسیه مدارس شبانه‌روزی بلژیک برای دانش آموزان پیشرو در علم و دارای افتخارات تحصیلی که برای تحصیل خود نیازمند بورسیه می‌باشند وجود دارد.

وزارت آموزش‌وپرورش دانشگاه فلاندرز کمک‌هزینه تحصیلی محدودی را ارائه می‌کنند.

ثبت‌نام دیگر کمک‌های مالی و برنامه‌های تبادل فرهنگی بین‌المللی (کارشناسی ارشد)، وزارت آموزش‌وپرورش، یک سال قبل از سال تحصیلی آغاز می‌شود.

چندین دانشگاه در بلژیک تعداد کمی کمک‌های مالی جهت تحصیل ارائه می‌کنند و متقاضیان زیادی برای آن‌ها وجود دارد.

سازمان‌های بین‌المللی یونسکو، WHO، FAO، ناتو، EOSR، اتحادیه اروپا، نیز خدمات بورسیه در این کشور را ارائه می‌دهند.

 

بورسیه اراسموس

برای دانشجویان از کشورهای شرکت‌کننده در این برنامه به‌صورت مادام‌العمر وجود دارد.

بورس‌های تحصیلی اراسموس موندوس به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد به دنبال دوره‌های کارشناسی ارشد اراسموس موندوس برای طی کردن دوره تحصیلی خود باشند.

 

انواع دوره‌های تحصیلی بلندمدت

تحصیلات تکمیلی در بلژیک به سه صورت امکان‌پذیر خواهد بود:

  • تحصیل در یک موسسه خصوصی
  • تحصیل در دانشگاه‌های دولتی
  • تحصیل در دوره آمادگی برای ورود به دانشگاه

 

کشور: