مقاطع تحصیلی و شرایط اخذ پذیرش و بورسیه در اتریس


Education levels and Admission Requirement in Austria
شرایط مقاطع تحصیلی در اتریش و اخذ پذیرش تحصیلی
در این مطلب دوره‌های کارشناسی در اتریش، دوره‌های کارشناسی ارشد در اتریش و دکترا در اتریش توضیح داده می شود و همچنین لیست ظرفیت‌های پذیرش دکترا در اتریش به تفکیک دانشگاه و شرایط اخذ پذیرش در اتریش به صورت کامل برای اپلای شرح داده می شود.

یکی دیگر از مشکلات اخذ پذیرش اتریش این است که در تمامی کالج‌های این کشور، دروس به زبان آلمانی تدریس می‌شوند. البته برای اخذ پذیرش برای دانشجویان خارجی نیاز به مدرک زبان آلمانی نیست و متقاضی می‌تواند پس از اخذ پذیرش در کشور مربوطه دوره‌های زبان آلمانی را طی کند. برای افرادی که هیچ آشنایی به زبان آلمانی ندارند نیاز است که سه ترم دوره زبان را بگذرانند. هزینه دوره زبان برای هر ترم ۳۸۰ یورو است. در دوره دکترا و در برخی دانشگاه‌های خصوصی می‌توان به زبان انگلیسی تحصیل کرد. در کشور اتریش حدود ۱۸ دانشگاه و ۱۱۰ مرکز آموزشی وجود دارد. بهترین دانشگاه این کشور در رتبه‌بندی‌های معتبر دانشگاه وین است.

در سیستم آموزشی اتریش کلاس‌ها عمدتاً به‌صورت روزانه و شبانه برگزار می‌شود و دانشجو به‌طور آزادانه می‌تواند ساعت‌های تحصیل  خود را در کالج‌ها انتخاب کند، پس قاعدتاً مشکلی با تایم و زمان‌بندی کلاس‌ها نخواهد داشت.

به‌طورکلی فرآیند اخذ پذیرش در اتریش به این صورت است که فرد متقاضی باید مدارک تحصیلی خود را به اتریش بفرستد و خود دانشگاه با توجه به ریزنمرات تعیین کند که شخص از چه ترمی می‌تواند شروع به ادامه تحصیل نماید. هزینه تحصیل در کشور اتریش در مقایسه با کشورهایی مانند انگلیس، آلمان و... بسیار کمتر است.

 

 

دوره‌های کارشناسی در اتریش

طول دوره تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی در کشور اتریش ۳ تا ۴ سال است و شروع تحصیل در دو مقطع زمانی مهرماه و اسفندماه هرسال است. در طول دوره تحصیل دانشجو از بیمه تحصیلی برخوردار است. هزینه دوره زبان ۲۵۰ یورو در ماه و به‌طور میانگین هزینه یک سال زندگی در این کشور ۷۰۰۰ یورو است. امکان گرفتن خوابگاه در اتریش وجود دارد که ودیعه آن ۸۰۰ تا ۹۵۰ یورو و اجاره ماهیانه از ۲۵۰ - ۴۵۰ یورو در ماه است. لازم به توضیح است جهت دریافت ویزا برای تحصیل در اتریش بهتر است متقاضی برگه رزرو خوابگاه را به سفارت ارائه نماید. امکان کار دانشجویی تا ۱۰  ساعت در هفته  وجود دارد. همچنین شرط معدل در اتریش جهت اخذ پذیرش  وجود ندارد.

 

 

دوره‌های کارشناسی ارشد در اتریش

متقاضیانی که مدرک کارشناسی را از دانشگاه‌های آزاد و سراسری کسب کرده‌اند می‌توانند برای مقطع کارشناسی ارشد در کشور اتریش اقدام نمایند. شرایط ورود به این مقطع به دانشگاه‌های اتریش دارد، زیرا سطح تحصیل در کشور اتریش نسبت به ایران یک سال جلوتر است و ممکن است تنها برخی از واحدهای کارشناسی پذیرفته شوند و داوطلب یک سال پایین‌تر بنشیند، اما بعد از گذران آن‌ها به‌صورت پیوسته وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شود. در بیشتر مواقع فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد باید واحدهای پیش‌نیاز بگذرانند و پس‌ازآن می‌توانند وارد دوره کارشناسی ارشد شوند، ولی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های سراسری احتمال ورود مستقیم به مقطع کارشناسی ارشد بالا است (اگر کمتر  از 30 امتیاز ECTS را کسب کنند ممکن است مجبور به اخذ واحدهای پیش‌نیاز شوند)

شهریه دوره کارشناسی ارشد در کشور اتریش بین 170 تا 760 یورو است (در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها رایگان می‌باشند) که باید در ابتدای هرسال تحصیلی به دانشگاه پرداخت شود. در برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه صنعتی گراتس (TU-Graz)، تمام مبلغ شهریه به دانشجویان ایرانی برگشت داده می‌شود. دانشجویان این مقطع اجازه 20 ساعت کار دانشجویی را در هفته دارا می‌باشند.

 

 

دکترا در اتریش

برای ورود به دانشگاه‌های کشور اتریش در مقطع دکترا، به‌طورمعمول داوطلب باید دانشجوی در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد باشد (البته در برخی موارد بدون اینکه فرد، دانشجو باشد هم می‌تواند برای مقطع دکترا پذیرش بگیرد). طول دوره دکترا در اکثر رشته‌ها و دانشگاه‌ها ۵ سال است و زبان تدریس هم آلمانی یا انگلیسی است.

هرسال تحصیلی در این مقطع شامل دو ترم است که‌ترم اول از ماه مارس (اسفندماه) و ترم دوم از سپتامبر / اکتبر (مهرماه) شروع می‌شود. شهریه دوره‌های دکترا در اتریش هم سالانه در حدود ۳۸۰ یورو است (در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها رایگان می‌باشند) که باید در ابتدای هرسال تحصیلی به دانشگاه پرداخت شود؛ اما در برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه صنعتی گراتس (TU-Graz)، درصورتی‌که دانشجویان ایرانی حداقل ۹ واحد درترم گذارندِ باشند، این شهریه به آن‌ها بازگردانده می‌شود.

برای دانشجویان بین‌المللی مقطع دکترا هم امکان کار پاره‌وقت وجود دارد ولی حساب کردن بر روی درآمد این کار به‌خصوص در سال اول تحصیل به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

رشته‌های دانشگاهی در این مقطع شامل کلیه رشته‌های علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم، هنر و گرایش‌های آن‌ها است، اما شرایط ورود برای هر رشته یا دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. در بیشتر رشته‌ها پذیرش مستقیم و به‌صورت قطعی صادر می‌شود. 

مدارک موردنیاز جهت اخذ پذیرش در دوره دکترا در اتریش عبارت‌اند از:

  1. رونوشت تمام صفحات پاسپورت بااعتبار بیش از شش ماه
  2. 12 قطعه عکس رنگی
  3. ترجمه رسمی شناسنامه و کارت ملی
  4. ترجمه رسمی مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد
  5. ترجمه رسمی ریزنمرات کارشناسی و کارشناسی ارشد
  6. دو عدد توصیه‌نامه از اساتید مقاطع قبلی
  7. رزومه CV
  8. انگیزه نامه SOP
  9. مدرک زبان انگلیسی و یا آلمانی (در صورت وجود)
  10. گواهی اشتغال به تحصیل (در صورت وجود)
  11. گواهی عدم منع تحصیل (O.C) از محل تحصیل قبلی

 

لیست ظرفیت‌های پذیرش دکترا در اتریش به تفکیک دانشگاه

Link

University Name

http://jobcenter.univie.ac.at/en/home/

university of vienna

http://www.dualcareer.ac.at/en/oesterreich/arbeiten

Dual Career Service

http://orawww.uibk.ac.at/public/karriereportal.home

university of innsbruck

http://jobs.uni-graz.at/en

university of Graz

http://www.boku.ac.at/en/pers/themen/jobboerse/

university of natural resources and life sciences Vienna.

http://www.donau-uni.ac.at/en/aktuell/jobs

danube university krems

http://www.fh-krems.ac.at/en/studying/bachelor

imc university of applied sciences krems

http://www.unileoben.ac.at/en/2780

university of leoben

http://www.fhv.at/fhv-science/energy/jobs

vorarlberg university of applied sciences.

 

شرایط اخذ پذیرش در اتریش

در ابتدا باید به این موضوع توجه داشت که مهلت ارسال تقاضانامه تحصیلی برای ترم زمستانی، اول سپتامبر و برای ترم تابستانی، اول فوریه است و تمامی مدارک موردنیاز می‌بایست تا این تاریخ به دانشگاه رسیده باشد. همچنین باید یادآور شد که این تاریخ‌ها غیرقابل تمدید هستند. با توجه به  مراحل زمان‌بر بررسی پرونده‌های داوطلبان، توصیه می‌شود که داوطلبان مدارک خود را زودتر از تاریخ نهایی به دانشگاه ارائه کنند. برخی رشته‌های تحصیلی (پزشکی و هنر) نیاز به آزمون ورودی دارند و مهلت تقاضای شرکت در آزمون معمولاً تا ۶ ماه پیش از آغاز ترم تحصیلی است. پس بسیار مهم است که متقاضی در فرصت کافی مدارک موردنیاز را ارسال کند.

مهم‌ترین شرط در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اتریش، اقدام در همان رشته‌ای است که دریکی از دانشگاه‌های ایران متقاضی مشغول به تحصیل بوده (داشتن گواهی اشتغال به تحصیل). این مسئله اصلی‌ترین شرط برای اخذ پذیرش است. درواقع می‌توان گفت دانشگاه‌های اتریش قبولی در کنکور ایران را به‌منزله امتیازی بزرگ در راستای اعطای پذیرش تحصیلی می‌دانند و پس‌ازآن معدل و نمرات فرد موردبررسی قرار می‌گیرد. به‌طورمعمول 4 تا 6 هفته زمان لازم است تا دانشگاه پس از دریافت مدارک نتیجه را با پست ارسال کنند.

در مورد رشته‌های هنر، قبولی در آزمون ورودی عملی نیاز است و تا قبل از مشخص شدن نتیجه آزمون هیچ پذیرشی (اعم از رسمی و غیررسمی) به دانشجو اعطا نمی‌شود. حضور متقاضی در آزمون الزامی است (یعنی فرستادن نمونه کار کافی نیست). تاریخ برگزاری آزمون‌های عملی هر ترم در وب‌سایت دانشگاه‌ها اعلام می‌شود. برای ورود به کشور اتریش جهت شرکت در آزمون ورودی نیاز به دعوت‌نامه نیست و فقط کافی است برگه داوطلبان شرکت در آزمون ورودی را تکمیل کرده و برای دانشگاه ارسال نمایید. برگه تأیید دانشگاه دال بر شرکت در آزمون ورودی به همراه تاریخ برگزاری آزمون است، حکم دعوت‌نامه را دارد و سفارت کشور اتریش در ایران با توجه به این برگه ویزا را صادر می‌نماید.

 

مدارک موردنیاز

مدارک زیر با توجه به شرایط متقاضیان دسته‌بندی‌شده است و نیازی نیست که همه متقاضیان تمامی مدارک را همراه داشته باشند. ترجمه رسمی مدارک باید به زبان آلمانی یا انگلیسی باشد. (با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه و تأیید سفارت اتریش)

  • فرم تکمیل‌شده و امضاشده درخواست پذیرش
  • شرح‌حال مختصر (یک یا دو صفحه) همراه با عکس و به زبان آلمانی یا انگلیسی
  • ترجمه و رونوشت مدرک دیپلم و ریزنمرات آن
  • ترجمه و رونوشت مدرک پیش‌دانشگاهی و ریزنمرات آن
  • ترجمه و رونوشت کارنامه قبولی در کنکور سراسری یا آزاد در رشته و مقطع مورد درخواست (درصورتی‌که هنوز در این رشته ثبت‌نام انجام‌نشده باشد)
  • ترجمه و رونوشت گواهی تحصیل دانشگاه مبنی بر اینکه متقاضی درترم جاری دانشجوی تمام‌وقت و رسمی آن دانشگاه است و از ادامه تحصیل منع نشده است (درصورتی‌که در حال حاضر دانشجو باشد)
  • ریزنمرات مهر و امضاشده دروسی که تابه‌حال در دانشگاه گذارندِ شده به زبان انگلیسی
  • ترجمه و رونوشت مدرک فوق‌دیپلم، کارشناسی یا کارشناسی ارشد و ریزنمرات مهر و امضاشده (در صورت وجود) - به‌جای دانشنامه نیز گواهی اتمام تحصیل دانشگاه موردقبول است.
  • ترجمه و رونوشت شناسنامه
  • گواهی زبان آلمانی (در صورت وجود)
  • دیگر مدارکی دال بر سوابق کاری و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای که در ایران جنبهٔ رسمی دارند.

 

کشور: