مقاطع تحصیلی و شرایط اخذ پذیرش و بورسیه در استرالیا


Education levels and Admission Requirement in Australia
شرایط مقاطع تحصیلی در استرالیا و اخذ پذیرش تحصیلی
چنانچه متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های کشور استرالیا هستید، می‌بایست اطلاعات لازم را از ساختار و جزئیات دوره آموزشی خود داشته باشید. توصیه می‌شود دانش کافی در استفاده از برنامه‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای مرتبط رشته دانشگاه خود را نیز کسب نمایید. به‌عنوان‌مثال، دانشجویان متقاضی دوره کارشناسی ارشد در رشته معماری، نیازمند تسلط نرم‌افزارهایی مانند  فتوشاپ، تریدی مکس و اتوکد و... است. لازم به ذکر است برای شرایطی خاص چون ارائه نمونهٔ کارهای خود در مقابل هیئت‌داوران متشکل از حداقل ۴ داور و نیز انجام تکالیف و پروژه‌های درسی دشوار آماده‌باشید. این موارد تنها بخشی از چالش‌های پیش روی دانشجویان در ادامه تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر، تحصیل در استرالیا متفاوت از تحصیل در ایران است، لذا خودتان را برای این چالش آماده نمایید.

 

دوره‌های کارشناسی در استرالیا

 

دوره‌های کارشناسی در کشور استرالیا به‌طورمعمول سه سال به طول می‌انجامند. دانشجویان این مقطع تحصیلی می‌توانند با اضافه نمودن یک سال و به اتمام رساندن این مقطع در ۴ سال٬ مدرک کارشناسی Honors خود را از دانشگاه محل تحصیل خود دریافت نمایند. لازم به توضیح است که در برخی موارد سال چهارم مقطع کارشناسی، پژوهشی و بر پایه ارائه پایان‌نامه است. در این صورت سال چهارم این مقطع تحصیلی معادل سال اول مقطع کارشناسی ارشد است و بدان معنی است که این دسته از دانشجویان می‌توانند مدرک کارشناسی ارشد خود را با گذراندن یک سال تحصیلی کسب نمایند.

شهریه دانشگاه‌ها در این مقطع به‌مراتب پایین‌تر از سایر مقاطع تحصیلی است. همچنین امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی پایین است. خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان این دوره به دلیل سن کمتر آن‌ها به نسبت، بیشتر از دوره‌های دیگر است. متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی که دارای مدرک دوره‌های فنی و حرفه‌ای می‌باشند٬ می‌توانند وارد سال اول یا دوم مقطع کارشناسی شوند.

 

 شرایط ورود به دوره‌های کارشناسی در استرالیا

شرایط لازم برای پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های مختلف معمولاً دارای استاندارد یکسانی است. درعین‌حال ممکن است دانشگاه و یا دانشکده‌ای ضوابط خاص خود را نیز در ارائه پذیرش تحصیلی مدنظر داشته باشند. این اطلاعات را می‌توانید در انتخاب رشته تحصیلی مشاهده نمایید. برای متقاضیان تحصیل در دوره کارشناسی علاوه بر ارائه مدارک تحصیلی مقطع دبیرستان و پیش‌دانشگاهی٬ ارائه مدرک معتبر بین‌المللی آیلتس نیز الزامی است. لازم به توضیح است در مواردی که دانش آموزان دارای شرایط لازم جهت ورود به مقطع کارشناسی نیست، موظف به گذراندن مجدد دوره پیش‌دانشگاهی در کشور استرالیا خواهند بود. معمولاً تمامی دانشگاه‌های استرالیا٬ کالج دبیرستانی نیز دارند. یکی از شرایط لازم برای ورود به دانشگاه‌های گروه هشت، گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی در همان دانشگاه است.

در سال ١٩٩٤ ائتلافى از دانشگاه هاى برتر و قديمى استراليا تشكيل شد كه به آن اصلاحا گروه هشت ميگويند. اين دانشگاه ها در مجموع ٧٠٪‏ بودجه ى تحقيقاتى استراليا را دريافت ميكنند و ٨٠٪‏ مقالات را منتشر ميكنند. اين دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه ملى استراليا، دانشگاه سيدنى، دانشگاه ملبورن، دانشگاه موناش، دانشگاه نيوساوث ولز، دانشگاه كويينزلند، دانشگاه وسترن استراليا و دانشگاه ادلايد.

 

 هزینه‌های تحصیل در دوره‌های کارشناسی

شهریه دوره کارشناسی در دانشگاه‌های مختلف و نسبت به رشته تحصیلی موردنظر متفاوت است. شهریه دوره‌های کارشناسی در رشته‌های بازرگانی٬ حقوق، هنر٬ اقتصاد و... معمولاً سالانه بین ۱۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار استرالیا است.

شهریه دوره کارشناسی در رشته‌های پزشکی٬ دندانپزشکی، علوم پایه٬ مهندسی و به‌طورکلی رشته‌های که واحدهای آزمایشگاهی دارند معمولاً سالانه بین ۲۲۰۰۰ تا ۵۵۰۰۰ دلار استرالیا است.

هزینه زندگی دانشجویی سالانه و معمولاً ۱۹۸۳۰ دلار استرالیا خواهد بود.

 

 

دوره‌های کارشناسی ارشد در استرالیا

 

کارشناسی ارشد در استرالیا بسیار محبوب است، به‌طوری‌که بیشتر دانشجویان ایرانی به‌قصد دوره‌های کارشناسی ارشد به استرالیا می‌روند. این دوره طیف بسیار گسترده و متنوعی را در برمی‌گیرد که شامل دوره‌های مختلف ۱ تا ۳ ساله٬ دوره‌های تحقیقاتی٬ دوره‌های تحصیلی و دوره‌های کارشناسی ارشد ۲ گانه (دارای دو مدرک کارشناسی ارشد متفاوت) است. لازم به ذکر است ازآنجایی‌که متقاضیان دوره‌های کارشناسی ارشد ۲ گانه با اتمام این مقطع تحصیلی در مدت‌زمان ۲ سال٬ ۲ مدرک کارشناسی ارشد دریافت می‌کنند که در آینده کاری آن‌ها نیز تأثیر بسزایی دارد، این دوره‌ها نیز طرفداران بسیاری دارند. در دوره‌های کارشناسی ارشد تحصیلی نیز مانند دوره‌های کارشناسی، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود، اما در انتهای این دوره‌ها ارائه پایان‌نامه الزامی است. همان‌طور که از نام دوره‌های ارشد تحقیقاتی برمی‌آید، تمرکز اصلی این دوره‌ها بر روی تحقیقات است.

 

 شرایط ورود به کارشناسی ارشد تحصیلی در استرالیا

سیستم‌های ارزیابی دانشجویان به‌طورمعمول دارای استانداردهای یکسانی می‌باشند به‌طوری‌که برای پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد، ارائه مدرک کارشناسی و نیز سوابق مرتبط با رشته موردنظر مفید خواهد بود. نکته مهم این است که دانشگاه‌های مختلف ضوابط خاص خود را نیز دارند. به‌عنوان‌مثال امتیاز آیلتس موردنظر برای ورود به دورهٔ کارشناسی ارشد معمولاً ۶.۵ است (به‌غیراز رشته‌های زیرگروه پزشکی که نمره ۷ نیاز دارند)٬ درحالی‌که برخی دانشگاه‌ها نمره ۶ را برای ورود به این دوره‌ها کافی می‌دانند. دانشگاه‌های گروه 8 استرالیا و دانشگاه‌هایی با سطوح بالاتر، در ارائه پذیرش تحصیلی با دقت نظر بیشتری عمل می‌کنند. متقاضیان دوره‌های کارشناسی ارشد در مقایسه با متقاضیان دوره‌های کارشناسی شانس بیشتری در دریافت بورسیه دارند. این متقاضیان در صورت ارائه سوابق کار مرتبط با رشته جدید، می‌توانند در رشته متفاوتی نسبت به رشته دوره کارشناسی خود تحصیل نمایند (به‌خصوص رشته‌های زیرگروه تجارت و بازرگانی)

 

هزینه‌های تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد تحصیلی

شهریه این دوره‌های تحصیلی به‌طورمعمول سالانه بین ۱۷۰۰۰ تا ۳۳۰۰۰ دلار استرالیا است و در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

 

 

دکترا در استرالیا

 

دوره‌های دکترا در استرالیا  از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند. بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا مدارک دانشجویان دوره دکترا را با عناوینی همچون PhD و یا DPhil ارائه می‌دهند که هر دو مفهوم Doctorate of Philosophy را می‌رساند. این مدارک به کسانی اعطاء می‌شوند که یک رساله تحقیقاتی، در رشته تخصصی خود انجام داده باشند. علاوه بر پروژه تحقیقاتی، دوره‌های دکترا ممکن است شامل عناصر دیگری نیز باشند. گاهی این مدرک دارای عناوین تخصصی‌تر، مانند EdD که درواقع Doctor of Education است، می‌باشند. داشتن پیشنهاد تحقیقاتی مناسب و نوآورانه برای اخذ پذیرش در این مقطع بسیار ضروری است.

اخذ مدرک دکترا در کشور استرالیا نیازمند ارائه پایان‌نامه یا همان رساله است به‌طوری‌که دانشجو بتواند استاد خود را متقاعد نماید که کلیه مفاهیم تخصصی رشته تحصیلی خود را تحصیل‌کرده است. دوره دکترا معمولاً به حداقل ۳ سال تحصیل تمام‌وقت نیاز دارد.

 

 شرایط ورود به دوره‌های دکترا

دانشگاه‌های مختلف ارزیابی‌ها و سیاست‌های خاص خود را درزمینهٔ دوره‌های دکترا و ارائه پذیرش به دانشجویان اعمال می‌کنند، ولی به‌طورکلی برای اخذ پذیرش در این مقطع داشتن حداقل معدل ۶۵٪ و مدرک دوره کارشناسی ارشد الزامی است.

 

هزینه‌های تحصیل در دوره‌های دکترا

شهریه دوره‌های دکترا سالانه بین ۱۸۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار استرالیا است و در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

هزینه زندگی دانشجویی سالانه در حدود ۱۹۸۳۰ دلار استرالیا خواهد بود.

 

پیشنهاد تحقیقاتی در مقطع دکترا

پیشنهاد تحقیقاتی در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. این تفاوت‌ها در شیوه نوشتاری و نگارش آن‌ها نیست بلکه پیشنهاد تحقیقاتی در مقطع دکترا باید در جهت ارائه مفاهیمی نو و خدمتی به علم باشد. به‌عنوان نمونه: ارائه راهکارهای جدید در جهت بالا بردن بهره‌وری صنعت، پیشنهاد یک فرمولاسیون جدید برای یک تئوری، تعبیری جدید و متفاوت از دستاوردهای پیشین علم...

 

لیست ظرفیت‌های پذیرش دکترا در استرالیا به تفکیک دانشگاه

Link

University Name

https://bond.edu.au/about-bond/careers-bond/

Bond University [Bond]

https://qut.nga.net.au/cp/index.cfm?event=jobs

Central Queensland University [CQU]

http://www.cdu.edu.au/ihd/employment-vacancies

Charles Darwin University [CDU]

http://www.csu.edu.au/jobs/home/acad-vacancies

Charles Sturt University [CSU]

https://webkiosk.curtin.edu.au/recruit/WK8127

Curtin University [CURTIN]

https://jobs.deakin.edu.au/psp/HCMP/EMPLOYEE

Deakin University [Deakin]

http://careers.federation.edu.au/caw/en/listing/

Federation University [FEDUNI]

http://www.flinders.edu.au/employment/vacancies/

Flinders University [FLINDERS]

http://jobs.griffith.edu.au/cw/en/filter/?location=&search

Griffith University [GRIFFITH]

http://careers.pageuppeople.com/533/caw/en/filter/

La Trobe University [LATROBE]

http://jobs.mq.edu.au/cw/en/filter/?job-mail-subscribe

Macquarie University [MACQUARIE]

http://www.jobs-monash.jxt.net.au/advancedsearch

Monash University [MONASH]

http://yourcareer.rmit.edu.au/caw/en/listing/

RMIT University [RMIT]

https://swinjobs.nga.net.au/cp/index.cfm?event=jobs

Swinburne University of Technology [SWINBURNE]

http://scu.edu.au/jobs/index.php/12#acad

Southern Cross University [SCU]

http://careers.adelaide.edu.au/cw/en/listing/

University of Adelaide [ADELAIDE]

http://www.canberra.edu.au/about-uc/work-at-uc

University of Canberra [CANBERRA]

http://jobs.unimelb.edu.au/caw/en/filter/?job

University of Melbourne [MELBOURNE]

http://www.une.edu.au/jobs-at-une/current-vacancies

University of New England [UNE]

http://www.newcastle.edu.au/about-uon/jobs-at-

University of Newcastle [NEWCASTLE]

http://www.nd.edu.au/jobs/sydneyjobs.shtml

University of Notre Dame [UNDA]

http://www.nd.edu.au/jobs/fremantle.shtml

http://www.nd.edu.au/jobs/broome.shtml

http://jobs.uq.edu.au/caw/en/filter/?search-keyword

University of Queensland [UQ]

https://workingatunisa.nga.net.au/cp/index.cfm?event

University of South Australia [UniSA]

http://www.utas.edu.au/jobs/current-vacancies

University of Tasmania [UTAS]

http://external.jobs.uwa.edu.au/cw/en/listing/

University of Western Australia [UWA]

http://chk.tbe.taleo.net/chk06/ats/careers/

Victoria University [VU]

http://www.westernsydney.edu.au/employment

Western Sydney University [UWS]

https://www.jcu.edu.au/jobs/academic-jobs

James Cook University [JCU]

 

شرایط اخذ پذیرش و بورسیه از استرالیا

درمجموع بورسیه در کشور استرالیا در قالب چند نوع زیر است:

  • بورسیه دولت استرالیا: دولت استرالیا چند نوع بورسیه برای دانشجویان خارجی قرار داده است که به‌طورمعمول دانشجویان ایرانی شامل این نوع بورسیه‌ها نمی‌شوند. این بورسیه‌ها عبارت‌اند از ALA، Ausaid، ADS و ...
  • بورسیه دولت ایران: اطلاعات این نوع بورسیه را به‌طور کامل در سایت وزارت علوم ایران می‌توانید ببینید.
  • بورسیه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های استرالیا: تمام دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها سهمیه خاص بورسیه دارند. این نوع بورس در استرالیا بسیار رایج است.
  • بورسیه موسسه‌ها، سازمان‌ها و افراد خاص: این بورسیه از طرف برخی افراد ثروتمند، نامدار یا برخی سازمان‌ها مانند بانک‌ها به دانشجویان اهدا می‌گردد.

 

 

نکات مهم

  • بهتر است بدانید بورسیه در استرالیا الزاماً به معنای پرداخت کلیه هزینه‌های زندگی دانشجویی و شهریه دانشجویی نیست. با توجه به شرایط دانشجو بورسیه می‌تواند متفاوت باشد. برخی بورسیه‌ها تنها شهریه دانشگاه و گاهی اوقات تنها قسمتی از آن را پرداخت می‌کنند و برخی تنها هزینه‌های زندگی را می‌پردازند.
  • آنچه در دانشگاه‌های استرالیا رایج است، پرداخت هزینه‌هایی به‌صورت هدیه به دانشجویان است. این هدایا به‌طورمعمول مابین 5000 تا 10000 دلار صرفاً برای یک‌ترم یا گاهی چندترم می‌باشند. باید بدانید که این کمک‌هزینه‌ها بسیار رقابتی هستند و بر اساس صلاحیت دانشجویان اهدا می‌شوند.
  • متقاضیان ایرانی بیشتر موفق به دریافت بورسیه IPRS می‌شوند که خاص دوره‌های تحقیقاتی کارشناسی ارشد و دکترا است و تقریباً در تمامی دانشگاه‌های استرالیا وجود دارد. این بورسیه هزینه‌های تحصیل و بیمه دانشجویی را پوشش می‌دهد. دانشجویانی که این بورسیه را دریافت می‌کنند از طرف دانشگاه هزینه‌های زندگی آن‌ها نیز تقبل می‌شود؛ بنابراین بورسیه IPRS تنها گزینه تمام بورس در استرالیا است که دانشجویان ایرانی می‌توانند اقدام نمایند. البته همان‌طور که در بالاتر ذکرشده، اقدام برای بورس بسیار سخت و رقابتی است. به‌علاوه بررسی پرونده‌های بورسیه بسیار زمان‌بر است و گاهی تا 1 سال به طول می‌انجامد. زمان ارسال مدارک بسیار مهم است.
  • درصورتی‌که شخصی مایل به دریافت بورس در دوره تحقیقاتی است، بهتر است بداند که کار روی تز پیشنهادی دانشگاه امکان دریافت بورس را بالاتر می‌برد تا اینکه تز شخصی خود را ارائه دهد و به دنبال استاد راهنما باشد.

 

 

مدارک و شرایط لازم برای تشکیل پرونده بورسیه

  • دانشگاه محل تحصیل و معدل تحصیلی شما بسیار مهم است. دانشگاه شما باید از دانشگاه‌های درجه 1 کشور مبدأ باشد.
  • علاوه بر مدارک تحصیلی، ارائه هرگونه سوابق کار مفید و مرتبط، مقاله، زمینه کار تحقیقاتی، کتاب، ترجمه و ... الزامی است.
  • رزومه شما می‌بایست دقیق و کامل باشد.
  • نمره آیلتس شما باید دقیقاً نمره موردنیاز دانشگاه را داشته باشد.
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی الزامی است.
  • دانستن زمان‌ها در تشکیل پرونده بورسیه مهم است.
  • برخی دانشگاه‌ها فرم پذیرش خاصی برای بورسیه دارند.

 

کشور: