معیار ارزیابی توصیه نامه


Criteria of Recommendation Letter Evaluation
شیوه ارزیابی توصیه‌نامه توسط دانشگاه‌ها
توصیه‌نامه‌ها در فرایند پذیرش شما نقشی حیاتی بازی می‌کند. یک (LOR (Letter of Recommendation به‌تنهایی می‌تواند نگاه کمیتهٔ پذیرش به متقاضی و درنتیجه شانس پذیرش او را متحول کند. کمیته‌های پذیرش در همهٔ دانشگاه‌ها اهمیت بسیار زیادی به LOR شما می‌دهند زیرا LOR، ارزیابی متقاضی توسط اساتیدی/مدیرانی است که طی یک دورهٔ زمانی از نزدیک با او کارکرده‌اند و بر او نظارت داشته‌اند. این مقاله شامل اطلاعات بسیاری است در خصوص این‌که کمیتهٔ پذیرش چگونه LOR شما را می‌خواند.

 

تشخیص موارد غیرعادی در توصیه نامه

 

کمیتهٔ پذیرش در تشخیص موارد غیرعادی در LOR بسیار خبره است. ازآنجاکه آنان هم اساتیدی هستند که برای دانشجویان LOR می‌نویسند و ازآنجاکه هرساله تعداد زیادی LOR را بررسی می‌کنند، در این کار حرفه‌ای هستند و موارد عجیب را به‌راحتی تشخیص می‌دهند. آنان در حالت‌های زیر متوجه موارد غیرمعمولی می‌شوند:

  • اگر LOR خاص نباشد و صرفاً ویژگی‌های جورواجور متقاضی را تحسین کرده باشد بدون اینکه حتی سخنی از تجارب شخصی به میان آورد یا حقایقی/جزئیاتی در اثبات این ویژگی‌ها ارائه دهد. این اولین مورد غیرعادی است که کمیتهٔ پذیرش به دنبالش می‌گردد. اگر آنان با چنین توصیه‌نامه‌ای مواجه شوند نتیجه می‌گیرند که توصیه‌کننده اصلاً متقاضی را نمی‌شناسد.
  • مورد غیرعادی جدی‌تر، حالتی است که دو متقاضی که توصیه گری یکسان دارند LOR یکسانی هم داشته باشند. این کاملاً روشن می‌کند که توصیه‌کننده یک الگو دارد و از آن برای همه استفاده می‌کند. این بسیار غیرمحتمل است که استاد توصیه‌نامه‌ای بنویسد که برای همهٔ دانشجویان مناسب باشد.
  • کمیتهٔ پذیرش معمولاً با استفاده از نرم‌افزار چک می‌کند که آیا LOR از منابع موجود در اینترنت کپی شده؛ یا آیا توصیه گری که آن را نوشته توصیه‌نامه‌ای مشابه آن برای کس دیگری نوشته است یا خیر. اگر کمیته تشابه‌هایی پیدا کند می‌تواند سخت‌گیری‌هایی کند که شانس شما را برای پذیرش پایین بیاورد.

 

 

نوشتن یک توصیه نامه عالی

 

دانشگاه‌ها توصیه‌نامه‌ای را خوب تلقی می‌کنند که در آن توصیه گر دربارهٔ کاری که متقاضی تحت سرپرستی‌اش انجام داده و توانایی متقاضی در تکمیل آن کار، با جزئیات صحبت کند. همچنین یک LOR خوب باید شامل تعامل‌هایی که توصیه گر و متقاضی باهم داشته‌اند باشد. چنین توصیه‌نامه‌ای بر نگرش کمیتهٔ پذیرش بسیار تأثیر می‌گذارد و می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در فرایند پذیرش داشته باشد. چنین توصیه‌نامه‌ای حاوی موفقیت‌های پروژه‌ای و دیگر اطلاعات برجسته دربارهٔ متقاضی است که شاید در قسمت‌های دیگر بستهٔ اپلای او مشهود نباشد. پس به‌طور خلاصه، توصیه‌نامهٔ خوب توصیه‌نامه‌ای است که دارای شاخصه‌ها و جزئیاتی است که توصیه گر با توجه به آنان نتیجه گرفته که متقاضی چه در چنته دارد.

 

 

 ارزیابی توصیه نامه

 

همه می‌دانیم که عمدهٔ توجه دانشگاه به محتویات درون LOR است، اما فاکتورهای دیگری نیز هست که دانشگاه در ارزیابی LOR شما جدای از محتویات به آن توجه می‌کند. این فاکتورها عبارت‌اند از:

 

۱. جایگاه/مدرک توصیه گر

امیدواریم این را بدانید که به هنگام پر کردن جزئیات LOR تان باید جایگاه/مدرک توصیه‌کننده خود را وارد کنید. دانشگاه از این جزئیات برای ارزیابی LOR شما استفاده می‌کند. هرقدر مدرک استاد بالاتر باشد LOR شما قوی‌تر می‌شود. پس باید تلاش کنید از استادی LOR بگیرید که پی‌اچ‌دی دارد زیرا LOR او باارزش‌تر از LOR یک دستیار خواهد بود؛ اما باید به خاطر داشته باشید که محتویات LOR است که نقش اصلی را ایفا می‌کند. اگر شما از استادی توصیه‌نامه بگیرید که پی‌اچ‌دی دارد اما محتویات توصیه‌نامه‌اش مبهم است ارزش آن توصیه‌نامه پایین می‌آید.

 

۲. رابطهٔ شما با توصیه‌کننده 

هنگام پر کردن جزئیات LOR از شما خواسته می‌شود رابطهٔ خود را با توصیه‌کننده بنویسید. رابطه نقشی بسیار مهم در LOR دارد و باید به‌گونه‌ای باشد که نظارت مستقیم و تعاملات مداوم طی یک دورهٔ زمانی در آن دیده شود. اگر LOR را از استادی بگیرید که کلاس‌ها و تعاملات زیادی با او داشته‌اید بر ارزش LOR شما در چشم کمیتهٔ پذیرش می‌افزاید. کمیته در صورتی برای LOR ارزش قائل می‌شود که توصیه‌کننده و متقاضی برای مدت قابل‌توجهی باهم آشنا بوده باشند.

 

۳.  تعداد توصیه‌نامه‌های نوشته‌شده توسط توصیه گر

دانشگاه از متقاضی درخواست پر کردن فرمی را خواهد داشت که در آن پرسیده شده توصیه‌کننده تابه‌حال چند LOR نوشته است. کمیتهٔ پذیرش با توصیه‌کننده‌ای که چند سال از LOR نوشتنش می‌گذرد راحت‌تر خواهد بود. پس اگر از چنین استادی LOR بخواهید ارزش LOR بالا خواهد رفت.

 

۴.  گذشتن از حقتان برای دیدن توصیه نامه پیش از ارسال

هنگام پر کردن فرم اپلای آنلاین همهٔ دانشگاه‌های آمریکا از شما پرسیده می‌شود که آیا از حق خود برای دیدن LOR پیش از ارسال می‌گذرید یا خیر. پیشنهاد ما این است که شما از این حق بگذرید؛ زیرا محترمانه‌تر این است که اجازه دهید توصیه‌کننده نظرش را در مورد شما به‌طور خصوصی بیان کند. اگر توصیه‌کننده بداند که شما بر این حق خود چشم پوشیده‌اید احتمالاً متنی که در موردتان خواهد نوشت بسیار مثبت خواهد بود. البته مشروط بر این‌که شما LOR خود را به استادی سپرده باشید که فکر می‌کنید نظرات خیلی خوبی دربارهٔ شما دارد. همچنین گذشتن از حقتان دانشگاه مقصد را از واقعی بودن نظرات توصیه‌کننده دربارهٔ شما خاطرجمع‌تر می‌کند.

 

 ۵. رتبه‌بندی متقاضی توسط توصیه‌کننده

در هنگام پر کردن توصیه‌نامهٔ آنلاین که سوای از توصیه‌نامهٔ نوشته‌شده است، از توصیه‌کننده سؤالاتی در مورد شما پرسیده می‌شود که او باید در پاسخ مثلاً یکی از سطوح خوب، متوسط و عالی را انتخاب کند. هرقدر در این رتبه‌بندی سطح بالاتری به دست آورید شانس پذیرشتان هم بیشتر می‌شود.

۶. مقدار تأکید توصیه‌کننده

و سرانجام این‌که مقدار تأکید توصیه‌کننده نیز نقش مهمی در ارزیابی LOR شما دارد. از توصیه‌کننده پرسیده خواهد شد که در توصیه‌اش چقدر تأکید دارد. گزینه‌های پیش رو عبارت‌اند از «او را شدیداً توصیه می‌کنم»، «در توصیه‌ام مطمئن نیستم» و «او را توصیه نمی‌کنم». با انتخاب «او را شدیداً توصیه می‌کنم» شانس شما بالا می‌رود.

 

 

ارزیابی توصیه‌نامهٔ شما یک فرایند پیچیده است. بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند چه چیزی در LOR خواسته می‌شود و با فاکتورهای گوناگونی که دانشگاه سوای از محتویات LOR مدنظر قرار می‌دهد آشنایی ندارند. بسیار مهم است که متقاضی پیش از شروع فرایند اپلای از تمام این ریزه‌کاری‌ها باخبر باشد.

 

کلمه کلیدی: 

سفارشات مرتبط

ویرایش حرفه‌ای متن توصیه‌نامه
Editing the Context of Recommendation letter

 

  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  • پس از سفارش این خدمت، مسئول هماهنگی گروه اپلای پال با شما تماس گرفته و مدارک شما از قبیل متن توصیه‌نامه نوشته شده شما را از طریق اینترنت و یا حضوراً در دفتر موسسه دریافت می‌کند.
  • یکی از متخصصین گروه اپلای پال متن ازلحاظ نگارشی ویرایش شده و جملات قوی و تأثیرگذار به متن اضافه می‌شود.
  • درنهایت پس از بررسی نهایی مدرک، مسئول هماهنگی گروه اپلای پال نتیجه نهایی را خدمت شما ارائه می‌دهد تا شما نیز توصیه‌نامه را بررسی نمایید.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 400,000 تومان

نگارش حرفه‌ای توصیه‌نامه
Writing Context of Recommendation Letter

 

  • لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناس گروه اپلای پل تماس بگیرید: 03136650056

  • پس از سفارش این خدمت، مسئول هماهنگی گروه اپلای پال با شما تماس گرفته و مدارک شما از قبیل رزومه و اطلاعات اساتید شما را از طریق اینترنت و یا حضوراً در دفتر موسسه دریافت می‌کند.
  • ابتدا در مرحله اول، یکی از متخصصین گروه اپلای پال متنی براساس اطلاعات رزومه شما و اطلاعات اساتید شما به صورت حرفه‌ای تدوین می کند؛ همچنین متن آن با نرم‌افزار ویرایش متن Word به‌صورت استاندارد تایپ می‌شود.
  • در مرحله دوم، متن ازلحاظ نگارشی ویرایش شده و جملات قوی و تأثیرگذار به متن اضافه می‌شود.
  • درنهایت پس از بررسی نهایی مدرک، مسئول هماهنگی گروه اپلای پال نتیجه نهایی را خدمت شما ارائه می‌دهد تا شما نیز توصیه‌نامه را بررسی نمایید.
  • زمان انجام سفارش 7 روز کاری می باشد.

هزینه: 800,000 تومان