کمک هزینه دانشگاه‌های آمریکا


American University Grants
انواع کمک هزینه مالی‌ و شرایط دریافت آن از دانشگاه‌های آمریکا
ابتدا یک شرحی بر انواع مختلف کمک‌هزینه‌های مالی موجود در دانشگاه‌های آمریکا داده و سپس برای یک سری از دانشگاه‌های معتبر، شرایط دریافت این کمک‌هزینه‌ها به‌صورت جزئی توضیح داده شود.

 به‌طورمعمول، دانشگاه‌های آمریکا کمک‌هزینه‌های مالی خود را به‌عنوان دستیاری (assistanship) ارائه می‌کنند که معمولاً هزینه‌های شهریه و جاری زندگی را پوشش می‌دهد. اصولاً این کمک‌هزینه‌ها به دانشجوهای مقاطع کارشناسی ارشد و مشخصاً دکتری داده می‌شود و می‌تواند شامل دستیاری آموزشی و یا پژوهشی باشد. البته لازم به ذکر است که این کمک‌هزینه‌ها می‌تواند در قالب بورس (scholarship یا fellowship) نیز باشد ولی معمولاً شامل در صد کمتری از دانشجوها می‌شود. در ادامه شرح مختصری راجع به این کمک‌هزینه‌ها آورده می‌شود.

 

انواع کمک‌هزینهٔ تحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا

 

۱) کمک‌هزینه برای پوشش هزینه‌های تحصیلی یا شهریه (tuition waiver):

دانشجویی که این نوع کمک‌هزینه را دریافت می‌کند از پرداخت بخشی از هزینه‌های ثبت‌نام خود معاف می‌شود. اکثر دانشگاه‌ها معمولاً حداکثر ۲/۳ از کل مبلغ شهریه را پوشش می‌دهند و خیلی نادر است که کل هزینه شهریه از طریق tuition waiver پوشش داده شود. به‌طورمعمول، سوای از هزینهٔ شهریه، هزینه‌هایی شامل استفاده از کتابخانه و یا سایت‌های کامپیوتری و یا اماکن ورزشی هست که یا خود دانشجو پرداخت خواهد کرد و یا اینکه از قبل دستیاری آموزشی و یا پژوهشی و یا بورس خودپرداخت خواهد کرد (این چند مورد در ادامه بیشتر توضیح داده‌شده‌اند).

 

۲) بورس نوع اول (Scholarship):

این نوع بورس را می‌توان یک جایزه در نظر گرفت که بر اساس مهارت و توانایی علمی دانشجو به او تعلق می‌گیرد. شایان‌ذکر است که دانشجوها می‌توانند این نوع بورس را بر اساس موارد دیگری شامل نژاد و یا رشته تحصیلی و یا نیاز مالی نیز دریافت کنند. درهرصورت، خبر خوش آن است که دانشجوها نیازی ندارند که پول پرداخت‌شده در این قالب را بازپرداخت کنند. میزان پول پرداختی از این طریق می‌تواند یک مبلغ سالانه و یا یک مبلغ برای چند سال را شامل شود.

این نوع از بورس‌ها می‌توانند از طریق دانشگاه و یا از طریق منابع خصوصی پرداخت شوند. در بسیاری از موارد، سازمان‌های خصوصی بر اساس نیاز و یا استعداد دانشجو به او بورس را پرداخت خواهند کرد. در بعضی از موارد این سازمان‌های خصوصی بورس موردنظر خود را از طریق یک نوع رقابت بین دانشجوها که می‌تواند از طریق نوشتن انشا و یا میزان هم سازگاری با یک سری معیارهای از پیش تعیین‌شده باشد پرداخت می‌کنند. جهت دریافت اطلاع از سازمان‌های خصوصی که این بورس را پرداخت می‌کنند، می‌توان از طریق دفتر دانشکده و یا مجلات مختلف و یا وب‌سایت www.fastweb.com اقدام نمود.

 

۳) بورس نوع دوم (Fellowship):

این نوع بورس‌ها معمولاً به دانشجوهای کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌شوند. همانند بورس نوع اول (scholarship) نیازی به بازپرداخت این نوع بورس نیست. این نوع بورس‌ها از طریق نهادهای خصوصی، مؤسسه‌ها و یا دولت پرداخت می‌شوند و از بابت مبلغ و همچنین تعداد سال‌هایی که پوشش می‌دهند می‌توانند متفاوت باشند. همچنین این نوع بورس‌ها می‌توانند شامل tuition waiver نیز باشند. در بعضی از موارد خود شخص دانشجو می‌تواند به‌صورت مستقیم جهت دریافت fellowship اقدام کند، درحالی‌که در دیگر مورد یکی از اساتید دانشکده مربوطه بایستی دانشجو را معرفی کند. درهرصورت، برخلاف نوع اول (scholarship)، دریافت بورس نوع دوم (fellowship) سخت‌تر و رقابتی‌تر است.

 

۴) دستیاری (Asistantship):

این دستیاری‌ها به‌صورت Teaching Assistantship, TA و یا Research Assistantship, RA، پرداخت می‌شوند. نوع TA آن در دانشگاه‌هایی باکلاس‌های مقطع کارشناسی بزرگ و نوع RA آن در دانشگاه‌هایی که بیشتر جنبه پژوهشی دارند مرسوم است. درهرصورت، همان‌طور که از اسم این دو برمی‌آید، وظایف TA جهت کمک به یک استاد در تدریس یک درس و RA جهت کمک در پژوهش و تحقیق یک استاد تعریف‌شده است. آن چیزی که مبرهن و لازم به ذکر است، آن است که میزان ساعات کاری یک دانشجو زیرقالب هر یک از این دو بیست ساعت در هفته (و یا به عبارتی ۵۰%) است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقالهٔ نحوه دریافت بورس و کمک‌های مالی مراجعه نمایید.

 

۵) سایر شغل‌های سطح دانشگاهی (on campus jobs):

شغل‌های سطح دانشگاهی نیز به‌صورت ۵۰% در هفته به‌طور حداکثری تعریف می‌شوند و شامل tuition waiver نیز نمی‌باشند.

 

 

در این بخش به‌طور دقیق‌تر و جزئی‌تر، این فرصت‌ها را برای تعدادی از دانشگاه‌های مطرح شرح خواهیم داد. این دانشگاه‌ها بر اساس معیار قوی‌ترین به ضعیف‌ترین رتبه‌بندی شده‌اند (که معیار چندان دقیقی نیست).

 

۱) Massachusets Institute of Technology, MIT:

به‌عنوان بهترین دانشگاه در سطح ملی و جهانی، آن‌ها به سابقه علمی و تحقیقاتی شخص متقاضی نگاه می‌کنند. با یک GRE بالای ۱۵۰۰ شانس خوبی جهت پذیرش در دانشگاه MIT دارید، درحالی‌که سابقه پژوهشی نیز وزن بالایی دارد. امکان دریافت هر پنج نوع کمک مالی در این دانشگاه وجود دارد.

 

۲) Stanford University:

این دانشگاه در Silicon Valley در شمال کالیفرنیا قرار دارد. همانند MIT در Stanford نیز به سابقه علمی و تحقیقاتی شخص متقاضی نگاه می‌کنند. به‌طورمعمول، شخصی که دارای GRE بالای ۱۵۰۰ و تراز علمی بالای ۸۵% است شانس خوبی جهت پذیرش دارد. تنها خبر بد این است که علیرغم اینکه در این دانشگاه هر ۵ مورد فرصت مالی که در مقاله پیش آورده شد وجود دارد، ولی تعداد این کمک‌ها در دانشگاه استنفورد معمولاً خیلی محدود است.

 

۳) University of California, Berkeley:

این دانشگاه دانشجوهای بین‌المللی خیلی محدودی را می‌پذیرد. همانند استنفورد، دانشگاه برکلی نیز دانشجوهای با تراز علمی بالای ۸۵% و همچنین GRE بالای ۱۵۰۰ را جهت دریافت کمک مالی مدنظر قرار می‌دهد. همچنین افراد متقاضی باتجربه کاری از شانس بالاتری برخوردار هستند.

 

۴) Carnegie Mellon University:

این دانشگاه به‌طور مرسوم، بهترین دانشگاه در رشته علوم کامپیوتر است. این دانشگاه نیز هر ۵ نوع کمک مالی را ارائه می‌دهد ولی دریافت آن‌ها، مخصوصاً در رشته علوم کامپیوتر، خیلی رقابتی است.

 

۵) University of Michigan Ann Arbor:

این دانشگاه از سطح بسیار بالایی برخوردار است، ولی خبر بد این است که ازلحاظ مالی در مضیقه است. به‌طورمعمول، فرصت‌های مالی به نوع RA و از طریق منابع مالی که هر استاد دریافت می‌کند خلاصه می‌شود.

 

۶) Cornell University:

دانشگاه Cornell در شهر Ithaca و در ایالت New York واقع‌شده است، البته دارای پردیس‌های پزشکی در برخی از نقاط دنیا نیز است. توجه اصلی پژوهش در این دانشگاه به رشته علوم کامپیوتر اختصاص‌یافته است. جهت پذیرش در این دانشگاه نیز تراز علمی بالای ۸۵% و نمره GRE بالای ۱۵۰۰ لازم است و لازم به ذکر است که داشتن مقاله‌های پژوهشی نیز بر میزان شانس دریافت کمک‌های مالی می‌افزاید.

 

۷) University of Texas, Austin:

این دانشگاه بزرگ‌ترین موسسه در بین مؤسسات آموزشی University of Texas است. جهت پذیرش در این دانشگاه، نمره GRE بالای ۱۳۵۰ و همچنین تراز علمی بالای ۸۰% توصیه می‌شود. ازلحاظ موقعیت‌های مالی نیز می‌توان این دانشگاه را خیلی امیدبخش نامید، مخصوصاً در قیاس با سایر دانشگاه‌های تراز اول.

 

۸) University of Illinois, Urbana Champaign:

جهت ورود به این دانشگاه داشتن نمره GRE بالای ۱۳۵۰ و همچنین تراز علمی ۸۰% خیلی مهم است. در ادامه، داشتن تجربه تحقیقاتی جهت دریافت کمک‌هزینه مالی خیلی تأثیرگذار خواهد بود.

 

۹) Yale University:

این دانشگاه به‌طور سنتی از بار علمی خیلی بالایی برخوردار است، به همین دلیل، شاید خیلی مهد مناسبی برای دانشجویان کارشناسی و یا حتی کارشناسی ارشد نباشد. جهت پذیرش به این دانشگاه و دریافت کمک‌هزینه مالی، داشتن تجربه تحقیقاتی قبلی حتماً لازم است.

 

۱۰) University of Washington, Seattle:

به لحاظ رابطه خیلی خوب علمی بین این دانشگاه و شرکت مایکروسافت microsoft، دریافت پذیرش و کمک‌هزینه مالی خارج از این حیطه خیلی سخت خواهد بود.

 

۱۱) University of Maryland, College Park:

این دانشگاه ازلحاظ مالی معمولاً دارای وضعیت بهتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها است. جهت ورود به این دانشگاه و استفاده از این کمک‌های مالی، داشتن GRE بالای ۱۳۰۰ و همچنین تراز علمی بالای ۸۰% خیلی مهم است.

 

۱۱) California Institute of Technology:

به‌طور سنتی، این دانشگاه به دانشجوهای بین‌المللی خیلی محدودی پذیرش اعطا می‌کند ولی ازلحاظ مالی از وضعیت خوبی برخوردار است.

 

۱۲) Princeton University:

ازجمله دانشگاه‌هایی است که به‌طور سنتی IV League نامیده می‌شده‌اند. دانشگاه‌های IV League عبارت‌اند از: Brown, Columbia, Cornell, Dartmouth, Harvard, Pennsylvania, Princeton و Yale که ازلحاظ تاریخی دارای مشترکات بسیاری درزمینهٔ ورزشی و علمی هستند. از این لحاظ که در پژوهش از رتبه علمی خیلی بالایی برخوردار است، ورود و دریافت پذیرش به آن نیز بسیار مشکل خواهد بود. معمولاً افراد با تراز علمی بالای ۸۵% و نمره GRE بالای ۱۵۰۰ دارای شانس خوبی جهت پذیرش هستند.

 

۱۳) University of California, Los Angeles:

 جهت ورود به UCLA، شخص متقاضی بایستی از زمینه بالای علمی برخوردار باشد. به‌عنوان نمونه، تراز علمی بالای ۸۰% در سطح کارشناسی و هم‌چنین نمره GRE بالای ۱۴۵۰. داشتن تجربه پژوهشی قبلی نیز بسیار کمک‌کننده در امر دریافت کمک‌هزینه مالی است.

 

 ۱۴) University of Wisconsin, Madison:

 خبر بسیار خوب آن است که این دانشگاه ازلحاظ منابع مالی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. جهت ورود به این دانشگاه و برخورداری از کمک‌هزینه‌های مالی، داشتن  GRE در حدود ۱۳۰۰ و تراز علمی بالای ۷۵% لازم است.

 

 ۱۵) Georgia Institute of Technology:

 این دانشگاه نیز ازلحاظ منابع مالی از وضعیت خوبی برخوردار‌است. همچنین دارای ارتباطات خوبی با صنعت است. جهت ورود به این دانشگاه داشتن تراز علمی کارشناسی بالا و همچنین نمره GRE حدود ۱۴۰۰ لازم است.

 

 ۱۶) Harvard university:

 دانشکده business این دانشگاه از جهت ملی و بین‌المللی به‌عنوان تراز اول شناخته‌شده است. هم‌چنین این دانشگاه فقط برنامه دکتری دارد و برنامه کارشناسی ارشد ندارد.

 

 ۱۷) Brown University:

 این دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی ارشد مناسب نیست و خیلی بار پژوهشی بالایی دارد. همچنین جهت ورود به این دانشگاه داشتن تجربه تحقیقاتی قبلی لازم است.

 

 ۱۸) Purdue University:

 خبر بد این است که این دانشگاه ازلحاظ منابع مالی در مضیقه است و دارای هزینه‌های تحصیلی بسیار بالایی است. همچنین جهت ورود به آن نمره GRE حدود ۱۳۵۰ لازم است.

 

 ۱۹) New York University:

 ازجمله دانشگاه‌هایی است که ازلحاظ مالی از وضعیت خوبی برخوردار است. جهت ورود به این دانشگاه نمره بالایی در GRE لازم نیست ولی ترازبالای علمی لازم است.

 

 ۲۰) Rice university:

 این دانشگاه ازلحاظ مالی در وضعیت متوسطی قرار دارد. جهت ورود به این دانشگاه نمره GRE بالای ۱۳۵۰ و همچنین نمره کارشناسی بالای ۸۰% لازم است.

 

۲۱) University of Southern California:

دانشگاه بسیار خوبی است که حتی به متقاضیانی با نمره GRE ۱۱۰۰ و تراز علمی ۷۰% نیز پذیرش داده است. درعین‌حالی که برنامه‌های تحقیقاتی بسیار خوبی برای دوره دکتری خود دارد، ازلحاظ مالی در وضعیت خوبی نیست و طبق امر، درصد خوبی از متقاضیانی که به این دانشگاه ملحق شده‌اند بعد از ترم دوم و به دلیل مشکلات مالی به دانشگاه‌های دیگر رفته‌اند.

 

۲۲) Columbia University:

دانشگاه بسیار خوبی است و جهت پذیرش به آن داشتن نمره GRE بالای ۱۳۰۰ و تراز علمی ۷۵% لازم است. ولی طبق امر، این دانشگاه به‌سختی کمک‌هزینه تحصیلی به متقاضیان ورود می‌دهد.

 

۲۳) University of California, San Diego:

دانشگاه بسیار خوبی است و ازلحاظ پذیرش خیلی دقیق عمل می‌کند. هم‌چنین دانشگاهی است که بیشتر به جنبه پژوهشی می‌پردازد. طبق یک تجربه شخصی، دریافت کمک‌هزینه مالی از این دانشگاه بسیار سخت و رقابتی است.

 

۲۴) University of Massachusetts, Amherst:

خبر خوب آن است که این دانشگاه ازلحاظ مالی در وضعیت خوبی است. جهت پذیرش به آن داشتن نمره GRE۱۳۰۰ و هم‌چنین تراز علمی بالای ۷۵% لازم است.

 

۲۵) University of Chicago:

برای برنامه‌های PhD خود مشهور است و به متقاضیان PhD پذیرش همراه با کمک مالی ارائه می‌دهد.

 

۲۶) University of Pennsylvania, Philadelphia:

پذیرش گرفتن از این دانشگاه مشکل است، معمولاً به متقاضیان با نمره GRE بالای ۱۴۰۰ و تراز علمی بالای ۸۵% پذیرش ارائه می‌دهد.

 

۲۷) Ohio State University:

این دانشگاه ازلحاظ شهریه بسیار گران است و جهت ورود به آن نمره GRE بالای ۱۳۰۰ لازم است. هم‌چنین به دانشجویان کارشناسی ارشد خیلی کمی کمک‌هزینه مالی اعطا می‌کند.

 

۲۸) University of California, Irvine:

خبر بد آن است که این دانشگاه طبق امر کمک مالی بسیار کمی اعطا می‌کند. هم‌چنین جهت دریافت پذیرش از آن بیشتر به نمره GRE اهمیت داده می‌شود تا تراز علمی.

 

۲۹) Rutgers State University, New Brunswick, main campus:

دانشگاه خوبی است، جهت اخذ پذیرش از آن به نمره GRE ۱۳۵۰ و تراز علمی بالای ۸۵% لازم است. ازلحاظ وضعیت مالی نیز در وضعیت متوسطی قرار دارد.

 

۳۰) Duke University:

ازلحاظ وضعیت مالی در شرایط خوبی قرار دارد. هم‌چنین کارخانه‌های زیادی در اطراف آن قرار دارند. خبر بد آن است که به تعداد دانشجوهای بین‌المللی خیلی کمی پذیرش می‌دهد.

 

۳۱) University of North Carolina, Chapel Hill:

تراز علمی خیلی بالایی را تقاضا می‌کند. ازلحاظ مالی نیز در وضعیت متوسطی قرار دارد.

 

۳۲) University of Rochester:

این دانشگاه ازلحاظ پذیرش خیلی دقیق عمل می‌کند، درصد پذیرش ۱۵.۵% می‌تواند گواه بر این مدعا باشد. هم‌چنین ازلحاظ تعداد دانشجو نیز دانشگاه بسیار کوچکی محسوب می‌شود، تعداد ۴۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌تواند گواه بر این مدعا باشد. خبر خوب آن است که این دانشگاه ازلحاظ مالی در وضعیت خوبی است، در بعضی از موارد دانشجویان کارشناسی ارشد تا حد ۴۰% نیز می‌توانند پوشش مالی دریافت کنند که البته دریافت کمک‌هزینه RA نیز ممکن است.

 

۳۳) State University of New York, Stony Brook:

ازلحاظ مالی در وضعیت خیلی خوبی قرار ندارد و دریافت کمک‌هزینه مالی ازاینجا خیلی رقابتی و مشکل است. هم‌چنین جهت دریافت پذیرش داشتن GRE بالای ۱۲۵۰ و تراز علمی بالای ۷۵% لازم است.

 

۳۴) University of Arizona, Tucson:

این دانشگاه از وضعیت مالی در شرایط خوبی به سر می‌برد. جهت دریافت پذیرش ازاینجا داشتن نمره GRE بالای ۱۳۰۰ و تراز علمی بالای ۷۵% لازم است.

 

۳۵) University of Virginia:

نمره GRE بالای ۱۳۰۰ و تراز علمی بالای ۷۵% جهت پذیرش از این دانشگاه لازم است. خبر بد آن است که ازلحاظ مالی در وضعیت خیلی خوبی قرار ندارد.

 

۳۶) University of California, Santa Barbara:

جهت پذیرش به این دانشگاه داشتن تراز علمی بالای ۷۵% و هم‌چنین نمره GRE بالای ۱۲۰۰ لازم است. دریافت کمک‌هزینه مالی از این دانشگاه خیلی سخت است.

 

۳۷) Indiana University, Bloomington:

دانشگاه خوبی ازلحاظ علمی و ازلحاظ مالی است.

 

۳۸) Northeastern University:

دانشگاهی است که ازلحاظ مالی در وضعیت خوبی قرار دارد و بیشتر افرادی که به جست‌وجوی موقعیت‌های مالی هستند، برای این دانشگاه اقدام می‌کنند. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه، داشتن تراز علمی بالای ۷۰% و همچنین نمره GRE بالای ۱۲۰۰ لازم است.

 

۳۹) University of Minnesota, Twin Cities:

ازلحاظ مهندسی در رتبه خیلی خوبی از بابت علمی قرار دارد. همچنین، شخص متقاضی با داشتن نمره GRE بالای ۱۳۰۰ از شانس خوبی جهت دریافت کمک‌هزینه مالی برخوردار خواهد بود. نکته مهم راجع به این دانشگاه این است که ازلحاظ جغرافیایی دریکی از سردسیرترین شهرهای آمریکا قرار دارد.

 

۴۰) University of Colorado, Boulder:

این دانشگاه ازلحاظ وضعیت پذیرش خیلی سختگیر نیست و به‌راحتی می‌توان از آن پذیرش دریافت کرد. ولی درعین‌حال خبر بد آن است که ازلحاظ کمک مالی در وضع خیلی خوبی قرار ندارد.

 

۴۱) University of Utah:

این دانشگاه ازلحاظ شرایط مالی در شرایط خیلی خوبی قرار دارد. تقریباً همه دانشکده‌های مهندسی در شرایط خوب مالی قرار دارند. جهت پذیرش به این دانشگاه، داشتن تراز GRE بالای ۱۳۰۰ و نمره علمی بالای ۷۵% لازم است.

 

۴۲) Oregon State University:

این دانشگاه ازلحاظ علمی در شرایط خوبی قرار دارد، هم‌چنین دارای موقعیت‌های خوب پژوهشی است. ازلحاظ جغرافیایی نیز در نزدیکی کارخانه‌های بزرگی در ایالت Oregon قرار دارد.

 

۴۳) University of Pittsburgh:

دانشگاه بسیار خوبی است که در Pittsburgh قرار دارد. جهت اخذ پذیرش از آن داشتن تراز GRE بالای ۱۳۵۰ لازم است. ازلحاظ مالی نیز در وضعیت متوسطی قرار دارد.

 

۴۴) University of Florida, Gainesville:

شرایط دریافت کمک‌هزینه مالی از این دانشگاه خیلی رضایت‌بخش نیست. هم‌چنین جهت پذیرش در اینجا داشتن تراز GRE بالای ۱۲۰۰ لازم است. 

 

 ۴۵) Rensselaer Polytechnic Institute:

دانشگاه بسیار خوبی است و به تعداد خیلی کمی پذیرش می‌دهد. خبر بد آن است که تقریباً هیچ کمک‌هزینه مالی ارائه نمی‌کند.

 

 ۴۶) Johns Hopkins University:

 برای ورود به این دانشگاه، داشتن ترازبالای علمی لازم است. داشتن نمره پائین تر GRE می‌تواند موردقبول باشد، اگر تراز لیسانس خوبی همراه آن باشد. این دانشگاه موقعیت‌هایی را برای کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان برتر خود ارائه می‌دهد.

 

 ۴۷) University of California, Santa Cruz:

 جهت ورود به این دانشگاه داشتن تراز علمی بالای ۷۵% و نمره GRE بالای ۱۳۰۰ لازم است. ازلحاظ شرایط مالی نیز در شرایط خیلی خوبی قرار دارد.

 

 ۴۸) University of Illinois, Chicago:

 جهت ورود به این دانشگاه، تراز تحصیلی بالای ۷۵% و همچنین نمره GRE بالای ۱۲۰۰ لازم است. دریافت کمک‌هزینه مالی درترم اول تقریباً غیرممکن است، ولی از ترم‌های بعدی، این شانس بیشتر وجود دارد.

 

 ۴۹) Syracuse University:

 اگر نیز به دریافت پذیرش تحت هر شرایطی را دارید، برای این دانشگاه اقدام کنید. یک نمره میانگین جهت دریافت پذیرش کافی است. ولی خبر بد آن است که تقریباً هیچ کمک‌هزینه مالی را ارائه نمی‌دهد و اینکه هزینه‌های تحصیلی خیلی بالایی نیز دارد.

 

 ۵۰) Washington University, St. Louis:

 جهت پذیرش به این دانشگاه، داشتن نمره مجموع خوبی ازلحاظ تحصیلی و GRE لازم است. ازلحاظ تحصیلی و علمی دانشگاه خوبی است ولی ازلحاظ مالی در شرایط خیلی خوبی به سر نمی‌برد.

 

 ۵۱) Michigan State University:

 این دانشگاه ازلحاظ علمی، مخصوصاً در رشته مهندسی مکانیک مشهور است. جهت ورود به این دانشگاه داشتن نمره GRE بالای ۱۲۰۰ و تراز تحصیلی بالای ۷۵% لازم است. ازلحاظ مالی نیز این دانشگاه در وضعت متوسطی به سر می‌برد.

 

 ۵۲) Pennsylvania State University:

 اسم دیگر این دانشگاه، Penn State است. ازلحاظ علمی، دانشگاه بسیار خوبی است. ازلحاظ مالی نیز در وضعت متوسطی به سر می‌برد، مخصوصاً برای ترم اول، دریافت کمک‌هزینه مالی تقریباً غیرممکن است.

 

 ۵۳) City University of New York, CUNY:

 جهت ورود به این دانشگاه، داشتن نمره GRE بالای ۱۱۵۰ لازم است. ازلحاظ نمره تحصیلی، داشتن نمره متوسط کفایت می‌کند. خبر بد آن است که ازلحاظ مالی در شرایط خیلی خوبی به سر نمی‌برد.

 

 ۵۴) Dartmouth College:

 تعداد متقاضیان خیلی کمی برای این دانشگاه اقدام می‌کنند. همچنین میزان دریافت پذیرش خیلی پایینی در هرسال دارد. ولی ازلحاظ مالی در شرایط نسبتاً خوبی است.

 

 ۵۵) Iowa State University:

 جهت ورود به این دانشگاه داشتن نمره مجموع خوبی در GRE و تراز علمی کفایت می‌کند. این دانشگاه ازلحاظ مالی در شرایط خوبی به سر می‌برد.

 

 ۵۶) Boston University:

 جزو یکی از گران‌ترین دانشگاه‌های آمریکا است. هم‌چنین تقریباً هیچ کمک مالی به دانشجویان ورودی خود ارائه نمی‌دهد و درنتیجه، همه هزینه‌ها به عهد شخص متقاضی است.

 

 ۵۷) State University of New York, Buffalo:

 جهت ورود به این دانشگاه داشتن تراز GRE بالای ۱۱۵۰ لازم است، هم‌چنین نمره علمی خیلی فاکتور تعیین‌کننده در پذیرش به این دانشگاه نیست. شانس دریافت کمک‌هزینه مالی از این دانشگاه متوسط است.

 

 ۵۸) Arizona State University:

 جهت دریافت پذیرش به این دانشگاه داشتن تراز علمی بالای ۷۵% و نمره GRE بالای ۱۲۰۰ لازم است. دریافت کمک‌هزینه مالی، مخصوصاً درترم اول مشکل است ولی برای ترم‌های بعدی آسان‌تر است. معمولاً به دانشجویان این دانشگاه کمک‌هزینه از طریق کارآموزی نیز تعلق می‌گیرد.

 

 ۵۹) Oklahoma State University, Stillwater:

 این دانشگاه موقعیت‌های خوب مالی برای دانشجویان بین‌المللی دارد. تقریباً همه دانشکده‌ها به‌خوبی فرصت‌های کمک‌هزینه مالی ارائه می‌دهند. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه، داشتن نمره GRE ۱۱۵۰ و تراز علمی بالای ۷۰% لازم است. ازلحاظ میزان شهریه مالی نیز این دانشگاه جزو دانشگاه‌های گران محسوب نمی‌شود.

 

 ۶۰) Oklahoma City University:

 هزینه‌های تحصیلی در این دانشگاه خیلی بالا هستند ولی دریافت پذیرش از این دانشگاه تقریباً خیلی ساده است. داشتن تراز GRE بالای ۸۰۰ کافی است. دریافت کمک‌هزینه تحصیلی ازاینجا تقریباً غیرممکن است.

 

 ۶۱) Louisiana State University:

 جهت ورود به این دانشگاه در رشته:

 مهندسی و علوم کامپیوتر، داشتن تراز علمی بالای ۷۵% و نمره GRE بالای ۱۲۰۰،

مهندسی مکانیک و برق، داشتن تراز علمی بالای ۶۵% و نمره GRE بالای ۱۱۰۰،

مهندسی شیمی، داشتن تراز علمی بالای ۷۰% و نمره GRE بالای ۱۲۵۰،

مهندسی نفت، داشتن تراز علمی بالای ۷۵% و نمره GRE بالای ۱۳۰۰

 لازم است. خبر خوب این است که تقریباً در همه این رشته‌های نام‌برده شده، دریافت کمک‌هزینه تحصیلی در قالب RA و یا TA ممکن است. به عبارت بهتری، این دانشگاه در مرتبه خوب مالی قرار دارد.

 

 ۶۲) Texas Tech university:

 تقریباً می‌توان مقطع کارشناسی ارشد را با یک هزینه پایینی به پایان رساند. شغل‌های در سطح دانشگاه نیز موجود می‌باشند. تقریباً نیمی از دانشجویان ورودی هرسال، کمک‌هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

 

 ۶۳) University of Bridgeport:

 این دانشگاه کمک‌هزینه‌های مالی زیادی را ارائه نمی‌کند. درنتیجه بخش زیادی از هزینه‌ها بر عهد شخص دانشجو خواهد بود. ولی دریافت پذیرش از این دانشگاه خیلی ساده است و تقریباً نمره GRE بالای ۷۰۰ کفایت می‌کند.

 

 ۶۴) University of Dayton, Dayton, oh:

 این دانشگاه ازلحاظ مالی و در بیشتر دانشکده‌های خود در مضیقه است، ولی شغل‌های پاره‌وقت خوبی در قالب کارآموزی موجود هستند. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه، داشتن نمره GRE بالای ۱۰۰۰ و تراز علمی بالای ۷۰% لازم است.

 

 ۶۵) University of Missouri, Rolla:

 خبر خوب آن است که این دانشگاه ازلحاظ مالی در شرایط خوبی قرار دارد. هم‌چنین ازلحاظ علمی در دو رشته مهندسی مکانیک و برق سرشناس است. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه داشتن نمره GRE بالای ۱۱۵۰ لازم است.

 

 ۶۶) University of Oklahoma, Norman, ok:

 اکثر دانشکده‌های این دانشگاه ازلحاظ مالی در شرایط خوبی قرار دارند، درنتیجه، بیشتر ورودی‌های این دانشگاه می‌توانند در همان ترم اول موقعیت خوبی در قالب RA یا TA دریافت کنند. جهت ورود به این دانشگاه در رشته:

 مهندسی و علوم کامپیوتر، داشتن تراز علمی بالای ۶۵% و نمره GRE بالای ۱۰۵۰،

مهندسی مکانیک و برق، داشتن تراز علمی بالای ۷۰% و نمره GRE بالای ۱۲۰۰،

مهندسی شیمی، داشتن تراز علمی بالای ۷۵% و نمره GRE بالای ۱۲۵۰،

 لازم است.

 

۶۷) University of South Alabama, Mobile, al:

 خبر خوب برای این دانشگاه آن است که هزینه تحصیل در این دانشگاه به نسبت سایر دانشگاه‌ها پائین تر است. خبر بد آن است که تقریباً شانسی برای دریافت کمک‌هزینه مالی از این دانشگاه وجود ندارد.

 

 ۶۸) West Virginia University:

 این دانشگاه در حال حاضر برای رشته‌های مهندسی صنایع، شیمی، عمران و علوم کامپیوتر کمک‌هزینه کامل تحصیلی ارائه می‌دهد ولی برای رشته مهندسی برق فقط بخشی از کمک‌هزینه کامل ارائه می‌شود و رقابت نیز برای دریافت آن بسیار بالاست. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه، داشتن نمره GRE بالای ۱۱۰۰ و تراز علمی بالای ۷۵% لازم است.

 

 ۶۹) Wayne State University:

 این دانشگاه هیچ‌گونه کمک‌هزینه تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه نمی‌دهد. توصیه می‌شود که در صورت در نظر گرفتن این دانشگاه، کمک‌هزینه مالی از مرکز دیگر در نظر گرفته‌شده باشد.

 

 ۷۰) Texas A&M, Kingsville:

 در این دانشگاه به‌جز رشته مهندسی و علوم کامپیوتر، در سایر رشته‌ها شرایط مالی خوبی وجود دارد. البته شرایط مالی این دانشگاه به‌صورت ترم به ترم تغییر می‌کند و کمی پیش‌بینی دقیق مشکل است.

 

 ۷۱) University of North Carolina, Charlotte:

 این دانشگاه در رشته‌های مهندسی مکانیک و عمران مشهور است و به همین دلیل شرایط مالی این دانشگاه در این دو رشته بسیار خوب است. هرچند که بااین‌وجود، شانس دریافت کمک‌هزینه مالی در سایر دانشکده‌ها نیز وجود دارد، به‌جز رشته مهندسی برق و کامپیوتر که در شرایط خوبی نیستند. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه، داشتن نمره GRE بالای ۱۰۵۰ و تراز علمی بالای ۶۵% لازم است.

 

 ۷۲) University of Cincinnati, Cincinnati, oh:

 جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه داشتن نمره GRE بالای ۱۳۵۰ و تراز علمی بالای ۸۳% لازم است. همه پذیرفته‌شدگان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه از پرداخت شهریه معاف می‌باشند. این دانشگاه کمک‌هزینه‌های تحصیلی خوبی برای مقطع دکتری ارائه می‌دهد. برای کارشناسی ارشد، مخصوصاً در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی و علوم کامپیوتر، این کمک‌هزینه‌ها بسیار محدودتر هستند.

 

 ۷۳) University of Missouri, Kansas City:

 این دانشگاه، دانشگاه خوبی است و بر اساس نمره GRE و تراز علمی کمک‌هزینه مالی ارائه می‌دهد. ولی درمجموع خیلی رقابتی هستند و مخصوصاً برای شروع نمی‌توان روی حتمی بودن دریافت این کمک‌هزینه‌ها حساب باز کرد.

 

 ۷۴) University of Tulsa:

 این دانشگاه در شرایط مالی متوسط قرار دارد. در صورت دریافت کمک‌هزینه مالی، شهریه این دانشگاه بخشیده می‌شود. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه، داشتن نمره GRE بالای ۱۰۵۰ و تراز علمی بالای ۶۰% لازم است. البته این دانشگاه در رشته مهندسی نفت بسیار مشهور است که برای پذیرش در این رشته داشتن GRE بالای ۱۲۰۰ و تراز علمی بالای ۸۰% لازم است.

 

 ۷۵) University of Houston:

 این دانشگاه در رشته مهندسی شیمی شرایط مالی بسیار خوبی دارد. در سایر رشته‌ها از شرایط متوسط مالی برخوردار است. جهت ورود به این دانشگاه، داشتن نمره GRE بالای ۱۱۰۰ و تراز علمی بالای ۶۰% لازم است.

 

 ۷۶) Texas A&M University, Commerce:

 یکی از معایب این دانشگاه دور بودن از شهر Dallas است. در این دانشگاه شما می‌توانید درس‌هایتان را خیلی سریع تمام کنید. تعداد فرصت‌ها برای دریافت کمک‌هزینه مالی در این دانشگاه خیلی زیاد نیست و داشتن یک کمک‌هزینه مالی مخصوصاً در شروع کار خیلی مهم است.

 

 ۷۷) New Jersey Institute of Technology, njit:

 دریافت کمک‌هزینه مالی از این دانشگاه تقریباً غیرممکن است. البته پردیس دانشگاه در محیط خیلی خوبی قرار دارد.

 

 ۷۸) New York Institute of Technology:

 شبیه NJIT، دریافت کمک‌هزینه مالی از این دانشگاه نیز خیلی مشکل و رقابتی است و هزینه‌های زندگی نیز خیلی بالا هستند.

 

 ۷۹) University of Arkansas, Fayetteville:

 این دانشگاه درمجموع ازجمله دانشگاه‌هایی است که در شرایط خوب مالی قرار دارد. هم‌چنین هزینه‌های زندگی در این شهر و ایالت خیلی بالا نیست. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه، داشتن نمره GRE بالای ۱۱۰۰ و تراز علمی بالای ۶۵% لازم است.

 

 ۸۰) University of Missouri, Columbia:

 در این دانشگاه، فقط دانشکده برق از شرایط خوب مالی برخوردار است. کمک‌هزینه‌های ارائه‌شده در این دانشکده بیشتر به‌صورت TA است. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه، داشتن GRE بالای ۱۲۰۰ لازم است.

 

 ۸۱) Southern Illinois University, Carbondale:

 دریافت کمک‌هزینه مالی از این دانشگاه خیلی رقابتی است. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه، داشتن نمره GRE بالای ۱۰۰۰ لازم است.

 

 ۸۲) University of Texas, Elpaso:

 بیشتر دانشکده‌های این دانشگاه از شرایط خوب مالی برخوردار هستند و هزینه‌های زندگی نیز خیلی بالا نیست. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه داشتن تراز GRE بالای ۱۲۰۰ لازم است.

 

 ۸۳) University of Mississippi:

 احتمال دریافت کمک‌هزینه مالی در اکثر دانشکده‌های این دانشگاه بالاست. جهت ورود به این دانشگاه داشتن تراز GRE بالای ۱۱۰۰ لازم است.

 

 ۸۴) Texas State University:

 احتمال دریافت کمک‌هزینه مالی در اکثر دانشکده‌های این دانشگاه بالاست. جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه، داشتن تراز GRE بالای ۱۰۰۰ لازم است.

 

 ۸۵) University of North Florida:

 دانشجویان بین‌المللی ممکن است که بتوانند از شروع ترم دوم کمک‌هزینه مالی دریافت کنند. هم‌چنین جهت دریافت پذیرش از این دانشگاه، داشتن تراز GRE بالای ۱۰۰۰ لازم است.

 

لطفاً توجه نمایید که برای کسب اطلاعات به‌روز شده در مورد شرایط پذیرش و کمک مالی باید به سایت دانشگاه‌ها و دپارتمان‌ها مراجعه نمایید. 

 

کلمه کلیدی: 
کشور: